Toon posts:

Verdachte biedingen veiling Cool Prices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een paar dagen hou ik een advertentie op cool-prices.nl in de gaten. Het betreft een Gigabyte GA-X48T-DQ6 welke gerepareerd retour is gekomen van de fabrikant. Het moederbord is dus niet nieuw en de accesoires missen. Evengoed is dit een interessante aanbieding omdat een dergelijk moederbord nieuw minimaal 230 euro kost (zie hier).

Het idee van de veilingen van Cool Prices houdt in dat iedereen mee kan bieden en de hoogste bieder hem na een bepaalde einddatum aanschaft. Een eerlijk concept, waarbij zowel de shop als de klant er voordeel van kunnen hebben. De shop kan zijn tweedehands voorraad kwijt en de klant kan op een goedkope manier aan geteste tweedehands hardware komen.

Waar er tot voor 24,5 uur voor de deadline nog een hoogste bieding stond van 31 euro, werd er plotsklaps binnen een minuut (zelfs minimaal tweemaal na 1 seconde!) veelvuldig geboden. De (voorlopig) laatste bieder besloot 8 seconden nadat er 39 euro was geboden om maar gelijk 60 euro te bieden.

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/9457/coolpricesveiling1b.png

Klik op het plaatje voor een duidelijker screenshot.

Zie ik hier spoken en is het puur toeval dat er in luttele seconden ineens zo veel en zo vaak geboden wordt? Of zou de eindprijs kunstmatig verhoogd worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 02:06 ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 22:56
Ik ken het ook, heb het zelf ook weleens meegemaakt. Maar dan op de veiling van mycom. Staat er iets voor 10 euro, en 5sec voor tijd, gaat iedereen bieden. Zo doe ik het nu ook, gewoon mijn maximum geven. Zodat ik hem dan (hopelijk) heb.

Denk ook dat diegene gewoon 60 heeft geboden. Maar het kan altijd wel, lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Vlak voor tijd kan ik mij inderdaad voorstellen. Maar net iets meer dan een dag voor tijd is niet logisch. Vergelijk het ook maar eens met de andere veilingen. In dat tempo liep deze veiling ook, zo nu en dan eens een bod. Dat weet ik omdat ik geregeld kijk wat voor biedingen er zijn gedaan. Bovendien is het niet zoals op T.net dat er automatisch tot een bepaald maximum geboden kan worden.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het gebeurt o zo vaak. Ga eens voor de grap kijken op eBay. Prijzen normaal tot ultralaag, waarna in de laatste minuut alles vanuit het niets de sky and orbit invliegt.

Een dag vantevoren maakt de zaak wat anders. Wellicht is het gewoon toeval, dat je net op dat moment het ziet. Pas als het met hele grote regelmaat gebeurt, dan zou ik eens op zoek gaan naar wat spookjes.

[ Voor 38% gewijzigd door Jejking op 20-03-2009 02:05 ]

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
misschien zaten nog meer mensen er op te letten, en beginnen ze ineens elkaar te bestoken. Ik vind het ook raar dat er geen mimimumbod van bijvoorbeeld 50% nieuwwaarde gestelt wordt. dat voorkomt a-seriauze biedingen voor kletsprijzen, en het 1-euro-haasje-over waar ik echt allergisch voor ben.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 19:31

KoffieNT

banaan

Er bestaan ook programmatjes zoals Bid-o-matic. Dit werkt erg goed i.c.m. Ebay. Je geeft gewoon het artikel(nummer) op wat je wil hebben, de informatie verschijnt in het programma. En 'x' seconden (configuratie) voor de aflooptijd biedt hij nog net effe het minimale bedrag hoger (tot een bepaald maximum wat je hebt opgegeven) dan het op dat moment hoogste bod.

:D

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
KoffieNT schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:06:
Er bestaan ook programmatjes zoals Bid-o-matic. Dit werkt erg goed i.c.m. Ebay. Je geeft gewoon het artikel(nummer) op wat je wil hebben, de informatie verschijnt in het programma. En 'x' seconden (configuratie) voor de aflooptijd biedt hij nog net effe het minimale bedrag hoger (tot een bepaald maximum wat je hebt opgegeven) dan het op dat moment hoogste bod.
Is dat niet illegaal dan? je beinvloed een bieding welke je ( tenzei er meerdere met zown progsel zijn, dan zal het kans op zijn? ) die je dan wint. Leuk programma idd, maar heel evil..

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 19:31

KoffieNT

banaan

Ik weet het niet, het is gewoon lastig om te winnen op ebay (op een populair product iig) zonder absurde biedingen te doen, dat is helaas het jammere er aan. Je kunt vaak alleen maar winnen d.m.v. zo'n bod/t.
Een vriend van me koopt veel op Ebay, eerst zonder programma, toen won hij hooguit 1 van de 10 keer, nu met dat programma wint ie toch een stukje vaker, maar of het illegaal is..

:D

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
KoffieNT schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:27:
Ik weet het niet, het is gewoon lastig om te winnen op ebay (op een populair product iig) zonder absurde biedingen te doen, dat is helaas het jammere er aan. Je kunt vaak alleen maar winnen d.m.v. zo'n bod/t.
Een vriend van me koopt veel op Ebay, eerst zonder programma, toen won hij hooguit 1 van de 10 keer, nu met dat programma wint ie toch een stukje vaker, maar of het illegaal is..
Lastig om te winnen? Nee, je moet gewoon weten wat een marktconforme prijs is. Kijk waar het in het verleden voor gegaan is (UTFS) en je weet waar het volgende artikel ongeveer voor gaat. Je hoeft echt niet te denken dat je het opeens voor 25% minder krijgt, ebay is behoorlijk druk bevolkt en voor de meeste artikelen zijn tientallen zoniet honderden geïnteresseerden, die op één na allemaal de volgende veiling in hun watch list zetten.
Is dat niet illegaal dan? je beinvloed een bieding welke je ( tenzei er meerdere met zown progsel zijn, dan zal het kans op zijn? ) die je dan wint. Leuk programma idd, maar heel evil..
Programma's als e-Snipe en bid-o-matic zijn expliciet niet illegaal volgens ebay en bestaan al jaren. Ze doen nl. niets meer dan automatisch een bod uitbrengen, je kan het net zo goed zelf doen door 5 seconden voor het verstrijken van de termijn je bod te doen. Same thing. Wat is daar evil aan? Lui ja, evil nee.

Om on-topic te gaan: Het is niet zo verwonderlijk dat de veiling op het laatste moment omhoog schiet. Veel mensen (waaronder ikzelf) hebben het gevoel dat te vroeg bieden de prijs onnodig op kan drijven omdat er veel tijd is voor mensen om te reageren. Als je op het laatst gaat bieden heb je alvast geen last meer van mensen die vergeten zijn e-snipe in te stellen of om überhaupt achter hun computer te gaan zitten - die zijn out of the running. Bij veilingen op ebay zie je dan ook heel vaak dat de prijs in de laatste 10 minuten verdubbelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-03-2009 14:58 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1