Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apatat
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07-2019
ik heb hier aan een redelijk goede prijs een iomega Storcenter Network Hard Drive (750gig) gekocht. Deze werkt prima, maar maakt verschikkelijk veel lawaai (voor een apparaat dat ik voortdurend aan wil laten staan).
Het lawaai komt van de fan die erin zit. Deze draait voortdurend op max snelheid en doet het apparaat als een stofzuiger klinken. Verder komt deze lucht langs 2 metalen plaatjes (van de behuizing), wat voor een licht fluitend geluid zorgt.
Ik zou nu willen weten wat ik hieraan kan doen en of dit zo is voor alle modellen. Ik heb al gezocht om de fanspeed te reduceren, maar heb niets gevonden. Verder ook al gedacht om de fan te blokkeren, maar dat is naar mijn mening niet zo'n goed idee :p
Iemand die mij met dit probleem kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gooi er een betere en stillere fan in? :?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apatat
verlies ik zo mijn garantie niet? Het probleem is ook niet dat de fan niet goed werkt.. maar te goed werkt :p Ik zoek eerder een manier om de fanspeed te reduceren/ variabel te kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Daarin geef ik je weinig hoop... het is een NAS, geen systeem met een regulier OS.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Fan voeding anders bedraden zodat hij niet meer op 12V loopt maar b.v. op 7V. Dat kan door de min-draad los te nemen van de voeding-min en aan de +5V te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Dan zal het effect van de koeler afnemen... vraag me af of dat wel wenselijk is gezien het feit dat een NAS behoorlijk warm kan worden. Als je de zelfde koeling wilt bereiken met minder geluidsoverlast dan zit er niks anders op dan de fan te vervangen voor een goede stille fan. Een fan vervangen zal de garantie minder schaden dan zelf gaan solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apatat
heel intensief zal deze nas niet gebruikt worden.
zal nog eens in de winkel vragen wat ik wel/niet kan doen ivm garantie...
zou het weghalen van de behuizing (en dan fan uitschakelen) ook geen optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
apatat schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 12:08:
heel intensief zal deze nas niet gebruikt worden.
zal nog eens in de winkel vragen wat ik wel/niet kan doen ivm garantie...
zou het weghalen van de behuizing (en dan fan uitschakelen) ook geen optie zijn?
Zoals hierboven al aangegeven is, is het uitschakelen van de fan _dom_
Normaalgezien verbreek je bij het openen van de behuizing een stickertje of iets dergelijks waarop staat: warranty void if openend. (garantie verloopt). Als je zo'n stickertje niet tegenkomt heb je geluk. Hoogstwaarschijnlijk heb je nog meer geluk als je een fan hebt met een 3 pins aansluiting die daar ergens op een printplaatje is geprikt, dan kun je em eenvoudig vervangen door een stiller en beter model (dus dezelfde koelprestaties maar gewoon stiller).

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je kan fancontroller van zalman ertussen zetten, en dan langzamer zetten. Bij het te warm worden gaat dus je apparaat kapot.

Je kan bij de fan de gaas waar hij door naar buiten blaast eruit halen/of zagen, dan heb je minder lawaai.

Fan vervangen, zie bijv www.ikbenstil.nl, voor ander fans, hier staan ook hoeveel geluid er gemaakt word.
Ze hebben ook fancontrollers die je misschien kunt gebruiken, temperatuur gestuurd is misschien iets.

Geen fan zal niet werken. Dit is een nadeel van een kleine kast, je komt de warmte niet kwijt. Een nas in een gewone pc kast heeft voordelen, zoals alles gemakkelijk aan te passen hardware/ en OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zo'n fan wordt er waarschijnlijk door de fabrikant in gezet zonder uitgebreide rekenarij aan de thermische huishouding in het apparaat.

Als je het echt goed wilt doen maak je een 3d model van het apparaat, zet je daar de warmtebronnen in (disk / voeding / cpu enz) en dan kun je uitrekenen hoeveel lucht er doorheen moet stromen in worst-case scenario (hoge buitentemperatuur, alles staat maximaal te werken enz). Daar kun je dan je fan op berekenen.

Maar de vraag is of de fabrikant al die moeite gedaan heeft. Waarschijnlijk is er met de natte vinger methode gewoon een fan in gepleurd die zwaar overbemeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Rodger zou zeggen; fan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-06 10:47
apatat,

Ik heb precies zo'n NAS, en het probleem is structureel. Als je op de gebruikersfora van Iomega rondkijkt zal je zien dat er veel kritiek is op dit model, en dan met name over de slechte kwaliteit van de fan control.

Technisch gezien is het apparaat in staat om de fanspeed te moduleren naarmate hij warmer wordt, alleen is deze feature nog niet geimplementeerd in de firmware. De kans dat Iomega op korte termijn een update uitgeeft is mijns insziens erg klein.

Bijkomend probleem is dat de fan van erg slechte kwaliteit is. Als ik mijn NAS moet uit- en inschakelen rammelt het ventilatortje in zijn lagers totdat het op een zeker moment zichzelf weet te stabiliseren. Doet een beetje denken aan een oude CPU-fan die zijn beste dagen heeft gehad.

Ik heb zelf de fan losgekoppeld. Als je de achterplaat losschroeft en de blikken EMC-afscherming verwijderd,zie je een klein stekkertje zitten waar de fan mee verbonden is. Voorzichtig lospeuteren want het stekkertje is kwetsbaar. Opnieuw opstarten en genieten van de rust. De NAS wordt aanmerkelijk warmer ja, maar niet alarmerend als je niet van plan bent continu enorme hoeveelheden data heen en weer te pompen. Mijn NAS houdt het nu zonder koeling al enkele maanden zonder problemen vol.

Tot slot, denk erom dat je hiermee je recht op garantie weggooit.

More Power Igor! More Power!

Pagina: 1