• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Geachte tweakers,

al een tijdje had ik constant als melding, vaak rond middennacht ( waarneer me NTbackups beginnen )
een error in de trend van, Sys disk raid1 failing.

De repair functie was dan altijd een uitkomst, maar ik betwijfel of dit ook echt werkelijk iets deed.
In iedergeval, hij stopte met klagen.

Gisteren weer, zelfde weer een repair functie erover gegooit.
Natuurlijk waarschuwen ze voor data verlies etc.

Maar kom er vandaag achter dat al me folders helemaal leeg zijn,
Foto's / downloads & bestanden zijn allemaal uit de folders gehaalt.

Ik denk dat het probleem ligt bij me Hardeschijven, een Samsung ( :'( ) raid1 bestaande uit:

2 x samsung (f1?) 320gig , ik weet over de problemen met samsung en raid maar niet tijdens de aankoop.

Aangezien WHS gebaseerd is op SBS2003, vroeg ik me af of er wellicht nog dingen zijn die ik kan controleren, of dat gewoon simpelweg al me data verdwenen is.

Gelukkig maakte hij dus wel altijd s'nachts een full image van me foto's bestanden, en staat er een recovery programma op maar ik wil niet om de 2/3 maanden me raid array opnieuw maken,

Wat mij leid tot het volgende probleem, meer hardware gerelateerd, maar om nou 2 topics te maken:

De raid1 array is samen met de GA-MA78GM-S2H, een SB700 chipset, ik denk ICH9?

het volgende, wat denk ik de probleemmaker is, stond in de eventvwr:
Event Type: Warning
Event Source: Ftdisk
Event Category: Disk
Event ID: 57
Date: 18-3-2009
Time: 21:46:41
User: N/A
Computer: SERVER
Description:
The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 00 00 00 00 01 00 be 00 ......¾.
0008: 02 00 00 00 39 00 04 80 ....9..€
0010: 00 00 00 00 0e 00 00 c0 .......À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
Ik ga denk maar eens beginnen met een full restore, maar het voelt alsof het gewoon na een paar weken weer kan beginnen :(

Alle hulp is welkom!

//EDIT

deze dus,

http://www.microsoft.com/...7&EvtSrc=ftdisk&LCID=1033

[ Voor 4% gewijzigd door thijszor op 18-03-2009 22:31 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

thijszor schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:24:
De raid1 array is samen met de GA-MA78GM-S2H, een SB700 chipset, ik denk ICH9?
Not very likely als je moederbord een AMD chipset is.
Maar dat had je zelf snel genoeg kunnen uitzoeken door eventjes de specs bij GigaByte door te nemen :)

Controleer of WriteCaching van invloed is? Lijkt me een goeie kandidaat om even na te kijken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• thijszor
alt-92 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:32:
[...]

Not very likely als je moederbord een AMD chipset is.
Maar dat had je zelf snel genoeg kunnen uitzoeken door eventjes de specs bij GigaByte door te nemen :)

Controleer of WriteCaching van invloed is? Lijkt me een goeie kandidaat om even na te kijken.
je doelt op het ICH9 gebeuren? Ik heb een chkdsk gedaan, niks bijzonder natuurlijk...
Bij booten is het een Array Disk Failure,

enigste probleem, als ik me "raid controller" menu in ga, kan ik deleten, en array maken, maar niet herstellen? ik kan er nergens wat over vinden namelijk. ik zal even wat pics posten..

• thijszor
Ook wellicht relevant;
Event Type: Warning
Event Source: Server
Event Category: None
Event ID: 2511
Date: 18-3-2009
Time: 23:38:42
User: N/A
Computer: SERVER
Description:
The server service was unable to recreate the share Incomplete because the directory D:\Incomplete no longer exists. Please run "net share Incomplete /delete" to delete the share, or recreate the directory D:\Incomplete.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Ik denk dus dat de repair functie van WHS me shares verwijderd heeft, gezien de mappenstructuur nog bestaat maar de content verwijderd is. Ook is de Sys disk onaangetast..

plaatje(s):

www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23855.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23857.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23858.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23859.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23860.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23861.JPG
www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/SSL23862.JPG

Ik zag wel ergens save erase staan, maar wie zegt dat hij daarna gaat rebuilden?
Is er een Intel Storage Manager achtig iets, maar dan voor AMD?

Wat raden jullie me aan, Raid1 was nooit bedoeld als backup, maar in geval van nood, zodat ik niet weer een hele dag alles kan instellen, want die tijd is er niet, zeker niet elke 3weken.

Kan ik wellicht beter gewoon los, als "IDE" de schijven aan een storage pool maken, en Raid1 maar vergeten?
Moet wel eerlijk zeggen dat bij het maken van de Raid1 Array ik de instellingen, van Writecaching etc allemaal met rust gelaten had, 64k , iets met writetrue etc etc..

[ Voor 97% gewijzigd door thijszor op 18-03-2009 23:58 ]

• thijszor
Iemand wellicht nog advies? heb even op google gekeken, maar nergens word er heel diep op de stof ingegaan, met Writecaching / striping & dergelijke.

Maar ik vind het vrij frapant, bij vrijwel alle guides zie ik alle opties die ik in mijn main raid menu heb, behalve een rebuild functie. :/

Misschien dat een modje me anders richting hardware wilt trappen?