1080p streamen hapert soms

Pagina: 1
Acties:

• ikie2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Hey GoT's,

Wederom wat hulp van buitenaf nodig...
Ik ben inmiddels 1,5 maand bezig met het streamen van 1080p (HD) films over ons netwerk.
Op het begin gebruikte ik Media Portal, inmiddels gebruik ik XBMC.

Alle 1080p mkv films staan op dit moment op 1 pc in ons huis.
Wanneer ik via een ander systeem een film wil streamen (via SMB) dan loopt deze eigelijk helemaal goed op enkele momenten in de film na.

Bijvoorbeeld de film Transformers op het begin. Een donkere scene met veel actie en lichtflitsen.
Het beeld stop 1.5 sec en gaat weer vrolijk verder. De ene film doet het zonder problemen en den andere geeft meer problemen.

Beide systemen zijn een Core 2 Quad Q8200 met 2GB intern geheugen en 640GB Spinpoint hardeschijf.
Videokaarten zijn een HD2600Pro en een HD3870.
Ik maak gebruik van de switch functie van een sitecom 10/100Mbps xDSL/Cable Router 8SPT
Wanneer er een 1080p gestreamd wordt gebruikt deze ongeveer 25% van de 100mbps verbinding.
Ik heb zelfs via een directe lijn (1Gbps) verbinding geprobeerd en op hetzelfde punt in de film Transformers stopt hij 1.5 sec.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn.
Heb ik perse Cat6e kabels nodig i.p.v. Cat5e wat er op dit moment ligt (kan wel 1Gbps aan)

Verwijderd

Wat gebeurt er wanneer je de film kopieerd naar de PC waarop je de film bekijkt ?, stottert de film dan nog steeds (Ik denk van wel) zoja dan ligt het aan de decoders die je gebruikt op die PC. Een 100mbit verbinding zou genoeg moeten zijn voor maximaal vier/vijf van die HD films (parallel af te spelen) dus de bandbreedte zou ruim voldoende moeten zijn voor 1 film.

Ik zag dat MKV een matroska container was, ik weet niet of dat hetzelfde is als AVCHD, de belasting van AVCHD is bij mij in iedergeval vrij zwaar voor mijn processor (soms 90% proc load voor 1080i), nou heb jij een snellere processor maar als daarmee 1080p gedecodeerd wordt, weet ik niet of die proc snel genoeg is?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 14:47 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
1Gbit is zeker genoeg. Probeer inderdaad het bestand eens te kopiëren. Dat is niet omdat de snelheid niet voldoende zou zijn, maar dat is omdat een NIC nogal eens wat CPU-kracht wil lurken. Ga je daar dan ook nog een zware codec van 20Mbits mee decoderen, zou dat weleens wat lastig kunnen worden.

In het geval ook met een lokale kopie nog lastig speelt zou je kunnen kijken naar hardware-acceleratie van je videokaart bij het afspelen, of probeer CoreAVC even, dat is een erg lichte decoder (al zou jouw PC het gemakkelijk aan moeten kunnen zo). Als het door het netwerk komt zou je kunnen kijken naar een losse NIC die je CPU niet zo erg belast.

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 21-03-2009 14:51 ]

• ikie2009
Ik heb de mkv van 12GB even naar de lokale pc gekopieerd.
Ook in dit geval hapert hij inderdaad op hetzelfde stuk.

Op het moment van haperen gebruikt de CPU maximaal 23% in taakbeheer.
Op het moment van haperen loopt het metertje van de CPU gewoon netjes door en hapert niet.
Zo te zien ligt het dus inderdaad niet aan het netwerk, ben dus al een grote stap verder.
Geheugengebruik is maar 800MB van de 2GB.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:37
Probeer eens de film af te spelen met MPC-HC met DXVA aan, misschien kan je daarmee die schok tegengaan. Het kan echter ook gewoon in het bestand zitten en dan is er niets aan te doen volgens mij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ikie2009
Zojuist met de Media Player Classic Homecinema geprobeert en dit keer werkt hij perfect (2x geprobeerd)
Op het moment van haperen knallen een stel ramen kapot en vliegt glas in het rond, normaal hapert hij dan en via deze Media Player Classic niet !

Ik ga nu kijken of het via streamen ook lukt samen met deze player.

EDIT: Streamen via deze Media Player werkt goed !!
Ok het ligt er dus aan welk programma ik gebruik.
Voorheen heb ik ook veel getest met VideoLAN (VLC Player) en ook deze hapert.
Hebben jullie tips over welke codec's ik het beste wel of niet kan installeren.
Op dit moment hebben we volgens mij Haali Media Splitter en FFDShow geprobeerd.
Zijn deze wel goed of juist helemaal niet.

[ Voor 38% gewijzigd door ikie2009 op 21-03-2009 15:57 ]

• Ramon
MPC-HC heeft ingebouwde codecs die je hoogstwaarschijnlijk hebt gebruikt net. Deze codecs ondersteunen ook DXVA wat hardware versnelling vanuit je videokaart is. Je videokaarten ondersteunen dit ook. Voor films die gemaakt zijn in codecs die MPC-HC niet ingebouwd heeft zitten is ffdshow prima, je hebt dan alleen geen hardwareversnelling.

• ikie2009
Super, ik ga hiermee aan de slag en kan weer vooruit !!
Kan gesloten worden

[ Voor 16% gewijzigd door ikie2009 op 21-03-2009 16:14 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Maar is het alleen in dat ene bestand hetzelfde moment waar je die haperin hebt? In dat geval kan het natuurlijk ook gewoon een slecht stukje in de encode zijn ;) Zeker omdat h.264 bij snelle actie relatief gemakkelijk moeilijk doet (bij een plotselinge snelle beweging krijg je bijvoorbeeld nogal gemakkelijk blokken bij een te lage bitrate, codecs als XviD zouden daar 'gewoon' lelijk beeld geven). En ook is het bij die snelheid ineens erg zwaar voor je PC natuurlijk. h.264 1080p blijft zwaar, zelfs op een quadcore.
Kan gesloten worden
offtopic:
Op GoT worden alleen 'slechte topics' gesloten. Deze blijft dus open voor anderen die eens wat rondzoeken...

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 21-03-2009 16:32 ]

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 13:02
Ik heb ooit eens gelezen dat het netwerk simpel weg gewoon niet de data stroom aan kan van een high def film. probeer het eens met kabels ipv wireless.
Ik zelf heb ook last van de hapering. ik gebruik tegenwoordig gewoon een klein stickie.

• Ramon
Guids schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:18:
Ik heb ooit eens gelezen dat het netwerk simpel weg gewoon niet de data stroom aan kan van een high def film. probeer het eens met kabels ipv wireless.
Ik zelf heb ook last van de hapering. ik gebruik tegenwoordig gewoon een klein stickie.
Er wordt met een woord over wireless gesproken? En het is al opgelost zoals je ziet ;)

Pagina: 1