internet: individuele controle internettoegang op 1 locatie

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

Een klant van ons wil het volgende realiseren:

de toegang tot internet regelen op de computers van de kinderen (4 PC's) vanop 1 PC
Er zou per dag vb moeten ingesteld kunnen worden dat ze vb van 18u.00 tot 20u.00 op internet mogen (woensdag eventueel wat langer) maar dit zou ook moeten kunnen aangepast worden.
Probleem is dat dit vanop 1 centrale computer zou moeten kunnen voor de 4 PC's.

Ik heb al veel gezocht maar nog geen programma gevonden dat aan alle eisen voldoet.

Mooi voorbeeld is iNet Protector maar bij mijn weten is voor rechtstreeks op de computer en niet voor in een netwerk.

Is er iemand die weet heeft van zo'n softwarepakket?

Je zou kunnen denken aan de router maar dit is voor alle pc's hetzelfde en te ingewikkeld voor de klant. Het moet snel kunnen geregeld worden.

Thx

Simke

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Simke schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:12:
Medetweakers,

Een klant van ons wil het volgende realiseren:

de toegang tot internet regelen op de computers van de kinderen (4 PC's) vanop 1 PC
Er zou per dag vb moeten ingesteld kunnen worden dat ze vb van 18u.00 tot 20u.00 op internet mogen (woensdag eventueel wat langer) maar dit zou ook moeten kunnen aangepast worden.
Probleem is dat dit vanop 1 centrale computer zou moeten kunnen voor de 4 PC's.

Ik heb al veel gezocht maar nog geen programma gevonden dat aan alle eisen voldoet.

Mooi voorbeeld is iNet Protector maar bij mijn weten is voor rechtstreeks op de computer en niet voor in een netwerk.

Is er iemand die weet heeft van zo'n softwarepakket?

Je zou kunnen denken aan de router maar dit is voor alle pc's hetzelfde en te ingewikkeld voor de klant. Het moet snel kunnen geregeld worden.

Thx
Denk aan een simpele linux server die als router/gateway fungeert, dan kun je alle kanten op ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Simke
CrankyGamerOG schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:16:
[...]

Denk aan een simpele linux server die als router/gateway fungeert, dan kun je alle kanten op ;)
Nja, dit is niet echt een optie, het zou een softwarepakket moeten zijn dat op de PC van de moeder staat (wat ook haar werkcomputer is)

Simke

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04
Simke schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:35:
[...]

Nja, dit is niet echt een optie, het zou een softwarepakket moeten zijn dat op de PC van de moeder staat (wat ook haar werkcomputer is)
Als je een linksys router neemt en daar tomato op installeerd kun je dit ook mooi per computer instellen op welke dagen/tijden ze op internet mogen.
Verschil is dan dat je geen computerprogrammatje hebt om het in te stellen maar een web admin.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Jorn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:16:
[...]

Als je een linksys router neemt en daar tomato op installeerd kun je dit ook mooi per computer instellen op welke dagen/tijden ze op internet mogen.
Verschil is dan dat je geen computerprogrammatje hebt om het in te stellen maar een web admin.
En dat is weer heel snel te vinden voor jeugd ;)
just my 2 cents

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-03 17:59

Stoffel

Engineering the impossible

CrankyGamerOG schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:18:
[...]

En dat is weer heel snel te vinden voor jeugd ;)
just my 2 cents
Ten eerste lijkt me dat je de jeugd een beetje veel credit geeft, en ten tweede kun je het natuurlijk beveiligen met een wachtwoord?

• Simke
Jorn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:16:
[...]

kan je dan via de webinterface een bepaalde computer wel of niet toegang geven buiten de vooraf ingestelde uren? Dus vb via een knop zeggen pc1 mag nu wel op internet?

Simke

• Jorn
Stoffel schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:19:
[...]

Ten eerste lijkt me dat je de jeugd een beetje veel credit geeft, en ten tweede kun je het natuurlijk beveiligen met een wachtwoord?
Uiteraard is de router gewoon te beveiligen met een wachtwoord, acces restriction kan op basis van MAC of ip-adres, als je het op basis van mac adres doet kun je niet zo makkelijk een ander ip instellen en zo toch op internet, dan zul je het mac adres van de kaart moeten veranderen.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Stoffel schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:19:
[...]

Mjah ligt eraan welke leeftijdscategorie jeugd is ;)
Als we het hebben over tieners dan is een webinterface geen goed idee :)

• Simke
CrankyGamerOG schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:33:
[...]

Het zijn kinderen tot max 12jaar, dus daar hebben ze geen verstand van en een wachtwoord is meer dan voldoende...

Alleen zou ik nu nog moeten weten of je eenvoudig (met die tomato - want ken het niet) een pc wel of niet internet kan geven buiten de ingestelde uren... iemand? :)

Simke

• Jorn
[...]

Waarom niet?
Als er gewoon een wachtwoord op zit wat ze niet weten zie ik geen probleem?
Zonder wachtwoord kom je er gewoon niet in...

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Op http://www.polarcloud.com/v/screst.htm kun je een filmpje vinden over hoe dit in te stellen is met de Tomato firmware voor een router.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds wanneer hackt de gemiddelde tiener zich door een met wachtwoord beveiligde webinterface heen? :z

TS: voor het 'on-the-fly' toestaan of blokkeren van internet zijn programma's als NetOpSchool en Netsupport erg handig. Het is dan gewoon een kwestie van één druk op de knop. Alleen kun je in deze programma's nergens vooraf bepaalde tijden opgeven voor zover ik weet.

Wat wel kan is dat je instelt dat de pc's standaard niet op internet mogen, behalve als er dus op een knop gedrukt wordt. Maar of dat een optie is? Ook kun je sommige sites wel toestaan (als ze die bijvoorbeeld nodig hebben voor school) en de rest blokkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 19-03-2009 10:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-03 17:59

Stoffel

Engineering the impossible

[...]

Offtopic, maar jij bent neem ik aan toch wel de oudere categorie jeugd? Succes:
http://gathering.tweakers.net/admin

M.a.w. een webinterface is net zo veilig als het wachtwoord dat erop zit.

• Simke
B0rf schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:39:
Op http://www.polarcloud.com/v/screst.htm kun je een filmpje vinden over hoe dit in te stellen is met de Tomato firmware voor een router.
ziet er idd goed uit... zou dan voor elke pc een aparte regel kunnen maken met elk zijn tijden en indien er buiten de standaarduren moet geinternet worden kan de regel uitgezet worden...
interessant :)
Gizz schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:44:
[...]

Sinds wanneer hackt de gemiddelde tiener zich door een met wachtwoord beveiligde webinterface heen? :z

TS: voor het 'on-the-fly' toestaan of blokkeren van internet zijn programma's als NetOpSchool en Netsupport erg handig. Het is dan gewoon een kwestie van één druk op de knop. Alleen kun je in deze programma's nergens vooraf bepaalde tijden opgeven voor zover ik weet.

Wat wel kan is dat je instelt dat de pc's standaard niet op internet mogen, behalve als er dus op een knop gedrukt wordt. Maar of dat een optie is? Ook kun je sommige sites wel toestaan (als ze die bijvoorbeeld nodig hebben voor school) en de rest blokkeren.
kan je met deze programma's centraal andere pc's besturen of is dit per pc in te stellen?
In het laatste geval niet zo aantrekkelijk

Simke

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Simke schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:54:
[...]
kan je met deze programma's centraal andere pc's besturen of is dit per pc in te stellen?
In het laatste geval niet zo aantrekkelijk
Het is allemaal vrij uitgebreid. Je kunt internet policy's opzetten (eventueel met whitelist, blacklists), pc's in de gaten houden/blokkeren/overnemen, bepalen welke programma's gedraaid mogen worden etc.

Netsupport kan zelfs alle toetsaanslagen laten zien en opslaan, al vind ik dat zelf wat ver gaan omdat je dan ook passwords kan zien. Maar je hoeft niet alle functies te gebruiken, je kunt ook louter de internetblokkeer-knop gebruiken :)

Op de pc's die in de gaten gehouden worden kun je vrijwel niks doen tegen bovenstaande acties. En kinderen tot 12 jaar al helemaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 19-03-2009 10:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Simke
Gizz schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:59:
[...]

Het is allemaal vrij uitgebreid. Je kunt internet policy's opzetten (eventueel met whitelist, blacklists), pc's in de gaten houden/blokkeren/overnemen, bepalen welke programma's gedraaid mogen worden etc.

Netsupport kan zelfs alle toetsaanslagen laten zien en opslaan, al vind ik dat zelf wat ver gaan omdat je dan ook passwords kan zien. Maar je hoeft niet alle functies te gebruiken, je kunt ook louter de internetblokkeer-knop gebruiken :)

Op de pc's die in de gaten gehouden worden kun je vrijwel niks doen tegen bovenstaande acties. En kinderen tot 12 jaar al helemaal niet.
aha, zal dat ook eens bekijken dan :)

Simke

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Het handigs is het om zoiets te regelen door een centrale router neer te zetten welke dus ingesteld kan worden met dit soort functies. Hoe deze beheerd moet/gaat worden is natuurlijk weer het volgende.

Zoals hier boven aangegeven zou je een linux router neer kunnen zetten die dit kan doen, probleem hierbij is (volgens mij) dat het beheren niet gemakkelijk is aan te leren.

Je zou ook een router kunnen nemen waar tomato op geïnstalleerd kan worden, en de web interface aanleren en utieraard beveiligen met een wachtwoord.

Ook zou je als je een pc als router gaat neerzetten, Winroute kunnen gebruiken, dit is wel een beetje prijzig als je het officieel zou kopen. Dit kan vervolgens met een admin client beheerd worden en is naar mijn mening vrij gemakkelijk aan te leren.

Opties genoeg lijkt me zo, succes

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 11:47

chromeeh

the Gnome

Mijn Draytek 2910 kan per MAC / IP / Hostname een tijdschedule hanteren wie wanneer op internet mag.
Niet direct de goedkoopste router maar het werkt perfect :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

chromeeh schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:03:
Mijn Draytek 2910 kan per MAC / IP / Hostname een tijdschedule hanteren wie wanneer op internet mag.
Niet direct de goedkoopste router maar het werkt perfect :)
Dat kan mijn Linksys WAG200G van een paar tientjes ook gewoon. Het probleem is dat een webinterface van een router voor een leek nou niet de meest makkelijke (en veilige, je helpt zo iets om zeep) omgeving is om in te werken.

Als het nou eenmalig was zou het geen probleem zijn, maar er zal veelvuldig gesleuteld worden aan de tijden zoals je kan lezen.

Oh, het staat zelfs in de topicstart :p
Je zou kunnen denken aan de router maar dit is (...)te ingewikkeld voor de klant.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 19-03-2009 17:45 ]

Pagina: 1