Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sinds september draai ik het volgende systeem:

GA-P35-DS4, Q6600, 2x2gb OCZ PC6400 CL4 reaper en een HD4850. Loopt op een 650 watt Antec.

Nu had ik met de Q6600 een keurige OC met 9x400=3600mhz. Geheugen deed het altijd prima. Het stressen hield hij heel lang vol, behalve met Prime95 BLEND. De blend lag er altijd zo uit. Heel raar. Ook kreeg ik daarna mn pc overall gezien niet echt stabiel. Ik bleef rare BSOD's krijgen op onverklaarbare tijden. Gamen ging dan bijvoorbeeld wel 2 uur goed, en dan wilde ik een filmpje kijken en klapte hij eruit.

Dus ik ben nu het probleem bij het geheugen gaan zoeken. Je kent de procedure, Memtest 3.5 branden als ISO op een CD rebooten en draaien maar. In de originele opstelling krijg ik direct een reboot. Reep1+2 zitten dan in slot 2+4 (heb een skythe mugen). Dus vervolgens alleen Reep1, daar komt ie prima doorheen in zowel slot2 als slot4. Vervolgens Reep2, komt ook zowel in slot 2 als 4 door de test.

Máár zodra ik ze er allebei indoe, krijgt ie binnen 30 seconden een reboot. Ik heb ze óók nu samen in slot 1&3 geprobeerd met andere cpu-cooler én slot 1&4 (niet dual channel), maar in alle gevallen krijg ik een reboot.

Oja en kleine toevoeging: tijdens de laatste tests heb ik het óók nog geprobeerd met slappere timings. óók loopt het voltage (zoals OCZ adviseerd) op +0.30 volt.

Wat gaat er mis? Is dit een mobo probleem of een memory probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door Okasha op 19-03-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen ?

EDIT : ja het klinkt alsof je geheugen kapottend is ..

[ Voor 17% gewijzigd door BGB4rn op 19-03-2009 10:39 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
BGB4rn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:34:
heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen ?

EDIT : ja het klinkt alsof je geheugen kapottend is ..
Had je niet na het lezen van mijn verhaal al het gevoel dat ik alles wat in die FAQ staat zo'n beetje gecovered heb?

Overigens heeft het geheugen het mijns inziens wel gewoon een tijd prima gedaan, ook met oc's.

Maar waarom zou het geheugen kapot zijn? Ik heb juist meer een mobo gevoel omdat de reepjes afzonderlijk perfect door de test komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Okasha schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:41:
[...]

Had je niet na het lezen van mijn verhaal al het gevoel dat ik alles wat in die FAQ staat zo'n beetje gecovered heb?
wel een beetje ja maar ik dacht laat ik het voor de zekerheid even posten :P

maar heb je ook ergens een ander moederbord in de buurt waarop je ze allebij tegelijk laat draaien dat je uit kunt sluiten of bevestigen dat het aan je mobo ligt, wie weet hebben die dingen wel mot met elkaar als ze in dual channel mode draaien ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee

[ Voor 99% gewijzigd door LuNaTiC op 19-03-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
De winkel waar ik de repen gekocht hebt oppert dat de combinatie van GA-P35-DS4 met OCZ Reaper PC6400 CL4 misschien niet compatible is? Hij staat niet op de lijst van Gigabyte. Maar dat lijkt mij onzin omdat die lijst meer repen bevat die toevallig getest zijn, ze kunnen niet alles testen natuurlijk.

Ook heeft het natuurlijk gewoon gewerkt, al begin ik daar nu (heel irritant) natuurlijk aan te twijfelen. MAar zoveel reboots als ik de afgelopen 1 a 2 maanden gehad heb, had ik daarvoor zéker niet, en alles liep dan niet extreem overclocked, in elk geval minder dan ervoor met mn E8400 omdat die van zichzelf al hoge FSB had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 22:10
Doe anders eens de overclock van je CPU weg en draai alles op stock. Een overclock in september garandeerd niet je overclock nu, je componenten degraderen versneld als je overclockt. Vergeet niet dat als je je CPU overclockt (en die CPU heeft een locked multiplier) dan zal je geheugen automatisch ook overclocken kan het zijn dat je je geheugen ook aan het overclocken bent. Kijk eens aan wat voor snelheid je geheugen draait. Draai eens alles op stock en draai dan de memtest. Als je hier zonder problemen uitkomt dan kan het aan je overclock liggen.

Dat je geheugen niet in de lijst staat, wel gewoon zeggen dat ze het niet getest hebben. Je kan niet zeggen als het er niet op staat dat het gegarandeer niet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door penetreerbeer op 19-03-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
penetreerbeer schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:09:

Doe anders eens de overclock van je CPU weg en draai alles op stock.

Dit heb ik bij alle tests gedaan, alles liep dan op stock (behalve DDR voltage, dat moet áltijd +0,30 volt) Heb zoals je boven kunt lezen zelfs de timings nog slapper geet

Een overclock in september garandeerd niet je overclock nu, je componenten degraderen versneld als je overclockt.

Degradatie van materiaal is discutabel maar zou natuurlijk altijd kunnen

Vergeet niet dat als je je CPU overclockt (en die CPU heeft een locked multiplier) dan zal je geheugen automatisch ook overclocken kan het zijn dat je je geheugen ook aan het overclocken bent. Kijk eens aan wat voor snelheid je geheugen draait. Draai eens alles op stock en draai dan de memtest. Als je hier zonder problemen uitkomt dan kan het aan je overclock liggen.

Het geheugen heeft zijn eigen MP en heeft in alle gevallen op 400mhz (stock) gedraaid (9x333, 8x400 en 9x400)

Dat je geheugen niet in de lijst staat, wel gewoon zeggen dat ze het niet getest hebben. Je kan niet zeggen als het er niet op staat dat het gegarandeer niet werkt.

Eens
Morgen maar eens naar mn zwager kijken of ik de reepjes kan testen daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 22:10
Dit heb ik bij alle tests gedaan, alles liep dan op stock (behalve DDR voltage, dat moet áltijd +0,30 volt) Heb zoals je boven kunt lezen zelfs de timings nog slapper geet

Mijn excuses, ik had niet uit je posts kunnen halen dat alles al stock liep. Maar ik weet niet waarom je geheugen op +0.3 volt moet draaien. Ik heb ook geheugen van ocz die op hoger voltage moet draaien voor de gegeven timings en geheugen frequentie. Op lossere timings en lagere frequentie heb je die extra volts niet nodig.
Doe anders eens een reset van je bios zodat alles weer standaard staat. Je bios zal normaal zelf de snelheid van je geheugen regelen zodat er geen problemen zijn.

Het geheugen heeft zijn eigen MP en heeft in alle gevallen op 400MHz (stock) gedraaid (9x333, 8x400 en 9x400)

Ik ben niet zo mee met die MP's bij Intel maar als je de CPU overclockt dan overclock je ook je geheugen. Maar bij intel is bij stock CPU je geheugen 2400/9=267MHz*2= 533MHz bij het overclocken 3600/9=400MHz*2=800MHz.
Dus als je CPU op stock loopt (9x267=2400MHz) dan zal je geheugen op 533MHz lopen dus underclocked. En je geeft aan dat je je timing versoepelt hebt (nog beter is alles naar keuze van BIOS laten dan kan dit nooit problemen geven) dan heb je echt niet die extra voltages nodig voor je geheugen. Die extra 0.3V is enkel bij aangegeven frequentie en timings, dus als je dat niet draait heb je de 0.3V niet nodig.

Morgen maar eens naar mn zwager kijken of ik de reepjes kan testen daar..
Pagina: 1