Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al enige tijd probeer ik een antwoord te vinden op een vraag. Maar tot nu toe zowel op internet als bij een aantal instanties niet tot een goed antwoord gekomen. Vandaar dat ik het hier vraag.

Ik heb een eenmanszaak en ik sta op het punt om een suite van Adobe te kopen. Nu weet ik uiteraard dat je als bedrijf daar wat voordeel uit kunt halen in de vorm van belastingaftrek. Maar ik vraag me af of het raadzaam is om dit op naam van de eenmanszaak te kopen. Ik heb twee redenen voor mijn twijfel.

Ten eerste: afschrijving. Software moet je in 5 jaar afschrijven voor de belasting. Maar ik ben nog niet zo lang bezig met mijn eenmanszaak en hoewel het op dit moment goed loopt weet ik niet of ik het 5 jaar volhoud en (als ik het goed begrepen heb) zou ik als ik eerder mijn eenmanszaak moet opgeven de software als het ware van mezelf moeten kopen om het thuis verder te gebruiken. Maar daar kan ik verkeerd over ingelicht zijn.

Daarnaast hebben een vriend van mij en ik het plan om de bedrijfjes die we beide hebben samen te voegen. Daar gaat nog wel een lange voorbereidingsweg aan vooraf, maar het lijkt er wel op dat we dat door gaan zetten. Ik neem aan dat ik software die ik op naam van mijn eenmanszaak koop niet zo mee mag nemen naar een nieuwe v.o.f. Of wel?

Het punt is dus, als ik het op mijn eigen naam koop kan ik het dacht ik sowieso blijven gebruiken. Of ik het dan voor mijn bedrijf gebruik of prive. Maar als ik het op naam van mijn eenmanszaak koop heb ik belastingvoordeel, maar dan weet ik niet of ik de licentie voort mag zetten in een nieuw bedrijf. Kan iemand mij licht in het duister verschaffen?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Reinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Fiscaal gezien is het zowiezo verstandig om het op je bedrijf te kopen, want dan koop je de software voordat er inkomsten belasting over geheven word.

Ik vind het overigens vreemd dat je software in 5 jaar af moet schrijven, en ik zou dat nog eens goed nazoeken. Vaak hebben beginnende bedrijfjes ook de mogenlijkheid om versneld af te schrijven dus daar kan je ook nog eens naar kijken.

Verder lijkt het mij geen probleem om je software alsnog af te kunnen schrijven als je samen gaat met een ander bedrijf. Je kunt het IMHO zien als een fusie, en dan breng jij gewoon de bezittingen van je bedrijf mee naar het nieuwe bedrijf.

Het enige punt wat je goed moet opzoeken, is hoet het licentie technisch zit bij Adobe, maar daarvoor kun je het best gewoon contact met ze opnemen. Stel ze gewoon de vraag, wat voor consequenties het voor je licentie heeft als je stop met je bedrijf, en of je het dan nog persoonlijk mag gebruiken.

Voor de exacte regels voor de belastingdienst zou ik overigens ook eens contact opnemen met een boekhouder. Die kan het je veel beter vertellen dan de mensen hier. Niet alleen omdat het zijn werk is, maar ook omdat je dan gewoon uitgebreid je situatie aan hem voor kunt leggen, aan de hand daarvan kan hij je advies geven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hallo,

Interessant topic heb je hier aangemaakt;). Ik ben accountant in opleiding, en hoewel ik hier niet alle informatie zo in mijn hoofd beschikbaar heb, kan ik dit maandag wel voor je navragen. Dan kom ik weer op kantoor namelijk.

Anyway, de Software activeer je als het ware op je balans. Aangezien je geen publicatieplicht hebt als eenmanszaak zal ik hier niet verder op ingaan. Het is echter wel zo dat je bij overname c.q verkopen van je bedrijf, ook je materiële vaste activa gewoon kan verkopen. In dit geval moet je inderdaad even op de licentie letten. Ik weet niet precies hoe dat hier nu in zijn werk gaat namelijk.

Laat maar weten of ik dit voor je moet navragen of niet.

@Woy: Boekhouders zitten hier ook wel op het forum ;).

[ Voor 4% gewijzigd door 50Miles op 20-03-2009 11:27 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
50Miles schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:26:
@Woy: Boekhouders zitten hier ook wel op het forum ;).
Tuurlijk, ik beweer ook nergens dat er hier geen mensen rondlopen met verstand van zaken. Maar door gewoon om tafel te gaan zitten met een boekhouder kun je de complete situatie bespreken. Bij het runnen van een beginnend bedrijf spelen een hoop fiscale regels mee. Met al die dingen moet je rekening houden voor het totaal plaatje.

Uiteindelijk zal je toch je boekhouding/belasting aangifte door iemand willen laten doen of controleren. IMHO kun je beter ook een keer van te voren in overleg gaan hoe je dingen het best aan kunt pakken. Zo duur is dat ook weer niet, en door een paar handige tips verdien je het al snel terug.

Ik zie overigens dat je bedrijfsmiddelen die je in 2009 aanschaft in 2 jaar mag afschrijven wegens de crisis ( http://www.belastingdiens...veranderingen2009-01.html ), en voor startende ondernemers gelden zowiezo uitzonderingen: http://www.belastingdiens...rnemen_investeren-05.html

[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 20-03-2009 11:39 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Woy schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:36:
[...]

Tuurlijk, ik beweer ook nergens dat er hier geen mensen rondlopen met verstand van zaken. Maar door gewoon om tafel te gaan zitten met een boekhouder kun je de complete situatie bespreken. Bij het runnen van een beginnend bedrijf spelen een hoop fiscale regels mee. Met al die dingen moet je rekening houden voor het totaal plaatje.

Uiteindelijk zal je toch je boekhouding/belasting aangifte door iemand willen laten doen of controleren. IMHO kun je beter ook een keer van te voren in overleg gaan hoe je dingen het best aan kunt pakken. Zo duur is dat ook weer niet, en door een paar handige tips verdien je het al snel terug.

Ik zie overigens dat je bedrijfsmiddelen die je in 2009 aanschaft in 2 jaar mag afschrijven wegens de crisis ( http://www.belastingdiens...veranderingen2009-01.html )
Was ook niet aanvallend bedoeld;). Anyway, je hebt een punt. Het is zeker aan te raden om eerst met een fiscalist of accountant te praten voordat je verdere stappen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kijk inderdaad goed naar de licentie. Adobe een beetje kennende zijn de licenties per systeem. Als je dus tegelijkertijd wilt werken met hetzelfde pakket heb je dus een tweede licentie nodig. Dan is het voordeel van fuseren waarschijnlijk meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Kort antwoord: Doe de aanschaf zakelijk.

Lang antwoord: Fiscaal is een zakelijke aanschaf aanzienlijk meer aantrekkelijk. Ten eerste krijg je de BTW terug, verder kan je de software opvoeren als zakelijke kosten - het bedrag gaat dus van je bruto inkomsten af, en daar betaal je dus geen inkomstenbelasting over. Koop je het prive, dan betaal je dit dus uit je netto inkomen.
Reken je dit alles uit dan zie je een voordeel van zo'n 40 tot 50%, afhankelijk van je inkomen. Verdien je helemaal niets dan heb je nog altijd het BTW verhaal.

Als je het moet afschrijven (volgens mij bij bedragen van >2500 Eur in drie jaar, maar dat moet je opzoeken) dan moet je alles wel in een keer betalen, maar kan je ieder jaar dus een gedeelte opgeven bij de BTW en inkomstenbelasting. Over de hele afschrijvingsperiode is het effect dus hetzelfde, alleen moet je over een langere periode voorfinancieren. Mocht je gedurende de afschrijvingsperiode de onderneming staken danwel de investering verkopen, dan gelden daar weer aparte regels voor.
Let wel: als jouw onderneming minder dan drie jaar bestaat, is het een 'starter', dan mag het hele bedrag in een keer worden afgeschreven. Dat kan een leuke overweging zijn als je nu al relatief veel inkomstenbelasting betaald.

Start je in de toekomst een nieuw bedrijf, dan kan je daar weer kapitaal inbrengen. Dit kapitaal kan ook in de vorm van goederen zijn, dus ook je software. Of je kapitaal inbrengt van je privebezittingen of je onderneming maar niets uit, het wordt daardoor niet minder waard.

Vraag is wel of Adobe toestaat dat hun producten mogen worden overgedragen. Als dit niet het geval is, dan moet je wachten tot de nieuwe onderneming is gestart, en dan pas op naam van die nieuwe onderneming de aanschaf regelen. Prive aanschaf helpt dan ook niet, want dan mag je dus ook niet overdragen naar de nieuwe onderneming.
Mocht Adobe de overdracht niet toestaan, dan moet je aan andere constructies denken. Bijvoorbeeld, je houd jouw bedrijf aan, en de nieuwe onderneming betaalt het oude bedrijf een bedragje voor diensten die jij verricht met die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal. Het begint me al iets duidelijker te worden. Ik vind het allemaal nog best lastig met de belasting, maar ik begin het steeds meer te begrijpen. Ik zal in ieder geval contact opnemen met Adobe over hun licenties en overdrachtmogelijkheden.

50Miles, als jij het na zou kunnen vragen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:03
Woy schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:36:
[...]
Ik zie overigens dat je bedrijfsmiddelen die je in 2009 aanschaft in 2 jaar mag afschrijven wegens de crisis ( http://www.belastingdiens...veranderingen2009-01.html ), en voor startende ondernemers gelden zowiezo uitzonderingen: http://www.belastingdiens...rnemen_investeren-05.html
Dat geldt niet voor software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Martijn schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 13:16:
[...]

Dat geldt niet voor software.
Je hebt gelijk, bij de eerste link staat inderdaad een aantal uitzonderingen, waaronder software. De 2e link geld volgens mij echter wel voor software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:16:
Ten eerste: afschrijving. Software moet je in 5 jaar afschrijven voor de belasting. Maar ik ben nog niet zo lang bezig met mijn eenmanszaak en hoewel het op dit moment goed loopt weet ik niet of ik het 5 jaar volhoud en (als ik het goed begrepen heb) zou ik als ik eerder mijn eenmanszaak moet opgeven de software als het ware van mezelf moeten kopen om het thuis verder te gebruiken. Maar daar kan ik verkeerd over ingelicht zijn.
Je bent niet verkeerd ingelicht, je mist alleen het puntje dat je in de eerste 5 bedrijfsjaren willekeurig mag afschrijven over grotere uitgaves (je moet er KIA over krijgen). Je hoeft je dan dus niet aan die 5 jaar te houden maar mag ook over 4 jaar verspreid 20/60/10/10 procent afschrijven.
Daarnaast hebben een vriend van mij en ik het plan om de bedrijfjes die we beide hebben samen te voegen. Daar gaat nog wel een lange voorbereidingsweg aan vooraf, maar het lijkt er wel op dat we dat door gaan zetten. Ik neem aan dat ik software die ik op naam van mijn eenmanszaak koop niet zo mee mag nemen naar een nieuwe v.o.f. Of wel?
Oftewel je brengt je eenmanszaak in als kapitaal in de vof, oftewel je verkoopt onderling door met een brave factuur voor dagwaarde (waarbij je broekzak/vestzak speelt met je eigen geld vanzelfsprekend). In allebei de gevallen geen probleem.

Bij enige twijfel of je een zakelijk verdedigbare aanschaf wel zakelijk moet nemen is het antwoord altijd volmondig 'ja'. De belastingvoordelen zijn enorm, en het ergste wat de belastingdienst kan doen is je terugfluiten op privegebruik als daar sprake van is. Goh dan betaal je een keer wat BTW en kosten terug in een administratieve correctieboeking, jammer. Andersom is dingen van prive naar zakelijk boeken administratief bijkans onmogelijk omdat je ze dan op je balans moet gaan activeren en dat zijn boekingen die erg opvallen bij de inspecteurs.

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 20-03-2009 14:05 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De eerste link zijn de tijdelijke aanpassing voor 2009, de tweede is gewoon degene die gebaseerd is op de wet en daarin is software gewoon geregeld. Dus mag je willekeurig afschrijven als je starter bent, mits je ook aan de zelfstandigenaftrek voldoet dmv 1225 uur voor je onderneming te werken.

/edit: @ curry684, wat bedoel je met: Andersom is dingen van prive naar zakelijk boeken administratief bijkans onmogelijk omdat je ze dan op je balans moet gaan activeren en dat zijn boekingen die erg opvallen bij de inspecteurs.

Is dan toch niet onmogelijk, je kan vanuit privé roerende zaken gewoon in de zaak brengen, je moet alleen de waarde kunnen verdedigen, maar misschien bedoel je iets anders.

Ik zou personelijk gewoon de 2 balansen samenvoegen, aangezien je anders weer moeilijk moet gaan doen met staking etc.. Als je gewoon samenvoegd kan dat verder gewoon geruisloos.

[ Voor 50% gewijzigd door Speedy55 op 20-03-2009 14:16 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:45:
Ik zal in ieder geval contact opnemen met Adobe over hun licenties en overdrachtmogelijkheden.
Negeer Adobe en koop gewoon een boxed versie in een webshop. Ik heb contact gehad met meerdere Adobe resellers en volume licensing is minimaal 10% duurder dan een boxed versie in de winkel, en boxes kun je gewoon doorverkopen. Wel even license deactiveren op de oude computer voordat je op de nieuwe activeert anders krijg je gezeik met max 2 activaties per licentie :)

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 20-03-2009 14:13 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:45:
Bedankt voor de reacties allemaal. Het begint me al iets duidelijker te worden. Ik vind het allemaal nog best lastig met de belasting, maar ik begin het steeds meer te begrijpen. Ik zal in ieder geval contact opnemen met Adobe over hun licenties en overdrachtmogelijkheden.

50Miles, als jij het na zou kunnen vragen, graag!
Ik vraag het nog wel even na;). Je hoort het nog wel. en anders kun je me altijd een pm sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:12:
[...]

Negeer Adobe en koop gewoon een boxed versie in een webshop. Ik heb contact gehad met meerdere Adobe resellers en volume licensing is minimaal 10% duurder dan een boxed versie in de winkel, en boxes kun je gewoon doorverkopen. Wel even license deactiveren op de oude computer voordat je op de nieuwe activeert anders krijg je gezeik met max 2 activaties per licentie :)
Beetje off-topic, maar weet je misschien een goede plek om het online te kopen? Ik heb gegoogled, maar toen kwam ik op beat-it.nl uit (staat niet zo goed bekend) en een aantal die even duur waren als de Adobe Store of er waren alleen Mac versies van Production Premium te krijgen... Als jij me kunt helpen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-07 21:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zou het sowieso zakelijk kopen. Ten eerste voor het BTW voordeel. Daarnaast mag je misschien volgens de (strikte) voorschriften van Adobe de licentie niet doorverkopen, maar als je na het samengaan van de bedrijven kan laten zien hoe het is gegaan met de licentie zal daar niemand een probleem van maken. Als je al een controle op je licenties krijgt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1