Netwerk trouble

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 21:04
De hele avond ben ik bezig geweest met het fixen van de internetverbinding bij mijn oom.

Setup:
-laptop sony vaio vista home
-sitecom wl312
-thomson modem van upc
-ZoneAlarm geinstalleerd (maar tijdens troubleshooting afgesloten)
-AVG geinstalleerd (maar tijdens troubleshooting afgesloten)

Mijn laptop:
-asus F3 winxp
-US Robotics (thuis)

Probleem: bij mijn Oom thuis werkt internet niet (met de sony vaio).
a.) ligt het aan de router?
b.) ligt het aan de modem?
c.) ligt het aan de laptop?

mijn eigen laptop met winXP is ALTIJD in orde als het om netwerken gaat (vraag me niet waarom, maar deze heeft nooit problemen en is daarom een goede analyse tool).

setup 1: vaio + modem = geen internet (ook niet na diverse resets)
setup 2: asus + modem = wel internet
setup 3: asus + router + modem = wel internet (wired en wireless)
setup 4: vaio + router + modem = geen internet (geen wired en geen wireless)

conclusies: de modem krijgt wel een goed signaal binnen en kan deze zowel direct doorgeven aan mijn laptop met XP en indirect doorgeven middels een router aan mijn XP. Met Vista daarentegen is er geen mogelijkheid om een netwerkverbinding mét internet te maken.

[ik heb de laptop overigens mee naar huis genomen om thuis aan het netwerk te hangen. Resultaat: Vaio connect wireless meteen goed, geen problemen - aan de US robotics router].

Terug naar mijn Oom: na veel resetten van modem en router en contact met UPC had ik weer verbinding met mijn ASUS met XP, wat voorheen meteen werkte... (ik had gelezen dat modems/routers moeite hebben als meerdere notebooks achter elkaar verbinding willen maken i.v.m. MACadressen conflicten). Uiteindelijk is het gelukt de Asus aan de praat te krijgen, ook via de router SITECOM.

Echter met de Sony wil het wired en wireless nog steeds niet lukken om verbinding te krijgen... hij is continu bezig met identificeren... Ook heb ik geprobeerd een vast ip-adres in te vullen in de range van de router, tevergeefs, de pc slaat hierop vast. CMD>ipconfig /all geeft altijd betere informatie.
Resultaat:
ip4: 192.254 (intern ip-adres)
subnet: 255.255.0.0
standaard gateway: (niks)
Dit ziet er al niet goed uit...
ipconfig /renew --> Laptop reageert niet
ipconfig /release --> geen effect
ipconfig /flushdns --> geen effect
ipconfig /registerdns --> niet mogelijk
onder eigenschappen heb ik geprobeerd ipv6 uit te vinken --> geen effect

bij apparaatbeheer zie ik staan: 6to4 adapter werkt niet (foutcode 21), deze verwijderen heeft ook geen zin...

kortom: ik heb alles geprobeerd, maar niets baat...

ik vraag mij af waarom vista niet net gewoon als xp normaal kan verbinden. Of waarom vista niet gewoon net als in xp alle verbindingen kan resetten en vervolgens opnieuw beginnen met het opzetten van een verbinding. Waarom heeft vista vaak verbinding met beperkte mogelijkheden (uitroeptekentje).

Is iemand bekend met dit probleem en bestaat er een oplossing voor?

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat ik al heel veel heb gehad bij "nieuwe" laptops, is dat ze oude drivers meegeleverd krijgen. Daardoor is het echt onmogelijk om een verbinding te maken met het netwerk. In de 3 maand dat ik op een helpdesk gewerkt heb, was 80% van de software-problemen bij laptops op te lossen door de nieuwste drivers te installeren.

Het probleem ligt volgens mij niet bij Sony, maar bij Windows Vista, een standaard (verouderde) versie met oude drivers. XP is op dat gebied al stukken verder en heeft (na alle updates), hier geen problemen mee.

Ik zou zeggen: test nieuwe drivers eens, als het dan nog niet lukt kan het misschien toch aan je netwerk liggen.

• Alfa
jan_va schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:03:
Wat ik al heel veel heb gehad bij "nieuwe" laptops, is dat ze oude drivers meegeleverd krijgen. Daardoor is het echt onmogelijk om een verbinding te maken met het netwerk. In de 3 maand dat ik op een helpdesk gewerkt heb, was 80% van de software-problemen bij laptops op te lossen door de nieuwste drivers te installeren.

Het probleem ligt volgens mij niet bij Sony, maar bij Windows Vista, een standaard (verouderde) versie met oude drivers. XP is op dat gebied al stukken verder en heeft (na alle updates), hier geen problemen mee.

Ik zou zeggen: test nieuwe drivers eens, als het dan nog niet lukt kan het misschien toch aan je netwerk liggen.
Drivers heb ik geprobeerd, maar ook geen succes... Windows Vista is wat dat betreft erg onoverzichtelijk, je ziet niet snel wat er aan de hand is, maar erger nog, veel dingen lukken niet omdat instellingen niet makkelijk gereset kunnen worden op de een of andere manier. Hij blijft altijd nog iets onthouden wat niet hoeft...

Andere mogelijkheden waarom de Vaio zo lastig met internet contact krijgt?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat de modem ook als router functioneert (en dus het apparaat is dat via DHCP de adressen uitdeelt).

Heeft dat modem iets van eventlogs? Je kunt misschien zien wat er gebeurt als die Vaio zich probeert aan te melden. Misschien is er per ongeluk MAC-filtering op ingesteld, maar dan dat hij die van je oom juist weigert, i.p.v. toelaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Keypunchie op 19-03-2009 11:54 ]

• Alfa
Keypunchie schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:23:
Ik neem aan dat de modem ook als router functioneert (en dus het apparaat is dat via DHCP de adressen uitdeelt).
De Modem deelt volgens mij adressen uit en is DHCP, hoe kan ik dit controleren en/of in- en uitschakelen?
Heeft dat modem iets van eventlogs? Je kunt misschien zien wat er gebeurt als die Vaio zich probeert aan te melden. Misschien is er per ongeluk MAC-filtering op ingesteld, maar dan dat hij die van je oom juist weigert, i.p.v. toelaat?
Hoe kan ik in de modem komen om de eventlogs te zien? En kun je daar ook MAC-filtering uit/aanzetten?

Het rare is eigenlijk dat de Vaio (voordat de router in het verhaal kwam) altijd aan de modem heeft gezeten zonder problemen. Nu de router er één keer tussengehangen heeft, heeft de vaio problemen... Dit terwijl mijn XP helemaal geen problemen heeft, in beide situaties niet.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Meestal is het een kwestie van met je internetbrowser naar het eerste adres in het netwerk gaan. (vaak 192.168.0.1), maar ik had ooit een Thompson speedtouch waarbij je naar 10.0.0.138 moest en dan krijg je een webinterface om te bedienen.

Bij Thompson is meestal login/pass dan administrator/leeg wachtwoord (dus niks invullen)

Bij je provider kan je meestal wel wat documentatie vinden over de configuratie van het modem. Helpdesk kan je ook anders er wel doorheen praten.

[ Voor 19% gewijzigd door Keypunchie op 19-03-2009 15:16 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-thomson modem van upc
-ZoneAlarm geinstalleerd (maar tijdens troubleshooting afgesloten)
-AVG geinstalleerd (maar tijdens troubleshooting afgesloten)
afsluiten is vaak niet gelijk aan deactiveren vooral zonealaerm zou ik deinstalleren.

Deinstaller zonealarm of pas deze fix toe voordat je zonealarm afsluit:
http://download.zonealarm...fInternetAccessIssue.html

Enne netwerk kabel ? Cross of straight?

[ Voor 30% gewijzigd door leuk_he op 19-03-2009 15:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik denk even heel basic mee, Sony Vaio ook eens in veilige modus met netwerkmogelijkheden opgestart ?
En op die manier getest ?

Zonealarm heeft in verleden eerder voor dergelijke problemen gezorgd overigens.

En heb wel vaker gehoord dan Sony Vaio problemen heeft met draadloos, ook één jaar helpdeskervaring.
Maar dat het met draad niet werkt is opzich wel apart.

• Alfa
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:27:
Ik denk even heel basic mee, Sony Vaio ook eens in veilige modus met netwerkmogelijkheden opgestart ?
En op die manier getest ?
Niet geprobeerd... Wat doet dat precies? misschien voor de volgende keer (i hope not)...

Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd, dat scheen de enige oplossing te zijn...

Maar als iemand nog weet wat het had kunnen zijn hoor ik het graag! :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

NielsStevens schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:40:
Niet geprobeerd... Wat doet dat precies? misschien voor de volgende keer (i hope not)...
veilige modus (evt. met netwerkmogelijkheden) zorgt ervoor dat windows vrij kaal opstart. Niet meer dan de hoogstnodige services, programma's en drivers worden geladen. Daarmee kan je dus invloeden van software (die in de veiligemodus niet draaien) uitsluiten danwel bevistigen.
Als je in de veilige modus wilt: voordat windows opstart paar keer op F8 drukken.
Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd, dat scheen de enige oplossing te zijn...

Maar als iemand nog weet wat het had kunnen zijn hoor ik het graag! :)
Waarschijnlijk was het een wireless tool van sony dat vervelend deed. Het staat me bij dat ook sony nogal wat software bij hun fabrieksinstallaties meeinstalleert.
Daarom ook altijd dat soort tools meteen van je laptop gooien, en gebruik maken van de windows zero configuration tool (windows eigen wireless beheer programma).
Dat zou de oorzaak geweest kunnen zijn. Maar daar kom je nu niet meer achter :).

[ Voor 10% gewijzigd door job op 19-03-2009 18:50 ]

Pagina: 1