Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stekkerdoos tegen slecht geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• gerits
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:28
Hallo,

Op mijn studentenkamer zijn alle stopcontacten heel slecht geaard. Als er bijvoorbeeld iemand aanbelt hoor ik het op mijn boxen, als de lamp of frigo aan gaan ook..

Het laatst is zo daar statische elektriciteit mijn moederbord kapot gegaan. Nu ik mijn moederbord terug heb vroeg ik mij af of ik dergelijk incident kan voorkomen door een betere stekkerdoos ofzo?

met vriendelijke groeten
Ruben Gerits

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een betere stekkerdoos gaat niet helpen, daarmee heb je nog geen aarde. De enige manier om dit op te lossen is door je stopcontacten geaard aan te sluiten.

Doe dit in elk geval niet op de verwarming zoals nog wel eens aangeraden wordt, dat kan nogal gevaarlijke situaties opleveren in ieder geval.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:50
Wat is 'slecht' geaard?

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 10:27

Eguna

AMD is liev

Mischien zal het klassieke 'ijzerdraadje van pc naar kachel' enig verschil kunnen maken?
of massaal gaan klagen bij de wooncompagnie

My life for hire!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eguna schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:59:
Mischien zal het klassieke 'ijzerdraadje van pc naar kachel' enig verschil kunnen maken?
En dat moet je dus niet doen.

Vroeger kon dat, omdat alles tot aan de grond van geleidende materialen was gemaakt. Tegenwoordig wordt er veel meer kunstof gebruikt (niet alleen in huis, maar ook onder de grond). Met als gevolg dat je nog wel eens gevaarlijke potentiaal verschillen kunt gaan creeren. NIET DOEN dus.

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 10:27

Eguna

AMD is liev

Terw_Dan schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:01:
[...]

En dat moet je dus niet doen.

Vroeger kon dat, omdat alles tot aan de grond van geleidende materialen was gemaakt. Tegenwoordig wordt er veel meer kunstof gebruikt (niet alleen in huis, maar ook onder de grond). Met als gevolg dat je nog wel eens gevaarlijke potentiaal verschillen kunt gaan creeren. NIET DOEN dus.
Zoals je zelf al zegt, 'vroeger' kon dat.
En zover ik kan lezen woont OP in een appartementje uit het jaar kruikie :z
Ik neem aan dat het leidingwerk in zijn huis gewoon van metaal is, en dat het nogal eens kan helpen

My life for hire!

• Atomsk
  • Laatst online: 01:20
Kun je zelf meten met een multimeter: 1 pen in het stopcontact (massa), de andere tegen een blank stukje verwarmingsbuis. Zie gelijk of er potentiaalverschil is of niet.

Aan een verwarmingsbuis is echter niet zoals het hoort. Een verlengsnoer naar een geaard stopcontact misschien?

_██_
(ಠ_ృ)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eguna schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:06:
[...]

Zoals je zelf al zegt, 'vroeger' kon dat.
En zover ik kan lezen woont OP in een appartementje uit het jaar kruikie :z
Ik neem aan dat het leidingwerk in zijn huis gewoon van metaal is, en dat het nogal eens kan helpen
Ik neem liever niets aan als het gaat om dingen die daadwerkelijk levensgevaarlijk kunnen zijn :o

Overigens twijfel ik of het probleem van TS in aarding zit - boxen doen doorgaans niet veel met randaarde. Neemt niet weg dat het klinkt alsof electra daar erg brak is. 10 jaar terug wist ik nog eea over BE/VL wetgeving mbt veiligheid en minimumeisen voor studentenkamers, ondertussen ben ik het vergeten. Zoek eens op het "kotendecreet" - hier zou je je verhuurder allicht tot eea kunnen verplichten...

Oslik blyat! Oslik!

• gerits
Ik heb geïnformeerd bij mijn kotbaas, dit is zijn reactie:
iedere 5 jaar wordt de elektrische installatie tot in het detail nagekeken door een keuringsorganisme (wettelijk verplicht). alle aaardingen, en dan bedoel ik alle tot ieder stopcontact toe wordt nagemeten. Dit is vorig jaar in augustus 2008 nagekeken en dat neemt ongeveer 5 uur in beslag...alleszins bij het minste stroomverlies valt de aardbeveiliger uit, dus daar kan het niet aan liggen. Dit is op 10 jaar tijd trouwens de eerste keer dat ik dit hoor...

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Welke boxen heb je, want sommige zijn daar zeer gevoelig voor? Zie bijvoorbeeld in Het Logitech PLOPJES probleem topic DEEL 5 **OPGELOST** te lezen is. Dus het mogelijk dat het niet aan de aarding ligt, maar gewoon aan spanningspieken.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• gerits
Het zijn boxen van logitech, weet wel nie welke type juist..

Wat kan je dan doen tegen spanningspieken? Ik heb 2 weken plezier gehad van mijn nieuwe pc voor ik hem weer kon opsturen en een maand kwijt zijn, dus wil dit niet nog eens aan de hand hebben..

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 19:41
Mbt bescherming van je pc kun je een eenvoudige ups overwegen. Kost nog geen honderd euro en beschermt tegen een slecht stroomnet. Als je een UPS hebt met voldoende capaciteit kan je misschien je hifi setje er ook aan hangen?

Homo sapiens non urinat in ventum

• Atomsk
gerits schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 19:45:
Het zijn boxen van logitech, weet wel nie welke type juist..

Wat kan je dan doen tegen spanningspieken? Ik heb 2 weken plezier gehad van mijn nieuwe pc voor ik hem weer kon opsturen en een maand kwijt zijn, dus wil dit niet nog eens aan de hand hebben..
Misschien dat een stekdoos met ingebouwde netfilter/overspanningsbeveiliging wat helpt. Een andere speakerset aanschaffen kan natuurlijk ook..

_██_
(ಠ_ృ)

• gerits
met dat geknipper van mijn boxe kan ik nog wel leven, maar met het kapot gaan van mijn pc niet.. Zal de stekkerdoos met ingebouwde netfilter/overspanningsbeveiliging dan maar eens proberen :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe ben je zo zeker dat de problemen met je PC veroorzaakt worden door problemen met je electriciteitsnet?

Trouwens, heel simpele manier om te zien of de aarding van je PC in orde is: PC aanzetten, behuizing met één hand aanraken en een water- of CV-leiding met de andere hand. Voel je niets, dan is aarding OK. Voel je een schok en wat getintel, dan staat er 115VAC aan lekspanning op de kast en is aarding niet OK.

Oslik blyat! Oslik!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
gerits schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:04:
met dat geknipper van mijn boxe kan ik nog wel leven, maar met het kapot gaan van mijn pc niet.. Zal de stekkerdoos met ingebouwde netfilter/overspanningsbeveiliging dan maar eens proberen :)
Dat zal geen zin hebben omdat je de pieken nog niet kunt wegvoeren. Je hebt dan toch echt randaarde nodig. Hetzelfde als een UPS hij kan wel iets opvangen maar grote klappen niet als hij niet op randaarde is aangesloten.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 14:45
@dion_b: Hee dat doe ik wel eens (heb ook geen toegang tot een geaard stopcontact). De ene keer voel ik wel wat, de andere keer niet. Soms voelt het ook sterker dan andere keren. Is voor dat verschil nog een verklaring?

Mixed Reality dev

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
iedere 5 jaar wordt de elektrische installatie tot in het detail nagekeken door een keuringsorganisme (wettelijk verplicht). alle aaardingen, en dan bedoel ik alle tot ieder stopcontact toe wordt nagemeten. Dit is vorig jaar in augustus 2008 nagekeken en dat neemt ongeveer 5 uur in beslag...alleszins bij het minste stroomverlies valt de aardbeveiliger uit, dus daar kan het niet aan liggen. Dit is op 10 jaar tijd trouwens de eerste keer dat ik dit hoor...
Zeg maar tegen je huisbaas dat aarding en aardlekbeveiliging verschillende dingen zijn.

Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul. Stroom loopt namelijk via de fase naar de verbruiker en weer terug via de nul. Wanneer er minder stroom terugkomt dan aangeboden, dan lekt er ergens stroom weg. Als dit de waarde van de aardlekschakelaar (ook wel lekstroomschakelaar) overschrijdt, dan komt de aardlekschakelaar in werking.

Edit:

Aarding en aardlekbeveiliging staan los van elkaar. Een verbruiker op een ongeaarde wandcontactdoos of een ongeaarde verbruikers op een geaarde wandcontactdoos kan ook aanspraak maken op de werking van de aardlekschakelaar.

[ Voor 11% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 20-03-2009 22:20 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Menesis schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:11:
@dion_b: Hee dat doe ik wel eens (heb ook geen toegang tot een geaard stopcontact). De ene keer voel ik wel wat, de andere keer niet. Soms voelt het ook sterker dan andere keren. Is voor dat verschil nog een verklaring?
Ja, de weerstand van je lichaam.

Raak je met klamme handen een ongeaard apparaat aan (bijvoorbeeld een PC met netfilter die geaard behoort te zijn) dan merk je dit meer dan wanneer je kurkdroge handen hebt.

Ook maakt het uit of je op blote voeten, sokken of schoeisel loopt.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:40
Menesis schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:11:
Als je handen vochtig zijn geleiden ze beter, of het ook aan je pc kan liggen weet ik niet.

• Dre
  • Niet online

Dre

Problem found >:)

(zoek eens op het forum naar logitech plopjes)

• Atomsk
gerits schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:24:
Hallo,

Op mijn studentenkamer zijn alle stopcontacten heel slecht geaard. Als er bijvoorbeeld iemand aanbelt hoor ik het op mijn boxen, als de lamp of frigo aan gaan ook..
Wat bedoel je trouwens met slecht geaard? Stopcontacten hebben randaarde (metalen klemmen aan de zijkant), of ze hebben het niet. Er is geen tussenweg, tenzij je randaarde stopcontacten hebt die niet goed zijn aangesloten. Nog vergezochter is dat de aarde-pen niet ver genoeg de grond inzit, waardoor deze geen contact maakt met het gondwater.

Je huisbaas is niet verplicht om een randaarde stopcontact in je slaapkamer aan te leggen bijv., maar het lijkt me dat er op bepaalde plekken (keuken, wasmachinehok e.d.) wel verplicht randaarde moet zijn. Mbv een 3draads verlengsnoer is er misschien wat te regelen.

_██_
(ಠ_ృ)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een verhuurder is niet verplicht iets aan te leggen, maar als het er is moet het wel goed werken. Alleen is het zo te horen allerminst zeker dat TS ook maar problemen heeft met z'n electra - zoals ik het lees is z'n geluidsinstallatie gevoelig voor storingen en heeft hij ooit een dood mobo gehad. Hij heeft voorzover hier te lezen zonder bewijs daarvoor aangenomen dat een probleem met electra daar de oorzaak van zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Atomsk
Ja, lees er net wat over. Bij nieuwbouw is het tegenwoordig verplicht overal geaarde stopcontacten aan te leggen. Bij bestaande woningen hoeft er niks gedaan te worden. Aarden is ook geen oplossing voor deurbellen e.d. die storing veroorzaken.

Voor de veiligheid zou ik wel kijken hoe je pc geaard kan worden. Heb er zelf een gat voor geboord door een betonnen muur, voor een netwerkkabel, maar ook omdat er een randaardestopcontact zat aan de andere kant.

_██_
(ಠ_ృ)

• gerits
Heb keuken enzo in een kamer staan, dus nergens stopcontacten met randaarde..

Het moederbord is kapot gegaan doordat de line-out van de audio aangesloten was op de line-in, uit een ander topic is gebleken dat dit heel waarschijnlijk door statische elektriciteit komt. Dus vandaar dat ik deze statische elektriciteit nu wil tegen gaan.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zoek of je studentenhuis een aarding heeft, meestal vind je het in de buurt van de hoofdzekeringenkast. Als je studentenhuis een aarding heeft, dan kan je meten of de aardingspen (of randaarding voor de Nederlanders) in je stopcontact met de aarding verbonden is. Indien het doorverbonden is, dan kan je nog de aarding nameten met een aardingsmeter dat je bij de hogeschool/universiteit kan proberen lenen.
Pagina: 1