Stille koeling voor de i7 920

Pagina: 1
Acties:

• TheGreatAtuin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik me uiteindelijk heb aangemeld is omdat ik al bijna een maand over een probleem zit te denken, en ik toch echt wat professionele hulp nodig heb om de knoop door te hakken :P

Ik ga me over een paar maanden een nieuw systeem bouwen. Cost is not an issue, maar ik wil het wel binnen de perken houden. Ik zorg er altijd voor dat ik ga kijken wat het allerbeste is en dan een paar stapjes terug doe, zodat ik niet belachelijke pijzen hoef te betalen. Denk aan het verschil tussen de 295 en 285 (of 4850X2)

Zoals het er nu uitziet ga ik voor de i7 920 processor, die ik een beetje wil overclocken, iets tussen de 3.2 en 3.6 Ghz vind ik een mooi getal. Bij dit soort overclocks, waarbij het voltage aangepast moet worden is hitte altijd een probleem, en da's mijn vraag. Ik zoek een goed koelsysteem voor deze processor dat niet alleen goed koelt, maar tevens stil is. Ik ga namelijk niet alleen gamen maar hier wordt ook flink wat gecodeerd, omgezet en uitgepakt.

Voor de zekerheid post ik de specs ff mee van wat ik wil gaan kopen:
- Intel Core i7 i7-920, LGA1366
- ASUS P6T Deluxe
- Patriot Extreme Performance Viper 6GB ( 3 x 2 GB ) DDR3 - 1600 MHz CL8
- GeForce 285 (maar tegen de tijd dat ik ga kopen, heb ik toch al een andere gekozen)

- Cooler Master HAF 932 behuizing
- Cooler Master Real Power M700 Modular PSU

En verder nog een 1TB Harddisk (ik denk een Western Digital Greenpower model) en een fatsoenlijke DVD brander. De kast ga ik overigens van binnen zwart spuiten – dat vind ik wel zo mooi om te zien. Verder ben ik een enorme fan van de “clean” look, dus geen kabeltjes zichtbaar en alles zo strak mogelijk, vandaar ook de modulaire voeding.

Voor de processor kan ik voor "normale" high-end luchtkoeling gaan, zoals:

- Noctua NH-U12P 1366, een goede allround koeler, mooi pakket met alles dat je nodig hebt erbij, maar de koelprestaties zoals ik die op reviews zie zijn niet altijd te goed. Fluisterstil, en dus een mooie optie.

- Xigmatek Thor's Hammer, prachtding (en met 2 Zalman 12 cm fans) redelijk stil en koelt goed. Het probleem is daarbij dat door zijn enorme breedte (90 mm) het eerste RAM-slot geblokkeerd wordt. Dan moet je de koeler in een andere oriëntatie zetten, waarbij hij veel minder presteert.

- Prolimatech Megahalems, van de makers van de good‘ole Thermalright Ultra Extreme. Maar dan verbeterd, met een fatsoenlijk geslepen blok en zeer goede performance. Probleem daarbij is dat hij echt bijna nergens te krijgen is.

- Zalman CNPS9900 LED, ziet er ongelofelijk mooi uit, en koelprestaties (zonder de plastic shroud) zijn best goed, alleen niet goed genoeg om zo’n prijs te waarborgen. Enorm voordeel van deze is dan weer dat ie je MOSFET’s en andere onderdelen rond de processor meekoelt.

- Cooler Master V8, niet de beste, niet de stilste, maar net zoals de Zalman koelt ie het moederbord mee.

- Thermalright Ultra Extreme, de klassieker van het stel die het nog steeds goed doet, maar ik vind het geen mooie keuze omdat hij gelapt moet worden, en dat vind ik erg slordig van de makers.

En dan is er nog de big Kahuna, het summum: Waterkoeling. Ik heb al een aantal mooie onderdelen gevonden, tig reviews gelezen en ben ondertussen op dit uitgekomen:
Alphacool NexXxoS XP Bold Highflow - Socket 1366 of Swiftech Apogee GTZ (met bevestigingsset)
Ik neig persoonlijk naar de Alphacool, omdat ik daar tests van heb gelezen (guru3d.com) en hij erg goed uit de bus komt.

Tevens heb ik een reservoir met ingebouwde pomp gevonden in 2 maten: 1x 5.25” (1 drive bay) en 2x 5.25”: XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump en XSPC X2O 5.25 200 Single Bay Reservoir Pump.

Er zijn een aantal goeie radiateurs, maar ik kies liever voor een wat minder dikke dan een extreem goede performer, zo enorm veel verschil zal er toch niet inzitten. De Swiftech MCR220-QP-K 240 komt altijd goed uit de test, heeft een vrij laag profiel (34 mm) en heeft een redelijke prijs. Daar komen dan een stel Zalman 120 mm fans op.Okee, ze zijn sleeve bearing (wat sommige mensen als een nadeel zien) maar ze hebben een goede performance en doen het zeer goed op een radiator. In deze review komt hij ondanks zijn lage prijs erg goed uit de bus en dat zonder lawaai te maken. (En hij heeft LEDjes erin, you gotta love LEDjes :D )

Dan ben ik van plan 3/8 inch (10 mm binnendiameter) te gebruiken, en uiteraard een setje fittingen en slangklemmen.

Deze onderdelen zijn specifiek gekozen omdat ze zo weinig mogelijk ruimte innemen – de radiateur gaat bovenin (ik kan in feite ook een 360 mm rad plaatsen, maar dat vind ik overkill) en de pomp+reservoir is ook niet zichtbaar. Ik wil namelijk een zo clean en stil mogelijk systeem bouwen. De gekozen HAF 932 kast is wel niet moeders mooiste, maar hij heeft een geweldige airflow, die mischien genoeg is om de moederbordonderdelen te koelen. En stiekem houd ik wel van dat industriële design. Het thema wordt dan zwart met rode verlichting.

En dan nu het deel waarbij ik de hulp van de Tweakers nodig heb: Suggesties doen! Ik ben niet perfect, en ik verwacht ook niet dat wat ik heb samengesteld perfect is. Dus vraag ik dingen zoals: is het nodig om met waterkoeling apart de MOSFET’s e.d. te koelen?
Zijn er stillere/betere fans beschikbaar die niet al te duur zijn?
Is de pomp in dat reservoir wel een degelijke? Is er veel verschil tussen de dual bay pomp (750 liter/uur) en de single bay pomp van 200 liter/uur of is dat overkill als je alleen de processor koelt?
Is waterkoeling daadwerkelijk stiller dan luchtkoeling?
Is het waterblock dat ik heb gekozen werkelijk zo goed, of is de Apogee GTZ echt zoveel beter?
Zijn er nog meer goede luchtkoelers waar ik grandioos overheen heb gekeken?
Wat is een goeie keuze als koelpasta, en wat een goeie koelvloeistof?
Kan waterkoeling gaan lekken als het de pc de hele dag aanstaat?

Deze thread is bedoeld voor iedereen die wil weten wat goede en stille manieren zijn om zijn i7 (of een andere socket) te koelen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je moet kiezen tussen luchtkoeling of waterkoeling. Het is een wezenlijk verschil met elk zijn voor en tegens. Qusa luchtkoeler mis ik eigenlijk nog de beste optie (imho): de Scythe Mugen 2.
Zou je desondanks toch naar WC willen, dan verwijss ik je naar het WC-setjes topic.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een Thermalright Ultra Xtreme 120 met een 1366 bolt thru kit en hij is inderdaad zo krom als een banaan. Ik heb hem wel samen met mijn vader gelapt maar dat scheelde haast niets in temperatuur. Samen met een Papst ventilator is hij wel erg stil.

Een tip voor het P6T Deluxe moederbord: de CPU ventilatoraansluiting kan alleen maar PWM ventilators aansturen. De sysfan 1 tot en met 3 aansluitingen kunnen wel gewone ventilators aansturen maar wel alledrie tegelijk. De standaard BIOS instellingen laten zelfs op "Quiet" modus mijn ventilators niet onder de 1000rpm gaan maar met Speedfan kan je ze nog een stukje lager krijgen. Nu heb ik een, naar mijn normen, zeer stille computer.

Temperaturen (van de warmste core):
Idle: 40°C
Load: 56°C

Het nadeel van een Scythe Mugen, die heb ik ook overwogen, is dat een stuk van het socket gedemonteerd moet worden en dat vond ik maar niets. Jammer genoeg wist ik ook niet dat die heatsink van Thermalright zo krom is :P

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-03-2009 16:34 ]

• TheGreatAtuin
Haha, nooit gedacht dat ik zo snel al antwoord zou krijgen :P De Mugen 2 heb ik inderdaad ook overwogen, maar ik kan nergens reviews vinden waar hij wordt vergeleken tegen een aantal andere koelers. In combinatie met 2 aftermarket fans zou die idd erg goed kunnen zijn! Het probleem zou weer kunnen zijn dat als je hem op de "juiste" manier monteert (richting rear fan) dat ie dan over een van de RAM-slots komt, dat zou geen probleem zijn voor normaal ram, maar dat Patriot heeft vrij hoge heatsinks erop. Over de P6T: Dat is vreemd, maar ik mag hopen dat de 230 mm fans op de HAF dan volle toeren draaien (700 rpm)

En ik vond dat dit eerder in Cooling (algemeen) thuishoorde, dan in WC omdat dit een algemene oplossing moet worden die alle mogelijkheden moet openhouden. Als ik uiteindelijk besluit voor waterkoeling, dan doe ik een mooie Ctrl+C en zet ik die daarin.

Alvast bedankt!

EDIT: Wel een mooie review van de Mugen 2 gevonden, erg leuke koeler (zeker voor dat geld) alleen het probleem met het ram geheugen blijft :(

[ Voor 22% gewijzigd door TheGreatAtuin op 21-03-2009 19:43 ]

• TheGreatAtuin
Okee, ik heb besloten: Waterkoeling. Ik zal het waterkoeling deel van mijn vraag opnieuw stellen in een topic waar ik ook aangeef dat het om WC gaat. Hartelijk dank voor de suggesties, maar de 920 is een erge "roasty" processor, en om hem onder de 50C te houden wil ik toch voor waterkoeling gaan.

Cheerio, T.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:57

rg-mohwa

Phoe Hé

Dit topic kan ook gewoon verplaatst worden hoor. gewoon even vragen bij de moderators

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05-2025
TheGreatAtuin schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:29:

blabla

- Cooler Master HAF 932 behuizing

bladiebladieblah
mooi he. :D
mocht het je iets boeien, hier de bouw van mijn systeem in een 932:

:*)

http://rctland.com/e107_p...um_viewtopic.php?69883.15

• warkiller
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-08-2025
mijn 920 is loaded rond de 30 graden met de stock cooler, heb ik dus niets te klagen, dus erg roasty valt misschien nog wel mee, ik ga zelf ook wc gebruiken omdat mijn vga te warm wordt, gisteren had ik een record van 120 graden op een lan-party loaded, het is een 9800gx2 die ik zeer spoedig wil gebruiken met wc:P

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 14:39
Ik raad niet aan om h2o te nemen, ik heb jaren h2o gehad (altijd custom setjes met de beste onderdelen) en ben blij dat ik er vanaf ben.

Let wel dat een goede h2o setup (pomp, radiator, cpu block, slangen, reservoir, fannetjes voor radiator, demi water/waterwetter troepie, slang bochten/klemmen, etc) misschien het 5 voudige van een goede aircooler kost en je met zo'n h2o setup alleen (veel) betere temperaturen gaat behalen wanneer je de radiator buiten je kast plaatst. Volgens mij behalen die kant-en-klare h2o setjes niet veel betere temps dan bijv een True 120.

Tevens is water echt een hoop gedoe, bij config wijzigingen moet je constant het water uit je systeem halen en daarna weer bijvullen. Daarbij nog kans op lekkages (ook eens gehad) door haarscheuren in plexiglas onderdelen, lekkende rubber afdichtringen, lekkende aansluitingen etc etc.

Weet waar je aan begint.

• TheGreatAtuin
@Driftkikker: Mooi systeem :P Maar ik ga niet voor de "Kermis" (no offense) aanpak, maar voor de stealthy aanpak. Daarom had ik ook de ACTS 840 overwogen, maar de airflow in de HAF is zo veel beter dat ik die toch maar ga pakken :D Ik was trouwens op het idee gekomen door deze man hier: http://www.vistax64.com/o...ng-build-56k-warning.html

Ik ga pas in de zomer beginnen met bouwen, maar de kast koop ik al eerder zodat ik die al klaar kan maken (spuiten, sleeven enzo) En ik ga eens kijken of ik een mooi systeem met wat stoffiltertjes in elkaar kan zetten. Want ik heb nu een Stacker 830 (geweldig ding overigens) maar ik kan iedere maand het ding openmaken om de stof overal af te halen.

Ohja: de topic heb ik al opnieuw geopend als waterkoeling, ik had geen idee dat je topic titels kon veranderen.

@Warkiller: Precies! Daarom ga ik ook voor waterkoeling, met een goeie pomp zou ik wel 50 graden bij 100% kunnen halen, en dat is een stuk beter voor de levensduur dan 120C. Nu zal ie in zijn echte leven wel nooit de 100% load halen, misch 1x als ik ga benchmarken, maar het is wel een geruststellende gedachte.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
[b][message=31682935,noline]ik heb jaren h2o gehad (altijd custom setjes met de beste onderdelen) en ben blij dat ik er vanaf ben. (...)
kans op lekkages (ook eens gehad) door haarscheuren in plexiglas onderdelen
voortschrijdend inzicht is dan ook dat plexiglas onderdelen niet meer tot "de beste" horen, maar in het vakje "niet doen" thuishoren.

Als ik verouderde website's en info lees over waterkoeling en kijk naar de foto's van de spullen die ze toen gebruikten, is er de laatste tijd wel ontzettend veel verbeterd! Alleen al qua materiaalgebruik, zoals delrin.
gewoon veel beter, scheurt niet, lekt niet. probleem opgelost!

Een externe radiator is inderdaad logisch (werkt het beste) ... maar niet altijd even praktisch...

Petrolhead en draadjesnerd

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:58
warkiller schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:01:
mijn 920 is loaded rond de 30 graden met de stock cooler, heb ik dus niets te klagen
Stock cooler, 920 vol bezig, en 30 graden? Sure ;)

Nickname does not reflect reality

• warkiller
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-08-2025
ja cker, als je me niet gelooft, ik maak wel ff wat screens;)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

warkiller schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:59:
graag! Want ik vind dit ook moeilijk te geloven om eerlijk te zijn... (of je moet hem in een bak met olie hebben liggen....)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Inderdaad, screen's please.
30Graden loaded is mogelijk als je in een koelkast leeft, maar dat lijkt me niet van toepassing vreemderwijs ;)

• Brad Pitt
warkiller schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:59:
Hoeft voor mij niet persé hoor, is namelijk 100.00% onmogelijk.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Stealth = p182. Fans vervangen voor nexus real silent 120m, en je bent eigenlijk al klaar. Enige nadeel dat ik tot nu toe ondervonden heb is dat de cable management niet optimaal is. Zo wilde de zijkant er niet meer op omdat de kabels teveel ruimte innamen. De P182 is daarentegen wel vrij goed geisoleerd, en de haf 932 is dat helemaal niet ( geperforeerd metaal = fail ).

Ik denk dat als je een stille en goed presterende koeler wilt, je voor de noctua moet gaan. Hoef je de fan ook niet te vervangen, die is al verrekte stil. Waterkoeling is wel stil, maar ook erg duur wil je het goed doen.

Ook zou ik de voeding vervangen voor deze: pricewatch: Seasonic M12-700 700W Zelf net gekocht, is heerlijk stil. Zie ook: http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Er staan miss zelfs nog betere voedingen in dat lijstje, maar die waren of geen 700w, of te duur naar mijn smaak. De enermax modu 625 kost al gauw 130 euro en de Corsair TX650W is niet modulair.

Op dit moment zijn mijn HD4850 GS (twee) de luidruchtigste componenten, en daar zit al een behoorlijk stille koeler op. Voordat je een videokaart koop zou ik eerst even kijken of er niet eentje is met een betere koeler, of eentje waar je de koeler voor eentje van arctic cooling kan vervangen (of andere aftermarket koelers).

Je ram is wel behoorlijk overkill trouwens, je kan ook toe met een goedkoper setje.

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Net ook een 920 besteld en krijg een email met daarin:
Aangezien de pinnetjes van de socket van het moederbord (Intel) zeer gevoelig zijn, blijkt dat veel klanten de pinnetjes kapot drukken. Dit is het gevolg van het verkeerd monteren van de cpu op het moederbord. Ondanks het feit dat onze klanten veel kennis hebben van pc's, onderdelen en ICT in het algemeen, overkomt het hen ook.
lol?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

BasNation schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:13:
Net ook een 920 besteld en krijg een email met daarin:

[...]

lol?
Tja... wat zeggen ze ook alweer over gewaarschuwde mannen? Iets met twee tellen...? ;)

Maarruh... komen die screens nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 26-03-2009 16:16 ]

• TheGreatAtuin
@Venice,

dat lijkt misschien overkill, maar als ik je vertel dat dat setje bij Azerty een heel mooi prijsje heeft :P 102 euro, en de CL8 versie is precies 80 cent duurder dan de CL9, dan maakt het toch wel sense. Zeker als je bedenkt dat ik wil overclocken, en als het RAM dan meer aankan dan 1333 MHz is dat wel mooi meegenomen. Ik kan ook voor 3Gb gaan, maar bij bv. filmgeluid omzetten van DTS naar AC3 zijn die 3 Gb me veel te snel vol.

De HAF kies ik vanwege zijn enorme airflow, anders had ik ook wel de p182 of de ACTS 840 gepakt. Even de stock fans vervangen door een setje S-Flexen en ik ben klaar. Qua voeding: ik heb al een aantal pc's gebouwd met die voedingen, en ze doen het allemaal perfect. Zelf heb ik een CM 850W (okee ... das pas overkill) en die is ook iets langer dan standaard formaat. Hij is alleen niet modulair, maar ik heb de kabeltjes wel mooi weten te verbergen achter het zijpaneel van mijn kast. Het maakt eigenlijk niet uit welk merk voeding ik zou pakken, zolang het maar modulair is en 80+ rating heeft.

@Warkiller: het gaat me om stille koeling, en de stock koeler op 100% is het tegenovergestelde van stil :P En dan haal je echt geen 30C bij full load - maar je zei daarna dat je ook 120C haalde, dus die 30C zal wel bij idle zijn.

En ohja mensen: ik heb ondertussen al besloten voor waterkoeling, alleen ik heb echt ieder onderdeel dat ik bovenaan noemde al vervangen door veel beter spul. kijk mijn andere thread maar eens. De reden dat ik daarvoor heb gekozen is niet de immense coolheidsfactor (alles wordt zwart, dus je ziet het toch niet) maar de enorme koelheidsfactor ervan. De pc moet immers een paar jaar mee en als ik bij load al gauw de 70 graden aanraak (zelfs met een Noctua erop) gaat de levensduur van een processor echt de diepte in.

Mischien ga ik zelfs de GPU waterkoelen, maar ik denk dat het een beter idee is om een GPU te kopen met afermarket koeling - de Sapphire Vapor X serie als voorbeeld, een 4870 op full load aan 50c draaien lijkt eerder op WC resultaten, en dat zonder al te veel herrie te produceren. Nu nog wachten op de eerste reviews van de GeForce 300 serie en de Radeon 4890 (of 5000 serie) >:)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TheGreatAtuin schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:36:
Nu nog wachten op de eerste reviews van de GeForce 300 serie en de Radeon 4890 (of 5000 serie) >:)
Voor 2 van de 3 zal je daar anders een paar maanden op moeten wachten.

• thijszor
De pc moet immers een paar jaar mee en als ik bij load al gauw de 70 graden aanraak (zelfs met een Noctua erop) gaat de levensduur van een processor echt de diepte in.
Wat een onzin, waar baseer je "gaat echt de diepte in" op?
Weet jij de lifespan van processors dan?

Als jij niet gaat overclocken, eerder gezegt, geen voltage gaat verhogen dan mag je er vanuit gaan dat hij veel meer jaren dan "technisch rendabel" meegaat. Ik bedoel, de p4 prescott was een heet hoofd van hier tot tokyo, maar die zijn toch ook niet allemaal binnen 6 jaar dood gegaan?

Als jij er belachelijk hoge voltages doorheen jaagt zal je het ding eerder echt stuk maken, dus van het een op het andere moment, dan dat de "life span" iets minder wordt.

Dikke onzin dus, als je een wc kit voor het verhogen van je levensduur koopt ben je niet helemaal goed bezig.

• Marc Rademaker
Wacht, je wilt een stille pc, maar het is je om het even wat voor een voeding je erin stopt, als ie maar modulair en 80+ is? Je denkt dat de voeding dan automatisch 'still' is? Zonde, een pc is enkel zo stil als zijn meest luidruchtigste component, dus of je maakt je pc echt stil, en kiest alle componenten zorgvuldig uit, of je gooit er met de pet naar, een tussenweg is er niet.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11

superwashandje

grofheid alom

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Verwijderd

Heb je helemaal gelijk in VeniceX2 !!
Ik heb daarom gekozen voor de Cooler Master Pro 850 Watt

En wc-set ivm levensduur ...uhm , de kosten die je maakt voor een degelijke set tov een degelijke luchtkoeler , daar koop jij een 2e i7 920 voor :P
Dat is dus 200 % levensduur hehe
Maar kan niet geloven dat je dat zo bedoelde ... om daar waterkoeling voor te nemen.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voor de geïnteresseerden: http://xbitlabs.com/artic...ers-roundup_18.html#sect0

Edit: barst, al gepost. Even een pic erbij.

Een bang per buck monstertje lijkt me dan de Scythe Mugen 2 (de nieuwe, niet de oude). Als één-na-beste in de test, één van de stilste koelers en ook de goedkoopste. Ik zou het wel weten nu.

Afbeeldingslocatie: http://xbitlabs.com/images/coolers/core-i7-coolers-roundup/103_diagr2_refer-(Xbitlabs).png

[ Voor 62% gewijzigd door Jejking op 27-03-2009 00:57 ]

• Brad Pitt
Jejking schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:56:
Als één-na-beste in de test, één van de stilste koelers en ook de goedkoopste. Ik zou het wel weten nu.
Neu, een stock-cooler doet het nog beter hoor, wáy beter zelfs ;)

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En tegen wat voor een prijs... heb je de temps dan wel eens gezien? ;)
Warmteproductie:

De warmteproductie van deze processor ligt erg hoog (130W TDP) hoger dan de vorige processoren van Intel (zelfs hoger dan die van de zeer inefficiente Pentium D's met een tdp van 120W). Je krijgt er daarom dan ook een grotere stock cooler bij dan die je kreeg bij de voorige generatie Intel Core. De processor word met stock cooler op stock snelheid al 80C' bij een prime95 test van 30 minuten!
productreview: Intel Core i7 920 review door Goldenflame

• TheGreatAtuin
@Iedereen: Sorry folks als ik zo overkwam, ik had het ook niet helemaal goed uitgelegd dus bij deze:
Een dikke koeler als de Scythe Mugen 2 zou ook mijn eerste keus geweest zijn, maar die heeft een aantal fundamentele problemen (voor mij tenminste):
- Ten eerste heeft vrijwel ieder goed RAM geheugen heatsinks die hoger zijn dan de vinnen op een towercooler. Voor een optimale airflow laat je die koeler in push/pull richting de exhaust fan draaien, en dan zit het ram in de weg.
-Ten tweede wordt de pc nogal vaak opengemaakt, en daarvoor haal ik hem onder mijn bureau weg en draag ik hem een stukje naar een lege werkplek (meestal een ander bureau) en ik vind het absoluut geen mooie gedachte dat ik dan een koeler van bijna 1 kg, of zelfs meer, aan het moederbord heb trekken.
- Ten derde ben ik op zoek naar een stille pc, en ik kan me niet voorstellen dat een push/pull config (met ong. dezelfde performance als waterkoeling) stil is, simpelweg omdat je daar de fans veel sneller moet laten draaien dan op een radiateur.

Mijn huidige processor is echt geen slak - een E6850 aan de standaard 3 Ghz, en die heb ik vrij vaak op 100% belast. Daarom zoek ik eentje met wat meer pk :P En daarom is een goeie koeling belangrijk: Ik heb geen zin om te zien dat ie meer dan 60C raakt.

@Thijs: simpel, bij verhitting (en dan vooral metalen en vloeistoffen) zetten deze materialen uit. Aangezien een i7 een proces van 55 nm heeft kan langdurige verhitting nooit goed zijn voor de levensduur van zon enorm kleine transistors. Omdat de processor pas nieuw is, zijn er geen betrouwbaarheidstests maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

En over die voeding: zo achterlijk ben ik heus niet ;) . Ik pak alleen een CM 700W of meer, of zoniet een van Corsair. Ik weet van beide merken dat wat er in de specs staat, ook klopt, en dat ze stil zijn. Zoals ze zeggen bij duikboten: stilte wordt gedefinieerd als het luidste onderdeel. En als je dat hebt verholpen, heb je een nieuw luidste onderdeel.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De Core i7 is gemaakt (voorlopig) op 45nm, niet 55 ;)

Op de site van Intel staat aangegeven wat de CPU's maximaal mogen hebben om een normale levensduur te hebben.

• Frag1le
-Ten tweede wordt de pc nogal vaak opengemaakt, en daarvoor haal ik hem onder mijn bureau weg en draag ik hem een stukje naar een lege werkplek (meestal een ander bureau) en ik vind het absoluut geen mooie gedachte dat ik dan een koeler van bijna 1 kg, of zelfs meer, aan het moederbord heb trekken.
Nee een pc waar h2o in zit is makkelijk te verplaatsen/kantelen, helemaal wanneer je de radiator extern hebt. 8)7

• TheGreatAtuin
Niet kantelen, alleen verplaatsen. Het gaat niet om hoe makkelijk het is, maar hoe stevig het is. De kast is al 12 kg, dus een karwei wordt het toch wel :P. En de radiator gaat bovenin de kast. En de Intel site geeft als bovengrens 105C aan, maar ik weet echt niet wat ik daarvan moet denken. Ik hoop dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat dat dus echt niet goed kan zijn voor de CPU.

• Brad Pitt
TheGreatAtuin schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:12:
Ik hoop dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat dat dus echt niet goed kan zijn voor de CPU.
Nee okay, maar met een Mugen 2 wordt de i7 op 3700-3800Mhz rond de 70-75 graden bij full load en idle rond de 35 graden, da's wel te doen vind ik. En op een Asus P6T bordje kan je 3 hoge DIMM's (net aan...) kwijt met de cooler in de "goede" richting. Dus als je aan 6GB voldoende zou hebben zou het alsnog kunnen.

Ik zie sowieso het nut niet helemaal in van üüübergeheugen met grote cooldingen er op want in de praktijk merk je er denk ik minder van dan je zou denken op basis van de specs. Heb er zelf OCZ 1333 geheugen op zitten dat draait op 7-7-7-16 en 700Mhz en da's (voor mij) snel zat. Die zijn ook gewoon de "normale" hoogte.

Heb er een fotootje van gemaakt, helaas is de hoek niet ideaal maar je kan het net zien denk ik.

• TheGreatAtuin
Ah oui, maar het gaat me ook absoluut niet om de werking van de koelvinnen - het setje met de beste price/performance dat bestaat - 3x2Gb Patriot @ 1600 mhz heeft nou eenmaal van die koelvinnen :P

Erg bedankt voor die foto overigens! Want ik twijfelde of de Mugen wel goed zou passen op een P6T. Ik ga overigens geen overclock tot 3800 Mhz doen - 3600 is de absolute top, dan ben ik al heel blij :P

Mocht ik alsnog voor luchtkoeling gaan, dan pak ik ook echt de Mugen 2. Ik vind het altijd geweldig hoe Scythe voor 40 euro een koeler kan maken die de duurste koelers flink slaag geeft, en ze nemen ook nog eens de tijd om de base ervan goed te polijsten.

Ik had me al helemaal voorbereid om over een paar maanden aan de waterkoeling te gaan, maar als ik de resultaten van die koeler zie word ik weer blij :P Zo spaar je je natuurlijk wel een enorme bom centen uit. In een kast met een goeie airflow zullen de resultaten van de Mugen 2 echt heel goed zijn, mischien nog wel beter dan die van sommige tests. Ik ben alleen nog niet zo overtuigd met het gewicht van het ding. Okee, er zit een backplate op die het meeste gewicht al verdeelt, maar het blijft een zwaar ding.

@Brad, nu jij die koeler gemonteerd hebt, heb je bij het bevestigen ervan iets gevoeld dat het moederbord iets boog? Want als het hele zaakje goed vast zit, dan ben ik voor 40/50 euro klaar met de koeling 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door TheGreatAtuin op 27-03-2009 12:00 ]

• thijszor
simpel, bij verhitting (en dan vooral metalen en vloeistoffen) zetten deze materialen uit. Aangezien een i7 een proces van 55 nm heeft kan langdurige verhitting nooit goed zijn voor de levensduur van zon enorm kleine transistors. Omdat de processor pas nieuw is, zijn er geen betrouwbaarheidstests maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
En waarneer spreken wij van verhitting? jij dacht dat al je materialen gaan uitzetten bij een load van 70/80graden? Ik vind het allemaal prima hoor, maar zoiezo zijn er geen betrouwbaarheidstests van welke processor dan ook. Je zegt nog specifiek 55mm, het is 45mm, en dan kom ik terug bij de Prescott, die enorme heethoofd is ook niet omgevallen hoor, of samengesmolten.

Ik denk zo dat jij een verkeerd beeld heb wat processors tegewoordig aankunnen, er zijn hier genoeg verhalen van verbrande, zelfs brandplekken op de chips / wat dan ook zelfe welke nog prima functioneren.

Voorzichtigheid is 1 ding, geld verspillen om de levensduur te verhogen, welke jij nooit zal halen , gezien je dan al 3/4/5 keer wat nieuws gekocht heb is gewoon dom.

• TheGreatAtuin
D'oh! Ik zat met mijn hoofd nog bij grafische kaarten :D Zal ik meteen maar veranderen. Je hebt een heel goed punt met dat processoren tegenwoordig veel aankunnen. Maar toch ga ik er in mijn hoofd altijd van uit dat temperaturen boven de 80C gewoon niet goed kunnen zijn voor zo'n geavanceerde techniek. Gelukkig zal je met goede koeling nooit boven de 70C uitkomen, dus dat zit wel snor.

Dit is nou precies de reden dat ik jullie hulp heb gevraagd - het verspillen van geld is iets dat je met het bouwen van een pc maar al te snel kan doen.

• Marc Rademaker
Je zou een van de laatste stukjes over Dell's nieuwe servers eens moeten lezen. En de plaatjes bekijken, zie je de koelers die op die cpu's zitten? Echt niet high-end hoor, en die doen veel meer berekeningen dan jij ooit zult doen. Zolang je pc niet afsluit omdat ie te warm wordt, is er eigenlijk niks aan de hand.

Toevallig draai ik hier een i7 920 op 3,2ghz, onder een stock koeler. Gaat prima :) Oh, en het verplaatsen van je kast, dat is geen enkel probleem, zelfs niet met een zware koeler. Ik verplaats mijn pc regelmatig, en daar zit een ocz vendetta 2 in, met pushpins :P

• Brad Pitt
TheGreatAtuin schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:49:
Ah oui, maar het gaat me ook absoluut niet om de werking van de koelvinnen - het setje met de beste price/performance dat bestaat - 3x2Gb Patriot @ 1600 mhz heeft nou eenmaal van die koelvinnen :P
Ah ja zie het, die zijn inderdaad 10 Euro goedkoper dan die ik nu heb. Wilde echter persé RAM hebben zonder die hoge koelelementjes om er later alsnog een keer 12GB van te maken eventueel. En op 7-7-7-16 @ 1408Mhz vind ik 6GB voor 110 Euro alsnog niet zo'n probleem ;)
Erg bedankt voor die foto overigens! Want ik twijfelde of de Mugen wel goed zou passen op een P6T. Ik ga overigens geen overclock tot 3800 Mhz doen - 3600 is de absolute top, dan ben ik al heel blij :P
Ja heb de laatste dagen ook alleen maar zitten testen wat de "leukste" verhouding snelheid/warmte/voltage was en heb besloten te draaien op 176Mhz. Wat dan, met Turbo-mode aan, neerkomt op 21x176=3700Mhz. Temperatuur komt dan niet boven de 70 graden uit, en dan alleen bij constant full load (OCCT test is erg (te) "soepel" wat dat betreft, die test niet zo bruut als bijv. Prime95).
@Brad, nu jij die koeler gemonteerd hebt, heb je bij het bevestigen ervan iets gevoeld dat het moederbord iets boog? Want als het hele zaakje goed vast zit, dan ben ik voor 40/50 euro klaar met de koeling 8)7
Moet zeggen dat ik daar ook wel een beetje bang voor was, zeker omdat je met zo'n torx-tooltje moet gaan zitten draaien maar heb er eigenlijk niets van gezien. Ik denk dat die backplate voldoende groot is om dat tegen te gaan. Vond het monteren op zich trouwens wel rampzalig. Moest het moederbord op zijn kop óp de cooler leggen en dan vastdraaien. Een andere manier lukte me niet. Erg summiere handleiding ook. Dat had echt veel beter gekund. Eenmaal er op is het echter, zeker voor dat geld (33 Euro voor betaald :X) een waanzinnig fijne cooler. Je hoort zo goed als niets en de temperaturen zijn super!

• TheGreatAtuin
Dat RAM is inderdaad goed spul, en ik pak ook een kit die op het moment van aankoop (zomervakantie ... het duurt echt te lang) het beste is voor het geld. Ik ga sowieso voor een 1600 MHz kit, dan loop ik tegen geen muren aan met overclocken.

Ik zie nu wel dat op de meeste moederborden de Mugen 2 een conflict heeft met de eerste DIMM, bij zo'n beetje alle X58 borden moet je de voorste DIMM een heel klein beetje buigen.Verschikkelijk zal dat niet zijn, maar sierlijk is het ook niet :P Alle goede towercoolers hebben daar last van, met uitzondering van de Xigmatek Dark Knight (1283) en de Noctua U12P. En die zijn absoluut niet te vergelijken met een Mugen 2 of een Megahalems.

En tsja, 33 euro voor een perfecte koeling (misch nog 20 euro voor wat S-Flex fans, mijn favoriet) en dan ben ik klaar ... en toch blijf ik maar denken aan een watergekoelde setup. Okee het kost me zeker 200 euro, en het wordt een enorme strijd om in elkaar te zetten - maar als het af is (met allemaal zwarte tubes, blokken etc) ziet het er enorm vet uit. Ik kan alleen nergens afbeeldingen vinden van hoe het uit gaat zien, maar het gaat wel een project worden van een week. Ik weet ook zeker dat de helft van de lol het in elkaar zetten is, en zoiets ondernemen lijkt me geweldig.

EDIT: Een waterkoeling setup zal al gauw 250 euro kosten, en een Mugen 2 maar 33. ik denk dat ik me dat geld maar in een mooie monitor ga steken :D En als ik later ooit de neiging mocht hebben, kan ik altijd nog voor WC gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door TheGreatAtuin op 28-03-2009 09:37 ]

• Brad Pitt
TheGreatAtuin schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:58:
EDIT: Een waterkoeling setup zal al gauw 250 euro kosten, en een Mugen 2 maar 33. ik denk dat ik me dat geld maar in een mooie monitor ga steken :D En als ik later ooit de neiging mocht hebben, kan ik altijd nog voor WC gaan.
Finally he has seen the light! 8)

• Frag1le
TheGreatAtuin schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:58:
En een goede luchtkoeler achter de hand hebben is nooit verkeerd.
Ik denk dat dit een veel betere keuze is.
Het verschil in een goed beeldscherm steken is imo veel verstandiger, je zit tenslotte altijd naar je beeldscherm te kijken.

• TheGreatAtuin
haha zoiets viel me gister in bed me opeens binnen. Ik zit nu achter een 12x10 19" monitor, en hoewel hij geweldig is lijkt het me echt onwijs cool om een 22"breedbeeld (ASUS heeft een mooie, zonder een al te dikke rand eromheen) te kopen, en dan hou ik me nog eens 50 euro in mn zak. Met die pc kan je toch op HD-resoluties gamen. Maar ik ga toch door met mn oorspronkelijk plan om die case flink aan te passen, alleen dan nu met een bigass koelblok op de CPU >:)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Let dan wel op dat de meeste 22"monitoren op sub-HD resoluties draaien.

• TheGreatAtuin
Ik ga ook op 1680x1050 draaien. Met een goeie high-end pc kan je wel op 1920x1080 gamen, maar dat hoeft voor mij niet per sé.

• Frag1le
TheGreatAtuin schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:16:
Ik ga ook op 1680x1050 draaien. Met een goeie high-end pc kan je wel op 1920x1080 gamen, maar dat hoeft voor mij niet per sé.
Tja, als je een dikke videokaart hebt met flink geheugen dan is het verschil in fps tussen 1680x1050 en 1920x1200(/1080) een paar fps en kan je dus prima met een 24" of groter scherm gamen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met Frag1le. Het punt is dat je dan ook meteen de HD filmpje op de bedoelde resolutie kan kijken. Als je 1080p op 1680x1050 probeert te vrotten dan neemt de scherpte storend af.

• TheGreatAtuin
Films kijk ik op de Phillips tv met een HDX 1000 media viewer in 1080p :P Een resolutie van 1920x1080 is perfect mogelijk met het systeem dat ik wil gaan bouwen, maar dat hoeft voor mij echt niet per se. Dan koop ik liever een wat betere kwaliteit 22" aan 1680 dan een goedkope 24" aan 1920. Ik was laatst bij de Mycom en daar stond een Samsung 22" waarvan de mond me echt openviel. Zo zwart had ik nog nooit kleuren gezien (flauwe grap, ik weet het).

Nja, ik ga eens Band of Brothers verder kijken, na de eerste aflevering ben ik wel benieuwd :P En niet met spoilers gaan gooien he! :X

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hij gaat dood in aflevering 6...

Maar serieus, als je naar een 'betere 22inch' wil, dan maak je al gauw een grote sprong in prijs. TN panelen, ook die van Samsung, hebben toch allemaal dezelfde nadelen.

• TheGreatAtuin
Ja, er gaat een hele hoop volk dood in Band of Brothers.

Ik vind het ook best vreemd dat er niet zo veel beeldverschil zit tussen de 'goedkope' en de wat duurdere monitoren, het enige waar je echt verschil in ziet is het contrast. Maar ik vond het verschil tussen deze en deze wel echt enorm. En zo enorm duur is die nou ook weer niet, ik weet nog dat de eerste IIyama 17' TFT's meer dan 400 Euro kostten. Toen heb ik ook maar eventjes gewacht tot de prijzen wat gedaald waren.

Over een paar maanden is dat landschap ook al helemaal veranderd, tegen de tijd dat ik met bouwen ga beginnen zullen er weer tig nieuwe monitoren uitzijn.

[ Voor 10% gewijzigd door TheGreatAtuin op 29-03-2009 14:47 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je vergelijkt een monitor met alleen VGA (D-sub) met een met DVI. Ik hoop dat je je dat realiseert? Verder zijn het beide TN panelen. Wil je betere kwaliteit, dan moet je hier kijken: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 18:36
Ik vind het erg jammer dat de koelers van Xigmatek niet in de test zijn meegenomen, neem S1283 daar is een S1366 bracket voor, en koelt nagenoeg hetzelfde als een TRUE voor een milde prijs.

En hun nieuwe koeler, Thor's Hammer, deze heb ik zelf in bestelling staan, als ik hem binnen heb gekregen zal ik wel posten hoe hij presteerd.

* PSN=Chef_NL** *

• TheGreatAtuin
@Ed, ik zag dat net ook. Weer een reden waarom het loont om niet een supergoedkoopie te kopen :P

@Chef, harstikke bedankt dat je dat wil doen. De Hammer ziet er inderdaad geweldig uit en zal koelen als een beest, ik denk evengoed als de Mugen. Maar ik vind die twee net te groot om te monteren, omdat ze het 1e DIMM blokkeren als je ze richting de exhaust fan monteert. Dat valt dan wel weer mooi op te lossen door wat lagere modelues te kopen, zoals die van OCZ. Ik zie wel wat de toekomst brengt.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Chef_v_leeuwen schreef op maandag 30 maart 2009 @ 06:48:
Ik vind het erg jammer dat de koelers van Xigmatek niet in de test zijn meegenomen, neem S1283 daar is een S1366 bracket voor, en koelt nagenoeg hetzelfde als een TRUE voor een milde prijs.

En hun nieuwe koeler, Thor's Hammer, deze heb ik zelf in bestelling staan, als ik hem binnen heb gekregen zal ik wel posten hoe hij presteerd.
Voor de mensen die een preview willen, kijk eens naar deze review.

http://www.driverheaven.n...php?reviewid=739&pageid=5

Conclusie: zelfde prestaties als een TRUE Black.
Pagina: 1