0% rente bij Media Markt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Media Markt maakt groot reclame op tv en in dagbladen, voor aankopen met 0% rente, te betalen over 30 maandelijkse termijnen.

Dit is de website: http://www.rentewegermee.nl/index.html

Alles verloopt via Primeline, waar je je normaal volgens mij scheel betaald aan kosten en rente. Nu hebben ze dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WJxRjW4z1AU4dK8Dk6JfkLH5/full.png

Ik vertrouw dit soort dingen niet :P Waar is het addertje? Heb er overigens verder geen behoefte aan, maar ben altijd benieuwd hoe dit werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

het addertje is vrij simpel.
vergelijk de prijzen die mediamarkt hanteert met de prijzen die je in de pricewatch ziet. van het verschil kan je echt wel wat geld lenen en verzekeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
over 28 maanden betaal je nog steeds voor een artikel wat allang geen 1200 euro meer waard is.

Je gaat dus sneler dingen kopen.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ander addertje (volgens mij): Primeline koppelt altijd een creditcard aan je krediet. Dit onvermeld en zonder te vragen (totdat je het daadwerkelijk afsluit). Die kost een bepaald bedrag per jaar. Plus dat de rente zeer fors is (zeg maar tussen 15 en 20%).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je krijgt alsnog een BKR registratie voor het bedrag waarvoor je gekocht hebt. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen of elders een lening wilt afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je niet aan de betalingen kan voldoen, val je onder een ander reglement, waarbij je je wel scheel betaald denk ik zo?

BKR registratie krijg je pas bij wanbetaling toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Hooglander1 op 20-03-2009 14:15 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooglander1 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:14:
de registratie op zich krijg je bij iedere vorm van krediet, zelfs bij bepaalde gsm abo's.

de codering erachter hangt af van je betaalgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:11:
het addertje is vrij simpel.
vergelijk de prijzen die mediamarkt hanteert met de prijzen die je in de pricewatch ziet. van het verschil kan je echt wel wat geld lenen en verzekeren :P
Ik heb als tests die HP laptop gepakt :) 649,- bij de MM, 630,- in de pricewatch ;)

Over het algemeen is MM inderdaad niet goedkoper, maar hun aanbiedingen die ze hebben kunnen wel eens flink scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BKR krijg je bij alle vormen van een lening of krediet.
Hebt u een krediet afgesloten waarvan u minimaal drie maanden gebruik kunt maken? Ligt het bedrag waarover u kunt beschikken tussen de € 500 en € 125.000? Of hebt u een gsm-abonnement bij een organisatie die bij BKR is aangesloten? Dan bent u, net als 10,8 miljoen andere consumenten, bekend bij ons. Prepaid telefoonkaarten zijn niet bij ons bekend.
Iedereen die bij ons bekend is, heeft één of andere vorm van krediet. Wij informeren over het leen- en aflosgedrag van deze kredieten. Denk bijvoorbeeld aan een krediet bij een thuiswinkelorganisatie, een creditcard of een kredietlimiet op de betaalrekening.
van BKR zelf.

30 maanden is bijna 3 jaar, denk jij dat dat product over 3 jaar nog dezelfde waarde heeft of presteert aan de dan beschikbare modellen? Ik niet. Daarbij, kan je in de tussentijd niet doorverkopen (of je bent dom bezig), maar het trekt veel mensen toch over de streep om toch nog iets aan te schaffen.

Imho niet anders dan gebruik maken van de 'domheid' van de mens :)

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 20-03-2009 14:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Misschien eenmalige administratiekosten a 75 euro ?

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PWM schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:17:
[...]

Ik heb als tests die HP laptop gepakt :) 649,- bij de MM, 630,- in de pricewatch ;)

Over het algemeen is MM inderdaad niet goedkoper, maar hun aanbiedingen die ze hebben kunnen wel eens flink scherp zijn.
yupyup, da's bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Het addertje is alsvolgt:

Er wordt alles op alles gezet dat jij het bedrag niet binnen die 30 maanden betaald:
- Je moet het bedrag zelf elke maand overmaken (kan niet automatisch)
- Het is vaak onduidelijk hoeveel je hebt afbetaald (als je dat zelf niet goed hebt bijgehouden)
- Je mag vaak niet meer dan het afgesproken maandbedrag aflossen
- Je krijgt geen melding dat de 30 maanden voorbij zijn

Gevolg:

Als je elke maand het bedrag netjes hebt overgemaakt: Niets aan de hand

Is er iets niet goed gegaan met de betalingen (iets te laat):
Je kan alsnog achteraf de rente over het hele bedrag gaan aflossen (vaak tussen de 15 en 20 procent)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
SinergyX schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:17:
BKR krijg je bij alle vormen van een lening of krediet.

[...]

van BKR zelf.

30 maanden is bijna 3 jaar, denk jij dat dat product over 3 jaar nog dezelfde waarde heeft of presteert aan de dan beschikbare modellen? (...)
Ja, maar als je het product nu "contant" koopt, ben je je geld (ook) kwijt, gedurende die 30 maanden. Het levert dus wel een voordeel op, als je echt iets nodig hebt.

Want:
- Als je spaargeld hebt krijg je daar nog rente op
- Als je moet lenen om dit te kopen betaal je nu dus geen debetrente

MAAR: kopen wat je niet nodig hebt en waar je geen geld voor hebt is natuurlijk altijd dom...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
funk-e schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:22:

Er wordt alles op alles gezet dat jij het bedrag niet binnen die 30 maanden betaald:
- Het is vaak onduidelijk hoeveel je hebt afbetaald (als je dat zelf niet goed hebt bijgehouden)
Kun je deze punten hard maken?

Ik heb een aantal brochures op primalife vluchtig bekeken (helaas geeft MM niet aan welke van toepassing is), maar volgens mij is vervroegde aflossing bijvoorbeeld wel mogelijk.
Gevolg:

Je kan alsnog achteraf de rente over het hele bedrag gaan aflossen (vaak tussen de 15 en 20 procent)
Dat een achterstand flink rente kan kosten staat vast. Dit staat in de brochure ook verwoord echter zonder het rentepercentage te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-07 16:50

Snippertje

Light up your life

Wat grappig, ik stond gisteren inderdaad in de mediamarkt en die man wilde mij dit ook aansmeren omdat ik stond te twijfelen over de aankoop van een TV. Nu heb ik een hekel aan lenen/afbetalen dus niet gedaan, maar kan begrijpen dat veel mensen hierdoor toch gaan kopen. Vooral mensen die net 18 bijvoorbeeld.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 22:34
Rukapul schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:25:
[...]

Ik heb een aantal brochures op primalife vluchtig bekeken (helaas geeft MM niet aan welke van toepassing is), maar volgens mij is vervroegde aflossing bijvoorbeeld wel mogelijk.

[...]

Dat een achterstand flink rente kan kosten staat vast. Dit staat in de brochure ook verwoord echter zonder het rentepercentage te noemen.
Ik was ook al op zoek naar de prospectus, maar kon hem ook niet vinden.
Op de site van primeline staat hij volgens mij nog niet.

Maar dan nog, in deze tijd moet je gewoon niks willen kopen op afbetaling(eigenlijk nooit) want mocht je nu werkloos worden heb je een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hooglander1 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:14:
Nee, die krijg je bij (vrijwel) ieder krediet dat je afsluit. Of dat nu een hypotheek, persoonlijke lening, roodstand, koop of afbetatling of creditcard is.

Je krijgt een negatieve aantekening als je een wanbetaler bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een beetje slim iemand agendeert de betalingen via z'n online bankieren gebeuren, bij de Rabobank kun je dat heel goed doen. Moet je natuurlijk er wel voorzorgen niet rood te staan, weet niet of de betaling dan ook doorgaat.

Echter ik ben ook van mening dat het beter is niet te lenen voor iets anders dan een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Ik zou de zaak omdraaien: contante betaling moet dus korting opleveren. Geld nu is meer waard dan geld over 30 maanden ivm rente en inflatie, dat lijkt me een aardig argument om een procent of 10 van de prijs af te halen. De contante waarde van 30 maanden lang €30 verdisconteerd tegen 4% (gemiddeld) rendement op een spaarrekening ligt op zo'n 850 euro. Die 50 euro moet je er dus wel vanaf kunnen halen als je 'm gewoon contant wil afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 11:36

rg-mohwa

Phoe Hé

Zoals ik klanten vroegen altijd verteld hebt werkt het bij primeline als volgt:
Iemand sluit een lening af (koopt iets op afbetaling) voor bijvoorbeeld 24 maanden
de klant krijg 24 maanden niks te horen en moet zelf contact opnemen met primeline voor rekening info enzo.
Klant mag zelf weten wat hij aflost en wanneer hij aflost. zodra hij dit netjes binnen de 24 maanden doet kost het de klant niks extra behalve de kosten van het afsluiten van de lening.
heeft de klant niet binnen 24 maanden het geld afgelost dan komt er 18 rente over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Oviparous schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:38:
Ik zou de zaak omdraaien: contante betaling moet dus korting opleveren. Geld nu is meer waard dan geld over 30 maanden ivm rente en inflatie,
Dit klopt niet.

Je bent een klant van MM en die incasseert van Primeline het aankoopbedrag waarvoor jij bij hen, Primeline dus, een lening bent aangegaan.

Het levert MM (waarschijnlijk) niets meer maar ook niets minder op behalve mogelijk een verhoogde omzet.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:44:
[...]
Je bent een klant van MM en die incasseert van Primeline het aankoopbedrag waarvoor jij bij hen, Primeline dus, een lening bent aangegaan.

Het levert MM (waarschijnlijk) niets meer maar ook niets minder op behalve mogelijk een verhoogde omzet.
Jouw bewering veronderstelt dat MM bij zowel cash als financiering dezelfde opbrengst heeft: €900, die veronderstelling klopt niet.

Ik betaal Primeline 30x€30=€900 in een periode van 2,5 jaar. Gedurende die periode hebben zij een lening aan mij uitstaan, dit kost hen geld dat ik normaal betaal in de vorm van rente op mijn lening, net als bij een bank. Primeline geeft geen renteloze leningen, voor hen is het handel en dus willen ze erg geld op verdienen wat uit die €900 moet komen.

Dat betekent dat MM minder dan €900 van Primeline krijgt aangezien ik dat bedrag uiteindelijk betaal. MM heeft dus waarschijnlijk een voorkeur voor contante betaling van €900 boven financiering van €900 omdat op die manier Primeline er niet van betaald hoeft te worden. Het blijft voor MM aantrekkelijker om cash betaling te accepteren tot het punt dat de cash opbrengst even hoog is als de betaling van Primeline aan MM bij gespreide betaling. Op dat punt levert het hen namelijk in beide gevallen evenveel op en dat is dus je onderhandelingsruimte bij contante betaling.

De som met de contante waarde geeft aan waar dat punt ligt. Aangenomen dat er
1) gelijkmatig over 30 maanden wordt betaald en
2) dat de rente die Primeline misloopt door betaling in 30 termijnen ongeveer 4% (voorzichtig) is

kom je uit op een contante waarde van ongeveer 850 euro: als je dat wegzet tegen 4% p/j heb je over 30 maanden evenveel als wanneer je iedere maand 30e krijgt en dat tegen 4% p/j wegzet. Dit is de som die Primeline maakt, zij zullen dus niet meer dan zo'n 850 euro aan MM betalen voor de TV.

De reden dat MM en zijn verkopers het aanprijzen is dat ze op die manier mensen over de streep trekken om tóch te kopen ook al hebben ze het geld niet: het is puur om de omzet op peil te houden, dan nemen ze genoegen met iets lagere marges.

edit:
sommetje toegevoegd

[ Voor 17% gewijzigd door Oviparous op 20-03-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
[...]

Punt van vervroegde aflossing is afhankelijk van soort krediet. Weet niet of dat voor de MM actie geldt.

Lees voor de grap maar eens het tros/radar forum door.

Bottom-line blijft: Als je je administratie echt goed op orde hebt is er niets te vrezen, maar door de ontransparante informatievoorziening mbt je krediet door deze bedrijven is het bijna onmogelijk dit goed bij te houden.

Ik lees vooral veel reacties van mensen die eenmalig post ontvangen van primeline (het contract) en daarna horen ze helemaal niets meer. In het contract staat wanneer het bedrag binnen moet zijn, maar er blijkt dus niet in te staan waar en hoe het geld overgemaakt moet worden. Sommige mensen ontvangen 2 weken voor het einde van de looptijd een herinnering. Maar dit blijkt in veel gevallen te laat.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zeg dan ook "waarschijnlijk". De "winst" van Primeline zit, wederom waarschijnlijk, in een verhoogde integratie in de retailmarkt én omdat veel consumenten het wel zo gemakkelijk vinden en vaker via Primeline zullen financieren.

Ik ben niet gek, ik ben de MM niet en ik heb dit contract met Primeline niet gesloten. Het blijft dus gissen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 20:43
[...]

Bij ons in de winkel wordt ook primeline "verkocht" en ik kan beamen dat je het geld inderdaad zelf over moet maken en zelf alles in de gaten moet houden. Primeline houdt je niet op de hoogte.
Ook sturen ze je een "creditcard" op. Hiermee kun je vanalles kopen met hoge rente. Die sturen ze je ongevraagd op. Je hoeft deze niet te gebruiken maar ze hopen natuurlijk dat je in de verleiding komt ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oviparous schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:55:
Ik betaal Primeline 30x€30=€900 in een periode van 2,5 jaar. Gedurende die periode hebben zij een lening aan mij uitstaan, dit kost hen geld dat ik normaal betaal in de vorm van rente op mijn lening, net als bij een bank. Primeline geeft geen renteloze leningen, voor hen is het handel en dus willen ze erg geld op verdienen wat uit die 900 moet komen.
Kan zitten in de kleine prijs verschil tov webshops,die 900 zal dat iets van 20-30 euro zijn. Samen met het feit dat dus mensen nu wel een product aanschaffen die zij zonder deze regeling niet zouden hebben gekocht -> stijging van afzet (indirect omzet). Zouden dus bepaalde producten niet verkocht worden (als deze regeling er niet was), moesten ze uiteindelijk dus prijs-acties gaan doen en draaien ze dus nog minder winst.

Zover ik weet kan je bij diverse 'incassoburo's' soort van debiteur pakket kopen, waar zij verder de hele administratie doen. Dat zal per saldo een minimaal bedrag zijn op die 900 euro, al zijn er maar 100 mensen die gebruik maken van deze actie.

(zet die MM-Prime lening op 3-4%, zou het na ruim 3 jaar pas net 30 euro zijn).

Daarbij indirect nog de wat aggressive 'verkoop' methode van prime (creditcard ed), zal MM wel wat extra klantjes voor prime binnenslepen en hebben ze mogelijk daar een mooi akkoord op bedacht. (jullie de centjes, wij 0% rente).

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 20-03-2009 15:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:02:
Ik zeg dan ook "waarschijnlijk". De "winst" van Primeline zit, wederom waarschijnlijk, in een verhoogde integratie in de retailmarkt én omdat veel consumenten het wel zo gemakkelijk vinden en vaker via Primeline zullen financieren.

Ik ben niet gek, ik ben de MM niet en ik heb dit contract met Primeline niet gesloten. Het blijft dus gissen.
Dat je gek bent heb ik nooit beweerd, ik moest ook even goed nadenken waarom ik je punt onlogisch vond.

Wat bedoel je met die integratie van de retailmarkt? Afaik zijn MM en Primeline twee aparte organisaties en valt er op deze manier niet echt synergievoordeel te halen, maar misschien bedoelde je dat niet?

Wbt het Primeline business model: consumenten vinden het wellicht makkelijk, maar als bovenstaande posts over de handelswijze en woekerrentes kloppen vermoed ik dat het voor de meeste klanten van Primeline een eenmalig avontuur is en dat ze hun buik wel vol hebben van deze grappen na afbetaling. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen met het geheugen van een goudvis, Primeline bestaat geloof ik ook al vrij lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:03:
[...]
Kan zitten in de kleine prijs verschil tov webshops,die 900 zal dat iets van 20-30 euro zijn.
Dat is de (extra) marge van MM inderdaad.
Zover ik weet kan je bij diverse 'incassoburo's' soort van debiteur pakket kopen, waar zij verder de hele administratie doen. Dat zal per saldo een minimaal bedrag zijn op die 900 euro, al zijn er maar 100 mensen die gebruik maken van deze actie.

(zet die MM-Prime lening op 3-4%, zou het na ruim 3 jaar pas net 30 euro zijn).

Daarbij indirect nog de wat aggressive 'verkoop' methode van prime (creditcard ed), zal MM wel wat extra klantjes voor prime binnenslepen en hebben ze mogelijk daar een mooi akkoord op bedacht. (jullie de centjes, wij 0% rente).
Wat jij bedoelt is factoring: je debiteurenbestand of een deel ervan verkopen. Dan krijg je daar inderdaad een bedrag voor dat lager is dan 't uitstaande bedrag, correctie voor wanbetaling en dienstverlening.

Laatste punt zou inderdaad goed mogelijk zijn, dat Primeline 0% rekent omdat er creditcards aan gekoppeld zijn en ze nieuwe clienten binnen krijgen. Zeker als er zoveel mensen de mist ingaan met regelmatig aflossen en binnen de termijn, waardoor ze een negatieve BKR notering krijgen. Ik kan me voorstellen dat Primeline op deze manier z'n eigen markt creeert met mensen die nergens anders terecht kunnen door hun BKR notering. Dan is Primeline natuurlijk de reddende engel, een soort private lender-of-last-resort. Wat een geruststellende gedachte... O-)

edit:

Wellicht dat Guardian Angel dit bedoelde met integratie van de retailmarkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Oviparous op 20-03-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34
funk-e schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:22:

Gevolg:

Bovenstaande klopt niet helemaal, ik ben zelf 8 jaar partner van primeline geweest (dus geen klant)

Er wordt alles op alles gezet dat jij het bedrag niet binnen die 30 maanden betaald: <-- Deze klopt
- Het is vaak onduidelijk hoeveel je hebt afbetaald (als je dat zelf niet goed hebt bijgehouden) <--Klopt niet, je kan online je rekeningoverzicht inzien, heel transparant.
- Je mag vaak niet meer dan het afgesproken maandbedrag aflossen <-- Klopt niet, er is geen afgesproken maandbedrag, je mag aflossen wanneer en hoeveel je maar wil, wel is het zo dat het bedrag wat openstaat na die 30 maanden omgezet word in een lease met een vast bedrag p/m en een forse rente velen malen hoger als de standaard lease, ik meen me 25% op jaarbasis over 36 maanden.
- Je krijgt geen melding dat de 30 maanden voorbij zijn <--Krijg je wel, 2/3 maanden van te voren krijg je een summier briefje van Primeline.

Wat er in 70/80% van alle gevallen gebeurt is inderdaad dat mensen het of vergeten zijn of het geld er niet voor hebben op dat moment. (wat ik van primeline indertijd zelf heb gehoort)

Mensen zijn zo blij met hun nieuwe aankoop dat ze vergeten het financiele gedeelte te regelen, dit verwatert want primeline gaat je op geen 1 of andere manier op de hoogte stellen, wel krijg je 1x een herinneringsnota voor het einde van de termijn, maar vaak is het dan al te laat om een dergelijk bedrag te kunnen betalen.

Waar ze je wel mee spammen is de gekoppelde creditcard om nog meer mee te lenen, bedragen die je hiermee betaalt zit ook een onnoemlijk hoge rente aangekoppeld.

Laat ik het zo stellen al 70% niet betaald binnen die 30 maanden, zijn ze verplicht de maandelijkse termijn te betalen met bijbehorende rente..het is dan niet meer zo dat je ongestraft het bedrag alsnog in 1x overmaakt, dat feestje is nou eenmaal voorbij.

p.s. de winkel zelf verdiend hier ook een deel aan van die rente. aan de 30mnd regeling geen r**t tenzij ze hun eigen administratiekosten erboven op legge @ hieronder, en dat is nog wel de kleinste adder, kosten mag de winkelier veelal zelf betalen, tegenwoordig is het er vaak zelfs niet meer door de grote concurrentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Turismo op 20-03-2009 15:26 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

NeoMe schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:18:
Misschien eenmalige administratiekosten a 75 euro ?
Dat is wel vaak de grote adder ja, weet alleen niet of MM dit ook rekent.

Valt me wel vaak op bij die acties van uitgestelde betaling met 0% rente, dan is er vaak een hoog bedrag aan 'administratiekosten' terwijl de effectieve rente daardoor vaak meer dan 10% is.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Turismo schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:20:
[...]
Bovenstaande klopt niet helemaal, ik ben zelf 8 jaar partner van primeline geweest (dus geen klant)

<knip>
Laat ik het zo stellen al 70% niet betaald binnen die 30 maanden, zijn ze verplicht de maandelijkse termijn te betalen met bijbehorende rente..het is dan niet meer zo dat je ongestraft het bedrag alsnog in 1x overmaakt, dat feestje is nou eenmaal voorbij.
Wat waren voor jou de voordelen om samen te werken met Primeline? Merkte je dat echt in de hoogte van je omzet, welk deel van je omzet ging via Primeline, was je die omzet anders misgelopen?

Je lijstje bevestigt mijn beeld van Primeline vrij aardig: het mag allemaal, het is wel correct, maar heel netjes is het niet in mijn ogen. Dit was ook de reden dat dit topic mij opviel, ik verbaasde me gisteren over de tekst van de reclame-mevrouw van MM die ik in een commercial iets hoorde zeggen als "ook zo'n behoefte aan glimmende dure spullen maar geen geld? Dat is toch geen probleem!". Ik vind dit vrij ver gaan, TANSTAAFL en ik dacht dat we dat met z'n allen aan het herontdekken waren op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Oviparous op 20-03-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Oviparous schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:25:
[...]

Wat waren voor jou de voordelen om samen te werken met Primeline? Merkte je dat echt in de hoogte van je omzet, welk deel van je omzet ging via Primeline, was je die omzet anders misgelopen?

Je lijstje bevestigd mijn beeld van Primeline vrij aardig: het mag allemaal, het is wel correct, maar heel netjes is het niet in mijn ogen. Dit was ook de reden dat dit topic mij opviel, ik verbaasde me gisteren over de tekst van de reclame-mevrouw van MM die ik in een commercial iets hoorde zeggen als "ook zo'n behoefte aan glimmende dure spullen maar geen geld? Dat is toch geen probleem!". Ik vind dit vrij ver gaan.
Primeline betaald het volledige bedrag gewoon aan jou over, en in het geval van een doorlopende lease/krediet dingde je ook mee aan een deel van de rente, elk jaar krijg je dan een percentage van primeline en dat kan aardig aantikken als je aardig wat klanten hebt aangesloten.

En ja dit merk je zeer sterk in de hoogte van je omzet, mensen zijn eerder over de streep om een bepaalde aankoop bij jou te doen.
Er zijn massa's mensen die zelfs via deze contructie blijven kopen en zelfs naar andere winkels uitwijken als het niet kan.

Ik vind de hele regeling ook niet netjes, maargoed anders ben je ze toch wel kwijt aan de concurrent, als de zinnen er eenmaal op zijn gezet.

Ik was dan wel zo moraal om wat ik hier ook heb uitgelegd naar klanten uit te leggen, en het sterk adviseren van automatische betaling via internetbankieren bijvoorbeeld.

Laat ik het zo zeggen mensen zetten vrij snel hun handtekening onder contract, en lezen het zeer slecht tot niet, lekker patsen met de 120cm Plasma is een tendens die over het algemeen belangerijker lijkt te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Turismo op 20-03-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Turismo schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:20:
[...]

- Het is vaak onduidelijk hoeveel je hebt afbetaald (als je dat zelf niet goed hebt bijgehouden) <--Klopt niet, je kan online je rekeningoverzicht inzien, heel transparant. <= Ik lees net al een paar berichten op het tros/radar-forum dat deze inloggegevens moeilijk te achterhalen zijn of dat je zelf het rekeningnummer moet achterhalen waar het geld op gestort moet worden. Klopt dat?

- Je krijgt geen melding dat de 30 maanden voorbij zijn <--Krijg je wel, 2/3 maanden van te voren krijg je een summier briefje van Primeline.<= Is dit echt 2/3 maanden? Ik lees ook dat mensen 1 maand voor afloop nog niets gehoord hebben van Primeline.

Laat ik het zo stellen al 70% niet betaald binnen die 30 maanden, zijn ze verplicht de maandelijkse termijn te betalen met bijbehorende rente..het is dan niet meer zo dat je ongestraft het bedrag alsnog in 1x overmaakt, dat feestje is nou eenmaal voorbij. <= Maar dan betaal je dus alsnog 15 tot 20% over het volledige aankoopbedrag, ook als je bij wijze van spreken nog 20 euro hebt open staan

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Dat van die inlogggegevens dat weet ik niet, dit gebeurt toch echt in de "backend", nou moet ik zeggen ik kan me herinneren het 1x gehad te hebben heb toen voor de klant gebeld naar primeline en ze had zelf nooit gebeld naar hun, opzich begrijpelijk ze is tenslotte klant van de winkel.

Het rekeningnummer + uitleg staat al sinds jaar en dag op hun website, maar ik weet (uit ervaring) dat mensen dit op 1 of andere manier niet snappen of moeilijk vinden.
deze uitleg vind je onder "Veel gestelde vragen"-->"Hoe kan ik betalen"-->"Hoe betaal ik voor mijn uitgestelde betalen?"

Van de herinnering dat moet kloppen, maar zoals gezegd ik zat in de "Frontend", wat er op de "Backend" gebeurde kan ik ook niet verifieren.

Sorry was niet duidelijk, niet het volledige bedrag, het openstaande bedrag.
En geloof me de keren dat die 20 euro zijn komt amper voor, en rente valt voor bedrijven behoorlijk veel winst uit te halen.

Als je erbovenop zit is er eigenlijk niks aan de hand en heb je de contructie alleen maar slim gebruikt.
Maar helaas is de waarheid anders, en er word erin gespeeld op de gierigheid en luiheid van de klant.

Zowiezo, als die regeling word gebruikt is men dus te lui om te sparen, en te gierig om het terug te betalen aan primeline, liever je kop in het zand steken.

[ Voor 30% gewijzigd door Turismo op 20-03-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Turismo schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:29:
[...]
Primeline betaald het volledige bedrag gewoon aan jou over, en in het geval van een doorlopende lease/krediet dingde je ook mee aan een deel van de rente, elk jaar krijg je dan een percentage van primeline en dat kan aardig aantikken als je aardig wat klanten hebt aangesloten.

Ik vind de hele regeling ook niet netjes, maargoed anders ben je ze toch wel kwijt aan de concurrent, als de zinnen er eenmaal op zijn gezet.

Ik was dan wel zo moraal om wat ik hier ook heb uitgelegd naar klanten uit te leggen, en het sterk adviseren van automatische betaling via internetbankieren bijvoorbeeld.

Laat ik het zo zeggen mensen zetten vrij snel hun handtekening onder contract, en lezen het zeer slecht tot niet, lekker patsen met de 120cm Plasma is een tendens die over het algemeen belangerijker lijkt te zijn.
Het was ook zeker niet mijn bedoeling om de moraalridder uit te hangen en met m'n vingertje te wijzen. Het feit dat je ze wijst op de gevaren en daar een oplossing voor aandraagt lijkt me heel aardig voldoen aan een soort zorgplicht. Ik ben alleen erg nieuwsgierig wat nou aan welke strijkstok blijft hangen bij dit soort constructies.

Dat Primeline het complete bedrag uitbetaalt aan jou is een grote pre natuurlijk voor jou als winkelier, je bent het betalingsrisico kwijt terwijl je de klant wel financiering kan aanbieden. De rente uitkering had ik niet verwacht, dat is opzich wel een redelijk perverse prikkel die aanzet tot zoveel mogelijk lease-constructies.

Je zegt dat het aan kan tikken als je veel klanten aansluit: bedoel je daarmee dat het met een soort staffels werkt waardoor je opbrengsten hoger zijn als je meer klanten aansluit? Die zou ik ook wel in de categorie perverse prikkels durven scharen...

Uiteindelijk zijn het natuurlijk de klanten die akkoord gaan, eerst je TV in huis en de rest komt later wel. Enerzijds zou ik het niet onredelijk vinden als de overheid een afkoel-periode voor dit soort financieringsovereenkomsten zou inlassen: overeenkomst mee naar huis, TV nog even in de winkel en nog maar een paar nachtjes erover slapen. Anderzijds vinden mensen altijd wel een weg om zich ellende op de hals te halen en is spelend leren misschien 't meest effectief.

edit:
Las m'n post net even terug en ik veronderstel wel dat iedereen de mist ingaat, dit hoeft natuurlijk niet maar als ik zie wáár het geld vandaan komt denk ik dat een significant deel van de Primeline-gebruikers niet keurig aflost. Anders zou 't niet rendabel zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Oviparous op 20-03-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Oviparous schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:39:
[...]

Het was ook zeker niet mijn bedoeling om de moraalridder uit te hangen en met m'n vingertje te wijzen. Het feit dat je ze wijst op de gevaren en daar een oplossing voor aandraagt lijkt me heel aardig voldoen aan een soort zorgplicht. Ik ben alleen erg nieuwsgierig wat nou aan welke strijkstok blijft hangen bij dit soort constructies.

Dat Primeline het complete bedrag uitbetaalt aan jou is een grote pre natuurlijk voor jou als winkelier, je bent het betalingsrisico kwijt terwijl je de klant wel financiering kan aanbieden. De rente uitkering had ik niet verwacht, dat is opzich wel een redelijk perverse prikkel die aanzet tot zoveel mogelijk lease-constructies.

Je zegt dat het aan kan tikken als je veel klanten aansluit: bedoel je daarmee dat het met een soort staffels werkt waardoor je opbrengsten hoger zijn als je meer klanten aansluit? Die zou ik ook wel in de categorie perverse prikkels durven scharen...

Uiteindelijk zijn het natuurlijk de klanten die akkoord gaan, eerst je TV in huis en de rest komt later wel. Enerzijds zou ik het niet onredelijk vinden als de overheid een afkoel-periode voor dit soort financieringsovereenkomsten zou inlassen: overeenkomst mee naar huis, TV nog even in de winkel en nog maar een paar nachtjes erover slapen. Anderzijds vinden mensen altijd wel een weg om zich ellende op de hals te halen en is spelend leren misschien 't meest effectief.
Van dat vingertje had ik nog niet eens opgevat ;), maar ik vind het zeer begrijpelijk wanneer mensen hier zo over denken, wilde alleen even laten weten dat er ook een andere kant is.

Hoe meer klanten ik aansluit in een jaar voor een lease, des te meer profijt/winst ik er als winkelier aan maak.
Primeline krijgt bijv 20% van de rente en ik de overige 5%
(overigens ben ik tegenwoordig geen winkelier meer)

Primeline hanteerd over het algemeen 3 categorien.
Uitgestelde betaling, lease met vaste rente, lease met variable rente.

Alleen voor de 1e categorie verdien je als winkel niets extra's, tenzij je adm. kosten erbij hanteerd.
Vroegtijdig aflossen bij uitgestelde betaling is verder ook geen probleem, alleen bij de andere 2 is het niet boetevrij.

Daarbij klanten zijn voor bedrijven als primeline zowiezo erg erg blij mee, je moest eens weten wat er alleen al word betaald voor klantgegevens om mee te gaan spammen.

De cijfers spreken voor zich, Primeline heeft indertijd aan mij aangegeven dat gemiddeld maar 20% netjes aflost binnen de afgesproken termijn.

Ik moet ook zeggen dat het grote deel van de doelgroep of tokkies waren of niet duidelijk nederlands praatte of "gangstertjes" van begin 30 om het nog netjes te verwoorden.

Maarja dat is de tendens van de economie nou eenmaal, de rijken worden rijker en graaien er op los, en de armen worden alleen maar armer.

Ik vind ook dat deze doelgroep voorzichzelf beschermd moeten worden.
Net als onder de 18j die grote aankopen doen, die mogen het zonder reden van opgaaf retourneren, dit omdat ze de gevolgen van hun aankoop niet tot slecht kunnen inschatten, tenzij toestemming van de ouders.

Daarbij is Primeline echt niet de enige, wat te denken van lenen.nl en becam en al die onzinnige sub bedrijven van DSB of moet ik zeggen Dirk Scheeringa.

De afkoelperiode die Primeline overigens hanteerd is 24h, in die 8 jaar kan ik ze op de hand tellen die erop terug zijn gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Turismo op 20-03-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Al die discussies over primeline mogen misschien voor sommigen heel interessant zijn, mij boeien ze niet. Ik heb nl. letterlijk nog nooit iets op afbetaling gekocht en ben ook niet van plan dit ooit te doen. Doodsimpel omdat geen enkele handel een filantropische instelling is. M.a.w. je betaalt die rente dus echt wel.
Probleem is waarschijnlijk dat zo'n winkel deel uit maakt van een vrij groot en log bedrijf, waar afdingen niet kan. Maar ik zou dit zeker proberen. Heel gewoon "oh afbetalen in 30 maanden, dus kan ik het bij direct betalen 25% goedkoper krijgen. Niet? O.k. prettige dag verder, ik ga wel naar de concurent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 08:41

RaJitsu

B.S.U.R.

Techneut schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:09:
M.a.w. je betaalt die rente dus echt wel.
Probleem is waarschijnlijk dat zo'n winkel deel uit maakt van een vrij groot en log bedrijf, waar afdingen niet kan. Maar ik zou dit zeker proberen. Heel gewoon "oh afbetalen in 30 maanden, dus kan ik het bij direct betalen 25% goedkoper krijgen. Niet? O.k. prettige dag verder, ik ga wel naar de concurent.
Met als reactie: "Ok, rot maar op naar de concurrent, boeit ons niet, want bij een ander krijg je die 25% ook niet cq. wij verdienen niets aan je als we 25% korting moeten geven." En dat is een heel logische en rationele reactie. Dat je die rente toch wel betaalt is overigens ook onzin, omdat je hetzelfde bedrag ook cash mag afrekenen. Het model van Primeline zit zoals gezegd zo inelkaar dat ze ervan uitgaan dat een degelijk percentage het bedrag nièt op tijd afbetaald, en dat het overgebleven te betalen bedrag wordt omgezet in een doorlopend krediet waarvan de rentepercentages op jaarbasis flink zijn.

Of mensen die een dergelijke leningen afsluiten dom zijn? Tsja, voor veel mensen is het een handige tool om wanneer je even geen geld hebt. En wanneer je goed oplet, hoeft het niet veel te kosten. Ik ben zelf ook van het 'ik spaar er wel voor wanneer ik niet genoeg geld heb', maar dat geldt niet voor iedereen door voorkeur of noodzaak.

Deze actie bij de MM is overigens niets bijzonders. De Uitgesteld Betalen-lening is er al sinds het begin van Primeline. Ook zonder administratiekosten. MM heeft het gewoon een andere naam gegeven.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:09:
Doodsimpel omdat geen enkele handel een filantropische instelling is. M.a.w. je betaalt die rente dus echt wel.
Dat was exact de reden van mijn belangstelling, voor niets gaat de zon op. Maar waar gaat de zon in dit geval dus wel voor op? Ik heb geen enkele behoefte aan dit soort constructies, simpelweg omdat je eenmalig je consumptiepatroon kunt verschuiven van kopen nadat je gespaard hebt naar kopen voordat je gespaard hebt. Vervolgens betaal je na gebruik in plaats van voor gebruik: het levert je nul extra besteedbaar inkomen op, alleen maar risico's.

Maar de cijfers van Turismo verklaren wel waarom het lucratieve business is, de Primeline-zon gaat kennelijk op voor het gros van de mensen die niet op tijd afbetalen. Iets wat ze zelf in de hand werken door zo summier mogelijk te zijn in hun informatievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Oviparous schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:15:

Maar de cijfers van Turismo verklaren wel waarom het lucratieve business is, de Primeline-zon gaat kennelijk op voor het gros van de mensen die niet op tijd afbetalen. Iets wat ze zelf in de hand werken door zo summier mogelijk te zijn in hun informatievoorziening.
Ik ben het deel van je informatievoorziening niet met je eens. Het probleem van Primeline is gewoon dat ze met vele winkels contracten hebben waardoor de voorwaarden bij iedere winkel net wat anders zijn. Hoe stel je dat in hemelsnaam ter beschikking zonder je klanten (de winkeliers dus) te benadelen? Je zou als klant namelijk online een keuze kunnen maken tussen de verschillende winkeliers op basis van de voorwaarden van Primeline. Dat zou niet een heel slimme zet zijn van Primeline.

Die informatievoorziening is er overigens best wel hoor. Volgens mij staat alles duidelijk in het contract, maar ik vraga mij af of mensen goed nadenken over de gevolgen van wat er in het contract staat. Primeline zal echt wel geld over houden aan het einde van de periode. Ik denk trouwens dat de normale administratiekosten nog steeds bestaan, maar met deze actie worden betaald door MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Ik zou het wel goed vinden als de politiek dit soort woekeraars zou aanpakken: voortaan alleen lenen bij een 'echte' bank, waar men natuurlijk vooraf je afbetalingscapaciteit controleert. (En ja: in de huidige crisis is lenen moeilijk, en ja: banken gingen ook in de fout met subprime-leningen, en ja...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het klinkt ook verder zo gemakkelijk, maar 30 maanden over een # item is erg lang. Dat is wellicht al veel langer dan dat de garantie van het product is. Wellicht weten ook zij een extra slaatje uit het garantiefeit te slaan, of dat het spreekwoordelijk ook dom is om te lenen voor de aanschaf van een auto, want al rij je die in de prak ben je de rest van de leenperiode nog aan het afbetalen terwijl je niets meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:20
Snippertje schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:30:
Wat grappig, ik stond gisteren inderdaad in de mediamarkt en die man wilde mij dit ook aansmeren omdat ik stond te twijfelen over de aankoop van een TV. Nu heb ik een hekel aan lenen/afbetalen dus niet gedaan, maar kan begrijpen dat veel mensen hierdoor toch gaan kopen. Vooral mensen die net 18 bijvoorbeeld.
Ik had het er gisteren toevallig even over met een persoon die 20 jaar lang leve de lol heeft geleefd, op dit moment werkzoekende is en dus weinig geld ter beschikking heeft. In de mediamarktreclame werd een wasmachine + droger getoond met deze leaseconstructie. We waren het er beide over eens dat als je koelkast, wasmachine of droger zou sterven en je geen geld had voor een nieuwe, dat het dan een mooie constructie is om op afbetaling zo'n ding meteen ter beschikking te hebben. Voor een TV zou hij het niet doen, omdat hij een TV niet als levensbehoefte ziet. "Dan haal ik wel een TV voor een paar tientjes bij de kringloop, kan ik ook TV kijken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:18:
Het klinkt ook verder zo gemakkelijk, maar 30 maanden over een # item is erg lang. Dat is wellicht al veel langer dan dat de garantie van het product is. Wellicht weten ook zij een extra slaatje uit het garantiefeit te slaan, of dat het spreekwoordelijk ook dom is om te lenen voor de aanschaf van een auto, want al rij je die in de prak ben je de rest van de leenperiode nog aan het afbetalen terwijl je niets meer hebt.
Maar als je 3 jaar moet sparen voor een auto; terwijl je voor 20 euro per maand aan rente nu al kan rijden..dan is dat op zich best interessant toch? dan heb je voor die 20 euro per maand extra wel heel veel meer plezier dan 3 jaar moeten wachten. Je betaalt in de long-run dan wel iets meer, maar je hebt er wel direct plezier van. Overigens zou ik het nooit doen, maar ik kan me het voor een huis/auto (allrisk) nog wel voorstellen. Overigens geldt het bovenstaande wat jij zegt natuurlijk ook met 3 jaar sparen en je rijdt hem in de prak; dan heb je dus 3 jaar gespaard (en dus andere dingen hebt moeten laten) terwijl uiteindelijk ook niks hebt.

Het punt van rentebetalen voor instant gratification is op zich het probleem dan ook niet. Het probleem zit 'm er in dat ik niet graag vastzit aan langdurige financiele producten, omdat je nooit weet hoe de toekomst er uit komt te zien op financieel vlak.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 21-03-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 69767 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:31:
[...]

Maar als je 3 jaar moet sparen voor een auto; terwijl je voor 20 euro per maand aan rente nu al kan rijden..dan is dat op zich best interessant toch? dan heb je voor die 20 euro per maand extra wel heel veel meer plezier dan 3 jaar moeten wachten. Je betaalt in de long-run dan wel iets meer, maar je hebt er wel direct plezier van. Overigens zou ik het nooit doen, maar ik kan me het voor een huis/auto (allrisk) nog wel voorstellen. Overigens geldt het bovenstaande wat jij zegt natuurlijk ook met 3 jaar sparen en je rijdt hem in de prak; dan heb je dus 3 jaar gespaard terwijl uiteindelijk ook niks hebt.
Dus eigenlijk beweer je nu dat lenen tov sparen maar gewoon moet kunnen , want je hebt er immers nu plezier van voor 20 euro meer per maand dan over 3 jaar zonder 20 euro p maand?

Nou doe mij dan maar die 20 euro extra om over te hebben over 3 jaar, ga ik wel lekker sparen :>
Het punt van rentebetalen voor instant gratification is op zich het probleem dan ook niet. Het probleem zit 'm er in dat ik niet graag vastzit aan langdurige financiele producten, omdat je nooit weet hoe de toekomst er uit komt te zien.
Daarnaast zal het aanvragen van een hypotheek of GSM abbonement wel de nodige vraagtekens bij de verstrekker zetten straks. Maw, on the long run kan je jezelf in de vingers snijden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet iedereen zit te plannen en te berekenen hoe zijn/haar "thuislogistiek" moet draaien.

Je kan op zoveel mogelijk eigen bezit en zo weinig mogelijk schulden berekenen. Je hebt dan een balans met bv:
  • computers met prijskaartjes x | met eigen geld betaald
  • dslr's met prijskaartjes y | met eigen geld betaald
  • fietsen met prijzen | met eigen geld betaald
  • ... | met eigen geld betaald
  • bedrag z op bankrekeningen | eigen geld
Het is stabieler en je kan gemakkelijker de kosten neerschalen als je tegenslag hebt. Indien nodig kan ik de maandelijkse uitgaven rond 200 euro per maand in een studentenkamer houden. Inclusief huur, voorschot gas/water/elektriciteit,... Ik kijk vooruit om te zien hoe ik de komende maanden moet doen en best wel handig om te weten hoe ik het volgende academiejaar moet starten. En uitzendwerk meegrabbelen (als dat nog beschikbaar is) om de cijfers wat te boosten.

Bij berekeningen zie je weleens meerdere opties dat op lange termijn een vergelijkbare totaalkost levert. De ene berekening zegt nu veel betalen en later weinig. De andere berekening zegt nu weinig betalen en later veel. Voor mensen met beperkt budget is nu weinig betalen haalbaar en spreiden over tijd om doenbaar.

bv Intel Atom bordje van 60 euro verstookt 40W 24/7 in 3 jaar tijd tegen 189 euro (249 euro totaal) en MSI Atom bordje van 160 euro verstookt 1/3 van 40W 24/7 in 3 jaar tijd tegen 63euro (223 euro totaal). Intel Atom bordje kan je overal in de winkels vinden en het is een gemakkelijke instapprijs.

Een huis isoleren levert op lange termijn een besparing op, maar de burger moet eerst over de gigantische kostendrempel geduwd worden. De overheid is bezig met het plat te subsidiëren om de burgers over die drempel te helpen.

Bij het lenen voor een basisauto van 500 tot 1000 euro prijsklasse. Kan je vrij snel een jaar op een houtje bijten met een 1000 euro netto maandloon. Na huur, gas/water/elektriciteit, boodschappen,... blijft er niet veel over. 1000 euro is de basismaandelijkse kost van een huishouden. Een HBO starter heeft 300 à 400 netto overinkomen boven op de 1000 euro netto en heeft heel wat meer bewegingsvrijheid. De HBO kan 2 à 3 maanden aan overinkomen in een spaarpotje voor een auto steken. Met of zonder overinkomen, kan je nog altijd verleid worden om nu direct iets te kunnen doen en kosten spreiden over tijd of lang sparen.
Pagina: 1