Videokaarten genoeg power.

Pagina: 1
Acties:

• Miauw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06-2021
Hallo tweakers,

Ik heb hulp nodig bij het upgraden van een oude pc. Ik zal meteen ter zake komen.

De pc is een dell dimension 8300 met de volgende specs:

MOBO : Dell OEM 875P chipset
CPU: Pentium 4 3 Ghz 800 mhz bus
GPU: Nvidia 5200 FX AGP 8X
Memory: 512mb DDR
HDD: 120GB
PSU: 250 Watt

Ik heb 100 euro wat ik mag besteden aan een nieuwe agp graphic card. Ik heb er twee in het oog dat zijn :

- HD3650 agp 8X | 64 euro ongeveer
- HD3850 agp 8X | 99 euro ongeveer

Nu ben ik bang dat de PSU te zwak is voor één van deze grafische kaarten. Ik zat te denken aan of ik koop voor 30 euro een nieuwe PSU en koop dan voor 64 euro de HD3650 of ik gok erop en ga voor de sterkere HD3850 zonder psu erbij te kopen.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Is de 250watt PSU sterk genoeg voor één van deze kaarten ?
2. Is het systeem compatible met deze kaarten of krijg ik problemen doordat het een wat oudere chipset is.
3. Welke keuze zou ik maken, voor de HD3650 gaan, of voor de HD3850 gaan.

Dat was het dan, ik hoop snel antwoord van jullie te krijgen.

Alvast bedankt,
Miauw

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

250 watt is inderdaad erg krap

systeem zal allicht compatible zijn

Ik zou meer RAM kopen, want daar ga je sowieso meer aan hebben. Misschien ergens een goedkope 2e hands voeding op de kop tikken en dan die 3650 erbij en je hebt een goede combo denk ik ;)

p.s. groeten is hier niet nodig hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hooglander1 op 18-03-2009 23:56 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Je zal geen problemen krijgen met je chipset in de eerste plaats. 250W is vermoedelijk aan de lagere kant, het gaat immers om hoeveel Ampere je PSU levert op de 12V rails, en belangrijker of deze gescheiden zijn. Zjin ze dat niet? Dan riskeer je problemen bij wanneer je gaat gamen. Je harde schijven krijgen te weinig stroom en gaan erdoor naar de knoppen, of in het ergste geval valt gewoon je hele PC uit bij 3D applicaties.

Je kan de gok nemen, maar het risico loop je dat of je systeem met games niet werkt op je oude PSU met een HD3850, of juist wel wil werken maar je voeding hierdoor op z'n tenen loopt. Een voeding langdurig volledig belasten gaat ten koste van de levensduur.

Wil je safe spelen, neem je de Psu & HD3650. Hierdoor lever je wel wat prestaties in op games, maar dan weet je zeker dat ook je systeem nog draaien blijft.

Overigens is je Pentium 4 op 3GHz niet snel genoeg per clocktick om hedendaagse games te kunnen bijhouden. Het effect wat optreed is is dat je videokaart niet helemaal tot z'n recht komt.

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 11:16
1. 250 Watt lijkt mij dat dat nog wel gaat lukken, immers, het is AGP en geen PCIe (mijn servertje draait bijna precies die specs, met een 250Watt psu, met een Radeon 9600, ook nergens last van, met heel wat meer HDs ;))

2. RAM lijkt mij inderdaad handiger, want 512MB is echt wel aan de lage kant.

3. Mijn keuze zou zijn om door te sparen voor een totaal nieuw systeem, als dat een mogelijkheid is voor je.

voor de rest, succes met je keuze ^^

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Je PSU is onvoldoende. Die P4 is al een stroomvreter, als je dan ook nog zo'n videokaart erbij doet, moet je echt je PSU upgraden.

Overigens bespaar niet op je PSU, ga voor een A-merk.

Ik zou voor zo'n 20 tot 30 euro een tweedehands GeForce 6xxx of Radeon X8x0 kopen en de rest van het geld in een spaarpotje stoppen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Het lijkt mij inderdaad verstandiger om een wat meer "gedateerde" videokaart te kopen. Het is vrijwel zeker dat je huidige voedingen deze genoemde videokaarten niet bijbeent, en het zal wellicht een grote bottleneck veroorzaken in combinatie met je CPU.

Ik denk dat de beste keuze is om een kaartje zoals de Nvidia 7900 of Ati 1950Pro aan te schaffen. Vooral tweedehands kan je deze voor heel goedkoop op de kop tikken. Dit levert ook een wat meer gebalanceerd systeem in combinatie met je CPU, en wellicht hoef je je PSU dan niet te upgraden.

• Miauw
@hooglander: Er komt al 1 gb geheugen erbij, krijg ik al van een vriend ;)

@Jism: Ik weet dat het een bottleneck wordt, De power van een p4 is zeer zwak vergleken met een core 2 duo of een core i7. Mjah ik kan niet alles hebben :P

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/212

Hier kan je ook nog wat zoeken naar voedingen. Dan kan je toch voor rond de €30,- een leuke a-merk voeding aanschaffen. Tevens houd je dan nog ruimte over voor de 3650. Die zal snel genoeg zijn voor jouw systeem.
Miauw schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:04:
@Jism: Ik weet dat het een bottleneck wordt, De power van een p4 is zeer zwak vergleken met een core 2 duo of een core i7. Mjah ik kan niet alles hebben :P
Dat je überhaupt aan een vergelijking met een i7 durft te denken :D ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Hooglander1 op 19-03-2009 00:08 ]

Verwijderd

Waarom de X1950Pro of X800 wordt geadviseerd snap ik niet, de HD3650 is als het goed is net zo zuinig. Ik denk dat je redelijk safe zit met een upgrade naar HD3650, wellicht dat je niet eens een PSU upgrade nodig hebt.

De HD3850 zou ik sowieso niet doen. 1) De PSU trekt die gegerandeerd niet, beetje vreemd dat je wel een nieuwe PSU wilt bijkopen met de lagere variant maar niet met de 3850, maar dat ligt dus aan je budget 2) Je P4 zal denk ik de 3650 nog net niet kunnen bijbenen dus deze is een stuk overkill ;)

3650 + meer RAM dus.

Anders kan je kijken of je wat meer kan doorsparen en dit systeem kwijtkan voor een redelijk bedrag. Voor 350 euro is al een klein gamesysteempje te maken.

• NitroX infinity
@Gameusa: Gaat niet om de zuinigheid, gaat erom dat het zonde is om zo'n redelijk nieuwe kaart bij zo'n oude processor te gebruiken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Anders een Athlon 64 geklokt op 2GHz met een rating van 3000+ wil ook nog eens stukken sneller zijn dan een P4 op 3GHz. Zelf vroeger, een P4 2.8GHz tov een Athlon 64 3000+ gezet, de A64 had geen problemen in games met een 9800pro, waarbij de P4 wel problemen mee had op dezelfde settings.

Kijk of je het setje kan verkopen, en schaf dan een A64 erbij aan met een extra 1024MB DDR reepje. Als je budget dan nog toereikend is pak er dan meteen de 3650 erbij. De PSU hoef je dan niet echt zozeer te vervangen, omdat de A64 zuiniger is dan de P4.

• Miauw
Ik heb een klein schatting gemaakt over hoeveel watt mijn pc nou gebruikt.

- De mobo ~ 40 watt
- CPU (Aj pentium 4 he bah) ~ 90 watt
- HDD ~ 30 watt

het komt er op neer dat het 160 watt zowiezo in gebruik is. Dan hebben we theoretisch gesproken 90 watt over dit zal wel in de praktijk 50 watt zijn. Of 50 watt genoeg is voor een HD3650 :/

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

HDD mag je lager schatten hoor, maar welk merk voeding is het? Dat speelt ook wel mee hoor.

Een A-kwaliteit kan meer leveren dan een B-merk. Net als dat nieuwere voedingen meer over 12 volt kunnen leveren dan oudere voedingen.

Maar wat wil je echt bereiken met deze upgrade? Nieuwere spellen spelen of gewoon een update omdat het kan?

Want misschien is het wel verstandiger om te wachten totdat je budget wat groter is.

offtopic:
Wat een gezellige drukte nog om dit tijdstip :D

[ Voor 73% gewijzigd door Hooglander1 op 19-03-2009 00:25 ]

• NitroX infinity
Je vergeet de overige componenten mee te tellen. Plus als je voeding constant tegen het maximum moet leveren is ook niet fijn voor 'm.

Als het niet nodig is, niet upgraden. Lekker doorsparen voor een nieuw systeem. Kan al voor weinig geld, zie de BBG's/Upgrade BBG's maar in CSL.

• Miauw
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:18:
Anders een Athlon 64 geklokt op 2GHz met een rating van 3000+ wil ook nog eens stukken sneller zijn dan een P4 op 3GHz. Zelf vroeger, een P4 2.8GHz tov een Athlon 64 3000+ gezet, de A64 had geen problemen in games met een 9800pro, waarbij de P4 wel problemen mee had op dezelfde settings.

Kijk of je het setje kan verkopen, en schaf dan een A64 erbij aan met een extra 1024MB DDR reepje. Als je budget dan nog toereikend is pak er dan meteen de 3650 erbij. De PSU hoef je dan niet echt zozeer te vervangen, omdat de A64 zuiniger is dan de P4.
De athlon 64 is zeker wel beter ja. Helaas zoek ik niet echt veel tijd te besteden aan deze pc met het verkopen en kopen van een nieuwe pc (dat komt omdat het niet mijn main pc is) . Het is bedoeld om mijn broertje gerust te stellen en is een keertje niet op mijn laptop spelletjes te spellen (HD2600 op mijn lappy). De deal was dat ik 100 euro zou besteden aan de oude zodat die beter werd :P

• Miauw
Hooglander1 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:22:
HDD mag je lager schatten hoor, maar welk merk voeding is het? Dat speelt ook wel mee hoor.

Een A-kwaliteit kan meer leveren dan een B-merk. Net als dat nieuwere voedingen meer over 12 volt kunnen leveren dan oudere voedingen.

Maar wat wil je echt bereiken met deze upgrade? Nieuwere spellen spelen of gewoon een update omdat het kan?

Want misschien is het wel verstandiger om te wachten totdat je budget wat groter is.

offtopic:
Wat een gezellige drukte nog om dit tijdstip :D
Het is een dell dimension dus met andere woorden ook een DELL power supply :P

Neej Call of duty met meer fps en mooier graphics te spelen voor mijn broertje :P

offtopic:
Zeker wel gezzelig :P

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou de 3650 pakken en een goede back-up maken van de harde schijf.

Als er dan iets kapot gaat, dan heb je iig nog je data nog ;)

• Miauw
Hooglander1 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:30:
Ik zou de 3650 pakken en een goede back-up maken van de harde schijf.

Als er dan iets kapot gaat, dan heb je iig nog je data nog ;)
Alles is al gebackupd en windows xp wordt even opnieuw geinstalleerd door mij ;) ik denk dat ik jou advies ga volgen en voor de HD3650 ga.

Dank jullie wel voor alle hulp. Het was zeker wel gezzelig :)

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik ben benieuwd of je die HD3650 nog hebt aangeschaft en hoe het uiteindelijk werkt.

Iedereen raadt mij het ook af, maar ik heb nog een 6 jaar oude zelfbouw pc staan met een socket A mobo met een Athlon XP 2500+ cpu, 1 GB OCZ DDR 400 geheugen en vanaf maandag een snelle 640 GB Western Digital Caviar Blue HDD.

De cpu en het geheugen zijn flink overgeklokt en dat werkt prima. Als ik de nieuwe schijf heb, een schone XP Pro installatie erop.

Omdat ik toch ook wat spellen wil spelen, vooral race spellen, wil ik toch de HD 3650 kopen. Dat ding kost 50 euro dus dat valt wel erg mee!

Ik heb een Antec Truepower 350 watt PSU en dat zou toch moeten werken i.c.m. een HD3650.

Ik weet dat de combinatie cpu 2500+ i.c.m. een HD3650 wat krom is en dat ik op zo'n moment lang niet alles uit die videokaart haal maar dat maakt niet uit. Ik denk dat het de beste AGP kaart is die je voor zo'n oud systeem kan kopen.
Pagina: 1