Crysis vind 1 GPU lekkerder dan 2 (4870X2) ?

Pagina: 1
Acties:

• DasVledermaus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01-2024
Goedemiddag jongens!!

Okay, hier even de vertaling naar NL. Ik heb een beetje vreemd probleem

Ten eerste: Ik heb al onderzocht wat de moeilijkheden van Crysis zijn met multi-GPU oplossingen dus ik weet dat de 4870X2 niet de beste keus is om Crysis met multi GPU te spelen.

Maarrrr, als ik een GPU uitschakel is mijn performance beter dan met 2 GPU's.

Als ik in het Catalyst Control Centre de optie Catalyst A.I. uitzet zorgt dit voor een flinke verhoging in de FPS van Crysis. Op dit moment gebruikt ik de Catalyst 9.2 drivers ( naar mijn weten de nieuwste ).

Instellingen binnen Crysis staan op : Alles high. Geen AA. 1920*1080. De windows XP dx10 hack is uitgevoerd maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Zoals je kan zien, met beide GPU's aan haal ik een magere 20 FPS. Niet al te veel als je het mij vraagt, maar die kaart kan ook niet toveren..

Maar!

Als ik A.I. uitzet en naar dezelfde scene ( zonsopgang ) wandel, heb ik plotseling een 7 FPS performance boost! Dat is een verhoging van 35 % voor het uitschakelen van de helft van de rekenpowerrr van mijn kaart.

Je zal nu wel denken , wat zeikt hij 27 Fps in Crysis op High is erg redelijk , wou dat ik hem was *wiee*

Maar ik houd er het gevoel aan over dati k meer dan 400 euro aan een kaart gespendeerd heb terwijl ik net zo goed zijn kleinere 4870 broertje had kunnen halen die voor 250 over de toonbank gaat.

Na wat te hebben rondgesnuffelt kwam ik een vreemde GPU-Z waarde tegen. Voor de duidelijkheid: Heb twee nieuwe herinstallaties gehad, nieuwe en oude drivers, 32 en 64 bits WIndows XP, de load van mijn PSU vermindert door zoveel mogelijk hardeware eruit te halen, mijn 4870X2 / E8500 overgeklokt enz. Allemaal om te kijken of ik kon uitvinden waar het probleem zat.

Het enige vreemde wat ik kon vinden was een scherm in GPU-Z dat zegt dat de 2e core een clock van 500 (zou 750 moeten zijn ) heeft. De geheugen clock staat daar op 2691000 Mhz , terwijl dat dan weer een kleine 2690100 Mhz teveel is.

Ook zegt GPU-Z dat de pixel fillrate 8Gpixels per seconde is terwijl het er 12 zouden moeten zijn. Zelfde voor de texture fillrate van 20 Gtexels per seconde terwijl het er 30 zouden moeten zijn.

Ik dacht eerst aan foute metingen, vandaar de herinstallaties, verschillende versies van GPU-Z enz. Werkt allemaal niet.

Persoonlijk heb ik het idee dat er iets mis is met de 2e core. Misschien een beetje in de war? Misschien een griepje? Wat zijn de ideen van de GOT experts? Als jullie met mooie antwoorden komen ben ik niet alleen heel dankbaar , maar zal ik jullie ook nog eens aanbidden

Voor analyse ga ik zo even een screen met CPU/MOBO/GPU/MEM specs & temps posten.

Edit: Bij deze:

Specs:
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1484/specs1gpu.jpg

Crysis_2Gpu
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/7328/crysis2gpu.jpg

Crysis_1Gpu
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/91/crysis1gpu.jpg

My Unit:

Asus P5Q3.
Intel Core2 Duo E8500 @ 3800 Mhz ( Watercooled).
4 GB A-data DDR3 1333 @ 400mhz, 6, 6, 6, 18.
Club3D Ati radeon HD 4870 X2 ( Watercooled, EK 4870X2 Block ).
Corsair 650 watt PSU.
1x Blu Ray drive.
1x WD 650 gb hdd.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:49
Op dit moment gebruikt ik de Catalyst 9.2 drivers ( naar mijn weten de nieuwste ).
9.3 is net uit probeer die eens.

Verder kun je ook eens wat oudere proberen, indien deze je graka al ondersteunen, aangezien XP en de nieuwere Catalyst drivers niet altijd even lekker samenwerken.

Andere optie is vista + nieuwe drivers als test :)

Specs

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Even een dooddoener: Crysis is gewoon een baggerspel. Voordat de modjes gaan hakken, de argumentatie: scaling met meerdere GPU's is voor zowel SLi als Crossfire een drama, +100% performance wordt aan geen kanten gehaald. Hoe meer GPU's er in het systeem zitten, hoe lager de relatieve winst wordt.

Het lijkt er in ieder geval op dat je 2e core vaststaat in de 2D-modus (500MHz). Kan je dat eens proberen te controleren met zware 3D-stress en dan GPU-Z op de achtergrond?

• DasVledermaus
Heren , dank voor de input. Vanavond staat als eerste een 3d testje op de rol , zal GPU-Z er een rapportje van laten maken en dit controleren ( heb gehoord dat een game in windowed mode sowieso niet werkt omdat je gpu dan terugschakelt? ).

Verder zat ik echt al te wachten op 9.3 ! Ben benieuwdddd....

Verwijderd

Grappig verhaal want ik ben tegen precies dezelfde issues aangelopen in Crysis.
In mijn situatie had ik een 3870x2 kaart, welke in vervangen heb voor een single GFX280.

Ik denk dat crysis een boost kan krijgen door:
-overstap XPsp3 > Vista64
- zo snel mogelijke duo core
- zo snel mogelijke singel gpu

Met een duo core op 3.9GHZ, een gfx280 en vista64 loopt alles op ultra high vloeiend.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het zou goed kunnen dat het nu wel goed werkt allemaal. Heb al wat mensen gelezen waarbij de 2e core ineens wel gewoon ''goed'' aan de slag ging in 3D. Succes!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Heb je de laatste patch (1.2/1.21) voor Crysis?
CF hoort wel degelijk een perf. verbetering te geven, en moet veel sneller te lopen op die settings.
Geven andere spellen dat wel?

(btw Cat. AI op auto!)

(btw heb je WinXP SP2 of 3? incl. multi GPU fixes?) En je meet op 2 verschillende locaties (pic1 en 2) ;)

[ Voor 25% gewijzigd door edward2 op 19-03-2009 22:29 ]

Niet op voorraad.

• DasVledermaus
Ik heb patch 1.21 , draai op winXp 64 bits SP2. Heb gister metingen gedaan met Rivatuner en die geeft wel de juiste clock speeds weer. Denk dus dat het aan GPU-Z ligt dat daar foute metingen naar voren komen.

Heb denk ik dus gewoon helaas niet al te goede crysis performance.. Kunnen de mensen die met Crysis op 1920*1080 , alles op High + DX10 wel goede fps zeggen wat voor specs / os en dergelijke ze hebben? Ben heel benieuwd, hij zou beter moeten kunnen!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
q9450 @ 3,6 2x 4850 in CF tussen de 50 en 60 fps alles op high zonder AA @ 1920x1080
onder vista 64

[ Voor 8% gewijzigd door nedernakker op 20-03-2009 18:56 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1