[Mobiele websites] Tips & Trucs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjop
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-09 13:46

Mobiele websites

Introductie
Afbeeldingslocatie: http://s5.tinypic.com/wujlvp.jpg
Mobiele websites, websites speciaal voor mobiele telefoons. Ondanks tegenstrijdige berichten, lijkt het alsof er het afgelopen en dit jaar een sterke groei was van zowel mobiele gebruikers (mogelijk mede dankzij iPhone) als mobiele websites. Van de 200 populairste websites in Nederland had vorig jaar een kwart een mobiele website. Ondertussen lijkt mobile advertising niet écht van de grond te willen komen, hoewel daar grote kansen lijken te liggen.
Zal 2009 het tipping point worden voor mobiel internet?
Waar gaat dit topic over
Het was mijn bedoeling om een centraal topic te hebben voor ontwikkelaars van (mobiele) websites om alle facetten van mobiele websites te kunnen bespreken.
Hierbij kan je denken aan het uitwisselen van ervaring over hoe je het beste je mobiele website kan testen, of (problemen met) speciale technieken voor mobiele websites. Dit kan zowel betekenen het melden en discussieren van ontwikkelingen, als het stellen van vragen over hoe je iets het beste aan kan pakken.
Interessant leesvoer
Mobile website best practice volgens w3 (en)
Wikipagina over mobiel internet (en)
Niet de bedoeling: Dat iedereen de link gaat droppen van zijn/haar net ontwikkelde mobiele website.

Wie heeft er ervaring met het maken van mobiele websites en wat doe je dan anders bij het maken dan bij je normale website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:35
Heb geen ervaring in het ontwikkelen van dergelijke websites, maar wel in het gebruik daarvan. TVgids.nl is een goed voorbeeld. Deze website gebruik ik sinds jaar en dag om te kijken welke programma's op TV komen. Sinds ik met mijn iPhone deze website bezoek erger ik mij groen en geel aan de snelheid waarmee pagina's worden opgehaald... als ik nu deze website open word ik doorgestuurd naar een mobiele-versie van de website en alles gaat stukken sneller. Echt alleen de informatie die van belang is, wordt geladen en geviewd. Ik denk dat dat vooralsnog de key is bij het ontwikkelen voor het mobiele platform: Keep it simple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik blijf altijd vér uit de buurt van alles wat met mobieltjes te maken heeft en heb dan ook weinig kaas gegeten van die spreekijzers. Dat betekent ook dat ik maar weinig tot geen rekening hou met mobieltjes-surfers; ik denk dat dat ook niet meer (lang) nodig is. Waar 'vroeger' de vage browsertjes in de mobieltjes nogal kuren hadden en obscuur waren gaan we (denk ik :P ) steeds meer richting 'iPhone'-achtige zaken waar, zover ik begrijp, complete Safari's en andere browsers ingebakken zitten en dus wordt de drang naar 'mobiele sites', denk ik, steeds kleiner. Het toont/rendert toch wel; al is het dan af en toe met een renderfoutje her of der. Sure, ik denk (maar, again, ik ben er niet echt in thuis in de mobiele wereld) dat we nog wel even te gaan hebben voor de mobieltjes op 'desktop-browser' niveau zitten en voor zelfs de 'goedkope' mobieltjes zoiets haalbaar is, maar in the long run zal het verschil dan "enkel" resolutie en bandbreedte zijn. Met een aparte stylesheet en een beetje rekening houdend met afbeeldingen en andere "zware" content lijkt het me dan niet echt rocket science om je pagina op een "iPhone 2013" ofzo te bekijken. En wat w169 dus zegt inderdaad: als er echt 'schreeuw' is om een mobiele versie van je site dan is het, denk ik, een kwestie van een uitgeklede versie van je site maken.

Voor mij persoonlijk, en tot op heden mijn opdrachtgevers for that matter, is het (misschien wel gelukkig, misschien wel helaas) nooit echt een issue geweest en gewoon de investering van de "extra moeite" niet waard geweest. Het zal wel steeds meer komen omdat het wel steeds gangbaarder wordt om op mobiele apparaatjes te surfen; dat is een ding dat zeker is.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 22:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

mace

Sapere Aude

Ik gebruik zelf Opera mini en dat gaat erg goed op mijn (relatief stokoude) n73.

Waar ik de laatste tijd erg tevreden over ben is de mobiele reisplanner van de NS.
Dat is echt een voorbeeld hoe het moet, gewoon een simpele witte pagina met een paar links en geen plaatjes. Geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik heb weleens een website'tje gemaakt met cHTML. Dat is speciaal ontwikkeld voor gebruik met o.a. mobiele telefoons. Meer info: klik. Ondanks dat het systeem al vrij oud is, kun het volgens mij nog prima gebruikt worden in deze tijd.
Daarmee kun je dus ook de cijfertoetsen instellen om door de links heen te navigeren enzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Zeror op 19-03-2009 22:48 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Een mobiele site kan handig zijn, afhankelijk van het doel van de site. Maar zoals RobIII al aangeeft zijn de huidige smartphones prima in staat om een normale pagina te renderen - sterker nog, de browser van m'n N95 is aanzienlijk capabeler dan IE6... Het heeft m.i. dan weinig nut om een mobiele versie van elke site te gaan bouwen.

Wat mij wel stoort is als sites middels browsersniffing de (bekende) mobiele clients ongevraagd doorsturen naar de "mobile"-versie van de betreffende site. Een melding bovenaan de pagina zou ik nog wel op prijs kunnen stellen ("Goh, we hebben ook een .mobi-site!")

Maar sowieso is het niet altijd handig om altijd alles maar verkrampt perse in een browser te proppen. De NOS heeft een appje gemaakt dat wat fijner navigeert dan de website, en waarin ook features als video direct in embedded kunnen worden (en dan heb ik het niet over die flash-drek, maar gewoon video ondersteunt door het native platform). De NS heeft gisteren ook een app gepresenteerd met o.a. location based services. Dat zul je met (generieke) webtech niet voor elkaar krijgen, terwijl het in J2ME gewoon gestandaardiseerd is. Maar daar zijn ze imo weer doorgeslagen met de GUI, waardoor het zelfs op m'n N95, die best goed presteert met J2ME, het weer sloom hebben weten te krijgen. Zelf heb ik voor m'n eigen fotoalbum-software een J2ME-viewer gemaakt die veel fijner en sneller werkt dan ooit met een webpagina te realiseren is.

offtopic:
Het relaas over "echte" apps ipv websites geldt ook voor de desktop. Webapps in de browser zijn populair, terwijl ze qua gebruiksgemak, snelheid en doelmatigheid ver achterlopen bij een dedicated applicatie. De huidige web-tech is imo zeer ongeschikt voor het maken van applicaties zoals we die van de desktop gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik had een klein beetje meer info verwacht over het ontwikkelen van mobiele websites. Morgen doe ik even een iets uitgebreider relaas (if time permits ;)), maar hier alvast een interessant linkje.

PPK is begonnen met het in kaart brengen van welke features wel / niet werken op de verschillende mobiele devices (en dus eigenlijk de native browsers): http://quirksmode.org/m/table.html

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 13:39
Ik ben bezig met mijn afstudeerscriptie over mobiele websites. Een aantal punten die ik heb ontdekt:
  • XHTML Basic 1.0 en XHTML MP 1.0 worden door alle populaire toestellen van dit moment ondersteund.
  • Javascript ondersteuning is erg wisselvallig.
  • Aan Flash hoef je nu nog niet te denken; dit is hopelijk over 1 a 2 jaar beter met de Flash Distributable Player van Adobe.
  • Er is een duidelijke trend aanwezig in de vorm van schermresoluties; er lijkt steeds meer aangestuurd te worden op een minimum van 240x320 pixels. Natuurlijk kun je kleinere resoluties niet bij voorbaat uitsluiten.
Zo zijn er nog wel meer interessante puntjes, maar ik zit op mijn werk dus ik kan er niet langer over doorgaan ;)

Als je meer informatie zoekt over specifiieke toestellen is DeviceAtlas een aanrader. Je kunt je daar gratis aanmelden, en dan kun je uitgebreide specificaties vinden van een gigantische hoeveelheid mobiele toestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door SkyR op 20-03-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Op zich ook een hele interessante insteek qua mobiel internet: Mobile Web 2009 = Desktop Web 1998

Ik ben 't zelf niet eens dat we terug moeten naar web1.0 voor een mobiel, maar sites met dikke flash/video, fancy ajax calls, afbeeldingen in de mb range e.d moet je niet willen op je mobiel.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind dit topic wel handig om een tijdje te volgen. Ik wil van één van mijn gemaakte sites ook een mobiele versie maken, maar bij mijn laatste zoekpoging vond ik eigenlijk niet wat ik wil vinden: een mogelijkheid om safe te testen hoe de pagina die ik genereer getoond wordt op verschillende mobiele browsers.

Ik wil gewoon een aparte css schrijven of zelfs het medium laten detecteren, maar van daaraf wil ik wel per aanpassing kunnen zien wat dat oplevert. Maar, volgens mij is het hele mobiele browser-aanbod daar nu nog te chaotisch voor.

Ik heb overwogen om Opera (Mini?) te installeren en dan het scherm gewoon heel klein te slepen, maar iets zegt me dat dat niet helemaal hetzelfde is.

Edit: ah, de informatie van SkyR vind ik wel heel interessant! Dat ziet er iig al uit als een paar richtlijnen...

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 20-03-2009 20:30 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Dark Blue schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:28:
Ik heb overwogen om Opera (Mini?) te installeren en dan het scherm gewoon heel klein te slepen, maar iets zegt me dat dat niet helemaal hetzelfde is.
Daar heb je weer aparte programma's voor die dit kunnen simuleren. In jou geval is deze wellicht wel interresant: Opera Mini on your PC. Het gebruikt MicroEmulator (java emulator) en gewoon de officiële Opera Mini zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door Zeror op 20-03-2009 21:25 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
Ik heb tijdens mijn onderzoek de volgende emulators gevonden:
  • Opera Mini emulator van Opera zelf
  • De Android emulator die in de Android SDK zit; hier kun je de ingebouwde browser van gebruiken
  • Nokia S40/S50/S60 emulator via forum.nokia.com.
  • Openwave browser v7 is nog wel ergens te downloaden. Openwave is ondertussen alweer een paar versies verder, maar het geeft een goede indruk van hoe het eruit komt te zien op low-end mobieltjes.
  • Emulator voor Research in Motion's Blackberry 9500
  • Als je een Apple hebt, kun je ook de iPhone emulator gebruiken bij de iPhone SDK
Dit zijn lang niet alle mobiele browsers, maar het geeft wel een beeld van de verschillen die er zoal zijn. Ik zal dit weekend wel eens kijken of ik wat interessante links in een lijstje kan zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 15:22
Ik surf dagelijks op de trein op een verouderde Palm Treo 650, browser met bijna geen javascript support en slechte tot geen scaling van sites. De doelgroep van aangepaste mobiele sites dus.

Hier ook enkele van mijn ervaringen:
  • Bij een link de accesskey tag gebruiken en hiermee je navigatie vastleggen. Zeker ook zorgen dat deze op elke pagina dezelfde is. Zo kan je als user snel gewend raken aan een mobiele site en deze dan ook nuttig gebruiken.
  • Zo veel mogelijk afstappen horizontale menu's e.d. of toch minstens zorgen dat deze kunnen teruglopen.
    Zo heb ik op T.mobi bij de reviews een probleem dat mijn browser URLs niet laat teruglopen, met horizontale scrollbars als gevolg.
  • In het algemeen gewoon niet uitgaan van de mogelijkheid om pixel-perfect designs te kunnen maken, gebruik duidelijke HTML die na gebrekkige CSS-implementatie nog steeds bruikbaar is.
  • En uiteraard de filesizes zo klein mogelijk houden, niet iedereen surft met unlimited 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Is medium detectie met javascript only uberhaupt mogelijk? Dat zou een website nl. wel veelzijdiger maken zonder extra serverload.

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-03-2009 10:06 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op maandag 23 maart 2009 @ 10:06:
Dat zou een website nl. wel veelzijdiger maken zonder extra serverload.
Als je het serverside weet kan je juist load en bandbreedte besparen...

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor bloggers die Wordpress gebruiken is wat mobiele sites de plugin WP_Mobile een absolute must. Die detecteert dus het browsertype, en laat een speciaal uitgekleed mobile theme zien. Dit theme kan je dan vervolgens zelf zoals elk WP theme helemaal stylen. "Ik heb hem zelf ook" :+

Ik ben dan ook niet echt een voorstander van speciale .mobi of m.domein.nl adressen, gewoon device detectie en een knop op je site om mobiele weergave te forceren als device detectie niet goed gaat. Deze plugin werkt bij mij iig op Nokia browsers (E71 o.a.) WP mobile en iPhones etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Houd er wel rekening mee dat je lang niet iedereen een plezier doet door ongevraagd de mobiele versie met beperkte functionaliteit te tonen. Resoluties en displays worden steeds hoger, de noodzaak voor speciale mobiele websites neemt imo dan ook steeds verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Laatst online: 13-07 01:14
Ikzelf ga misschien binnenkort een site van mij (WP + forums) ook geschikt maken voor mobiele telefoons, maar daar moet ik eerst wat meer info voor hebben. Bijvoorbeeld, op wat voor resoluties moet het minimaal zichtbaar zijn? Zijn er mobiele websites met openbare gebruikersstatistieken (zoals resoluties)? En wat voor grootte zouden de pagina's moeten zijn in KB om acceptabele laadtijden te hebben?

Sowieso ga ik (ook naar aanleiding van dit topic) niet aan mobiele telefoondetectie doen, alleen een subdomein van m'n site (m.site.com oid) doen. De nieuwere smartphones en browsers zouden een site van standaardgrootte gewoon kunnen laten zien, en dit wordt de komende jaren alleen maar beter.

Ik kijk die sites eens even na, moet wel interresant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 12:26
Fuzzillogic schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:33:
Houd er wel rekening mee dat je lang niet iedereen een plezier doet door ongevraagd de mobiele versie met beperkte functionaliteit te tonen. Resoluties en displays worden steeds hoger, de noodzaak voor speciale mobiele websites neemt imo dan ook steeds verder af.
Resoluties zijn het probleem ook niet meer, maar momenteel heeft nog niet iedereen flitsend internet op de telefoon. Probeer bijvoorbeeld Geenstijl.nl maar eens lekker fatsoenlijk te laden. Met mijn Web´n Walk-standard kan ik behoorlijk wat (YouTube/Last.fm), maar dat duurt eeuwen op mijn N78 met 3G-dekking. Op mijn oude K800i had ik Opera Mini die zo af en toe een memory error had. Snel ladende websites op een telefoon hebben mijn voorkeur, ook al is de resolutie wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
YopY schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:25:
Ikzelf ga misschien binnenkort een site van mij (WP + forums) ook geschikt maken voor mobiele telefoons, maar daar moet ik eerst wat meer info voor hebben. Bijvoorbeeld, op wat voor resoluties moet het minimaal zichtbaar zijn? Zijn er mobiele websites met openbare gebruikersstatistieken (zoals resoluties)? En wat voor grootte zouden de pagina's moeten zijn in KB om acceptabele laadtijden te hebben?

Sowieso ga ik (ook naar aanleiding van dit topic) niet aan mobiele telefoondetectie doen, alleen een subdomein van m'n site (m.site.com oid) doen. De nieuwere smartphones en browsers zouden een site van standaardgrootte gewoon kunnen laten zien, en dit wordt de komende jaren alleen maar beter.

Ik kijk die sites eens even na, moet wel interresant zijn.
Als het gaat om een eigen forum, zou ik vooral eens aan je doelgroep gaan vragen wat voor mobiele telefoons zij gebruiken; zo krijg je de beste informatie van mensen die voor jou relevant zijn wanneer je bezig bent met de aanpassing voor mobiele telefoons.

Daarnaast is het ook voor een groot deel aan jou zelf om te beslissen voor welke resoluties het zichtbaar moet zijn. Als jij enkel ontwerpt voor iPhone gebruikers, dan is je insteek toch wat anders dan wanneer je élke mobiele telefoon wilt bedienen (hallo resolutie van 128x176 :P). Als je kijkt naar populaire mobiele telefoons van begin maart 2009 (Nokia N95, Nokia N96, Nokia 6500 Slide, LG KP500 Cookie, LG KC910 Renoir, Samsung i900 Omnia, Samsung F480 TouchWiz, Samsung M8800 Pixon, Samsung SGH-P960 TV, HTC Touch Diamond, Sony Ericsson Xperia X1, RIM Blackberry Storm, volgens KPN, Vodafone en GSMPlaza) dan kun je deze conclusies trekken:
  • Allemaal een scherm van minimaal 240x320 pixels.
  • Met uitzondering van de LG Cookie kunnen ze allemaal 3G snelheden aan.
  • Een groot aantal maakt gebruik van een touchscreen, wat navigatie makkelijker maakt. Sluit echter de richtingstoetsen niet uit als navigatiemiddel.
Dit zijn echter enkel de populaire toestellen, en dus niet meer dan een richtlijn. Optimalisatie zal moeten gebeuren voor jouw specifieke doelgroep. Een forum is wat dat betreft heel makkelijk, omdat je hier de vraag snel kan stellen aan alle gebruikers.

Wanneer er een website geoptimaliseerd moet worden voor oudere mobiele telefoons, dan zijn er veel meer dingen waar je rekening mee moet houden. Laadtijden, verschillende schermresoluties, al dan niet de ondersteuning van javascript, cookies, etc. Gelukkig heeft de mobiele telefoon in Europa een gemiddelde levensduur van 2 jaar, en zullen er dus snel nog veel meer mensen een schermresolutie van 240x320 pixels hebben. Dit lijkt de ondergrens te zijn/worden van de huidige schermresoluties van mobieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
me_mrtn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:35:
[...]

Resoluties zijn het probleem ook niet meer, maar momenteel heeft nog niet iedereen flitsend internet op de telefoon. Probeer bijvoorbeeld Geenstijl.nl maar eens lekker fatsoenlijk te laden. Met mijn Web´n Walk-standard kan ik behoorlijk wat (YouTube/Last.fm), maar dat duurt eeuwen op mijn N78 met 3G-dekking. Op mijn oude K800i had ik Opera Mini die zo af en toe een memory error had. Snel ladende websites op een telefoon hebben mijn voorkeur, ook al is de resolutie wat hoger.
Ik ben het toch oneens over dat de resoluties het probleem niet zouden zijn, vaak heb je een breedte van 320px, echt veel kan je dat toch niet noemen. 320px is gewoon ongeschikt om bvb. side-menus te gebruiken, waardoor je dus toch weer op speciale mobiele sites terugvalt.

Zou T.mobi stats over de resolutie van gebruikers bijhouden?

[ Voor 47% gewijzigd door demichiel op 23-03-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
demichiel schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:43:
[...]
Ik ben het toch oneens over dat de resoluties het probleem niet zouden zijn, vaak heb je een breedte van 320px, echt veel kan je dat toch niet noemen. 320px is gewoon ongeschikt om bvb. side-menus te gebruiken, waardoor je dus toch weer op speciale mobiele sites terugvalt.
De zoom-functie van de mobiele browsers zorgen voor een fictief beeld van tenminste 640px breed. Daarnaast zorgen de browsers er wel voor dat de tekstkolommen niet breder dan het scherm worden. Sidemenu's is echt geen probleem. Zorg gewoon voor nette HTML/CSS zonder bergen aan javascript-drek en het werkt prima.

Ik baseer me op de S60-browser van de N95. Toch ook niet bepaald meer "high end". Het zou me ook niet eens verbazen als ze die browser porten naar S40, en dat ook andere fabrikanten een WebKit/Gecko/Presto-gebaseerde browser als minimum gaan toevoegen. Oftewel: de mobieltjes die NIET in staan zijn om full web pages weer te geven zijn uitstervende.

Wat ik wil zeggen: de noodzaak voor een speciale mobiele site is misschien minder groot dan je denkt. Die ontwikkeltijd kun je wellicht beter in features steken die op de toekomst gericht zijn, ipv het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben wel voorstander van een losse .mobi site voor mobieltjes. Sterker nog, ik gebruik tweakers.mobi ook op m'n gewone pc omdat hij zo lekker snel is. De tweakers.net site is überbloated met javascript imho.

Wat mij betreft is tweakers.mobi een schoolvoorbeeld van hoe je een mobiele site maakt. Keep it simple.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mij speciaal voor dit topic even aangemeld. Momenteel ben ik net als SkyR aan het afstuderen op mobiel. En dan wel het verschil in user experience tussen native applicaties en web applicaties voor mobiel. Dat terzijde bij het maken van een mobiele website zijn er heel wat onderdelen waar je rekening mee moet houden.

Ten eerste, het is heel verstandig om je site aan te passen voor mobiel gebruik. Het laden van desktop websites in een mobiele browser zou geen keuze moeten zijn als je mobiele bezoekers een goede gebruikers ervaring wilt geven. Dit komt omdat het gebruik van mobiel internet volledig anders in context is met het gebruik van een desktop website. Vaak is het kortstondige interactie met je gebruik die op dat moment hele specifieke informatie zoekt. (Er zijn meer varianten van bezoekers op mobiel, zie: Opera Dev)

Daarnaast kan je mobiele telefoons opdelen in een aantal categorieën als het gaat om het gebruik van internet.
- Basicphones, deze hebben kleine schermen alles onder de 240px met hele slechte gebruikerservaring en weinig ondersteuning bij websites. (WAP telefoons)
- Smartphones, dit zijn de 240px 320px schermen met een iets minder slechte gebruikers ervaring (XHTML-MP telefoons) Veel van de huidige websites zijn hiervoor geoptimaliseerd. Dit is ook de grootste groep telefoons die mobiel internet gebruiken.
- Highendphones, dit zijn de 320px+ schermen vaak met touchscreen en full-browser support. De iphone websites.
Bron: Jackob Nielsen

Het beste zou zijn om voor alle 3 een geoptimaliseerde website maken, maar aangezien dat nogal veel werk is kan je de eerste 2 het beste samen voegen. Dan krijg je dus een smartphone geoptimaliseerde website en een high-end geoptimaliseerde website. Zie cssIphone voor iphone optimized sites.

Check vooral de volgende websites:
http://mobiForge.com
http://mobiledevdesign.com
http://thinkvitamin.com/f...oding-for-the-mobile-web/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 12:26
demichiel schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:43:
[...]

Zou T.mobi stats over de resolutie van gebruikers bijhouden?
Ik interpreteerde je vorige post meer in de zin van dat door hogere resoluties je meer functionaliteit kon inbouwen als in meer plaatjes, meer content. Daar doelde ik op. Maar waarom sidemenu's gebruiken als je een goed doordachte topmenu's kunt gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar de .mobi van Tweakers. Over het algemeen wordt de content van mijn S60-browser (N78) prima weergegeven op 320x240, slechts bij tabellen of grotere foto's worden pagina's breder. Zelfde geldt voor de mobiele versie van Fok. Daarnaast heeft Tweakers zelfs de PriceWatch op de mobiele site geïmplementeerd. In die zin kun je veel meer aan extra functionaliteit inbouwen en moet je niet denken in de breedte, maar in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 21:41
Een menu aan de bovenkant is vaak inderdaad praktischer bij mobiele sites, maar dat is meer omdat je vanwege de grootte al vaak meer moet scrollen. Alleen horizontaal scrollen is nu eenmaal prettiger dan beide kanten op (of alleen verticaal). Daarom moet er ook sterk rekening worden gehouden met de gangbare resoluties op dat soort systemen, wordt je pagina breder dan de meest gangbare, maar tevens kleinste resolutie (de kleinste resolutie die nog wel behoorlijk gangbaar is) dan moet je beide kanten opscrollen, en dat is totaal niet prettig.

Dat geldt ook voor de gewone computer en daar moet je dus rekening mee houden. Moet het enigszins leesbaar blijven, en wil je zoveel mogelijk content tonen, dan zet je dus het menu bovenin en zorg je dat er alleen verticaal gescrollt kan worden. Wat op een mobiele telefoon wel erg prettig is is regelmatig een linkje tussen alinea's met "naar boven", omdat je vaak (ben het zelf nog niet tegengekomen) een home toets op je telefoon hebt. Je zit dan dus wel aan een verschillende .mobi website, die naast je gewone website draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04 23:11

Fietslamp398

punt uit!

Ik ben vandaag ook maar even aan de slag gegaan om voor mijn huidige project een super lightweight mobiele site te maken. En na 1,5 uur had ik een sitetje waarmee ik op mijn iPhone relaxt mee kan surfen...

Nu is mijn vraag alleen: gebruiken jullie Google Analytics ook op de mobiele versie van je site?

Ikzelf heb het nu uitstaan om de site zo klein mogelijk te houden. Toch zou ik in de toekomst wel statistieken willen hebben van de mobiele site, daarom twijfel ik er aan om het toch toe te voegen. Wat vinden jullie hiervan?

Signatures zijn voor mietjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
Google Analytics steunt ook op het gebruik van Javascript, dat is niet altijd aan te raden voor mobiele browsers.

Hier heb je een artikel waarmee ze stats naar Google versturen via PHP. Het voorbeeld is niet specifiek gericht op mobiele sites en PHP kent zijn beperkingen, maar als het puur om views gaat kan het wel interessant zijn.

Als je de oude WAP-browsers die geen JS ondersteunen achterwege wilt laten staat hier nog een interessant artikel over hoe je Google Analytics preciezer kan gebruiken voor mobiele sites.

Ik heb ook nog eens gekeken hoe groot 'urchin.js' is, de javascript file die Google gebruikt om stats te verzamelen en hij is ~23kB groot, acceptabel bij 3G maar voor mensen met GPRS/EDGE kan het toch een seconde schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04 23:11

Fietslamp398

punt uit!

23kb is voor 'normaal' internet natuurlijk vrij klein. Maar voor mobiel internet is het TOCH weer 23kb. En zeker in vergelijking tot de mobiele site is het klein.

De site die ik nu draaiende heb ik < 3kb. Dan is 23kb opeens aanzienlijk. Gelukkig kan de javascript binnen gehaald worden wanneer de DOM als te zien is.

Ik ga me eens verdiepen in de artikelen die jij gepost hebt

Signatures zijn voor mietjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik heb nog twee dingetjes betreffende dit gebeuren.

Ik heb vandaag het blad Computer Arts (editie april 2009) gekocht. Daar zit een extra tijdschrift bij waarin staat hoe je kunt ontwerpen voor mobiele telefoons, dus ook websites. Handig om eens te lezen als je hiermee wilt gaan bezighouden.

Ten tweede kwam door het eerste punt erachter dat Nokia ook iets heeft op hun site hebben staan over mobiliseren van websites. Wellicht ook handig om eens door te nemen. Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:17

alienfruit

the alien you never expected

SkyR schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:54:
Ik ben bezig met mijn afstudeerscriptie over mobiele websites. Een aantal punten die ik heb ontdekt:
  • XHTML Basic 1.0 en XHTML MP 1.0 worden door alle populaire toestellen van dit moment ondersteund.
  • Javascript ondersteuning is erg wisselvallig.
  • Aan Flash hoef je nu nog niet te denken; dit is hopelijk over 1 a 2 jaar beter met de Flash Distributable Player van Adobe.
  • Er is een duidelijke trend aanwezig in de vorm van schermresoluties; er lijkt steeds meer aangestuurd te worden op een minimum van 240x320 pixels. Natuurlijk kun je kleinere resoluties niet bij voorbaat uitsluiten.
Als eerste is het goed practice om een mogelijkheid te bieden om terug te gaan naar de normale versie van de website als je een automatische detectie doet.

De ondersteuning van JavaScript is beperkt met name de hoeveelheid scripts en de periode dat het kan draaien op de mobiele apparaten. Het beste om gewoon de standaard lettertype te gebruiken die bij het apparaat komt.

De opmerking Flash Lite niet te gebruiken vind ik toch een redelijke rare opmerking. Natuurlijk vaak is het niet nodig maar het een toegevoegde waarde geven net zoals Flash gebruik bij microsites of bij spelletjes. De ontwikkelingstijd is een stuk korter dan bij J2ME .Voor als je bedenkt dat er meer dan een biljoen apparaten op de markt zijn die Flash Lite ondersteunen. In Japan wordt er veel content verkocht dat gemaakt is met Flash Lite zoals spelletjes voor in de browser (incl. de irritante 100kb file size limiet).

Flash Lite 3.1 wordt momenteel ondersteund voor Android, Window Mobile, Palm (Pre), BREW (voornamelijk Amerika) en Symbian ongeveer 400 apparaten. Er zijn ook apparaten waarvan de gebruikersinterface is gemaakt met Flash Lite waaronder LG KP500 "Cookie", de nieuwe Nokia 7205 Intrigue, Motorola en verscheidene iRiver apparaten.Verder ondersteund de Opera Mobile browser ook Flash Lite content. Ik heb al verschillende gebruikersinterfaces uitgewerkt door middel van Flash Lite voor apparaten die al of binnenkort in de winkel liggen. Sinds enige tijd heb je ook de Redistributable Player waarbij gemakkelijk een standalone applicatie van je Flash Lite project kan maken en de player wordt ook automatische gedownload als het nog niet geïnstalleerd is.

Overigens is niet slim om alleen te richten op mobiele telefoons voor mobiele websites dan vergeet je helemaal de mediaspelers en andere mobiele apparaten.

Trouwens je hebt ook WURFL (http://wurfl.sourceforge.net/) een alternatief om redelijke technische informatie te krijgen over de gebruiker. Ik maak van deze database gebruik om een mobiele gebruiker te detecteren. Verder heb je natuurlijk nog DeviceAnywhere (www.deviceanywhere.com) of Nokia's Remote Device Access Services (http://tinyurl.com/6eu5x4) als je bepaalde sites en/of programma's wilt testen om een specifieke apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 02-04-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:43
RobIII schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:39:
Ik blijf altijd vér uit de buurt van alles wat met mobieltjes te maken heeft en heb dan ook weinig kaas gegeten van die spreekijzers. Dat betekent ook dat ik maar weinig tot geen rekening hou met mobieltjes-surfers; ik denk dat dat ook niet meer (lang) nodig is. Waar 'vroeger' de vage browsertjes in de mobieltjes nogal kuren hadden en obscuur waren gaan we (denk ik :P ) steeds meer richting 'iPhone'-achtige zaken waar, zover ik begrijp, complete Safari's en andere browsers ingebakken zitten en dus wordt de drang naar 'mobiele sites', denk ik, steeds kleiner. Het toont/rendert toch wel; al is het dan af en toe met een renderfoutje her of der. Sure, ik denk (maar, again, ik ben er niet echt in thuis in de mobiele wereld) dat we nog wel even te gaan hebben voor de mobieltjes op 'desktop-browser' niveau zitten en voor zelfs de 'goedkope' mobieltjes zoiets haalbaar is, maar in the long run zal het verschil dan "enkel" resolutie en bandbreedte zijn. Met een aparte stylesheet en een beetje rekening houdend met afbeeldingen en andere "zware" content lijkt het me dan niet echt rocket science om je pagina op een "iPhone 2013" ofzo te bekijken. En wat w169 dus zegt inderdaad: als er echt 'schreeuw' is om een mobiele versie van je site dan is het, denk ik, een kwestie van een uitgeklede versie van je site maken.

Voor mij persoonlijk, en tot op heden mijn opdrachtgevers for that matter, is het (misschien wel gelukkig, misschien wel helaas) nooit echt een issue geweest en gewoon de investering van de "extra moeite" niet waard geweest. Het zal wel steeds meer komen omdat het wel steeds gangbaarder wordt om op mobiele apparaatjes te surfen; dat is een ding dat zeker is.
Totaal mee oneens eigenlijk. Mobiele websites verschillen op veel meer fronten van reguliere. Niet alleen dat de resolutie veel hoger is bij gewone websites en die sites veels te intensief zijn, maar gewoon de gebruikservaring is totaal anders.

Goede mobiele websites zijn heerlijk to the point, makkelijk en snel, perfect passend in het scherm en met weinig dataverbruik. Als je over straat loopt wil je niet langzaam een volledige pagina laden met allemaal onnodige afbeelding, banners, interactieve media dat niet werkt op je mobiel etc. Je kan ze namelijk idd heus wel weergeven die gewone websites, maar dan moet je zoomen en scrollen e.d.

Nee als je over straat loopt wil je snel en gemakkelijk tot een resultaat komen. Vergelijk op een mobiel eens m.ns.nl met ns.nl. Het komt op hetzelfde neer, een zoekopdracht, maar bij ns.nl zit er allemaal intensieve grafische opmaak om heen. Ik gebruik op m'n desktop zelfs liever de mobiele versie. Ook omdat die een feature bezit die ns.nl vreemd genoeg niet heeft; bij het advies in exacte minuten aangeven hoeveel de vertraging is. +2 min bv.

Ik heb een aardig luxe telefoon met groot touchscreen en gebruiksgemak van goede mobiele websites is 50x beter dan surfen naar de reguliere website.

Dus als je developer bent vind ik niet dat je daar omheen kan. Sowieso duurt het nog jaaaren voordat intenret via mobiel snel genoeg is om fatsoenlijk intensieve reguliere websites te bezoeken. Die websites hebben namelijk best vaak intensieve flash/java achtige zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 13:57
Hertog_Martin schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:22:
Vergelijk op een mobiel eens m.ns.nl met ns.nl. Het komt op hetzelfde neer, een zoekopdracht, maar bij ns.nl zit er allemaal intensieve grafische opmaak om heen. Ik gebruik op m'n desktop zelfs liever de mobiele versie. Ook omdat die een feature bezit die ns.nl vreemd genoeg niet heeft; bij het advies in exacte minuten aangeven hoeveel de vertraging is. +2 min bv.
offtopic:
Die versie ga ik ook gebruiken _/-\o_ Ik heb altijd een ontzettende hekel aan de volledige versie met dat uitklapvenstertje met station-suggesties e.d. Veel te druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 97% gewijzigd door MueR op 16-02-2011 10:19 ]

Pagina: 1