moederbord uit kast, op as-zak of foam testen?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
In de faq kan ik het niet vinden, ervaring heb ik er niet mee.
Ik wil een ander mobo gaan plaatsen, mijn huidige pc werkt wel gewoon maar is een ouwe 3700+ en ik ga steeds meer video en foto bewerken en dan is traagheid steeds irritanter.
Daar de kast een antec sonata slk is, lekker stil, wil ik die houden.
Nu heb ik een 'oud' backup moederbord van mijn broer hier, maar die hoeft niet stuk :)
De reden is dat mijn voeding 4 pin is en dit / de mobo's er liefst 8 willen, dus eens zien of mijn 450 watt truepower met 4 pin dit 8 pin mobo met dual core, 8800gt pci-e en 4 gb aan kan sturen.

1. Kan dit buiten de kast (kabels voor 24 pin en 4 pin zijn lang zat zag ik al) , en kan dit dan VEILIG op de foam van een moederbord (in de verpakking zit het wel eens) of op een anti static bag? Iemand hier positieve ervaring mee?

2. starten kan met een klein schroeven draairtje vond ik via google, de PWR even kortsluiten. Maar hoe gaat ie dan uit? nog een keer kort sluiten? voeding switch op power supply uit drukken? dat staat er niet bij.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
1. Kan dit buiten de kast (kabels voor 24 pin en 4 pin zijn lang zat zag ik al) , en kan dit dan VEILIG op de foam van een moederbord (in de verpakking zit het wel eens) of op een anti static bag? Iemand hier positieve ervaring mee?
Op het foam kan het prima, maar aan antistatische zak zou ik niet doen. Het idee achter die zak is namelijk dat statische elektriciteit zich aan de buitenkant op kan bouwen, maar niet naar binnen kan. Verder voldoen hout e.d. ook prima, als het maar niet geleid.
2. starten kan met een klein schroeven draairtje vond ik via google, de PWR even kortsluiten. Maar hoe gaat ie dan uit? nog een keer kort sluiten? voeding switch op power supply uit drukken? dat staat er niet bij.
Hoe zet je de PC normaal gesproken uit als het OS vastloopt? De power switch 5-10 sec. indrukken toch? Dan betekent niets anders dan dat je zelf even die pinnen moet kortsluiten voor 5-10 seconde. Als je gaat testen of je voeding wel goed genoeg is, ga je waarschijnlijk ook in een OS, dus van daar kun je hem ook nog uitschakelen.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb vaak zat moederborden gewoon op mijn houten bureau gelegd om even te testen, ik had zelfs ooit een open case van lego gemaakt, maar dat ging niet goed omdat een vriend van me zo nodig even met zijn vingers aan de videokaart moest zitten, das dus wel een tip, niet eraan zitten terwijl ie aanstaat! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TrekDude101 op 19-03-2009 09:19 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Bitage schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:15:
[...]

Op het foam kan het prima, maar aan antistatische zak zou ik niet doen. Het idee achter die zak is namelijk dat statische elektriciteit zich aan de buitenkant op kan bouwen, maar niet naar binnen kan. Verder voldoen hout e.d. ook prima, als het maar niet geleid.
Bedankt, dat wist ik niet, ik dacht dat het geheel anti statisch was !!!
Als ik wel eens een videokaart o.i.d. wisselde legde ik sdat altijd op zo een zak !!
Gelukkig ging het nooit mis, maar nu leg ik het moederbord dus niet op zo een zak om te testen.
Anderzijds, als ik hem open knip of binnenstebuiten doe kan het wel? anti statisch = niet geleidend, ook niet met 12 en meer volt mobo er op?

[...]
Hoe zet je de PC normaal gesproken uit als het OS vastloopt? De power switch 5-10 sec. indrukken toch?
Jawel, echter ik vond dus ook niet of de powerknop (juist door de verschillende functies daarmee) iets aparts was, meer dan alleen tijdelijke kortsluiting om pc te starten.
Dan betekent niets anders dan dat je zelf even die pinnen moet kortsluiten voor 5-10 seconde. Als je gaat testen of je voeding wel goed genoeg is, ga je waarschijnlijk ook in een OS, dus van daar kun je hem ook nog uitschakelen.
Nee geen HDD of OS, alleen bios in en ff checken.
Zijn harddisk is niet meer voor dit systeem en de mijne is met AMD en Nvidia drivers in zijn ms windows vista x65 uitgerust.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

Bene

list incomprehension

Ook geweldig: de mobo doos zelf. Dan kunnen insteekkaarten net over de rand hangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:22:
Ook geweldig: de mobo doos zelf. Dan kunnen insteekkaarten net over de rand hangen.
Dat doe ik zelf ook met alle bordjes die ik review. En tot nu toe is er nog geen enkele stuk gegaan daardoor.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij is de buitenkant van een antistatisch zakje niet anders dan de binnenkant? Wat wel zo is, is dat een antistatisch zakje lichtjes geleid waardoor je best iets anders gebruikt. Ik gebruik ook altijd de doos van het moederbord.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik gebruik al jaren gewoon een hand of theedoek. Door de pinnetjes aan de onderkant blijft het aardig 'plakken', genoeg ruimte tussen mobo en ondergrond en je kan je handen even snel schoonmaken. :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

nee

[ Voor 95% gewijzigd door LuNaTiC op 19-03-2009 12:56 ]

• SnowRide
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-04 17:44
Moederbord is gewoon het makkelijk en goedkoopst zoals je hier al leest, anders een moederbord tray, :P

[ Voor 67% gewijzigd door SnowRide op 19-03-2009 13:30 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb hier standaard een houten plankkje met een mobotray erop. Spacertjes erbij, massastripje aan de verwarming.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Het werkt, mobo getest buiten de kast, op foam, foam op de moederbord doos.

Manual klopt niet lijkt het wel, kingston dual channel 1 GB wilde niet starten, -1- reepje wel, maar los, de andere ook..
Alle 4 er in, ook prima. Met 2 wil die niet? Het mobe En de geheugens zijn dual channel setjes...
Oh ja toch wel, maar precies anders dan de sloten die de manual aanwijst als 0 en 1 !
De bovenste en 1 verder, niet de onderste en 1 verder.

Het zit nu allemaal in de kast, werkt met 4 pins power uit een truepower 450 acly voeding op de rechterkant van een 8 pins ingang. De 24 pins zit gewoon zoals die hoort.

Tjonge wat een bende geeft zo een upgrade, allemaal doosjes, verpakking, wat gereedschap, kabels, boekjes, klein spul van de nieuwe zalman koeler etc.

Nu nog een stukkie software vinden (zit er niet bij) die de temps uit laat lezen van de proc.

Iedereen bedankt voor de input!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

notsonewbie schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:43:

Tjonge wat een bende geeft zo een upgrade, allemaal doosjes, verpakking, wat gereedschap, kabels, boekjes, klein spul van de nieuwe zalman koeler etc.
Lekker he?! d:)b
Nu nog een stukkie software vinden (zit er niet bij) die de temps uit laat lezen van de proc.
Realtemp
Iedereen bedankt voor de input!
;)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Lekkerder dan eerst :-)
Na wat browsen, email, veel installeren van mobo cd op hdd , is de boel nu 29,29 graden
Dit is wel zie ik met energie save, want de cpu klok staat merendeel op 1999,77 MHz en anderzijds de koeler staat op 1380 rpm waar die 2200 kan.

Misschien wel door dat MX2 koelpasta, een spuitje van een euro of 8 voor wel 20 cpu's !!
4 druppels uitsmeren was genoeg..

[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 19-03-2009 23:24 ]

Pagina: 1