YopY schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:25:
Ikzelf ga misschien binnenkort een site van mij (WP + forums) ook geschikt maken voor mobiele telefoons, maar daar moet ik eerst wat meer info voor hebben. Bijvoorbeeld, op wat voor resoluties moet het minimaal zichtbaar zijn? Zijn er mobiele websites met openbare gebruikersstatistieken (zoals resoluties)? En wat voor grootte zouden de pagina's moeten zijn in KB om acceptabele laadtijden te hebben?
Sowieso ga ik (ook naar aanleiding van dit topic) niet aan mobiele telefoondetectie doen, alleen een subdomein van m'n site (m.site.com oid) doen. De nieuwere smartphones en browsers zouden een site van standaardgrootte gewoon kunnen laten zien, en dit wordt de komende jaren alleen maar beter.
Ik kijk die sites eens even na, moet wel interresant zijn.
Als het gaat om een eigen forum, zou ik vooral eens aan je doelgroep gaan vragen wat voor mobiele telefoons zij gebruiken; zo krijg je de beste informatie van mensen die voor jou relevant zijn wanneer je bezig bent met de aanpassing voor mobiele telefoons.
Daarnaast is het ook voor een groot deel aan jou zelf om te beslissen voor welke resoluties het zichtbaar moet zijn. Als jij enkel ontwerpt voor iPhone gebruikers, dan is je insteek toch wat anders dan wanneer je élke mobiele telefoon wilt bedienen (hallo resolutie van 128x176

). Als je kijkt naar populaire mobiele telefoons van begin maart 2009 (Nokia N95, Nokia N96, Nokia 6500 Slide, LG KP500 Cookie, LG KC910 Renoir, Samsung i900 Omnia, Samsung F480 TouchWiz, Samsung M8800 Pixon, Samsung SGH-P960 TV, HTC Touch Diamond, Sony Ericsson Xperia X1, RIM Blackberry Storm, volgens KPN, Vodafone en GSMPlaza) dan kun je deze conclusies trekken:
- Allemaal een scherm van minimaal 240x320 pixels.
- Met uitzondering van de LG Cookie kunnen ze allemaal 3G snelheden aan.
- Een groot aantal maakt gebruik van een touchscreen, wat navigatie makkelijker maakt. Sluit echter de richtingstoetsen niet uit als navigatiemiddel.
Dit zijn echter enkel de populaire toestellen, en dus niet meer dan een richtlijn. Optimalisatie zal moeten gebeuren voor jouw specifieke doelgroep. Een forum is wat dat betreft heel makkelijk, omdat je hier de vraag snel kan stellen aan alle gebruikers.
Wanneer er een website geoptimaliseerd moet worden voor oudere mobiele telefoons, dan zijn er veel meer dingen waar je rekening mee moet houden. Laadtijden, verschillende schermresoluties, al dan niet de ondersteuning van javascript, cookies, etc. Gelukkig heeft de mobiele telefoon in Europa een gemiddelde levensduur van 2 jaar, en zullen er dus snel nog veel meer mensen een schermresolutie van 240x320 pixels hebben. Dit lijkt de ondergrens te zijn/worden van de huidige schermresoluties van mobieltjes.