Toon posts:

probleem filmpjes kijken -> videokaart/driver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi en welkom bij mijn 1e post op tweakers.net

Ik heb namelijk een vraag/probleempje ( niet zo goed met computers ).

Als ik filmpjes bekijk via het internet, ik heb het niet over youtube etc die lopen vloeiend maar over grotere schermpjes in HD kwaliteit lopen die erg traag en haperig. Nu wil ik dit dus fixen, want ik speel fanatiek een schietspel genaamd counterstrike source en op een site kan je hier hele goede filmpjes van pro's van zien en die kan ik dus allemaal niet vloeiend zien, ik vang maar een paar beelden op.

Mijn pc is 3jaar oud ik beschik over windows XP met videokaart Nvidea GeForce 6600GT en intern geheugen van 1.5gb ( onlangs 1gb geupgrade wegens traagheid ).

Nu is mijn vraag, hoe kan ik die filmpjes vloeiend laten lopen?
- Is mijn videokaart simpelweg te oud? of te oude driver (waar kan ik dat zien) en waar download ik een nieuwe?
- Te weinig intern geheugen?

alvast dankuwel!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:37
Ik zou denken dat je videokaart te oud is, want volgens mij word HD materiaal niet door een 6600GT geëncodeerd. Dus het ligt aan je processor, maar die zal denk ik ook wel oud zijn. Een P4?

Ik denk dat het aan je processor ligt.

Om filmpjes vloeiend te kunnen laten verlopen, kun je een mediacenter iets kopen, dat je bij je TV zet, en via het netwerk aansluit met je computer, zodat die media-center de films van je pc af haalt. Maar als je je HD films op je pc scherm wilt zien, moet je toch een nieuwe pc kopen, ben ik bang voor.

[ Voor 39% gewijzigd door SgtElPotato op 18-03-2009 22:24 ]

Zucht...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De snelheid van je internet verbinding is sowieso van groot belang.
Een HD-filmpje vloeiend afspelen via het internet vergt een behoorlijk stevige verbinding.
Dit is in lang niet alle gevallen goed/makkelijk te halen.
Wat nog wel eens wil werken is bijv. de filmpjes op Youtube even pauzeren tot de buffer (te zien in de tijdbalk) is volgelopen. Dan heeft je PC een buffer opgebouwd om de filmpjes goed af te kunnen spelen.

Je videokaart drivers kun je gewoon downloaden bij www.nvidia.com en dan onder het kopje download drivers.

Edit: Mocht je overigens praten over filmpjes die je op je harddisk hebt staan, probeer dan de Media Player Classic : Home Cinema eens.

[ Voor 14% gewijzigd door Brede P op 18-03-2009 22:26 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:15
Het licht hoogstwaarschijnlijk aan je CPU. Processor dus, die kan het allemaal niet aan.

Druk even CTRL+ALT+DEL in en bekijk de grafiek bij de tab "Prestaties".
Tijdens het kijken van zo`n HD filmpje natuurlijk. Zit de bovenste CPU op zo`n 80-100% dan licht het echt aan de processor. Als het wisselbestand redelijk hoog zit ( Dus rond de 1 GB) is dat het grootste probleem. Maar dat zal het wel niet zijn..

Daarnaast, zoals net boven deze post wel het filmpje even laten laden. Betere filmpjes duren langer om te laden en zullen vaak schokken als je ze meteen wilt zien.
Ik zou denken dat je videokaart te oud is, want volgens mij word HD materiaal niet door een 6600GT geëncodeerd.
Videokaart doet niets in dit geval, het is niet ge-encodeerd dus hoeft de videokaart ook niets te de-coderen.
Het is geen Blue-Ray 1080p ;) Deze kaart kan echt wel wat meer aan dan internet filmpjes hoor ;P

[ Voor 38% gewijzigd door BastiaanCM op 18-03-2009 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
CPU schoot naar 99/100 %

en wisselbestand staat op 765MB.

dus het ligt aan me processor.. me hele pc is dus te oud begrijp ik.

Nu heeft onlangs een vriend me aangeboden zijn Nvidea GeForce 8800GS aan mij te verkopen voor 30/40 euro. Hij zegt dat dit erg goedkoop is, alleen ik weet niet of mijn pc deze videokaart wel aankan weten jullie dat misschien? als je info nodig hebt vraag maar want ik weet niet wat:p

• BastiaanCM
De 6600 GT kan beide een AGP en PCI-E aansluitingen hebben. Dit kan echter niet op een kaart, jouw kaart heeft óf AGP of PCI-E. Waarschijnlijk is dit AGP maar ik wil PCI-E nog niet uitsluiten.
De 8800 GS, die hier redelijk goedkoop aangeboden word, heeft PCI-E en kan dus alleen in een PCI-E slot.
Hij past er waarschijnlijk niet in door verschil in aansluitingen, maar dit is niet 100% zeker.

Wat je kunt doen is het programmatje CPU - Z downloaden.
Dat kan hier : http://www.cpuid.com/cpuz.php
Linksbovenin staat Download 1.5..

Wanneer hij geinstalleerd is, start hem op en ga naar de tab "Mainbord".
Bij "Grafische Interface" zal rechts van "Version" iets staan, PCI-Express of AGP. ( Of gewoon PCI )
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/articles/Intel_E6400_Overclocking/test/cpuz_mainboard.jpg

Als dit AGP is past de videokaart sowieso niet op het moederbord.

Overigens zul je geen verbetering zien bij het afspelen van dergelijke filmpjes met zo`n nieuwe videokaart, het is duidelijk de CPU die het systeem vertraagt.
Misschien een kleine verbetering bij games, maar dan zal de Processor de videokaart vertragen - en waarschijnlijk nog niet optimaal werken.

[ Voor 55% gewijzigd door BastiaanCM op 18-03-2009 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
PCI-express is het. maar als die kaart niet veel zal uitmaken, ook niet met HD filmpjes kijken op het internet dan gaat het hierbij dus puur om mijn moederbord dus gwn nieuwe kopen en die dingen zijn altijd vrij duur he, maar ik weet nu wel hoe het zit en wat ik moet doen om het beter te maken, dankjewel jongens!

• BastiaanCM
Moederbord ? Nee, de processor is het trage component.

Noot : Nieuwere processoren passen vaak niet op oude moederborden.
Goed kijken naar de "Sockets" , maar misschien word het tijd voor een Compleet nieuw systeem. (?)

[ Voor 66% gewijzigd door BastiaanCM op 18-03-2009 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat bedoel ik, oops

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 02:00

lordsnow

I know nothing

"Als ik filmpjes bekijk via het internet ... grotere schermpjes in HD kwaliteit lopen die erg traag en haperig."

Even wat meer info zodat er gefundeerd een conclusie getrokken kan worden:
- welke site gaat het over?
- wat voor 'n resolutie hebben deze HD filmpjes?
- wat voor 'n type filmpjes zijn het? (RealPlayer, AVI, Divx, ..)
- wat voor 'n internetverbinding heb je (download snelheid)?

- wat gebeurd er als je zo'n HD filmpje eerst download en opslaat op je PC, en dan vanaf je PC afspeelt?

• BastiaanCM
Met de antwoorden op de vragen die je stelt Lordsnow, zie ik niet hoe je tot een betere conclusie zou kunnen komen.

Het kan niet echt aan de site liggen tenzij er teveel flash componenten op zijn, de resolutie is hoger dan standaard youtube en op een hogere bitrate. Het type zal .flv zijn, en de internet verbinding kan geen verschil uitmaken als het filmpje eerst even gebufferd (Geladen) word - wat gebeurt is.

Het eerst opslaan dan afspelen kan een klein verschil uitmaken, maar niet dermate groot dat het totaal niet soepel via website, en totaal wel soepel via Windows Media Player afspeelt. Denk ik dan..
Pagina: 1