Gegevens delen met andere bedrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:43

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een mening over de volgende (vereenvoudigde) situatie:

Ons hele systeem draait om zogenaamde profielen. Dit is data waar het hele systeem omheen is gebouwd. Nu zijn er in ons systeem meerdere bedrijven die deze profielen hebben. De profielen zijn dus niet van ons maar van de verschillende bedrijven.

De profielen zijn gekoppeld aan de bedrijven doormiddel van een owner id. Hiermee lezen we dus de gehele profielen database van een bedrijf uit.

Een profiel heeft ontzettend veel eigenschappen. Nu willen bedrijven een gedeelte van hun profiel database licenseren aan andere bedrijven. En hier komt mijn probleem:

Al onze licenties zijn database driven. Dus voor een bedrijf lees ik de profielen uit welke van hunzelf zijn + de profielen welke toegestaan zijn in de licentie tabel. De licentie tabel bevat nu enkel: bedrijf a -> bedrijf b

Hiermee deel ik dus gelijk in 1 keer de gehele database van bedrijf a aan bedrijf b.

Hoe deel ik dus maar een beperkt set profielen met een ander bedrijf? Let wel op dat profielen gedeeld kunnen worden op ontzettend veel kenmerken (nu al zo'n 50 unieke kenmerken, welke in de toekomst ook nog meer kunnen worden), en het moet ook mogelijk zijn om handmatig specifieke profielen te kunnen delen.

Ik post expres mijn mogelijke oplossing niet omdat ik graag totaal nieuwe blikken op deze situatie wil.
(mocht dit wel een vereiste voor de posting zijn dan wil ik die natuurlijk invullen)

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Wat is je database software en wat is de omgeving (softwarematig gezien) waarin je werkt?
Waarom niet gewoon een view maken en daar rechten op geven ipv de database zelf?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Niet lullig bedoeld, maar dit is wel de meest lange topicstart met de minste informatie die ik ooit gezien heb,
Je vraagt iets heel specifieks maar je blijft ontzettend algemeen met het geven van info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Excuus.

Het gaan om een PHP5 applicatie/platform welke draait op Microsoft SQL server. Alle communicatie verloopt via een zelf ontwikkelde API. Deze API is volledig Object Oriented opgezet.

Ik ben zelf niet echt een database expert dus vandaar dat ik ook de vraag hier stel!

(Het gaat mij trouwens voornamelijk ook om de functionele oplossing)

[ Voor 13% gewijzigd door Marientjuh op 20-03-2009 17:18 ]

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Dat wordt dus het 'systeem' (als je daarmee de php5 applicatie bedoelt) aanpassen zodat er rechten gegeven kunnen worden op subsets van gegevens.
Een andere optie is om per licentie in de database een view te gaan gebruiken (en daar dus rechten op te geven) om zo de gegevens bij de juiste bedrijven te krijgen.
Ook ik ben geen database expert dus er zullen vast nog wel andere interessante opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Zoals ik ook al gedeeltelijk had vermeld is de huidige licentie structuur al database driven. Dat houdt in dat ik de verschillende licentie parameters ophaal uit de database (gebaseerd op de request) en die toepas op de parameters van API request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Dus zal je _of_ de database _of_ de api moeten aanpassen en sowieso het licentiemodel, maar dat lijkt me wel een ontzettende open deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het licentiemodel aanpassen naar eigenschap niveau. Je bedrijf wordt op deze manier een koppeltabel tussen eigenschappen en andere bedrijven. En ja, dit heeft implicaties, want je zult aan de slag moeten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Uiteraard was dit de bedoeling en zocht ik niet naar een makkelijke oplossing. Maar ik zoek de mooiste oplossing in de 'moeilijke' oplossingen.

Moet dit dan koppel tabellen worden voor alle eigenschappen of 1 koppel tabel met de verschillende eigenschappen vermeld? Dus welke eigenschap de relatie koppelt aan welk bedrijf.

Zoiets:
Bedrijf | Eigenschap | Profiel

Zo ja, wat een een 'mooie' notatie om te verwijzen naar eigenschappen?

Pagina: 1