Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had even een vraag omtrent mijn hifi set bestaande uit:

Receiver: Marantz SR-5003
Surround set: Mordaunt short alumni.

De uitgangen van de receiver zijn op alle 7 speaker uitgangen 90 W en de speakers zijn 80 W.

Wie heeft qua vermogen ongeveer dezelfde opstelling, of heeft precies dezelfde opstelling en kan mijn helpen met de handmatige instellingen wat de DB's betreft, hoe heeft/hebt u/jij/je deze staan?
Bij mij werkt namelijk de auto setup met bijgeleverde microfoon niet, hij geeft een error op de 2 achterste speakers en daar valt ie blijkbaar over dus kom ik daar niet verder mee, en om de set zo optimaal mogelijk in te stellen hoor ik graag van forumgenoten hoe deze de instellingen hebben staan, en misschien een aantal suggesties te horen krijg misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Het vermogen is iets waar je eigenlijk totaal niet op hoeft te letten.
Wat voor foutmelding heeft de Marantz bij de calibratie?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoe een en ander afgesteld moet worden hangt toch echt van je luisterruimte af. Als jij verder van je fronts afzit dan een ander heb je er al niks meer aan om te weten hoe het bij mij staat.

Als je het op het gehoor wilt doen, pak de handleiding erbij en zet de receiver in handmatige instelmodus. Dan een voor een de verschillende kanalen zo afstellen dat ze allemaal even luid klinken. De afstand kan je uiteraard gewoon meten, dus dat is makkelijker instellen.

Zelf vond ik de automatische instellingen maar vreemd en heb het ook handmatig ingesteld (de afstanden had ie prima bepaald, maar mijn center en rears zijn echt niet 'large'), maar ik had voor dat doel een geluidsdrukmeter gekocht (~40 euro al te krijgen), zodat ik het volume per luidspreker makkelijker gelijk in kon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
De dB's zijn heel erg afhankelijk van hoe het systeem staat opgesteld in een ruimte en waar je zelf zit in die ruimte, en welke speakers je gebruikt en hoe veel dempende objecten in de kamer staan, enz enz. Je kan deze vraag dus nooit aan iemand stellen, tenzij hij of zij in het zelfde huis woont.

Is er geen cirkel ruis functie zodat je de speakers gewoon op je eigen gehoor in kan stellen. Mijn marantz heeft dat namelijk wel (SR-4500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De error waar die op blijft hangt hangen is analyze error, en dan ga ik naar het instel menu en dan zie ik achter de rear speakers ook error staan, ik geloof dat ie toch daar over struikelt.

De afstand van speakers naar luisterpositie heb ik inderdaad allemaal al uitgemeten, en dan het geluid calibreren met een DB meter had ik zelf ook al in het hoofd gehaald maar blijf toch nog even door rommelen met die auto setup functie.
En inderdaad zit ook die ruis cirkel functie op deze receiver, volgens de handleiding kun je het zo handmatig instellen en kun je de DB's in het menu opschroeven tot je 75 DB meet voor zover ik even uit het blote hoofd weet, maar ja..... op welke stand moet het gewone volume van de receiver gezet worden tijdens deze meting, of staat de receiver altijd in een standaard stand wanneer je dit aan het instellen bent?

Dat het geluid per ruimte verschilt kan ik inderdaad inkomen dus die vraag vervalt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Laatst online: 21:14
Hier dezelfde set staan, inclusief zelfde speakers. Wel een 5.1 opstelling. Bij mij was de automatische calibratie wel gelukt, dus eventueel kan ik de waardes doorgeven als je die wil hebben. Weet alleen niet of je er veel aan zult hebben aangezien iedere kamer anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties in ieder geval alvast even!

Maar Rusman, ondanks jij in een hele andere ruimte zit ben ik toch best even nieuwsgierig naar wat jij voor waardes hebt na het instellen van de set.
Heb je ook nog eventuele tips die het geluid of beeld drastisch verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ook ben ik nog wel even benieuwd op welke speaker ingang jij de rears hebt geplugd?
Hoe groot en wat voor ruimte zit jij in by the way?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:16:
ook ben ik nog wel even benieuwd op welke speaker ingang jij de rears hebt geplugd?
Is daar keus in dan? Je blijft maar met je receiver klooien lijkt het, maar als je een 5.1-opstelling hebt moet je gewoon van surround-back poorten afblijven, zelfs als de achterspeakers iets meer op de surround-back posities staan volgens de plaatjes. Met 5.1 heb je gewoon geen surround-back in je opstelling en dat laten de meeste receivers (deze inclusief) je ook niet zo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ja ACM, ik heb surround back aansluitingen, daar zitten de rears nu op, en voor de rest heb ik nog de gewone surround ingangen en dan heb ik ook nog front B aansluitingen over.
Dus zitten ze dan wel goed in de surround back of moet ik ze verplaatsen naar de surround aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Je moet in het geval van een 5.1 setup je achterspeakers gewoon op de surround aansluiting aansluiten. En waarschijnlijk in je setup ook nog aangeven dat je geen surround back speakers gebruikt. Op dit moment wilt jou receiver de surround speakers testen maar ontvangt dan geen terugkoppeling dmv een signaal. Waardoor die dus een error geeft.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja super!!! Kon nu de test met goed gevolg afronden, thx voor the tips and tricks again guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Laatst online: 21:14
Een wat late reactie, maar je moet inderdaad gewoon de surround aansluitingen gebruiken en niet de surroundback aansluiting. Deze zijn voor de 7.1 opstelling. Hoe bevalt hij verder nu? Wat heb je erop aangesloten? en hoe?
Pagina: 1