[XP] Computer start opnieuw op, zonder melding te geven.

Pagina: 1
Acties:

• DenniZ224
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 16:41
Ik heb hier een computer staan (Windows XP, zie afbeeldingen voor specs) waarmee zich het volgende voordoet.

Als ik een tijdje op internet zit en een spelletje speel herstart de computer automatisch.

Ik heb via systeem opstart en herstartinstellingen aangegeven dat ik niet wil dat de computer automatisch opnieuw opstart,
de computer doet dit nog wel gewoon en geeft geen melding voor of na dat hij opnieuw is opgestart.
In de logboeken van Windows is ook niks verkeerds te vinden, geen systeemfouten of fouten.
Dit is heel naar want het is nu heel moeilijk om voor mij het probleem te achterhalen.
Omdat dit willekeurig gebeurd, waarschijnlijk bij meer belasting van de pc heb ik de tool Prime95 gebruikt om de pc te stressen,
de pc start na +/- 5 min opnieuw op, als ik zonder kap op de computer test duurt het +/- 10 min.
Ook in prime95 of in de logboeken van windows is telkens niks terug te vinden zeer frusterend.

Wat ik al geprobeerd heb:

-Spyware/Virus/Malware scan, (Computer blijkt brandschoon).
-Alle mogelijke drivers opnieuw geinstalleerd/geupgrade.
-Stof uit de systeemkast verwijderd.

-Geheugen (256mb) vervangen door andere (512mb), met elkaar en nu zonder de 256.
-Memtest gedraaid (+/- 3uur) geen errors gevonden.

Ik zit nou te denken aan de voeding maar dat is ook weer een long shot, en ik vraag me af of deze pc het nog waard is.

Voeding is trouwens van het type Maxpower ATX 12V PL-350.

Heb nog geen herinstallatie van Windows XP gedaan,
dit lijkt me niet nodig omdat de computer gewoon goed loopt geen virussen etc.. het lijkt mij een hardware probleem.
Wie kan me overtuigen om dit toch te doen?

Wie kan me helpen om toch achter de fouten te komen, of heeft een ander idee want dit is zeer frusterend.

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/4073/overzichtf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/5656/tempkgi.jpg

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DenniZ224 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:54:
Omdat dit willekeurig gebeurd, waarschijnlijk bij meer belasting van de pc heb ik de tool Prime95 gebruikt om de pc te stressen,
de pc start na +/- 5 min opnieuw op, als ik zonder kap op de computer test duurt het +/- 10 min.
Ook in prime95 of in de logboeken van windows is telkens niks terug te vinden zeer frusterend.
Dus heb je een hardware c.q. koeling probleem.

Move naar PMG dus, want dat is het juiste forum voor dit probleem, niet een Windows forum.
Leuk bedacht, maar helaas pindakaas ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Ik weet niet hoe hard de CPU fan kan draaien maar bij een CPU temp van 45°C draait deze al op 2700 rpm, dit lijkt me aan de hoge kant. Misschien de CPU koeling eens opnieuw plaatsen?

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• DenniZ224
CPU fan zit er goed op, maar hij start al opnieuw op met een cpu waarde van 54 graden, dit lijkt me nou niet zo bedreigend voor de cpu dat hij zichzelf reboot.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:15

RmanX

Mario pizza!

Als je een andere voeding kunt lenen van een kennis om te testen lijkt me dat een zeer goed plan! Maxpower staat niet bekend om zijn kwaliteit..(ik had er ook 1, met zeer wisselende voltages 8)7 ) En het is mogelijk dat hij het op begint te geven..

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:29
Ik zou ook een andere voeding proberen. Vooral omdat het Windows logboek geen fouten geeft is het wel vaker een voedingsprobleem.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Voer eens een stress-test uit met orthos of prime ofzo, dan weet je gelijk of dat de oorzaak is. Let dan wel op de temperatuur van je CPU.

Is het alleen tijden internetten?????

Jens

iRacing Profiel

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
jensjens schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:02:
Voer eens een stress-test uit met orthos of prime ofzo, dan weet je gelijk of dat de oorzaak is. Let dan wel op de temperatuur van je CPU.

Is het alleen tijden internetten?????

Jens
Dat heeft hij dus al gedaan. :X :?

Maxpower staat trouwens wel bekend om z'n kwaliteit :*). Maar of dat nou positief is... :P

Nieuwe voeding er in, A-merk van zo'n 350 Watt (bijvoorbeeld van Antec).

Géén B-merk!

Als je dat niet van plan bent:
- Nieuwe installatie (waarom niet)
- Stresstest
- Nieuwe koelpasta
- Alle kabels los en dan weer vast
- Bios herstellen naar default

Noem maar op, ga zo maar door. Succes.

• DenniZ224
Het probleem is opgelost.

Ik had nog een voeding liggen van 400w, deze aangesloten en ingebouwd, prime95 test weer gedaan zo'n 3 uurtjes en geen fouten.
Het probleem was dus de voeding.
Bedankt voor het meedenken!

• KabamAppien
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:41

KabamAppien

IT Enthousiast

Ik zal het je nu echt vertellen :9

Want ik heb mogelijk een strakke oplossing zoals je hier(topic) ook al gelezen hebt.

Reden: is waarom je PC telkens uitvalt omdat je CPU-koeler niet genoeg koude lucht naar de pc toestuurt.
En dat kan veroorzaken voor oververhitting, enzo schakelt je PC automatisch uit.

Oorzaak: wanneer je nooit je PC schoonmaakt, kan dat leiden tot vastloping van een bewegend onderdeeel.
En kan schadelijk zijn voor je moederbord.

- Heb jij je PC al ongv. 2 á 3 jaar? En nog nooit schoongemaakt?
Zo ja, haal je PC-kast een open, en schroef je CPU-koeler eraf.
Kijk of er geen overtollig stof opzit, zodra er wel stof opzit.
Haal wat wc-papier of een watten-staafje iets anders kan ook weermee je goed tussen de 'koelribben' kan.
Haal al dat aangekoekte stof weg en pak bijv. de stofzuiger er even bij, om al dat stof optezuigen O-)

Ik zag je reactie over het hoofd :X Probleem is al opgelost dus.

[ Voor 83% gewijzigd door KabamAppien op 13-04-2009 17:23 ]

Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

Pagina: 1