Toon posts:

[VB.NET] Slideshow met images uit database

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahoi iedereen,

Alweer m'n tweede topic in redelijk korte tijd, excuses. Ik hoop dat ik geen mod(s) tegen de schenen stamp!
Ik ben bezig met een belangrijk project voor m'n vak programmeren. Wat heb ik tot hier toe kunnen realiseren:
* database opmaken, met minimum 1 boolean, 1 datetime, 1 numeriek veld los van de keys, 1 afbeeldingveld, ...
* forms om gegevens toe te voegen aan de tabellen, incl. controle op null-velden; prompt bij afsluiten, controlee bij opslaan, ...
* dataviews om gegevens die bij elkaar horen weer te geven. Bijvoorbeeld: welke aankopen werden door welke klanten gedaan, en werden geholpen door welke verkoper?
* een sluitknop toevoegen in runtime, om perongeluk afsluiten te voorkomen
* dan heb ik er nog extra een gebruiksvriendelijke GUI ingevoegd, waarvan je de kleur kan instellen (is een extraatje)

Wat wilt onze leerkracht nu nog?!:

* Een slideshow die op de achtergrond van het hoofdform runt. Deze afbeeldingen moeten echter uit de database worden gehaald...

--> Hier ga ik dus al de mist in. Ik heb geen flauw benul van hoe ik die images er terug uit moet halen. Datatype van de images in mijn databank ontwerp is 'image'. De afbeeldingen worden voor zover ik weet dus als binaire code opgeslagen? Een statisch ontwerp, met images in een gedefinieerde map, heb ik werkend gekregen, maar hetgeen de leerkracht vraagt niet. Vaag, trouwens, aangezien we eigenlijk nooit gegevens terug uit de databanken hebben gehaald in de lessen. Vragen over het datatype kan ze trouwens zelf niet beantwoorden...
Dit had ik zelf voorlopig: (maar werkt niet - Error 2 Reference to a non-shared member requires an object reference - PS: pad is in onderstaande code niet verklaard, dat gebeurt in m'n form_load)

Visual Basic .NET: slideshow
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dim i As Integer
        Dim aantalrijen As Integer
        Dim pad As String

Try
            If i < aantalrijen Then
                Me.BackgroundImage = System.Drawing.Image.FromFile(pad & (DataSet1.Tables("verkopers").Rows(i).Item(5 ).ToString))
                i = i + 1
            Else
                i = 0
            End If
        Catch
            i = i + 1
        End Try

Maar het stopt daar niet! Ze wilt ook nog:

* Een formulier met een listbox. Uit die listbox selecteer je een element (in mijn geval: de naam van een klant) en toon alle bijhorende elementen (in mijn geval: ID, naam, adres en postcode)

--> Nogmaals moeten we hier dus gegevens terug oproepen. Via queries, ok, dat doe ik in de dataviews, maar via een listbox?? Geen idee, eigenlijk :'(

* Maak gebruik van een array of arraylist. Hier had ik het idee om te tonen hoe vaak een bepaalde postcode voorkomt. Maar hoe begin ik hier aan?

Ik weet dat ik hier weer enorm veel vraag, maar ik zit al meer dan een paar weken m'n hoofd te breken, en de deadline begint te naderen. Minstens een 10/20 zou dan wel leuk zijn om al die gespendeerde tijd te rechtvaardigen :S

Alle hulp is welkom (hoeft zéker niet op elk punt te zijn, alle beetjes helpen)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Lees is iets over blob datatypes icm met visual basic er is vrij veel te vinden in google.

verder.. Je kan een arraylist gebruiken als datasource voor een listbox, ook hier kan je vrijveel over terug vinden. Overigens kan je ook rechstreeks je datareader binden aan een listbox. Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in .Net om vervolgens meer specifieke vragen te stellen ipv het droppen van je casus en "ik weet het niet".

succes

Dingen!