• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 13:16
Op een moederbord uit een HP Brio 410 heb ik ontdekt dat er een elco bol staat... Deze heb ik eraf gesoldeerd, en wil ik zelf gaan vervangen. Na wat zoeken op het forum heb ik begrepen dat ik de elco mag vervangen door eentje met een "iets" hogere waarde en voltage. Echter, wat zijn de bovengrenzen van het "iets" hogere?

De oorspronkelijk elco is een 2200uF/10V exemplaar. Kan ik hem veilig vervangen door eentje met 2200uF/16V? Ik las ergens op het forum dat bij het "undervolten" de uF-waarde naar beneden gaat. Tot hoever moet ik hier rekening mee houden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2200µF 10V is prima te vervangen door 16V, zeker als dat ook een 2200µF is. Ik heb al vaker elco's vervangen, zolang je de µF waarde maar hetzelfde hebt is het totaal geen probleem als het voltage wat hoger is.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

Twazerty

AVCHDCoder developer

10 Volt is de maximale spanning die de elco kan hebben. Kun je rustig vervangen met een 16Volt exemplaar.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voltage mag altijd hoger zijn. Farradwaarde moet hetzelfde zijn, maar mag een kleine afwijking hebben..

Zo`n ding kost btw geen drol (nog geen 50 cent).. als je eenzelfde exemplaar kunt regelen, doen!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 13:16
Ik heb wat naar condensators gezocht, en ik kwam op een oude print nog wel een geschikte tegen. Het enige is dat op de orginele 105 graden C staat, terwijl op de vervangende condensator 85 graden C staan.

Is het mogelijk om in dit geval de condensator te gebruiken? Betreft dit de maximale temperatuur waarop ik hem mag solderen?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

kienwaiwong schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:54:
Ik heb wat naar condensators gezocht, en ik kwam op een oude print nog wel een geschikte tegen. Het enige is dat op de orginele 105 graden C staat, terwijl op de vervangende condensator 85 graden C staan.

Is het mogelijk om in dit geval de condensator te gebruiken? Betreft dit de maximale temperatuur waarop ik hem mag solderen?
Het betreft de maximum temperatuur waarbij je die mag gebruiken, maar natuurlijk als je met te hoge temperaturen soldeert, riskeer je de elco ook te beschadigen!

Dus zeker voorzichtig zijn..

Normaalgezien kan het geen kwaad als je deze gebruikt... Normaalgezien worden ze nog eens niet zo warm!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dima_2005 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:00:
[...]

Het betreft de maximum temperatuur waarbij je die mag gebruiken, maar natuurlijk als je met te hoge temperaturen soldeert, riskeer je de elco ook te beschadigen!

Dus zeker voorzichtig zijn..

Normaalgezien kan het geen kwaad als je deze gebruikt... Normaalgezien worden ze nog eens niet zo warm!
Met ^^

Houd wel rekening met de locatie van de elco... als deze dicht bij een hittebron zit op het moederbord kan de temperatuur hoger zijn :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Denk wel aan de ESR van de condensator. Als je de low-ESR condensator vervangt met een andere met een hogere ESR, verhoog je de rimpel op de voedingslijn waar die condensator in zit.
Pagina: 1