Onstabiel netwerk probleem (BEFSR41 + WAP54G)

Pagina: 1
Acties:

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:40
Beste mensen,

ik heb een goede tijd geleden een nieuw draadloos netwerk aangelegd bij mijn vriendin.Het netwerk dat er lag gaf al veel problemen maar deze zijn opgelost door de oude WLAN te vervangen met de nieuwe BEFSR41 router en WAP54G AP van Linksys. De router heeft firmware versie 2.00.1 en de AP 3.04. Een eerder probleem dat het netwerk onstabiel maakte werd opgelost door in de AP de channel te veranderen.

Het internet werkte hierna voor het grootste deel gewoon goed. Laatste tijd is het echter weer aan het verslechten. Het internet valt nu regelmatig (soms elke paar minuten, soms elk halfuur) even uit. Dit is vooral merkbaar aangezien er hier WoW gespeeld wordt. MSN gaat soms ook op offline, soms niet. Ook gelijk na het disconnecten kan er weer ingelogd worden. Het lijkt erop dat de wireless verbinding niet verbroken wordt.

De 2 kastjes staan op de begane grond in de meterkast op een plankje bovenin op elkaar. De modem (van Thomson) ligt hier ook (internet niet via telefoonkabel maar een dikkere kabel die aangedraaid moet worden), de provider is UPC. De computer in kwestie staat op de zolder, 2 verdiepingen hoger en heeft ook een redelijk slecht signaal. In deze computer zit ook een redelijk oude netwerkkaart in van een oudere computer die geschat wordt op 8+ jaar oud. Ik denk dat dit een Conceptronic 54g Wireless PCI Card is (Everest). De computer draait op Media Center XP SP 3.

Het resetten van alles (modem, router, AP en computer) verhelpt het probleem niet.

Ik heb rondgezocht op de forums (WAP54G, Linksys WAP 54G, 54G, BEFSR41 etc) maar kon geen passende oplossing vinden. Zelf heb ik, door gebrek aan ervaring met netwerken, ook niet echt iets kunnen vinden om het op te lossen aangezien er bij elke firmware versie wel iets mis blijkt te zijn. Ik heb overwogen een nieuwe netwerkkaart te kopen in de hoop beter bereik te krijgen, maar wil hiermee wachten want misschien is dit het probleem niet.

Ik hoop dat jullie er wat wijzer uit kunnen worden. Als er meer informatie nodig is dan zoek ik dit op. Alvast bedankt!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
zitten dr andere netwerken in de buurt op hetzelfde channel? wil nog wel eens voor problemen zorgen :)
en bedraad heb je deze problemen niet (handig om een klapperende internetverbinding uit te kunnen sluiten)

[ Voor 34% gewijzigd door nielsl op 20-03-2009 22:12 ]

• Zebby
Jammer genoeg is bedraad geen optie, haar vader is hier streng op tegen. Er zitten inderdaad wat andere netwerken in de buurt maar ik heb geen idee op welke channel deze zitten (en hoe ik dit kan checken).

Verwijderd

Download http://www.netstumbler.com/ , dit programma draaien op een laptop/PC die Wifi heeft.
In dit programma zie je alle netwerken in de buurt en op welke kanaal deze zitten.

Je geeft ook aan dat het 'lijkt' alsof je draadloze verbinding niet wegvalt, test dit ook eens uit door een constante ping op te zetten. 1 ping naar je AP, 1 ping naar je router en 1 ping naar google bijvoorbeeld.
Als je ping naar google stopt maar naar router en AP wel doorgaat zit het tussen router en UPC.
Valt je ping weg naar je router of AP dan is het draadloze gedeelte (LAN) dus een probleem.
Dus check hiermee eens of je een LAN of WAN probleem hebt.

edit: je kunt ook een tracert opzetten :P maar met een ping heb je 3 CMD vensters openstaan, is meer real-time en vind ik persoonlijk wat overzichtelijker (en sneller)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 12:44 ]

• Zebby
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 12:42:
Download http://www.netstumbler.com/ , dit programma draaien op een laptop/PC die Wifi heeft.
In dit programma zie je alle netwerken in de buurt en op welke kanaal deze zitten.

Je geeft ook aan dat het 'lijkt' alsof je draadloze verbinding niet wegvalt, test dit ook eens uit door een constante ping op te zetten. 1 ping naar je AP, 1 ping naar je router en 1 ping naar google bijvoorbeeld.
Als je ping naar google stopt maar naar router en AP wel doorgaat zit het tussen router en UPC.
Valt je ping weg naar je router of AP dan is het draadloze gedeelte (LAN) dus een probleem.
Dus check hiermee eens of je een LAN of WAN probleem hebt.

edit: je kunt ook een tracert opzetten :P maar met een ping heb je 3 CMD vensters openstaan, is meer real-time en vind ik persoonlijk wat overzichtelijker (en sneller)
Ik heb haar het programma laten downloaden en installeren. Ze zegt dat er, naast haar eigen netwerk (die op channel 3 zit nu) er nog 2 in het bereik zijn (op dat moment, soms meer) maar die zaten op andere channels. Overigens kon haar kaart na die scan niks meer vinden tot het programma afgesloten werd, maar dat zal wel ergens anders aan liggen. Ik wilde het programma ook even gebruiken op mijn eigen computer en laptop om te zien hoe het werkt, maar bij mij herkent hij de netwerk kaarten niet.

De pings naar de router/AP/google klinken logisch. Raar genoeg krijgt ze de error "ping wordt niet herkend als interne of externe opdracht, programma of batchbestand" als ze wilt pingen of een tracert wilt runnen. Ik denk dat dit komt omdat ze ooit voor school ergens iets heeft moeten veranderen om in CMD java te kunnen runnen. ** Is gefixed door java stuk weg te halen **

Ping naar google is rond de 20, soms met lagburst naar paar honderd en af en toe time-outs. De .1 (router geloof ik) is meestal 1, soms ~35 en de .245 (AP) is meestal 1 en soms ~35. Discen heeft het vanavond nog niet gedaan (raar genoeg).

[ Voor 1% gewijzigd door Zebby op 21-03-2009 21:54 . Reden: Toevoeging discen ]

Verwijderd

1. Ze kon geen netwerken vinden omdat dit programma niet passief werkt, Wireless Zero word uitgeschakeld vandaar. (Daarom Kismet onder linux zo ideaal maar dat gaat weer te off-topic)
Ze kan programma beter half uurtje laten draaien, het programma onthoud elke aparte netwerk die gezien word volgens mij. Als sommige netwerken niet verschijnen kan dus zijn omdat ze op elkaar storen.

2. Dat het op je laptop niet werkt kan best, heb zo'n sitecom dongle liggen die die ook niet herkent. Maar programma werkt ook zoiezo niet op Vista. Daar heb je Vistumbler voor nodig (vista variant)

3. Die pings draadloos is opzich wel te verwachten, maar gaat meer om dat die pings een avondje blijven draaien en op moment dat internet wegvalt eens kijken welke pings door blijven gaan.
Dus word even avondje testen.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kan je niet tijdelijk kabel gebruiken om een probleem met wireless te elimineren?

• Zebby
@ Kuhlie, dit doen we eigenlijk ook al door die pings te laten draaien nu :)

@ Thomthom, zojuist discte ze (zowel WoW als MSN) en ze zegt dat de ping naar Google time-outs gaf, terwijl de wireless en router gewoon doorgingen. Dus het probleem liggen tussen Router/UPC (of router/modem dus?). De vraag is dan, hoe los je dit op :( Had volgens mij makkelijker geweest als het probleem elders lag.

Nogmaals bedankt voor alle hulp tot nu toe trouwens!

Even een screenie erbij: Dit gebeurt dus regelmatig.

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/4539/pingi.png

Overigens gebruiken haar zusje en af en toe vader het internet ook, maar ikgeloof niet voor zwaar downloaden oid (gewoon msn/surfen). Zou dit verschil kunnen maken?

[ Voor 11% gewijzigd door Zebby op 23-03-2009 14:57 ]

• Zebby
Ok, blijkbaar download haar zusje ook af en toe wel eens wat. Dit leidt tot hoge schommelingen in de ping naar google, samen met time-outs, maar ook naar de router (.1). Zou ik dit op kunnen lossen door bv. uploads te limiteren? Ik heb geen idee hoe ze download, ik denk via software als limewire oid.

Verwijderd

Kijk eens op UPC modem naar de logs.
Heb zelf een Arris modem, daar kun je wat statistieken aflezen.

Ping is overigens niet erg hoog ofzo, dat is wel mooi.
Maar goed probleem zit blijkbaar niet in je LAN, is opzich mooi.
Toch eens ff kijken naar je logs, wellicht dat je daar iets bijzonders kan vinden.

• MMaaiikkeell
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-03 07:48
Zebby schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 01:10:
Jammer genoeg is bedraad geen optie, haar vader is hier streng op tegen. Er zitten inderdaad wat andere netwerken in de buurt maar ik heb geen idee op welke channel deze zitten (en hoe ik dit kan checken).
Is netwerk via het stopcontact geen optie hier?

• Zebby
MMaaiikkeell schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:06:
[...]

Is netwerk via het stopcontact geen optie hier?
Wat bedoel je hiermee?

En Thomthom, hoe kom ik in die logs? Misschien is er inderdaad iets te vinden.

Raar genoeg is dat er nu niemand op internet zit behalve zij, maar nu geven alle 3 de pings time-outs... Er is echt iets goed mis maar nu nog uitvinden wat...

Edit:
Nu met screenshot van de time-out. Volgens haar deed het internet het weer toen ze de antenne van haar kaart verschoof. Zou het dan toch dat kunnen zijn? (al doet mijn laptop het soms ook erg slecht)

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/50/pingfailc.png

[ Voor 28% gewijzigd door Zebby op 31-03-2009 20:02 . Reden: Extra toevoeging + screenshot ]

Pagina: 1