Oviparous schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:39:
[...]
Het was ook zeker niet mijn bedoeling om de moraalridder uit te hangen en met m'n vingertje te wijzen. Het feit dat je ze wijst op de gevaren en daar een oplossing voor aandraagt lijkt me heel aardig voldoen aan een soort zorgplicht. Ik ben alleen erg nieuwsgierig wat nou aan welke strijkstok blijft hangen bij dit soort constructies.
Dat Primeline het complete bedrag uitbetaalt aan jou is een grote pre natuurlijk voor jou als winkelier, je bent het betalingsrisico kwijt terwijl je de klant wel financiering kan aanbieden. De rente uitkering had ik niet verwacht, dat is opzich wel een redelijk perverse prikkel die aanzet tot zoveel mogelijk lease-constructies.
Je zegt dat het aan kan tikken als je veel klanten aansluit: bedoel je daarmee dat het met een soort staffels werkt waardoor je opbrengsten hoger zijn als je meer klanten aansluit? Die zou ik ook wel in de categorie perverse prikkels durven scharen...
Uiteindelijk zijn het natuurlijk de klanten die akkoord gaan, eerst je TV in huis en de rest komt later wel. Enerzijds zou ik het niet onredelijk vinden als de overheid een afkoel-periode voor dit soort financieringsovereenkomsten zou inlassen: overeenkomst mee naar huis, TV nog even in de winkel en nog maar een paar nachtjes erover slapen. Anderzijds vinden mensen altijd wel een weg om zich ellende op de hals te halen en is spelend leren misschien 't meest effectief.
Van dat vingertje had ik nog niet eens opgevat

, maar ik vind het zeer begrijpelijk wanneer mensen hier zo over denken, wilde alleen even laten weten dat er ook een andere kant is.
Hoe meer klanten ik aansluit in een jaar voor een lease, des te meer profijt/winst ik er als winkelier aan maak.
Primeline krijgt bijv 20% van de rente en ik de overige 5%
(overigens ben ik tegenwoordig geen winkelier meer)
Primeline hanteerd over het algemeen 3 categorien.
Uitgestelde betaling, lease met vaste rente, lease met variable rente.
Alleen voor de 1e categorie verdien je als winkel niets extra's, tenzij je adm. kosten erbij hanteerd.
Vroegtijdig aflossen bij uitgestelde betaling is verder ook geen probleem, alleen bij de andere 2 is het niet boetevrij.
Daarbij klanten zijn voor bedrijven als primeline zowiezo erg erg blij mee, je moest eens weten wat er alleen al word betaald voor klantgegevens om mee te gaan spammen.
De cijfers spreken voor zich, Primeline heeft indertijd aan mij aangegeven dat gemiddeld maar 20% netjes aflost binnen de afgesproken termijn.
Ik moet ook zeggen dat het grote deel van de doelgroep of tokkies waren of niet duidelijk nederlands praatte of "gangstertjes" van begin 30 om het nog netjes te verwoorden.
Maarja dat is de tendens van de economie nou eenmaal, de rijken worden rijker en graaien er op los, en de armen worden alleen maar armer.
Ik vind ook dat deze doelgroep voorzichzelf beschermd moeten worden.
Net als onder de 18j die grote aankopen doen, die mogen het zonder reden van opgaaf retourneren, dit omdat ze de gevolgen van hun aankoop niet tot slecht kunnen inschatten, tenzij toestemming van de ouders.
Daarbij is Primeline echt niet de enige, wat te denken van lenen.nl en becam en al die onzinnige sub bedrijven van DSB of moet ik zeggen Dirk Scheeringa.
De afkoelperiode die Primeline overigens hanteerd is 24h, in die 8 jaar kan ik ze op de hand tellen die erop terug zijn gekomen.
[
Voor 28% gewijzigd door
Turismo op 20-03-2009 16:04
]