HDD klonen met zusterPC

Pagina: 1
Acties:

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08-2025
ik heb op internet en in het forum gezocht maar omdat ik niet al te technisch ben kom ik toch een paar problemen tegen.

Ik wil graag mijn laptop HDD vervangen coor een groter exemplaar (80 naar 320 GB) en heb ze beide via SATA op mijn gewone PC aangesloten. de HDD die erin zat heeft 2 partities van 40 GB, en de nieuwe heeft er 3 van 100 GB.

Hoe kan ik het nu het beste aanpakken? Mijn eerste gedachte van het kopieren van de ene naar de andere HDD werkt niet, ik ben er wel achter dat ik clone of ghost software moet gebruiken, maar de programma's die ik tot nu toe heb gevonden werken erg ingewikkeld voor mij (met boot CD's, floppys of dat soort dingen) en ik vroeg me af of er iets makkelijkers is.

Ik heb geen backup van mijn oude HDD en kan die ook niet maken (mijn eigen files wel) omdat mijn videokaart bijvoorbeeld nergens ondersteund wordt met drivers, waardoor ik geen schone winXP install kan doen (ik heb een originele WinXP gekocht, maar die kreeg ik dus met geen mogelijkheid geint\stalleerd op mijn grotere HDD, toen heb ik hem via een andere computer wel aan de praat gekregen, maar dan doet hij het weer niet in mijn laptop...) dus vandaar dat ik clone software wil gebruiken, omdat dan mijn WinXP install het gewoon zou moeten doen. als nu mijn oude HDD crasht, dan kan ik mijn laptop wel weggooien volgens mij.

wie kan mij helpen/doorverwijzen naar een programma dat geschikt is voor mij?

alvast bedankt!

• Stevenschouten
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:57
Acronise true image gebruiken

Daarmee kan je dus een clone van je huidige hardeschijf maken en die terug zetten op je nieuwe HD.

dat is wat je volgens mij zoekt.

suc6 er mee

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ten eerste, wat voor videokaart heb je? Wellicht zijn er wel drivers voor te vinden en kun je gewoon windows xp opnieuw installeren. Ik heb ook al heel vaak custom drivers opgezocht voor laptops die alleen voor vista drivers hadden.

Schone installatie draait ook wel eens lekker op zijn tijd;).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08-2025
ik ben het met je eens dat een schone installatie lekker is, maar voor mij nu geen optie.

ik weet uit mijn hoofd niet meer welke videokaart (het is geintegreerd met mijn radeon chipset) en ik heb al lang gezocht naar drivers. alleen MSI (MS-1222) en Dell schijnen deze specifieke videokaart gebruikt te hebben. Ik heb uiteindelijk drivers gevonden, geprobeerd en toen ben ik 2 dagen bezig geweest om meer dan 8 kleuren te krijgen, oude drivers te herstellen (wat niet wilde!) en ik ben er zoveel tijd aan kwijt geweest dat ik het niet meteen nog eens probeer.

@Stevenschouten, ik ga het proberen! ik neem aan dat ik dan dus een clone op een gastHDD zet, en die vervolgens op mijn nieuwe HDD, inderdaad precies wat de bedoeling is. thanks!

PS, moet ik nog iets formatteren ofzo? of kan hij gewoon overschrijven over de HDD partitie die ik ervoor wil gebruiken.

ik laat het weten als het gelukt is!

• Stevenschouten
ja idd.

ik zou als ik jou wou was wel gewoon netjes nieuwe harddisk formateren.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Nieuwe hard disk formatteren en een bit to bit copy toepassen (dat kan inderdaad met ghost of acronis true image. Er zijn zelfs dos tooltjes die dat voor elkaar kunnen krijgen.

Vervolgens vind je in je vernieuwde laptop een partitie met 20 en eentje met 40 gigabyte. Daarnaast nog 320-60=260 gigabyte lege ruimte die je kunt partitioneren of met een disktool waar ik de naam momenteel van kwijt ben, gebruiken om de eerste twee partities te vergrootten.

(ps. ik ben het met bovenstaanden eens dat het misschien verstandig is om windows er vers op te zetten.)

pps en bij de fabrikant zouden alle drivers te vinden moeten zijn!

-_-

• Stevenschouten
en is het je gelukt"??

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik ben ook wel benieuwd of het gelukt is, ik zit met soortgelijke plannen.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:52
Download gewoon CloneZilla, brand en boot. Hiermee clone en vergroot je de partities van je oude naar je nieuwe hd.

Ik heb dit vaker gedaan, ook met laptops. Bij laptops hing in de nieuwe HD in een externe USB enclosure (zat erbij) en clonede op die manier. De externe HD werd ook gewoon herkent door CloneZilla.

Coïtus ergo sum

Pagina: 1