MarcoC schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 02:21:
Buiten de aanhalingstekens om vind ik het een probleem dat veel nieuwskoppen te sensationeel geformuleerd worden. Het iPhone-nieuwsbericht is er daar één van, maar een andere van vandaag is een bericht over honinggraatstructuur uit van WM6.5.
De titel luidt: "Microsoft sloopt honingraat uit Windows Mobile 6.5"
Buiten het feit om dat "sloopt .. uit" niet erg genuanceerd over komt, is het bovendien deels onjuist, aangezien de structuur niet veranderd wordt maar enkel niet meer weergeven wordt.
Akkoord. Termen als 'ergens iets uitslopen' zie ik ook liever niet in een nieuwskop. Het past in hetzelfde straatje als: 'gooi er die soft op/af', of 'zwier er dit maar op'... 'Coole' nerd-talk. Maar goed, wat doe je er aan (blijkbaar dus niets...)
Wat betreft het beruchte iPod DRM artikel:
arnoudwokke schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:32:
Nope, lijkt me niet verstandig, vooral omdat T.net geen 'sensatiekoppen' maakt, of probeert te maken. Wij trachten koppen te maken die uitnodigen tot lezen en de lading dekken, zoals het journalistiek gezien hoort. Niets meer en niets minder.
Ben ik het ook niet mee eens. Apple en DRM op die manier chargerend in een kop plaatsen is gewoon vrágen om page-clicks en verhitte discussies. Iedereen weet maar al te goed dat als het over apple gaat, veel mensen maar al te graag gaan lopen ranten (en er wordt echt niet streng genoeg op gemodereerd). Men wil er snel bij zijn, maar mikt dus eerder op de controverse en de animositeit die het creëert, dan op de correctheid van het bericht. Ik kan me zo inbeelden hoe het beslissingsproces hierover gegaan is op de redactie. "Zet het er maar bij, of het klopt of niet zien we later wel, maar het is in elk geval sensationeel genoeg"
Goed, het zij zo.
Maar als dan later blijkt dat dit bericht volkomen uit iemands aars geplukt was, dan vind ik dat tweakers.net op z'n minst een mea culpa mag slaan en een rechtzetting publiceren.
Dit is echt een voedingsbodem voor misgeïnformeerde toekomstige rant-reacties, zonder dat daar zelfs iets aan gedaan wordt. Het is nu al een hot issue in bijna elk iPod bericht, laat staan hoe vaak daar de komende maanden nog zal aan gerefereerd worden door allerhande users, niet gehinderd door enige kennis van zaken, enkel belust op schreeuwen en nonsens.
Het internet staat vol met grootspraak van 'ergens horen zeggen' en andere FUD. Als je dan de kans laat liggen op een rechtzetting, dan vind ik dit bedenkelijk.
Zeker omdat men pretendeert dat tweakers.net een neutrale nieuwsredactie zou moeten zijn. Het lijkt wel alsof men er naar zoekt om minstens de vuurtjes gaande te houden. Lekker veel controverse en lekker veel pageviews.
En dan bedoel ik niet een rechtzetting in een update onderaan een nieuwsbericht, twee dagen na datum, dat toch door niemand meer gelezen wordt.
Goed, het is nu vijgen na pasen en nu hoeft het idd ook niet meer. Dat komt al helemaal slecht over (en ik maak me ook niet de illusie dat dit argument ook maar enige indruk maakt, het beleid is wat het is) Maar erg kwalijk is het wel. Wat mij betreft toch een deuk in het imago.
Erg gemakkelijk, mr. de Vries, erg gemakkelijk. En hoe kan er uberhaupt nog in dit topic gereageerd worden als jij al vlot aankondigt sowieso het laatste woord te hebben? Laatste woord is gelijk aan slotje. Voeg dan de daad bij het woord en sluit het topic af, want die opmerking slaat anders ook nergens op.
Ik kan ook niet met m'n zesde zintuig voelen dat bepaalde onderwerpen 'niet meer besproken worden', dat was nergens aangegeven. Ik dacht dus nog even m'n mening over een paar items die hier aan bod zijn gekomen, er tussen te schuiven, daarom heet het ook een discussietopic. Maar toch bedankt voor de gebruikelijke stijl waarmee de crew blijkbaar nog altijd communiceert. (beetje dreigen enzo...)
Je kan de discussie ook gewoon normaal sturen, en ik zie niet in waarom ik bepaalde punten niet nog eens vluchtig mocht aanhalen. Ik vraag sowieso geen input en ik had er ook geen verwacht. Dit hele topic is gebaseerd op ongenoegen en ongenoegen uiten. Dat heeft sowieso weinig discussiewaarde buiten feedback en de redactie op scherp houden, dus het topic had al lang dicht kunnen zijn volgens die redenering.
Nu goed, aangezien er toch gereageerd is kan je het topic dus sluiten...[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 24-03-2009 23:14]