Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakerhelden,

Ik heb sinds kort een nieuw systeem aangeschaft met de volgende specs:
kast: Antec Performance One P180
processor: AMD Phenom II 940 X4
CPU koeler: Mugen 2
moederbord: M3A78-T
videokaart: Sapphire HD4870 X2
geheugen: OCZ Reaper HPC OCZ2RPR10664GK
voeding: Cooler Master Real Power M620
geluidskaart: Creative X-treme

Nu geeft alleen mijn MB Probe aan dat het moederbord vaak boven de 45 graden uitkomt. Zeker als ik een spel speel als far cry2 dan wordt het moederbord tussen de 55 en 60 graden... Nu heb ik een extra fan gekocht waardoor er nu in totaal 3 120mm fans inzitten. Nu is het wel zo dat die enorme Mugen koeler precies voor de 2 standaard case fans zit. Daarom heb ik die 3e erbij gekocht en aan de front gezet, maar dit haalt niet zo veel uit... Ik heb misschien nog een domme vraag daarbij, moet ik de koeler naar binnen laten blazen of net als de andere fans de lucht naar buiten blazen?
De 3 fans hebben overigens allemaal 3 verschillende standen, als ik een spel start zet ik ze standaard op de hoogste stand maar nog steeds wordt het moederbord te warm en bovendien maakt het een behoorlijke herrie, terwijl de kast toch is beoordeeld alszijnde stil...
Heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt,

Simon

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er moet 2 fans naar buiten en 1 naar binnen ...of 2 naar binnen en 1 naar buiten. lucht moet weg kunnen en dan zou je niet alle fans naar binnen willen hebben .....en ook niet alles naar buiten want dan heb je geen airflow meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je moet 2 fans naar buiten en 1 naar binnen. De 2 naar buiten halen namelijk ook nog lucht door de rooster die waarschijnlijk in je kast zitten en hierdoor je pc meer "frisse"lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
En de plaatsing van je fans is uiteraard wel belangrijk, laat de lucht over je moederbord 'heenstromen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
60°C is ook niet te warm voor een chipset hoor. Sowieso zitten die sensoren vaak niet aan de northbridge maar op een ander plekje waar het soms ook erg warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Admiral Freebee. 60 graden is geen probleem. Je moet je zorgen gaan maken bij 100+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
ik had bij de aanschaf van een ander moederbord ook vrij snel het gevoel dat de chipset te heet werd. niet onterecht want lang kon ik het passieve koelelement niet beethouden. en mijn airflow is prima. Ook zo'n toren koeler. Het moederbord is echter ontworpen o.b.v. een stock cooler die de lucht naar het moederbord toe blaast en dan versrpreid, dus door de koelvinnen van het koelelement naar buiten. 2ehands een zalman koeler gevonden (7700cu) en voilla:koelelement voelt lauw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de eerdere reacties,

heb nu dus 2 koelers naar buiten staan en eentje die in de front lucht naar binnen blaast. Dit veranderd niet heel veel veel aan de temperatuur, maar goed als ik me geen zorgen hoef te maken om een temperatuur rond de 60 graden dan doe ik dat ook niet.
Nu heb ik alleen wel al een aantal keer gehad dat als ik een spel speel, mijn computer gewoon ineens uitgaat. En dan duurt het ook even voor ik hem weer aan kan doen... Wordt er niet toch iets te warm dan? MIjn processor is het volgens mij ook niet want volgens Probe is die 33 graden...

Iemand een idee,

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Hoe warm wordt je 4870x2? CPU kun je met 33 graden wel uitsluiten, NB met 60 graden zou geen probleem moeten zijn, hoewel Asus Probe die temps wel 'gevaarlijk' rood kleurt.

Je hebt de boel niet overgeklokt ofzo? Ik zou je systeem even op stabiliteit testen met prime95, als ie dan perfect stabiel is en hij crasht met games, is er iets met je graka. Heb je RAM uit de Asus QVL, dat zou eventueel ook nog voor probleempjes kunnen zorgen, hoewel ik vermoed dat dat hier niet het geval.

Wat betreft koeling, overdruk is voor zover ik weet beter, maar je moet goed in de case kijken welke dingen sowieso lucht vragen (vooral graka en cpu). Probeer je HDDs nog wat lucht te geven en probeer een beetje te voorspellen waar de lucht heenloopt.

Mugen 2 is niet de beste CPU koeler om ook je NB koel te houden, maar dit geldt voor alle tower-modellen en je moederbord moet gewoon koel blijven. Maar ik heb het niet zo heel erg op die asus northbridgekoelerdesigns (wat een woord :P), ze zijn altijd een beetje halfbakken, met een sticker erover die de airflow verneukt. Heb meer problemen met Asus bordjes gehoord qua oververhitting (hoewel ik niet denk dat andere fabrikanten hier 100% immuun voor zijn hoor).

Als je het aandurft kun je de koelpasta van asus vervangen met iets als Arctic Silver 5 of mx-2. Dit koelt heel wat beter dan de Asus bagger, maar ik waarschuw je, als je zelfde koelpasta op het bord hebt als op Rampage Formula zit, pak je fohn er maar bij, want de boel zit muurvast dan.... Bij een vriend van me scheelde het 15 graden, maar het was een kutwerk en hoe dan ook voelt het nooit zo veilig aan om aan je moederbord de slepen en trekken.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niets overclocked. Heb alles gewoon standaard gelaten... Het gekke is dat mijn pc niet bij elk spel afsluit. Heb bijvoorbeeld far cry 2 zonder probleem kunnen spelen. Maar nu speel ik racedriver GRID, en dan valt ie constant uit. Heb nu de kast opengemaakt en gevoeld aan verschillende onderdelen, geloof dat mijn chipset wel meevalt. Maar mijn videokaart was wel erg warm. Heb nu een fan van plaats veranderd, dichter bij de videokaart. Hopelijk helpt dit wat. Als ik nu kijk naar de temp van de kaart in CCC geeft ie 56 graden. Ik weet niet wat voor temperaturen een videokaart doorgaans aankan?

Dank voor de hulp so far...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 16:44:
Ik heb niets overclocked. Heb alles gewoon standaard gelaten... Het gekke is dat mijn pc niet bij elk spel afsluit. Heb bijvoorbeeld far cry 2 zonder probleem kunnen spelen. Maar nu speel ik racedriver GRID, en dan valt ie constant uit. Heb nu de kast opengemaakt en gevoeld aan verschillende onderdelen, geloof dat mijn chipset wel meevalt. Maar mijn videokaart was wel erg warm. Heb nu een fan van plaats veranderd, dichter bij de videokaart. Hopelijk helpt dit wat. Als ik nu kijk naar de temp van de kaart in CCC geeft ie 56 graden. Ik weet niet wat voor temperaturen een videokaart doorgaans aankan?

Dank voor de hulp so far...
56 graden voor een graka is niks , mijn 8800gts wordt wel eens 80C tijdens het spelen van grid
je moet toch eens gaan kijken voor een vaste plaats voor je fans , niet heel de tijd gaan zitten verplaatsen,
je kan het of slechter maken of beter , maar liever 1x goed dan 10x slecht en dan niet weten of het goed is

grid valt bij mij trouwens ook telkens uit :'( , maar bij mij komt het door mijn brakke voeding

[ Voor 4% gewijzigd door Patjeee op 28-04-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb ook gekeken tijdens het spelen van grid. Dan wordt ie 76 graden, maar dat moet ie gewoon aankunnen toch? Bij mij kan het toch niet aan mijn voeding liggen of wel? 620 W moet toch wel genoeg zijn dacht ik. Maar het is wel zo dat er een rood lampje brandt op de voeding als hij net is uitgevallen... Zou dat iets kunnen zijn?

edit: Zit net te kijken op de site van cooler master, en daar staat dat als het rode LEDje brandt dat de voeding failed... Is 620 dan toch niet genoeg? Of is deze voeding zelf gewoon slecht?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

hmm , A merk nogwel 620 W is genoeg denk ik hoor maar ik weet niet of de boel overclocked is bij jou ,want dan gaan de wattages omhoog natuurlijk ,

anyway , als het wel genoeg is lijkt het mij dat je voeding op sterven na dood ligt, heb je nog garantie ?

Vermogen

Combined 620 Watt
Combined Power 3,3V/5V 191 Watt
Efficiëntie
80 %

dus ong 124 watt minder = 496 watt (correct me if i'm wrong)

[ Voor 23% gewijzigd door Patjeee op 28-04-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SUD
  • Laatst online: 21-06-2023

SUD

Coolermaster is gewoon een goed merk en 620 watt is ruim genoeg, 500 watt A-merk of 400 watt is zelfs genoeg, maar meer is beter.

76 graden voor een hd4xxx is gewoon standaard, die graka's worden normaal redelijk heet maar daar zijn ze voor gebouwd, als je ze echt te heet vind kun je misschien een gpu koeler erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals eerder gemeld, heb ik niets overclocked, uit mezelf niet tenminste... Ik zou nog wel garantie moeten hebben op mijn voeding als het goed is, mijn hele pc is nog geen 2 maanden oud... En als 76 graden geen problemen oplevert voor de videokaart vind ik het natuurlijk wel best. Ik wil alleen weten waarom mijn pc zomaar uit kan vallen. Zal dus de voeding zijn, maar kan je dat nog ergens mee testen ofzo? En als het de voeding is, hoe kan het dan dat het ene spel wel zonder problemen gespeeld kan worden, en het andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:44:
zoals eerder gemeld, heb ik niets overclocked, uit mezelf niet tenminste... Ik zou nog wel garantie moeten hebben op mijn voeding als het goed is, mijn hele pc is nog geen 2 maanden oud... En als 76 graden geen problemen oplevert voor de videokaart vind ik het natuurlijk wel best. Ik wil alleen weten waarom mijn pc zomaar uit kan vallen. Zal dus de voeding zijn, maar kan je dat nog ergens mee testen ofzo? En als het de voeding is, hoe kan het dan dat het ene spel wel zonder problemen gespeeld kan worden, en het andere niet?
de ene spel vraagt meer dan de ander he ,
hoemeer er gevraagd wordt , hoemeer watt er over de toonbank gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk is dat je voeding een piek stroom heeft opgevangen en daardoor een van de 12 volt lijnen niet meer lekker is. Je moet je lijnen even door meten met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:46:
Mogelijk is dat je voeding een piek stroom heeft opgevangen en daardoor een van de 12 volt lijnen niet meer lekker is. Je moet je lijnen even door meten met een multimeter.
blikseminslag of iets dergelijks ,
dan gaat hij toch gelijk dood ,(mits je geaard bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet. Daarbij worden niet alle stroom pieken veroorzaakt door bliksem.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken in mijn kast en misschien wel oorzaak gevonden. Heb mijn videokaart met 2 aparte lijnen aangesloten... Had eerst vanalles op een paar vertakte lijnen aangesloten... Dus misschien heb ik op deze manier de stroom beter verdeeld. Maar een manier om daarachter te komen dus ik ga nog maar eens GRID opstarten...

edit: op zich valt ie niet meer zomaar uit... Het zat hem dus in de verdeling van de kabels over de voeding...

Dank voor jullie hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 22:01 ]

Pagina: 1