Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste post hier, hopelijk een plek hier waar iemand mij op weg zou kunnen helpen.
Ik heb voorheen altijd met panasonic fz-7 gefotografeerd wat altijd prima ging en mooie plaatjes
opleverde, ik wou echter toch wat opstappen in kwaliteit dus het werk kijken naar een basis spiegelreflex
de sony A200 leek wel leuke plaatjes op te leveren in de winkel toen de verkoper mij het demonstreerde.
Echter nu ik vanmiddag ben gaan fotograferen en ze zojuist even bekijken heb schrok ik wel van de hoeveelheid ruis/korreligheid alle buitenfoto's van vanmiddag kon ik gelijk weggooien, in verhouding met mijn oude camera is was het verschil enorm, is het normaal dat een basis spiegelreflex zo slecht presteert in verhouding tot een compact camera ?

Hier even een snel voorbeeld, dit kwam er nog als 1 van de betere uit...
Afbeeldingslocatie: http://62.163.56.124/1.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Scherpte vind ik zeker nog ok. Op welke stand heb je je camera staan? Deze foto is getrokken met 1/4 seconde sluitertijd. Als je diezelfde sluitertijd ook gebruikt als je je camera gewoon vasthebt is het logisch dat je foto's onscherp zijn door beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is niet scherp (nouja, kan beter zegmaar), je gebruikte de timer en hield hem niet vast? Want met die lange sluitertijden houd jij 'm niet stil hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal genomen vanaf een statief, had wel gemerkt in het begin dat die beeldstabilisatie van de camera erg slecht is, vandaar ook meer op zekerheid gespeelt met een statief.. maar dat mocht dus niet baten.
Net maar weer even de instellingen ge-reset voor de zekerheid maar daar leek het 0,0 beter op te worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

statief + stabilisatie is no-go.

Zet je stabilisatie eens uit en probeer het nog eens. De bewegende delen gaan dan bewegen, terwijl het niet nodig is, waardoor de foto onscherper wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Hooglander1 op 18-03-2009 23:46 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:46:
statief + stabilisatie is no-go.

Zet je stabilisatie eens uit en probeer het nog eens. De bewegende delen gaan dan bewegen, terwijl het niet nodig is, waardoor de foto onscherper wordt.
Net geprobeerd zelfde shot te maken zonder stabilisatie aan, met 1/6 (dan komt er iig nog genoeg licht) en een iso 400 (lijkt mij dat het dan toch wel redelijk ruisvrij moet zijn).
Maar shot is nu alleen nog maar beroerder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat is wel heel erg raar. Je statief staat ook echt stil? Je hebt er een timer op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:57:
Dat is wel heel erg raar. Je statief staat ook echt stil? Je hebt er een timer op gezet?
Jep, hij neemt na een tijdsinterval een serie shots, allemaal met hetzelfde beroerde resultaat.
Net nog ff 1 genomen met mn panasonic en die is gellukig nog zonder die enorme lading ruis te gebruiken in dezelfde situatie, zelfs vanuit de hand doet die het nog stukken beter.

De autofocus op sony nog ff getest door met de hand scherp te stellen maar ook dat helpt niet..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Front/back focus anyone?
Het zou best eens kunnen zijn dat je camera een focusprobleem in het algemeen heeft, door een mankement in de lens of een niet goed gekalibreerde sensor.

Overigens, als je een gevoeligheid van iso 400 en een sluitertijd van 1/6e nodig hebt, dan zou ik zeggen dat je toch wel weinig licht hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door RoyBijster op 19-03-2009 00:19 ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Licht is ff beroerd nu savonds hier ja.. maar had die iso juist omlaag gezet om nog enigzinds aan de bak ruis te ontsnappen die op 800&1600 erin komt.

De lens is het in ieder geval niet, vorige foto's waren de standaard sony kitlens, maar ik heb ook een konica lens van iemand met een konica camera kunnen lenen omdat ik wou proberen of dat nog veel verschil maakte, maar was daar nog niet aan toegekomen... nu toch maar even erbij gepakt.. maar die is dus helemaal horror...

http://62.163.56.124/2.JPG

KM AF lens 28-80 (50) met 1/4 F4 iso400

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je mag terug naar de winkel hoor. Je camera is gewoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hooglander1 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:34:
Je mag terug naar de winkel hoor. :Y Je camera is gewoon stuk. :N
Welk statief gebruik je? Misschien denk je 'wat een rare vraag' maar toen ik mijn eerste SLR had en ik ging met een statiefje werken trilde de boel door het opklappen van de spiegel zó erg dat ik alsnog onscherpe foto's kreeg. Dit had alles te maken met de kwaliteit van het statief. Ik heb daarna een Manfrotto gekocht en mijn problemen waren voorbij. Een DSLR-lens-combi wegen al gauw rond de kilo; die goedkope statiefjes zijn hier gewoon écht niet op berekend...
Probeer dus morgen eerst eens bij daglicht goede foto's te krijgen en misschien 's avonds bij kunstlicht door je camera op tafel te leggen. Da's meestal wel stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:43:
[...]

Welk statief gebruik je? Misschien denk je 'wat een rare vraag' maar toen ik mijn eerste SLR had en ik ging met een statiefje werken trilde de boel door het opklappen van de spiegel zó erg dat ik alsnog onscherpe foto's kreeg. Dit had alles te maken met de kwaliteit van het statief. Ik heb daarna een Manfrotto gekocht en mijn problemen waren voorbij. Een DSLR-lens-combi wegen al gauw rond de kilo; die goedkope statiefjes zijn hier gewoon écht niet op berekend...
Probeer dus morgen eerst eens bij daglicht goede foto's te krijgen en misschien 's avonds bij kunstlicht door je camera op tafel te leggen. Da's meestal wel stevig genoeg.
Dat is idd nog wel verschil qua gewicht met de panasonic, maar gewoon op een loodstabiele glazen tafel dit soort shots nemen maakt het er niet veel anders op, ik heb vandaag bij daglicht proberen foto's te maken maar die waren allemaal extreem beroerd, veel erger als dit kleuren als een kermis en extreem veel ruis.
een 1mp camera telefoontje zou t m nog verbeteren zeg maar..
En als ik de shots van mn panasonic bekijk kan ik toch echt wel foto's maken, maar na tientallen shots met die sony vandaag is de eerst geposte plaat het beste van allemaal (en zo'n shot verbeterer ik vanuit de losse pols nog zelfs met dit licht.).

Ik ga morgen wel ff heen met die camera body en lens.. dacht dat er wellicht nog een menuoptie was die de boel nog in de war schopte waar jullie me op konden wijzen.. maar dat zal het wel niet zijn..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

Vraagje van het niveau "zit de stekker erin", maar gezien het nog niet besproken is en het lijkt alsof je een focusprobleem hebt... Staat de camera op auto-focus? En gebruikt hij het focus-punt dat je verwacht?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je ISO 400 als je toch een statief gebruikt? Probeer (in dezelfde situatie) eens ISO 100, sluitertijd 1 seconde en diafragma f/3.5. De korreligheid zal flink afnemen.

Om beweging op je statief te voorkomen, kan je een optie als spiegel opklappen* gebruiken en een timer van 2 seconden. Dan staat je camera 2 seconden stil nadat je de knop hebt ingedrukt, daarna wordt de spiegel opgeklapt en daarna pas de sluiter bewogen. Daarmee voorkom je elke vorm van beweging.

Daarnaast moet je natuurlijk zeker weten dat je goed focust (bijvoorbeeld met een spotmeting focussen op het punt dat je scherp wilt hebben, zeker bij grotere diafragma's zoals je hier gebruikt niet onbelangrijk).

* indien mogelijk

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik het goed heb dan ondersteund de A200 niet dat de spiegel al eerder opgeklapt kan worden. Het kan echter zijn dat ik de reviews niet goed begrepen heb en dat het bij bijv. enkel de 10s of de 2s niet kon.

[ Voor 74% gewijzigd door bartvl op 19-03-2009 14:17 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb stiekem even m'n vorige bericht bewerkt. Ik had al een sterretje achter spiegel opklappen gezet, aangezien ik de Sony camera's niet zo goed ken. Maar als het dus niet kan, doe dan in ieder geval wel de timer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Kitlens op 18mm en wijd open is meestal ook geen garantie voor optimale scherpte.

Ik zeg schiet 's een focus chart en kijk wat dat geeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Als autofocus inderdaad gewoon aan stond, zou ik niet meer gaan testen maar gewoon terug gaan naar de winkel.
Volgens mij doe je niet iets zo verkeerd dat dit het resultaat moet zijn.
De onscherpte is ook niet van beweging en als dus AF aan stond, dan gaat daar gewoon echt iets mis.

De winkel is de beste oplossing nu denk ik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag bij de winkel geweest, andere A200 body meegekregen en die doet het top! :)
Dus waarschijnlijk iets met de sensor of gerelateerd onderdeel, toch bedankt allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah gefeli!
Wil je misschien, indien mogelijk, een zelfde testshot posten qua onderwerp en instellingen.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:07:
Ah gefeli!
Wil je misschien, indien mogelijk, een zelfde testshot posten qua onderwerp en instellingen.
Ben benieuwd.
Ja! Zo makkelijk kom je er niet vanaf. >:)

En ik heb ook nog geen antwoord gehad op de vraag waarom je ISO 400 gebruikt op een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:44:
[...]

Ja! Zo makkelijk kom je er niet vanaf. >:)

En ik heb ook nog geen antwoord gehad op de vraag waarom je ISO 400 gebruikt op een statief.
ISO 400 moet ook niet echt een probleem zijn op een moderne SLR hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Er werd in een TR (terecht) gevraagd waarom Canon Ixus 100IS, zeer slechte kwaliteit foto's wel naar FGW verhuisd is en dit topic niet. Welnu, in dit topic werd al snel een conclusie getrokken dat de oorzaak een technisch defect was, iets wat onder FGA valt. In het andere topic wijst alles er op dat het een kwestie van gebruik van de camera is, de workflow, en dus FGW.

Inmiddels lijkt het probleem met deze camera opgelost. Als er nog testshots geplaatst worden vind ik dat dit weer onder FGW valt omdat hier de instellingen en werkwijze weer van belang zijn. Bij deze dus een schopje naar FGW :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:52:
[...]

ISO 400 moet ook niet echt een probleem zijn op een moderne SLR hoor.
Het is voor TS blijkbaar wel een probleem:
Echter nu ik vanmiddag ben gaan fotograferen en ze zojuist even bekijken heb schrok ik wel van de hoeveelheid ruis/korreligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En dat was dus waarschijnlijk het gevolg van een defect.
Graag zien we dus inderdaad dezelfde foto maar dan van de nieuwe body.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 23:33:
En dat was dus waarschijnlijk het gevolg van een defect.
Graag zien we dus inderdaad dezelfde foto maar dan van de nieuwe body.
Volgens mij ging het om een fout met de focus, niet over de ruis. En dan nog, waarom zou je ruis genereren, hoe minimaal ook, als de sluitertijd geen issue is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de late maar beter dan nooit reply;

Het was de unit slider die vervangen is, iemand enig idee wat het is ? :)
Zal toch iets met focus te maken hebben want hij focust nu auto net zo goed als mf deed maar had nu ook niet meer die ruis op de kitlens.

Heb ondertussen de kit lens al vervangen door een km 28-135 4-4.5 en daar komen pas echt mooie plaatjes uit.

Afbeeldingslocatie: http://maxxum.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=25&g2_serialNumber=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 126% gewijzigd door Cocytus op 15-10-2016 22:36 ]

Pagina: 1