Eye strain door hp 2228h

Pagina: 1
Acties:

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb een paar dagen geleden een hp 2228h gekocht, deze monitor heeft een soort glas laagje over het scherm heen wat de kleuren zeker verbeterd, maar als ik lang naar het scherm kijk krijg ik al snel pijn rond mijn ogen, ik weet niet of dit aan het scherm ligt of gewoon aan mij....

Iemand enig idee of heeft iemand misschien ook zoiets met een monitor?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Macbook. Even doorheen bijten en je ogen wennen er vanzelf aan. Bij mij was het de combinatie tussen het 'glans' scherm en de schermgrootte. Door het kleine 13.3" scherm gebruikte in mijn ogen namelijk velen maten intensiever dan ik voorheen gewend was. Tevens had ik hiervoor geen 'glans' scherm. Gewenningsperiode heb ik rustig opgebouwd en kwam bij mij uit op ongeveer een week. Langzaam opbouwen is in ieder geval raadzaam.

Volgende week komt dezelfde HP bij mij in huis te staan :)

• huub8
Wat bedoel je precies met langzaam opbouwen? Verder lijkt het inderdaad wel alsof het al minder word (heb hem nu 4 dagen)

Verwijderd

huub8 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:35:
Wat bedoel je precies met langzaam opbouwen? Verder lijkt het inderdaad wel alsof het al minder word (heb hem nu 4 dagen)
Waarschijnlijk steeds langer door de pijngrens heengaan.

Verwijderd

Ik bedoel het volgende: wanneer je pijn ondervindt, dan kom je achter je scherm vandaan en ga je iets anders doen. De volgende dag bouw je het op, ga je net een uurtje langer erachter zitten. Dag erop weer een uurtje langer, etc. Zo krijgen je ogen de kans om er geleidelijk aan te wennen.

Ik had een soort van brandend gevoel rondom mijn ogen, ik weet niet of je van hetzelfde last hebt.

• huub8
Ik voel inderdaad hetzelfde, mijn probleem is alleen dat ik hem maandag op zijn laatst kan terugsturen in verband met de koop op afstand wet en misschien duurt het gewoon langer om eraan te leren wennen....

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik heb een w2207, volgens mij de voorloper van jouw scherm. De eerste dagen had ik ook een beetje last van wat jij beschrijft. Voor mij was de oplossing om de helderheid terug te schroeven, deze staat nu hier op 75 in plaats van de ingestelde 90 bij bijvoorbeeld gaming. Ik hoop dat dit ook voor jou de oplossing vormt :) .

Vimeo, YouTube

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je eigenlijk wel het contrast en helderheid ingestelt ?

Bij veel schermen staat dit standaard veel te hoog. Het eerste was ik doe als ik een nieuw scherm heb is gelijk die 2 dingen instellen, anders krijg ik ook last van mijn ogen. Na het instellen heb ik nergens meer last van.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:02
Ik heb ook de W2228h, en na goed instellen wat PilatuS zegt, heb je na een paar dagen geen last ervan (had alleen de eerste 2 dagen een beetje last)...

• huub8
Ik heb inderdaad de helderheid en het contrast aangepast, de helderheid staat bij mij nu op 60 en het contrast op 80.
Het probleem is dat ik hem dus nu al een aantal dagen heb en het nog steeds niet weg is...

Ik zit dagelijks al snel 6 uur achter de computer en ik moet dus een scherm hebben waar ik goed langdurig mee kan werken, dus als het maandag nog niet weg is stuur ik hem waarschijnlijk terug.

Weet iemand, voor als ik hem terug stuur, nog een goed scherm tussen de 150 en 300 euro die een goede reactie tijd heeft en goede kleur weergave heeft?

[ Voor 45% gewijzigd door huub8 op 21-03-2009 20:19 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je wellicht iets als cleartype aanstaan? Dat is imho funest voor je ogen, ik kan er in elk geval niet langer dan 2 minuten naar kijken zonder koppijn te krijgen

• maarud
Terw_Dan schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:18:
Heb je wellicht iets als cleartype aanstaan? Dat is imho funest voor je ogen, ik kan er in elk geval niet langer dan 2 minuten naar kijken zonder koppijn te krijgen
is dat echt zo of gewoon jou mening? Want dan zet ik het weer uit :P Vind het zelf wel erg handig maar als het neit goed is voor de ogen dan zet ik het wel uit :)

Zit zelf ook minstens 6-8 uur per dag achter dit scherm maar zelf zit ik nog steeds te kijken hoe mooi hij de kleuren weergeeft bij sommige foto's :)

• huub8
cleartype staat bij mij uit

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

maarud schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:21:
is dat echt zo of gewoon jou mening? Want dan zet ik het weer uit :P Vind het zelf wel erg handig maar als het neit goed is voor de ogen dan zet ik het wel uit :)
Het zal vast per persoon verschillen, maar doordat cleartype e.d. zorgen voor dermate onscherpe randjes kan ik er gewoonweg niet op focussen. Met als gevolg dat je ogen heel snel vermoeid raken en je daardoor koppijn krijgt.
Ik kan echt de hele dag achter mijn monitor zitten (maar dat is dan weliswaar een HP zonder glanslaag), maar ik moet niet langer dan een minuut naar de mac van m'n broertje kijken waar die meuk allemaal aanzet voordat ik er last van ga krijgen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maarud schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:21:
Het verschilt per persoon, ik vind het juist rustiger voor mijn ogen. Ik heb weer last van LCD-schermen die zijn aangesloten via d-Sub. Er is echter geen medisch verband tussen cleartype en slecht voor de ogen zijn :) .

Ik had recent een nieuwe Macbook Pro voor een weekje in huis, en ik vond de schermkwaliteit inderdaad erg slecht en hoofdpijn-inducerend.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 20:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• maarud
okee, I've got it :)
Pagina: 1