[ATI] HD4870 1GB van 3D Club met zeer luide fan

Pagina: 1
Acties:

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-04 00:07
Beste tweakers,

Na een lange zoektocht zowel hier als op google en 3dguru heb ik nog geen oplossing kunnen vinden voor het volgende probleem:

Bij de onderstaande grafische kaart:
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
Is het kennelijk onmogelijk om de fan speed omlaag te schroeven :|

In catalyst 9.3 onder het overdrive gedeelte kan je normaal gesproken zien hoe hard de fan draait, en is het mogelijk de manual fan control aan te zetten. Geen van beiden is uberhaupt zichtbaar :S
Het lijkt wel alsof de fan standaard op 100% draait, een ontzettend stofzuiger geluid waar niet mee te werken valt.
Idle (met de fan dus kennelijk op 100%) komt de temperatuur niet boven de 40 graden uit.

Nu mijn vraag:
Is er softwarematig iets aan te doen, of moet ik er een dimmer (zalman fanmate ofzo) tussen zetten?

Alvast ontzettend bedankt!

edit: Mijn vermoeden is echter dat er een dimmer nodig gaat zijn, er zit geen reference koeler op maar zon custom ding van 3dclub zelf.
pc config trouwens:
gigabyte 790X mobo met 4gb ddr2 en phenom 940BE, vista64sp1 en catalyst 9.3

[ Voor 21% gewijzigd door donotwant op 21-03-2009 02:39 ]

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-03 17:58
Jup die fan kabel heeft maar 2 kabeltjes d8 ik en is dus niet variabel :(
Beste wat je kunt doen is nen accelero twin turbo opzetten(of iets anders). Ik heb dat gedaan met mijn
Club3D kaart en ik draai die fans op 50% en dan hoor ik die niet :-)

Ge kunt ook uwen BIO aanpassen met RBE ( http://www.techpowerup.com/rbe/ ) maar gaat niet veel helpen
door die slechte kabel.

edit: Net mijn oude koeler gecheckt en inderdaad hij heeft 3 kabeltjes sorry voor mijn misinformatie!

[ Voor 12% gewijzigd door Mightybunny op 21-03-2009 11:38 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:56

Mojo

The Power Within

Ik zie 3 draadjes zitten op de foto, dat betekend dat die fan een 12v, ground en fanspeed kabel heeft.

Als dat ding in Catalyst Control Center niet werkt zou het goed aan de custom cooler kunnen liggen. Je kan dit inderdaad oplossen door een variabele weerstand op de 12v lijn te zetten, of met een dimmertje ofzo. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-04 05:16
Zalman fanmate ertussen modden :D

Goed koper is duurder dan slecht koper

• donotwant
Bedankt voor de reacties!

Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben, ik denk dat ik een stekkertje van een casefan eraan gaan maken zodat ik hem aan het moederbord kan hangen en daar het voltage kan regelen die het ding krijgt.
Anders kan ik altijd nog ergens een variabele weerstand ertussen knallen.

Vreemd genoeg kan ik nergens klachten vinden hierover :S
En ja het snoertje dat uit de fan komt bestaat idd uit 3 draadjes.
Misschien is het zelfs beter om er meteen een custom koeler op te zetten :P

En misschien nog het vreemdste van alles is dat er in catalyst niets te vinden is over fanspeeds etc.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Staat je CCC op advanced modus ? Misschien wordt de fanspeed regeling dan wel zichtbaar.

Verder kan je ook nog atiTrayTools eens proberen. Hiermee kan je onder andere een fan schema instellen zodat de fan geleidelijk harder gaat draaien wanneer de temperaturen hoger worden.

Ikzelf heb met atiTrayTools mijn kaart ook onderclockt. Door dat te doen bespaar je stroom, geeft de kaart minder hitte en kan de fanspeed dus nog lager staan. Dit geeft dan ook nog minder geluidsoverlast :p
Je kan er ook instellen dat de kaart automatisch schakelt tussen verschillend profielen. In 2D modus staan de clocks laag en wanneer de rekenkracht nodig is schakelt de kaart vanzelf naar normale klocksnelheden. Echt ideaal dus :)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• donotwant
Wouter.S schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:21:
Staat je CCC op advanced modus ? Misschien wordt de fanspeed regeling dan wel zichtbaar.

Verder kan je ook nog atiTrayTools eens proberen. Hiermee kan je onder andere een fan schema instellen zodat de fan geleidelijk harder gaat draaien wanneer de temperaturen hoger worden.

Ikzelf heb met atiTrayTools mijn kaart ook onderclockt. Door dat te doen bespaar je stroom, geeft de kaart minder hitte en kan de fanspeed dus nog lager staan. Dit geeft dan ook nog minder geluidsoverlast :p
Je kan er ook instellen dat de kaart automatisch schakelt tussen verschillend profielen. In 2D modus staan de clocks laag en wanneer de rekenkracht nodig is schakelt de kaart vanzelf naar normale klocksnelheden. Echt ideaal dus :)
Staat standaard op advanced mode ;)

maar die ati traytools ga ik zeker eens proberen voordat ik aan het hardwarematig modden ga (kost garantie)

Verwijderd

Kun je niet met stekkertjes werken? Dan plaats je alleen een potmetertje van zalman er tussen en dan mod je toch niks?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:36

Nemesizz

Untouchable

Heb ooit zoiets gehad met een GeForce 7900GT, had ook geen softwarematige fan control. Heb er ook een Zalman Fanmate tussen gezet om het stofzuiger geluid te minderen.

Kaart gaf het na 5 maand op, fanmate ertussen weg, RMA en niks geen problemen gehad met garantie.
Vaak als je pas echt de koeler verwijdert willen ze soms moeilijk doen met garantie, niet als je even een potmeter tussen een stekkertje zet.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Ik heb op mijn 4850 tocix gewoon zon zalman fanmateje ertussen gedaan:

Knip stekkertje van de zalman af, strip de draadjes en prop ze in het stekkertje van je koeler(standaard stekkertje past niet)! Erna stukje tape erom om te voorkomen dat het niet losschiet en klaar. Dit kost niet je garantie want je verknipt niks van je ati kaart, alleen het snoertje van de zalman fanmate verknip je.

Zie hier mijn kunstwerk
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/687/tapmod.jpg

Werkt primah.

[ Voor 3% gewijzigd door Rollo op 21-03-2009 16:44 ]

• donotwant
De boosdoener is hier duidelijk de graka zelf, toen ik het stekkertje van de koeler los trok zaten er maar 2 pinnetjes onder.
Kennelijk heeft 3Dclub hierop bezuinigd :(

Aangezien er hier nergens in de buurt een fanmate (of iets wat erop lijkt) te koop is ga ik het anders doen:

Stekker van oude casefan aan de graka koeler maken zodat hij aan het moederbord past, en dan kan ik met een software tooltje de snelheid regelen (hoop ik).

Ik post de resultaten wel als het lukt :)

[ Voor 48% gewijzigd door donotwant op 21-03-2009 17:23 ]

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik heb ook na vergelijken van diverse productsites, benchmarks en natuurlijk de pricewatch, een Club3D kaart gekocht.

helaas is ook deze kaart (een NVidia 9800GT 512MB) voorzien van zo'n mooi stofzuiger-jetpack met 2 draadjes.

Dit is wat mij betreft een gemis in de productinformatie / reviews, want het was welliswaar een zeeer prijsgunstige kaart van een Nederlands bedrijf, maar een paar euro extra voor een onboard temperatuurgestuurde fancontroller had ik er achteraf graag voor over gehad.

Ik denk dat deze kaarten vooral interessant zijn voor mensen die toch een andere koeling erop willen gooien (water/aftermarket) omdat de kaarten gewoon erg scherp geprijsd zijn en er geen nutteloze kasten omheen geklikt zitten. de standaard koeler op 100% zal snel verslijten en is idd irritant luid.

Petrolhead en draadjesnerd

• donotwant
update:
Maar goed dat ik voor het testen heb geprobeerd een casefan zachter te zetten, want dit lukt dus kennelijk niet op mijn Gigabyte MA790X-UD4, heb Gigabyte Easytune 6 en Speedfan geprobeerd, beide zonder succes. In de bios kan het overigens ook niet.
Wellicht het beste om maandag een fanmate te scoren ergens, of misschien morgen :) Iemand in de buurt van 1231KS die een fanmate kan missen? (tegen eventuele financiële vergoeding)

Heb hier trouwens nog een Zalman VF700-AICu liggen, maar ik denk dat deze verre van toereikend is voor een grafische kaart als deze.

@antiekeradio: ik had voor deze kaart een 8800GT van 3Dclub, deze had een rebranded zalman koeler erop zitten en had wel een dynamische fan snelheid, wat jammer eigenlijk van een merk als 3Dclub. Ik had eerder zoiets verwacht van Jetway of Sweex.

[ Voor 30% gewijzigd door donotwant op 21-03-2009 18:07 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
http://www.alternate.nl/h...huizing&l3=Fancontrollers

5 euro, stekkertje ervan af knippen en rode en zwarte draadje in de fanstekkertje van ati kaart moffellen :P Die koeler die erop zit is overigens prima verder kwa prestaties hoor, zonde om te vervangen ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Rollo op 21-03-2009 18:22 ]

• donotwant
uiteindelijk toch maar http://www.alternate.nl/h...Koeling&l2=Grafischekaart gekocht, kan de originele koeler netjes opgeborgen worden voor als het nog een keer kapot gaat :)

• emilionl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-03 19:12
ik heb ati tray tools geinstalleerd om de fanspeed aan te passen. helaas werd de club 3d hd4870 oc edition niet ondersteund. dus het werkte niet.
iemand nog een andere tool om de fanspeed aan te passen.
helaas zijn de meeste tools om de fanspeed op een vast niveau te houden bijvoorbeeld altijd 50%, maar als ik dan wil gaan gamen wordt het te heet. ik zoek dus andere software om bij verschllende temps andere fanspeedniveaus te hebben.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 12:31

Matis

Rubber Rocket

Je zou er voor kunnen kiezen om de BIOS van de GPU te flashen, echter vergt dat wel wat kennis en kunde.

Met die software kun je dan je eigen profiel aanmaken voor de fanspeed van de GPU en die instellingen dan in de BIOS van de GPU flashen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• emilionl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-03 19:12
Matis schreef op zondag 31 januari 2010 @ 14:36:
Je zou er voor kunnen kiezen om de BIOS van de GPU te flashen, echter vergt dat wel wat kennis en kunde.

Met die software kun je dan je eigen profiel aanmaken voor de fanspeed van de GPU en die instellingen dan in de BIOS van de GPU flashen
dankjewel voor je antwoord.
hoewel ik niet twijfel aan de kunde van mezelf of de doelmatigheid van de biosflash, ben ik toch huiverig voor zulke maatregelen, ik ken de risico's ervan niet. het liefst probeer ik eht probleem softwarematig op te lossen.

edit: het is al gelukt met rivatuner 2.24, door fan profielen aan te maken en ze te schedulen op juiste temperatuur. er staat een tutorial van op youtube.

[ Voor 11% gewijzigd door emilionl op 31-01-2010 15:40 ]

Verwijderd

Ik had een Asus EAH 4770 Formula. Hiermee had ik precies hetzelfde probleem. Fan stond altijd op 100% en in de software die daar bij hoort (Asus Smartdoctor) waren ook de opties voor het instellen van de fan niet te selecteren.

Ik heb die kaart RMA gestuurd, kreeg weer een nieuwe, en die had het ook, die kaart ook weer RMA gestuurd. De betreffende webwinkel zei me dat dit vaker voorkomt en dat het waarschijnlijk een hardware defect is.
Pagina: 1