• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hee tweakers,

Ik ben druk met het maken van topics zoals het jullie misschien opvalt.
En dat doe ik niet omdat ik niet zelf zoek op google/tweakers, maar puur omdat ik er echt niet uitkom.

Ik heb hier sinds 2 weken een Exchange 2007 bak, op Server 2003 Standard.
Werkt top, mail komt binnen via een pop-connector, belandt in de goede mail, en er maken ondertussen 6 mensen gebruik van de Exchange.
Er zijn een paar mensen nog niet over, maar mijn baas wil nog niet over.
Hij wil eerst kijken of het lekker draait en werkt.
Nou prima, het enige probleem is is dat hij dus nu nog gebruik maakt van zijn externe mail op onze server in het datacenter.
Ook daar is geen probleem :)

Maaaar, zodra een intern wel-exchange-gebruikende medewerker een mail stuurt naar voorbeeld baas@bedrijf.nl, gooit hij die mail in z'n exchange mailbox!
Maar m'n baas maakt nog geen gebruik van die box! :X

Is er een manier dat je de mail die naar baas@bedrijf.nl wordt gestuurd relayed naar de externe server?
Zodat hij gewoon binnenkomt op z'n postvak in extern?

Google levert weinig antwoorden op die precies doelen op wat ik wil, en ook tweakers biedt geen uitkomst.

Alvast thanks :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stuur je hem ook naar baas@bedrijf.nl of naar baas@bedrijf.local tevens kan je ook tijdelijk zijn mailbox disablen zodat er niemand wat in kan zetten.

want als jij baas en dan automatisch laat aanvullen maakt hij meestal bedrijf.local als default.
Maar komt nu niet al de baas zijn mail op de exchange terecht,

[ Voor 35% gewijzigd door LuckY op 19-03-2009 11:25 ]

• DennusB
  • Niet online
LuckyY schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:24:
Stuur je hem ook naar baas@bedrijf.nl of naar baas@bedrijf.local tevens kan je ook tijdelijk zijn mailbox disablen zodat er niemand wat in kan zetten.

want als jij baas en dan automatisch laat aanvullen maakt hij meestal bedrijf.local als default.
Maar komt nu niet al de baas zijn mail op de exchange terecht,
Zodra ik die mailbox disable(van de baas), en dan mail naar baas@bedrijf.nl(waar ik echt heenmail) dan krijg ik een error terug van Exchange 8)7

• LuckY
  • Niet online
Hoe zit het dan met de DNS... of wordt de exchange alleen intern gebruikt
Het is natuurlijk niet slim om een lokale dns naam te gebruiken die ook extern wordt gebruikt.
Net zoals dat je geen 85.145.x.x in je dhcp gaat gebruiken om te broadcasten.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

LuckyY schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:30:
Hoe zit het dan met de DNS... of wordt de exchange alleen intern gebruikt
Het is natuurlijk niet slim om een lokale dns naam te gebruiken die ook extern wordt gebruikt.
Net zoals dat je geen 85.145.x.x in je dhcp gaat gebruiken om te broadcasten.
Maar dat maakt natuurlijk geen bal uit, want de exchangeserver ziet zichzelf als verantworodelijk voor domein.nl, dus houdt hij die mail intern in plaats van het naar z'n smarthost te gooien.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• LuckY
  • Niet online
ja daarom, dat komt toch door de dubbele DNS entry ?
Omdat die DNS intern bestaat gooit die exchange hem er niet doorheen.
omdat Exchange hem als een lokaal adres ziet die niet bestaat, kan je niks aanpassen in de ESM met een policy oid ?
Sowieso is het niet slim om een externe site te hosten met domeinnaam, en dan hetzelfde domein naam lokaal te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door LuckY op 19-03-2009 11:51 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

Nadeel is dat je volgens mij dat domein intern wel bekend moet laten zijn, omdat anders je POP-connector niet weet waar 'ie de mail moet droppen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Kun je niet gewoon de mail forwarden van baas@bedrijf.nl naar het externe adres.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DennusB schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:27:
[...]
Zodra ik die mailbox disable(van de baas), en dan mail naar baas@bedrijf.nl(waar ik echt heenmail) dan krijg ik een error terug van Exchange 8)7
Ja duh.

maar wat dacht je van het volgende: je zet de autoupdate van de Exchange RUS uit, haal bedrijf.nl weg als mail-alias in de user properties en maak een Mailenabled contact aan die forward naar de juiste externe mailbox?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:55:
Kun je niet gewoon de mail forwarden van baas@bedrijf.nl naar het externe adres.
Ja hoe doe ik dat naar het externe adres dan?
baas@bedrijf.nl = extern, maar Exchange denkt dat het intern is. |:(

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nofi, maar dit is wel een beetje basic hoor. De methode van alt-92 is idd de makkelijkste en juiste manier.

Om je mail te forwarden doe je dit. Is wel voor 2003, maar het idee is hetzelfde.

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat je een Domain controller hebt draaien met de gebruikers erop.
je maakt in Active directory een contact aan van de gebruiker en voert hier alle gegevens in. Dus het externe
e-mail adres en gaat dan naar de user properties van de gebruiker en onder Exchange general > Delivery options staat forward to: hier voeg je de contact toe die naar het externe e-mail adres verwijst.

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:58
Kan je niet het externe ip in je (locale) dns aanmaken met een andere naam en dan autoforwarden naar baas@anderenaam.nl.

Exchange denkt dan dat het een ander domain is, en forward hem dan.

Wel natuurlijk zorgen dat de externe mailserver baas@anderenaam.nl accepteerd.

(anderenaam.nl hoeft dan natuurlijk niet echt te bestaan. alleen maar in de DNS van de exchange server.)

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:13:
Ik ga er vanuit dat je een Domain controller hebt draaien met de gebruikers erop.
je maakt in Active directory een contact aan van de gebruiker en voert hier alle gegevens in. Dus het externe
e-mail adres en gaat dan naar de user properties van de gebruiker en onder Exchange general > Delivery options staat forward to: hier voeg je de contact toe die naar het externe e-mail adres verwijst.
Ja maar volgens die handleiding moet je dan dus een ander adres opgeven.
Tuurlijk forwarden kan ik ook wel, dat als ik wat stuur naar test@bedrijf.nl dat het gaat naar test@msn.com

Maar intern & extern zijn de adressen van mijn baas gelijk!
intern baas@bedrijf.nl
extern dus ook...
Kan je hem denk ik alsnog moeilijk forwarden ;)

Maargoed, ik zal het eens proberen :)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
DennusB schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:16:
[...]

Ja maar volgens die handleiding moet je dan dus een ander adres opgeven.
Tuurlijk forwarden kan ik ook wel, dat als ik wat stuur naar test@bedrijf.nl dat het gaat naar test@msn.com

Maar intern & extern zijn de adressen van mijn baas gelijk!
intern baas@bedrijf.nl
extern dus ook...
Kan je hem denk ik alsnog moeilijk forwarden ;)

Maargoed, ik zal het eens proberen :)
Daarom moet je dus het emailadres volledig weghalen uit de gebruikersaccount en zorgen dat de autoupdate uitstaat :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

en je zal inderdaad moeten instellen dat je Exchange NIET authoritative is voor het bewuste maildomein.

Dan zal een mail(adres) die niet binnen de AD als mailbox of contact te vinden is via de smarthost weer naar buiten gestuurd worden, waar de extern gehoste mailserver weer de mail oppikt.

Betekent wel dat je potentieel een mailloop kan krijgen maar dat is dan de schuld van de baas omdat ie zo'n stijfkop is :+

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 19-03-2009 12:22 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1