Toon posts:

Netwerk oplossing/ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik ben een leek wat betreft netwerk ontwerpen. Vandaar dat ik hier even om hulp kom vragen. Ik heb voor school een opdracht gekregen, waarbij we een netwerk ontwerp moeten maken.
De opdracht zegt het volgende:

Er word aan jou gevraagd een oplossing te vinden in de vorm van een advies. Op het hoofdkantoor bevinden zich 16 werkplekken, verdeeld over twee etages. Nu zijn de werkplekken door middel van kabels verbonden en heeft men veel last van spam en virussen. Er is behoefte aan een veilige en flexibele opstelling waar pc's en notebooks niet altijd aan een bepaalde plaats vastzitten. De bedrijfsleiding wil advies over een nieuwe netwerk omgeving.

Zoals ik al zei ben ik een leek wat betreft netwerken. Het enige wat in mij op is gekomen is draadloos internet en docking stations voor notebooks. Op internet heb ik ook al zitten zoeken maar dan kom ik vooral bedrijven tegen die dit als dienst aanbieden, dus geen informatie over hoe het daadwerkelijk in elkaar zit.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik denk dat ze meer bedoelen dat je met roaming profiles gaat werken. Het profiel van je user staat dan op de server, logt deze in op een andere computer ,krijgt deze precies dezelfde instellingen.

Met dockingstations en laptops kan ook, maar ik denk dat niemand met zijn laptop rond wil lopen.

Zeker gezien dat ze schijnbaar last hebben van virussen is in dit geval de enige goede optie een server met virusscanner en roaming profiles.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor opleiding doe je? In dit forum zijn er diverse topics geweest over het aanleggen van een (thuis/studenten)netwerk over meerdere verdiepingen.
Op het hoofdkantoor bevinden zich 16 werkplekken, verdeeld over twee etages.
Maak een tekening (bijvoorbeeld in Visio) om het inzichtelijk te maken.
[...]heeft men veel last van spam en virussen.
Zoek software die het oplost. Ik zelf biedt altijd SonicWALL antivirus/antispam appliances en Trend Micro anitvirus aan.
Er is behoefte aan een veilige en flexibele opstelling waar pc's en notebooks niet altijd aan een bepaalde plaats vastzitten.
Denk aan "roaming profiles" en en/of een wireless netwerk.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:27

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:43:
Nu zijn de werkplekken door middel van kabels verbonden en heeft men veel last van spam en virussen.
Virussen los je op m.b.v. een virusscanner.
Virussen voorkom je grotendeels om de gebruikers in te lichten over hoe virussen op computers terecht komen. Het zelfde geldt voor spam. Hoe minder vaak je een e-mailadres achter laat, des te minder spam krijg je binnen.

Je kan een proxyserver en mailserver inrichten om de virussen en spam in te dammen, maar dat heeft verder niets met het netwerk zelf te maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Dus roaming profiles en de virusscanner komen dan te staan op de server?
Kan iemand misschien uitleggen hoe dit moet gebeuren?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:17:
Ja en nee..
De profiles worden, net als mijn documenten, op de server opgeslagen, en dmv inloggen naar het werkstation gezet. Virusscanners zullen lokaal ook moeten draaien.
Vast wel, zullen we dan de rest van je huiswerk ook maar doen dan..

Je weet nu waar je op moet zoeken, dus de zet in de juiste richting heb je al gehad. Google en MSDN kunnen je verder opweg helpen.

Ey!! Macarena \o/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:17:
Als het een schoolopdracht betreft dan zou ik maar wat meer in de boeken duiken... :?

www.technet.com (microsoft site) staat bomvol met informatie omtrent hetgene wat jij wilt. Mocht het geen schoolopdracht zijn> huur dan zsm een professional in.

A wise man's life is based around fuck you

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Of kijk voor een Serverbased oplossing met thinclients.
Zitten er ook voorwaarden aan de opdracht zoals meerdere soorten besturings systemen en zo kostenefficiënt.
Of is het gewoon een speeltuin ?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Precies. Thinclient/Citrix lijkt me de goede weg. Geen gek*t lokaal maar alles lekker centraal.

Timmer alles lokaal dicht en laat de mensen rechtstreeks op de Citrix server inloggen.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Saab schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:50:
Precies. Thinclient/Citrix lijkt me de goede weg. Geen gek*t lokaal maar alles lekker centraal.

Timmer alles lokaal dicht en laat de mensen rechtstreeks op de Citrix server inloggen.
... en hoe stopt dat spam? :)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het is allemaal al gezegd, maar nog eens bondig.

Nodig:
- Een file server
- Een exchange server
- Clients
- Een hoop netwerkkabel

Op de clients maak je roaming profiles ipv. local profiles. Mailbox en My Documents bevinden zich op de fileserver. Virusscanner draai je zowel op de server als op de clients. Voor spam moet je je mailserver goed configureren.

Wifi en docking stations passen ook in deze setup, maar het lijkt me overbodig en onnodig duur.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
r0b schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:54:
[...]

... en hoe stopt dat spam? :)
De opdracht valt in twee delen uiteen. Enerzijds de gebruikerskant waarbij de gebruiker flexibel moet zijn en anderzijds de server kant waarbij je security op orde hebt.

TS moet natuurlijk niet alles voorgekauwd krijgen.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zoals ik al zei ben ik een leek wat betreft netwerken. Het enige wat in mij op is gekomen is draadloos internet en docking stations voor notebooks. Op internet heb ik ook al zitten zoeken maar dan kom ik vooral bedrijven tegen die dit als dienst aanbieden, dus geen informatie over hoe het daadwerkelijk in elkaar zit.
Natuurlijk ben je een leek wat betreft netwerken, anders hoefde je die opleiding die je doet niet te volgen ;-)

Denk dat het belangrijk is om te bedenken dat dit een open opdracht lijkt te zijn: er is geen eenduidig goed antwoord. Volgens mij vind het docent het belangrijker dat je allerlei verschillende aspecten van het probleem (flexibiliteit vs. security enzo) leert kennen, de voordelen en nadelen van een oplossing (zoals bv. wireless in plaats van bedraad) kunt geven en dat je dus bij een uiteindelijke oplossing voornamelijk kunt aangeven waarom je daarvoor hebt gekozen, in plaats van dat bijv. draadloze werkplekken als goeie oplossing wordt gevonden.

Als ik de opdracht zo lees is hij behoorlijk breed: niet zozeer wil de docent alleen een netwerkplaatje, maar ook keuze voor bijvoorbeeld het zetten van anti-spamsoftware op de mailserver, misschien wel dat je er voor kiest om Linux op die desktops te zetten (een uiterst probaat middel tegen virussen en een stuk goedkoper dan allerlei AV-licenties). Maar het zal behoorlijk wat gevolgen hebben voor welke software je kunt draaien.

Netwerktechnisch kun je ook behoorlijk wat doen aan veiligheid met bijvoorbeeld firewalls en het whitelisten/blacklisten van hele delen van het internet.

Oftewel: volgens mij is de vraag niet zozeer naar een simpel fysiek netwerkontwerp, maar naar een verzameling keuzes waardoor je de randvoorwaarden "veilig" en "flexibel" van deze 16 werkplekken een zo adequaat mogelijke invulling geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 21-03-2009 18:26 ]

Pagina: 1