Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik koop een (bestaand) huis, mijn huidige huis verkoop ik, en ik los de huidige hypotheek af of neem deze mee naar het nieuwe huis. Voor het resterende deel van het nieuwe huis neem ik een spaarhypotheek waarvan ik de rente voor een deel betaal van de jaarlijkse belastingvrije schenking die ik van mijn ouders ontvang. Deze schenkingen zijn voorlopig gegarandeerd. Is dit verstandig of zijn er financieel betere constructies waarbij ik de lasten van de rente van de hypotheek kan verlagen?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Afhankelijk van de financiële armslag van je ouders kun je ook onderzoeken of het lenen van geld van je ouders voor je woning tot de mogelijkheden behoort.

Je kunt een hypotheek nemen bij je ouders of je ouders kunnen een onderhandse lening verstrekken.

Voordeel van de onderhandse lening is dat je een hoger rentepercentage mag rekenen. Met een rentepercentage van bijvoorbeeld 8% kunnen jou ouders een goed rendement maken (8% -/- schenking) en jij kunt een flink bedrag aftrekken. Het exacte percentage is door middel van een vrij eenvoudig te klussen Excel sheetje te optimaliseren met maximaal voordeel voor jou en je ouders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Waarom ga je niet lekker met 'n financieel adviseur praten? Als je over zulke bedragen en constructies praat, denk ik dat die je beter kan helpen dan de gemiddelde tweaker die hier rond hangt.

Als je zulke dingen hier nou als mededeling zou zetten... dan hebben we er misschien nog wat aan :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
in aanvulling op Agro:
Bij een mogelijke lening van je ouders kan het zo zijn dat je, doordat deze lening achtergesteld is, een hypotheek onder 85% (?) van de executiewaarde krijgt, hierdoor krijg je een lagere rente bij een aantal hypotheekverstrekkers.
nadeel is dat je ouders, bij een eventuele gedwongen verkoop, achteraan in de rij staan (eerst de bank zn geld terug).
Eea is afhankelijk van overwaarde etc. Kortom redelijk complexe materie, aangezien je voor het aanvragen van hypotheekoffertes toch bij een adviseur moet zijn, zou ik dit ook eens laten uitrekenen...