Statische elektriciteit (ESD) - Videokaart beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Helaas heb ik gisteren mijn eerste ervaring met statische elektriciteit (ESD) gehad.

Had me netjes ontladen door de kachel voor een paar seconden aan te raken. Toen ik mijn DDR2 geheugen vast pakte aan de boven kant in het midden, raakte geen chips aan ofzo, hoorde ik een zachte tik.

Ik hoor wel vaker tikjes :P , dus dacht er verder niks over. Maar goed de computer startte niet op, maakt niet uit welke geheugenslot ik gebruik. Nieuw geheugen erin en alles werkte weer gelukkig.

Vandaag was ik weer bezig met me computer. Toen ik mijn videokaart eruit ging halen en het pci-e klemmetje indrukte om de kaart uit de klem te halen, raakte ik met mijn nagel de kaart aan. Op die plek zitten allemaal van die metalen puntjes. En tot mijn schrik hoorde ik weer een "tik". Gauw de kaart er weer in, alles aansluiten en aanzetten.
Gelukkig het werkt nog 8)7

Ik vind het allemaal zo vreemd, raak regelmatig de kachel aan om te te ontladen van ESD. Is dit misschien niet voldoende?

De computer staat nu een tijdje aan en zie geen atrifacts of ander raar beeld, maar kan het nu toch zijn dat de kaart een opdonder heeft gehad en misschien langzaam gaat overlijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:03
Ik houd er eigenlijk vrijwel nooit rekening mee en heb nog nooit meegemaakt dat er iets stuk ging, maar dat kan, en zal, mijn geluk wel zijn. Wel heb ik vroeger geleerd om zo'n polsbandje te dragen maja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
licht offtopic: je bedoelt 'elektriciteit' en niet 'elektrischeteit'. Daar er verder in je post weinig fouten staan, heb ik zo'n vermoeden dat je de schrijfwijze gewoon verkeerd in je hoofd hebt zitten ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
dreamscape schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:46:
licht offtopic: je bedoelt 'elektriciteit' en niet 'elektrischeteit'. Daar er verder in je post weinig fouten staan, heb ik zo'n vermoeden dat je de schrijfwijze gewoon verkeerd in je hoofd hebt zitten ;)
Haha ja heb helemaal gelijk, ga het even veranderen.
Helaas kan ik de topic titel niet veranderen :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Plakjekaas op 19-03-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Misschien ben je een beetje overspannen?

Het heeft heel veel te maken met omgevingsfactoren, is de lucht erg droog of heb je hoogpolig tapijt/een of andere doek op je bank.
Ik heb eens bij een vriend de koeler aangeraakt en toen had ik een kleine ontlading. Dat kwam omdat ik op de bank zat waar een of ander doek op zat.
Ik raak meestal alles aan, de kast/voeding en de CV tegelijk. Dan CPU koeling enzo en dan ga ik aan de slag. Ook doe ik geen wollen trui aan.
Ik denk dat als je kaart stukgaat door een kleine ontlading, dat ie dan ook meteen stuk is. Langzaam overlijden gebeurt bij te hoge temperaturen en voltages, niet door een korte schok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
Ik verkoop op mijn site anti-statische handschoenen.

http://www.google.nl/sear...sche+handschoenen&spell=1

Of zoals Erik hierboven suggereert een kabel met een geaard voorwerp.

Ook bestaan er apparaatjes die je van je statische lading ontdoen, hoe deze werken weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Je kan niets zeggen over schade aangreicht door ESD. Die schade kan zich binnen nu en 2 weken uiten, maar ook pas na 3 jaar of helemaal niet. Zorg dat je jezelf volgende keer ontlaad aan een geaard punt.

[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 19-03-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
Anoniem: 287880 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:48:
Misschien ben je een beetje overspannen?

Het heeft heel veel te maken met omgevingsfactoren, is de lucht erg droog of heb je hoogpolig tapijt/een of andere doek op je bank.
Ik heb eens bij een vriend de koeler aangeraakt en toen had ik een kleine ontlading. Dat kwam omdat ik op de bank zat waar een of ander doek op zat.
Ik raak meestal alles aan, de kast/voeding en de CV tegelijk. Dan CPU koeling enzo en dan ga ik aan de slag. Ook doe ik geen wollen trui aan.
Ik wordt af en toe wel overspannen van computers ja :9

Ik werk wel op de grond, op normaal tapijt. Niet hoogpolig. Heb geen andere plek in huis om met computers te knutselen. Het is altijd goed gegaan.
Heb nu nieuwe big tower kast van Chieftec, misschien dat die niet zo goed tegen tapijt kan.
Kwa kleding draag ik thuis altijd een tshirt en een spijkerbroek. Daar kan het ook niet aan liggen denk ik...
Ik denk dat als je kaart stukgaat door een kleine ontlading, dat ie dan ook meteen stuk is. Langzaam overlijden gebeurt bij te hoge temperaturen en voltages, niet door een korte schok.
Daar stelt me wel weer gerust.

Ik denk dat ik maar een ESD polsbandje ga kopen. Maakt het dan niet uit als ik inbouwwerk op de grond doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Anoniem: 287880 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:48:

ESD op elektronica heeft als kenmerk dat falen JUIST langzaam kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

oh trouwens. Wat dus geen goed idee is: ontladen aan een of ander metalen voorwerp en dan denken dat het voldoende is. Afhankelijk van weersomstandigheden/kleding/ondergrond/schoenen kan je met een simpele beweging als vooroverbuigen om iets te pakken en dan weer omhoog komen jezelf al genoeg opladen om een pijnlijke tik te krijgen. Dus maw: in een enkele seconde laad je jezelf alweer opnieuw op. Veel kunstvezel kleding is nogal eens een probleem.

Gisteren was de luchtvochtigheid extreem laag (zie de site van knmi) dacht ik. Ik kijk er niet van op eigenlijk. ESD polsbandjes kosten bijna niks en gaan een leven lang mee. Zeker ten opzichte van de waarde van de producten die je hanteert lijkt me dat te verantwoorden. Plus je hebt niet meer van die pijnlijke schokken.

[ Voor 4% gewijzigd door GemengdeDrop op 19-03-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
GemengdeDrop schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:04:
Gisteren was de luchtvochtigheid extreem laag (zie de site van knmi) dacht ik. Ik kijk er niet van op eigenlijk. ESD polsbandjes kosten bijna niks en gaan een leven lang mee. Zeker ten opzichte van de waarde van de producten die je hanteert lijkt me dat te verantwoorden. Plus je hebt niet meer van die pijnlijke schokken.
De "tikjes" waren niet pijnlijk, voelde helemaal niks eigenlijk. Ik hoorde alleen een zacht tik-geluidje.
Kan dit ESD zijn? Of was die "tik" gewoon een geluidje van mijn nagel tegen de videokaart?

Bij mijn vriendin in huis heb ik wel pijnlijke schokken. Als ik op de bank heb gezeten en daarna een ijzeren deurklink vast pak dan voel ik dat altijd wel even.

Heb zelfs haar magnetron met ESD gereset _/-\o_ , ze moest de tijd weer opnieuw instellen.

:*)

Ik ga zo'n polsbanje halen morgen en voor de rest bidden maar dat er niks met de videokaart aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Plakjekaas schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:15:
Bij mijn vriendin in huis heb ik wel pijnlijke schokken. Als ik op de bank heb gezeten en daarna een ijzeren deurklink vast pak dan voel ik dat altijd wel even.

Heb zelfs haar magnetron met ESD gereset _/-\o_ , ze moest de tijd weer opnieuw instellen.
Precies mijn punt. Als je het kan voelen is het altijd zo sterk dat het gevaarlijk is voor je apparatuur.
En eigenlijk ook als je ze kan horen. De vraag is een beetje of je echt gehoord hebt wat je denkt dat je gehoord hebt. Maar goed, iets anders als hopen kan je toch niet dus zolang als het werkt, werkt het ;)

Oh. En nog een punt. Soms moet je even goed "nadenken" over hoe je de boel wilt aarden. IMHO heeft het weinig zin om jezelf aan randaarde te leggen als je computer dat niet is.
Ik ben groot voorstander van alles netjes aan randaarde leggen. Zelf heb ik weinig geaarde stopcontacten en ik krijg regelmatig een oplawaai van de lekspanningen van de schakelende voedingen. Zodra ik de kans krijg gaan hier alle stopcontacten randaarde krijgen
Ideaal is zowel jij als de computer aan randaarde. Dat weet je dat er geen lekspanningen kunnen opbouwen en dat jij en je apparatuur op dezelfde potentiaal zitten.

Ik weet dat er een voortdurend verschil van menig is tussen mensen die vinden dat al die ESD bescherming onzin is en mensen die vinden dat het absoluut noodzakelijk is. Maar die meningen zijn meestal gebaseerd op ervaringen. Mijn ervaring is: heel vaak heb je geluk. Maar soms ook niet. Dat ESD polsbandje is er om je te beschermen tegen die ene keer dat de omstandigheden nou net zo zijn dat je geen geluk gaat hebben >:) Het feit is dat een schok van een deurklink die jij pijnlijk vind sterk genoeg is om de zaak te vernielen. Dat toont al wel aan denk ik dat in het dagelijkse leven ESD wel degelijk een rol speelt. Heel veel mensen hebben alleen vaak "geluk" denk ik doordat ze onbewust zichzelf ontladen hebben door het vastpakken van de kast, maarja, dat is niet bepaald een garantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
Ik heb in huis alleen in de keuken geaarde stopcontacten. Ik weet niet of ik hier mijn computer op aan kan sluiten. Op deze "groep" zit ook de magnetron/combi en de koelkast.
Heb verder geen problemen met mijn niet-geaarde stopcontacten, computers blijven stabiel. Geen rare schokken als ik de kast aanraak.

Ik ga gewoon een polsbandje halen en gebruik die altijd als ik iets in mijn computer inbouw.

Alleen nog 2 vraagjes:

Kan ik met een ESD polsbandje gewoon op de grond mijn werk doen. Op de grond ligt vloerbedekking, niet hoogpolig. Ik heb wel een plastic bureaustoel ondergrond, kan ik daar misschien beter mijn inbouwwerk op doen?

Waar kan ik het beste het polsbandje op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:22
ik zie bij Conrad ook bandjes zonder snoer... Werkt dat ook goed? Wekrt dat ook als je bijv., de auto aanraakt? Dat is een ideale oplossing namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
maarud schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:07:
ik zie bij Conrad ook bandjes zonder snoer... Werkt dat ook goed? Wekrt dat ook als je bijv., de auto aanraakt? Dat is een ideale oplossing namelijk :)
Daarbij moet je een metalen knopje indrukken om te ontladen dacht ik. Dus je zal dan het apparaat aan je sleutelbos moeten hebben en indrukken voordat je je auto aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Plakjekaas schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:03:
Alleen nog 2 vraagjes:

Kan ik met een ESD polsbandje gewoon op de grond mijn werk doen. Op de grond ligt vloerbedekking, niet hoogpolig. Ik heb wel een plastic bureaustoel ondergrond, kan ik daar misschien beter mijn inbouwwerk op doen?

Waar kan ik het beste het polsbandje op aansluiten?
Meestal gaat het fout op het moment dat je iets in de computer aan het plaatsen bent of er juist uit aan het halen bent. Op het moment dat je met je vinger richting de electrische componenten wijst kan de inmiddels opgebouwde lading weg gaan lekken. In principe mag je verwachten dat je electrische componenten en de kast op ongeveer dezelfde potentiaal zitten. Daarom helpt het ook om de kast aan te raken voor/terwijl je iets inbouwt. Verbind dus het polsbandje met de kast. Als de computer met aarde is verbonden ben jij dan ook meteen geaard.
Sommige computers hebben een speciale aardschroef in de kast. Daar is dan met een koperdraadje de aardkabel aan verbonden zodat de kast goed geaard is. Daar kan je gerust het klemmetje op zetten. Als dat niet zo is moet je even uitkijken, want de galvanisatielaag is niet altijd even goed geleidend. Iets anders wat je kan doen is natuurlijk het geheel op een geaard stekkerblok aansluiten en het klemmetje gewoon op de aardpin van het stekkerblok zetten. Maar anyway, dat is misschien wel een beetje extreem voorzichtig. Zo'n polsbandje heeft nog steeds een weerstand van een mega-ohm. Het punt is dat de lading gewoon langzaam weg kan lopen en zich niet op kan bouwen terwijl je bezig bent ik denk (lees denk, weet niet uit ervaring) dat de galvanisatielaag/coating op de kast nog steeds goed genoeg geleid om problemen te voorkomen. Maar het moge duidelijk zijn dat het niet handig is om de klem op het plastic te zetten :o

Als ondergrond: als je echt über paranoide bent gebruik je een ESD mat. Maar de gewone sterveling pakt gewoon een leuk stuk hout (lees tafel, bureau etc, stuk multiplex of wat dan ook). Voordeel is dat hout altijd een beetje geleidend is en dus waarschijnlijk niet statisch geladen is. Daarentegen is het nooit zo sterk geleidend dat je apparatuur kapot gaat. Doe het gewoon op een tafel. Ga niet zitten pielen op een bureau stoel, of op de grond zodat je net even je evenwicht kan verliezen en op je net aangekochte kick-ass graka kan gaan staan >:) moet je niet eens willen.
Bovendien, met kunststof heb je dus altijd de kans op een statische lading. Waarom moet het eigenlijk op de grond? Dat moet je niet eens willen dacht ik. Ik heb dus zegmaar... ahum... slechte ervaringen met op de grond werken :z
maarud schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:07:
Nee. Je moet daar zelf nog een snoer aanzetten namelijk. Ze hebben allemaal zo'n mooi drukknopje waar je dus dat spiraalkabeltje met een klemmetje aan kan zetten. Bovendien hebben vele van die polsbandjes een ongeisoleerd klemmetje, waardoor je op het moment van aansluiten alsnog een oplawaai krijgt :).
Wat jij zoekt zijn die sleutelhangers met een weerstand erin die je gewoon binnen een seconde laat ontladen. Kan je ook zelf maken hoor. Koop in de electronicashop een megaohm weerstand en maak er even een handig houdertje aan ofzo. Op de labzaal liep ik gewoon de hele tijd rond met zo'n ding in de vingers, niet altijd even handig, maar het punt was dat na 3 meter lopen van de ene naar de andere tafel ik alsnog een oplawaai kreeg omdat die klemmen van het polsbandje dus niet geisoleerd waren. Daarom raakte ik altijd eerst even de metalen labtafel aan met zo'n megaohm weerstand.

[ Voor 17% gewijzigd door GemengdeDrop op 19-03-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 13:53

pcprutser

No message

Het beste (wat ik geleerd heb) is zo'n verrekt irritant polsbandje, waar je helemaal gek van word (ik wel tenminste)..
Zelf ontlaad ik me altijd aan het stopcontact (aarde punt), en voordat ik bezig ga, spanning van de pc af, ff een paar keer de aan knop indrukken (rest spanning eruit). En dan een paar seconden de kast beethouden, dan wordt de spanning tussen jou en de pc gelijk, waardoor je geen vonken/ESD meer hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
GemengdeDrop schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:09:
[...]
Als ondergrond: als je echt über paranoide bent gebruik je een ESD mat. Maar de gewone sterveling pakt gewoon een leuk stuk hout (lees tafel, bureau etc, stuk multiplex of wat dan ook). Voordeel is dat hout altijd een beetje geleidend is en dus waarschijnlijk niet statisch geladen is. Daarentegen is het nooit zo sterk geleidend dat je apparatuur kapot gaat. Doe het gewoon op een tafel. Ga niet zitten pielen op een bureau stoel, of op de grond zodat je net even je evenwicht kan verliezen en op je net aangekochte kick-ass graka kan gaan staan >:) moet je niet eens willen.
Bovendien, met kunststof heb je dus altijd de kans op een statische lading. Waarom moet het eigenlijk op de grond? Dat moet je niet eens willen dacht ik. Ik heb dus zegmaar... ahum... slechte ervaringen met op de grond werken :z
Op de grond werken is voor mij het makkelijkst. Ik heb twee big towers en die zijn te zwaar om bijvoorbeeld op de eettafel te tillen. Ben bang dat ik ze dan laat vallen. Op mijn bureau heb ik te weinig ruimte.
Wat ik wel kan doen is de kast op een stuk karton leggen, samen met zo'n polsbandje. Zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
pcprutser schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:17:
Het beste (wat ik geleerd heb) is zo'n verrekt irritant polsbandje, waar je helemaal gek van word (ik wel tenminste)..
Zelf ontlaad ik me altijd aan het stopcontact (aarde punt), en voordat ik bezig ga, spanning van de pc af, ff een paar keer de aan knop indrukken (rest spanning eruit). En dan een paar seconden de kast beethouden, dan wordt de spanning tussen jou en de pc gelijk, waardoor je geen vonken/ESD meer hebt ;)
Zelf laat ik altijd mijn stopcontact er in zitten. Als ik dan met mijn arm op de kast leun ben ik meteen mijn spanning kwijt. Ik ga er vanuit dat er geen 230 meer in mijn kast wordt verspreid ivm voeding die het omzet. Klotp dit?
Pagina: 1