• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:53
Ik heb laatst kaarten voor een feestje gekocht via paylogic. Je krijgt dan per e-mail een link waar je de e-tickets kunt downloaden.

Nu kwam ik erachter dat ik bij een willekeurige computer met alleen de link uit de e-mail gewoon die door mij gekochte tickets kan printen zonder in te loggen.

Als voorbeeld geef ik mijn tickets van een feest dat al voorbij is:
https://www.paylogic.nl/e...C4C9D0BF65290E83315382E41
https://www.paylogic.nl/e...87C0C247E9D27D954B65727DE

Ik heb later nog een extra ticket besteld vandaar dat ik 2 links heb.

Maar als ik het nu goed heb, dan is dit toch heel onveilig? Als iemand achter hun codegenerator komt dan kun je toch willekeurig tickets printen? Of begrijp ik dit niet goed?

Ik heb hun hier al over ingelicht maar hun zeggen dat het systeem veilig is. Ik twijfel er dus aan. Is mijn klacht gegrond of niet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Denk je dat in die code de informatie zit over de tickets? Da's gewoon een identificatienummer.

Verder: de portiers kunnen controleren of een kaartje al gebruikt is of niet, en zo wel of jij wel of niet de rechtmatige gebruiker ervan bent.

Het systeem is in ieder geval "veilig genoeg" voor het doel. We hebben 't hier niet over de beveiliging van de nationale goudvoorraad tenslotte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:11:
Maar als ik het nu goed heb, dan is dit toch heel onveilig? Als iemand achter hun codegenerator komt dan kun je toch willekeurig tickets printen? Of begrijp ik dit niet goed?
Die "code" is een GUID*. De kans dat je er een "raadt" is 2^128 en dat is huge-ass-klein. Nul zeg maar. De manier waarop zo'n GUID gegenereerd wordt zou een handvat kunnen bieden om die code te 'kraken' maar zolang die code niet afhankelijk is van factoren als klantid, naam etc. (en dus feitelijk gewoon een 'random nummer' is) dan is het, voor deze doeleinden, IMHO, meer dan voldoende veilig.

* En zo te zien met nog wat extra bits erin, want hij is langer dan 128 bits als ik me niet verteld heb :P
wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:11:
Is mijn klacht gegrond of niet?
Hangt er van af. Als het staatsgeheim is en er doden kunnen vallen dan is het misschien verstandig om die code met nog wat andere factoren als een login etc. te combineren. Maar anders: ongegrond.

Dit alles op basis van de beschikbare info uit TS en dus geen diepgaande kennis van de uiteindelijke technische implementatie van het systeem.

@Cyber: Ej, voorkruipert :( :P

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 00:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• wiene
CyBeR schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:14:
Denk je dat in die code de informatie zit over de tickets? Da's gewoon een identificatienummer.

Verder: de portiers kunnen controleren of een kaartje al gebruikt is of niet, en zo wel of jij wel of niet de rechtmatige gebruiker ervan bent.

Het systeem is in ieder geval "veilig genoeg" voor het doel. We hebben 't hier niet over de beveiliging van de nationale goudvoorraad tenslotte.
Het gaat mij niet om de veiligheid van de code. Wel dat iemand willekeurig links kan raden om iemand anders zijn kaarten te printen.

Jij kunt dus mijn kaarten printen want je hoeft niet mijn inloggegevens te hebben om ze te printen. Als jij dan vervolgens vroeg in de rij gaat staan kun jij met mijn tickets naar binnen. Kom ik vervolgens dan heb je een dubbele en mag ik niet binnen.(gekopieerde kaart)

Dus kun je die links bezoeken en de pdf openen of niet?

Het stukje achter paylogic.nl/etickets gaat het dus om. Als je die code kunt genereren dan kun je iemand anders zijn tickets printen. (dupliceren)

Daarbij, waarom hangen ze de tickets zelf niet achter de inlog? Dat is toch veel makkelijker?

programmacodes worden toch ook altijd gekraakt...

[ Voor 6% gewijzigd door wiene op 19-03-2009 00:20 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:19:
[...]

Het gaat mij niet om de veiligheid van de code. Wel dat iemand willekeurig links kan raden om iemand anders zijn kaarten te printen.
Als je 2128 (of meer) codes wil gaan proberen dan be my guest. Zelfs een DPC of andere distributed projecten zullen daar duizenden jaren (met de huidige stand van zaken althans) mee bezig zijn. Forget it. "Raden" gaat niet werken.
Jij kunt dus mijn kaarten printen want je hoeft niet mijn inloggegevens te hebben om ze te printen.
Moet je dus wel even die code "raden". Die kans is nul. Basta.
Daarbij, waarom hangen ze de tickets zelf niet achter de inlog? Dat is toch veel makkelijker?
Dat zou kunnen maar maakt het (wellicht, ik ken de tent verder niet) overbodig omslachtig. Dat zou betekenen dat ik een account moet aanmaken blablabla terwijl bestellen + linkje ontvangen al voldoende is en ik geen account nodig heb.
programmacodes worden toch ook altijd gekraakt...
Dit heeft niets met een programmacode te maken (of het genereren van die "sleutels" moet een probleem bevatten, maar dat is hele andere koek).

[ Voor 52% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 00:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• wiene
RobIII schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:20:
[...]

Als je 2128 (of meer) codes wil gaan proberen dan be my guest. Zelfs een DPC of andere distributed projecten zullen daar duizenden jaren (met de huidige stand van zaken althans) mee bezig zijn. Forget it. "Raden" gaat niet werken.
Ik ga echt geen codes raden hoor, ik betaal wel gewoon voor mijn kaarten. Vond het alleen een raar systeem. Stel dat een mederwerker die code uitlekt om nummers te genereren. Natuurlijk is de kans klein dat zoiets gebeurd, maar die link staat nu ook in mijn url lijst. Dus ik die link bezoek op school, iemand anders gaat achter mijn pc zitten als ik eventjes wegben kan hij het ook zien.

Ik snap gewoon echt niet dat je niet hoeft in te loggen om die tickets te printen.

[ Voor 28% gewijzigd door wiene op 19-03-2009 00:25 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:22:
[...]

Ik ga echt geen codes raden hoor, ik betaal wel gewoon voor mijn kaarten. Vond het alleen een raar systeem.
Het is geen raar systeem. Sterker: als jij inlogt hier op T.Net krijg je een ReactID; dat is eenzelfde code. Als ik die van jou kan "raden" kan ik onder jouw account surfen en heb ik heel je login niet nodig (en jij dus ook op de mijne, mocht je mijn ReactID kunnen raden). Nou; ik wens je veel plezier ermee ;)

En dat is dan ook nog voor elke sessie; zo heb ik momenteel een stuk of 5-10 sessies (zie zelf je eigen sessies hier). En met een paar honderdduizend users en een gemiddeld aantal sessies van (ik roep maar wat) 3 of 4 kun je nagaan hoeveel sessies er in omloop zijn. En dan nog is de kans 0 dat je er een "raadt".

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 00:26 ]

Over mij

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich kan je op deze manier wel een script schrijven wat random gaat raden, dan moet je toch een keer iets nuttigs tegenkomen zou je zeggen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hooglander1 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:24:
Op zich kan je op deze manier wel een script schrijven wat random gaat raden, dan moet je toch een keer iets nuttigs tegenkomen zou je zeggen.
Je hebt werkelijk geen idee hoeveel 2128 is he? ;)

Dat is 340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456 combinaties; (give or take, want sommige implementaties reserveren een paar bits).

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 00:27 ]

Over mij

• wiene
RobIII schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:24:
[...]

Het is geen raar systeem. Sterker: als jij inlogt hier op T.Net krijg je een ReactID; dat is eenzelfde code. Als ik die van jou kan "raden" kan ik onder jouw account surfen en heb ik heel je login niet nodig (en jij dus ook op de mijne, mocht je mijn ReactID kunnen raden). Nou; ik wens je veel plezier ermee ;)

En dat is dan ook nog voor elke sessie; zo heb ik momenteel een stuk of 5-10 sessies (zie zelf je eigen sessies hier). En met een paar honderdduizend users en een gemiddeld aantal sessies van (ik roep maar wat) 3 of 4 kun je nagaan hoeveel sessies er in omloop zijn. En dan nog is de kans 0 dat je er een "raadt".
T.net is natuurlijk wel wat minder uitdaging als een systeem waarmee je kaarten á ruim 40 euro kunt kopieëren...

• wiene
RobIII schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:26:
[...]

Je hebt werkelijk geen idee hoeveel 2128 is he? ;)
eh ...2128 :P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

HEEEEUUUULLLLL VEEUEUUUUUULLLLLL (klopt dat papa RobIII? )

Maar dan nog, het "kan" wel natuurlijk.

Niemand doet het, iets met tijd en energie en resultaat. (Joepie, ik kan naar MOH, maar dan moet ik er wel heel vroeg zijn, voordat die andere er is :+ )

@wiene Als je in kan loggen als bepaalde admins, dan heeft t.net wel echt een probleem hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Hooglander1 op 19-03-2009 00:29 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:27:
[...]

T.net is natuurlijk wel wat minder uitdaging als een systeem waarmee je kaarten á ruim 40 euro kunt kopieëren...
Je kunt veilig een prijs uitloven van 1 miljard voor degene die een door jou gekozen getal uit 2128 combinaties weet te raden (en dan is de geldigheid bij jouw stelling ook nog eens een factor, dus je moet het ook nog eens raden binnen, zeg, 5 jaar). For-get it. Die hoef je nooit uit te keren.
A globally unique identifier or GUID (pronounced /ˈguːɪd/ or /ˈgwɪd/) is a special type of identifier used in software applications in order to provide a reference number which is unique in any context (hence, "globally"), for example, in defining the internal reference for a type of access point in a software application, or for creating unique keys in a database. While each generated GUID is not guaranteed to be unique, the total number of unique keys (2128 or 3.4×1038) is so large that the probability of the same number being generated twice is infinitesimally small. For example, consider the observable universe, which contains about 5×1022 stars; every star could then have 6.8×1015 universally unique GUIDs.
Je maakt werkelijk in eender welke loterij dan ook miljarden keren meer kans ;) Kun je beter de lotto proberen te voorspellen, dan heb je je kaartjes een paar biljoen jaar eerder :+

Linksom of rechtsom; als enkel het "ticket id" dus in de link staat zoals jij aangeeft en de technische implementatie verder goed is en alle andere eventuele externe factoren goed ingecalculeerd zijn dan is het voor een ticketsysteem echt (véél) meer dan afdoende. Again; het is niet alsof je er de nationale goudvoorraad mee kunt laten bezorgen op je thuisadresje :P (En zelfs die zou ik, persoonlijk, nog wel durven uitkeren als je mijn gekozen GUID kunt raden).

[ Voor 63% gewijzigd door RobIII op 19-03-2009 00:35 ]

Over mij

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sowieso is de entropie van een gemiddeld wachtwoord dat je moet kunnen onthouden om in te loggen óntzettend veel kleiner dan die van deze random string, dus als je het achter een login zou hangen wordt het waarschijnlijk alleen maar onveiliger :P

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
eamelink schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:39:
Sowieso is de entropie van een gemiddeld wachtwoord dat je moet kunnen onthouden om in te loggen óntzettend veel kleiner dan die van deze random string, dus als je het achter een login zou hangen wordt het waarschijnlijk alleen maar onveiliger :P
Bij een combinatie van beide wordt het wél veiliger, maar dat is marginaal en niet de moeite waard ;)

Over mij

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:27:
[...]

Geloof me, de moeite die het kost is die 40 euro gewoon niet waard.

Overigens hebben we 't leuk en aardig over 128 bits codes, maar 't ding is 160 bits lang. Da's dus 1.461.501.637.330.902.918.203.684.832.716.283.019.655.932.542.976 mogelijkheden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 01:01:
Overigens hebben we 't leuk en aardig over 128 bits codes, maar 't ding is 160 bits lang. Da's dus 1.461.501.637.330.902.918.203.684.832.716.283.019.655.932.542.976 mogelijkheden.
Ik was te lam om 'm helemaal te tellen :P
Maar 128 was al afdoende geweest, 160 is haast overkill te noemen (hoewel meer altijd beter is natuurlijk in dit geval). :D

Over mij

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
En dat dan gewoon weer combineren met iets dat iemand bijv max 1.000 foute tickets per ip per dag mag hebben, ga je over die 1.000 heen dan geblacklist voor 24 uur.

1.000 is hoog genoeg dat ik gok dat geen enkele school / bedrijf ( inclusief proxy ) hier last van heeft ( zoniet gooi je het omhoog naar 10.000 of naar 100.000 zoals hierboven beschreven maakt dat niets uit ), het enige wat je op deze manier bereikt is dat je bruteforcers er iets makkelijker tussenuit kan filteren

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gomez12 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 01:33:
En dat dan gewoon weer combineren met iets dat iemand bijv max 1.000 foute tickets per ip per dag mag hebben, ga je over die 1.000 heen dan geblacklist voor 24 uur.

1.000 is hoog genoeg dat ik gok dat geen enkele school / bedrijf ( inclusief proxy ) hier last van heeft ( zoniet gooi je het omhoog naar 10.000 of naar 100.000 zoals hierboven beschreven maakt dat niets uit ), het enige wat je op deze manier bereikt is dat je bruteforcers er iets makkelijker tussenuit kan filteren
Los van dat inderdaad blacklisten bij "zo vaak mis" wel slim is, is 1.000 al vet overbodig. 3 tot 25 is meer dan genoeg, ook voor scholen of bedrijven die allemaal eenzelfde IP delen. Er is namelijk geen hond die zo'n code met de hand gaat overkloppen en iedereen klikt gewoon op de link. In gevallen waarin klikken niet kan gaan ze copy/pasten (en dat zou wel eens een keertje fout kunnen gaan als je een of een paar letters/cijfers zou vergeten). En voor die eppo's die dan toch gaan zitten overkloppen en een typo maken heb je aan een paar pogingen meer dan genoeg voor je kunt gaan blacklisten om 'veilig' aan te nemen dat ze zitten te klooien. En dat moet dan ook nog eens allemaal van hetzelfde IP komen. Ik vind 1.000 dan ook behoorlijk royaal :P

Over mij

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

wiene schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:22:
[...]

Dus ik die link bezoek op school, iemand anders gaat achter mijn pc zitten als ik eventjes wegben kan hij het ook zien.
Je maakt je druk om de beveiliging van dit systeem maar intussen loop je wel van een openbare computer weg zonder uit te loggen of de pc te locken? :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NMe schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 02:10:
[...]

Je maakt je druk om de beveiliging van dit systeem maar intussen loop je wel van een openbare computer weg zonder uit te loggen of de pc te locken? :+
Feit blijft wel dat de link per definitie de sleutel is. Dat betekend dat bij inbraak op zijn email account er per definitie misbruik mogelijk is. Ik vind het dan ook niet zo vreemd dat de TS het genoemde systeem als onveilig ervaart. De link koppelen aan een verplichte inlog (waarbij het ww dus niet per email is "bevestigd") zou het systeem wel veiliger maken, zonder dat het systeem technisch veel lastiger wordt of usability in het gedrang komt.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-01 20:13
rodie83 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 02:32:
[...]

Feit blijft wel dat de link per definitie de sleutel is. Dat betekend dat bij inbraak op zijn email account er per definitie misbruik mogelijk is. Ik vind het dan ook niet zo vreemd dat de TS het genoemde systeem als onveilig ervaart. De link koppelen aan een verplichte inlog (waarbij het ww dus niet per email is "bevestigd") zou het systeem wel veiliger maken, zonder dat het systeem technisch veel lastiger wordt of usability in het gedrang komt.
Dan doe je eerst een "I forgot my password"-aanvraag, gezien die in 9 van de 10 keer via een username/email-combinatie werken. Gewoon zorgen dat je emailaccount niet 'gekraakt' wordt dus;)
Pagina: 1