Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoeveel Hertz moet of kan een voeding hebben?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort woonachtig in Brazilie, en heb het een en ander meegenomen uit Nederland wo een pc nu is in Nederland 220 volt met 50 hz de spanning die we geleverd krijgen hier is het echter 110 60hz kan ik zonder gevaar mijn pc via een trafo aansluiten op het net hier of heb ik een andere voeding nodig of eventueel een trafo die ook 50hz levert?

Bij voorbaat dank

Willem

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als je op je voeding kijkt had je je antwoord.

Kort samengevat: in de meeste gevallen geen probleem, zijn schakelbaar tussen 110 en 230V, en 50/60Hz maakt meestal niet uit (bij geschakelde voedingen zoals je PC)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Specs van die voeding?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 18:34
Staat meestal wel op je voeding. Als er een schakelaar opzit 230V/110V dan moet je vanzelfsprekend die schakelaar omzetten en dan kun je hem aansluiten :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als er zo'n rood schakelaartje achterop zit dan kan het wel denk ik.

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
De frequentie maakt toch niet uit, gezien het gelijkgericht wordt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Je zou kunnen overwegen om je post van wat meer interpunctie te voorzien, dat leest wat makkelijker. Gewoon wat leestekens erin, hoofdletters, wat kortere zinnen... Je kent het wel ;)

Het ligt eraan wat je op je voeding hebt staan. Vaak staat er op een voeding dat de voedingsspanning mag variëren tussen de 100-250V, en de frequentie van 50-60 Hz. De meeste laptopvoedingen hebben dit bijvoorbeeld. In zo'n geval hoef je niets te veranderen.
Bij een desktop pc is dit niet altijd zo. Ook kan het typeplaatje hierbij verborgen zitten in de kast, waardoor je de kast moet openmaken om dit te kunnen aflezen.

Dus ik zou zeggen: wat staat er op de voeding vermeld?

Welkom op GoT trouwens. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
SIMPY.be schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:52:
Is dat zo word alle spanning die geleverd word aan de diverse apparatuur gelijkgericht? Als dat zo is dan is dit het antwoord op mijn vraag.

Bedankt

Willem

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 13:59
En anders kan je je pc ook altijd nog met een omvormer aansluiten. Die maakt van 110v 60Hz 230v 50Hz daar kan je ook je andere apparaten op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Martijn1993 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:00:
En anders kan je je pc ook altijd nog met een omvormer aansluiten. Die maakt van 110v 60Hz 230v 50Hz daar kan je ook je andere apparaten op aansluiten.
Ik ben bekent met deze mogelijkheid alleen is het een erg dure oplossing vandaar dat ik probeer zoveel mogelijk apparatuur direct op een trafo aan te sluiten, wat dan zal moeten resulteren in een zo klein mogelijke omvormer.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan het ook mishebben, maar is het überhaupt mogelijk om iets met 110 volt op te blazen wat gemaakt is voor 230 volt?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Xander
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:08:
[...]

Ik ben bekent met deze mogelijkheid alleen is het een erg dure oplossing vandaar dat ik probeer zoveel mogelijk apparatuur direct op een trafo aan te sluiten, wat dan zal moeten resulteren in een zo klein mogelijke omvormer.
Misschien doe je er verstandig aan om eerst eens naar je voeding te kijken, zoals DJSmiley, ik en ThinkPad al voorstelde?

Alle voedingen die ik de laatste 5 jaar gekocht heb slikken gewoon zonder meer 110V 60Hz. De voedingen die ik daarvoor had hadden allemaal een schakelaartje om tussen 230V en 110V te schakelen.

Waarschijnlijk hoef je niet eens verder te denken over trafo's e.d...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

SIMPY.be schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:52:
Niet waar. Een voeding is niets anders dan een transformator en een transformator heeft wisselspanning nodig om het voltage te kunnen verlagen. Een andere frequentie dan diegene aangegeven op de voeding zorgt ervoor dat de voeding drastisch minder efficient werkt (ingewikkeld verhaal, heeft te maken met fasoren en faseverschillen tussen spanningen en stromen). Als je een transformator gelijkspanning geeft doet hij of niks, of hij brandt door.

Topicstarter:
Over de frequentie zou ik me geen zorgen maken. Elke voeding werkt wel met een frequentie tussen de 45 en 65 Hz, als het er maar niet onder of boven gaat zitten. Op zo'n moment kan je je voeding opblazen omdat hij niet efficient genoeg werkt en zodoende niet genoeg ampere's aan je componenten kan leveren. Maar bijna elk land in de wereld hanteert 50/60 Hz. No problem there.

Wat betreft het voltage, als er een schakelaartje op de voeding zit met 110V-230V dan ben je klaar. Anders moet een omvormer hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Blaat op 18-03-2009 21:20 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• SA007
  • Laatst online: 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Wel, eem SMPS voeding maakt gelijkspanning van de 50Hz om er vervolgens op een paar KHz weer wisselspanning van te maken zodat er een hele kleine transformator in kan. Anders zou een 500W computervoeding 15 kilo wegen en de helft van een midi-atx kast groot zijn.

Btw, ik denk dat je voeding het waarschijnlijk geen probleem vind (moet er iig wel op staan).
Mocht hij het niet ondersteunen is het denk ik snel goedkoper om daar een andere computervoeding te kopen en deze de vuilnis in mikken dan een of andere omvormer te kopen.

Edit: in tegenstelling tot wat hierboven staat is het niet zo dat een voeding zonder schakelaar achterop niet werkt. Ik heb eigenlijk al sinds het begin van het ATX tijdperk nog maar een paar voedingen gezien die nog zo'n schakelaartje hadden. Meestal schakelen de voedingen zelf intern tussen de spanningen.

Over verhuistransformatoren: Houdt er rekening mee dat die dingen vaak nogal inefficient zijn en een computer (net als een aantal apparaten) nogal veel vermogen verbruiken en een simpele verhuistrafo dan al snel een lomp zwaar, duur en energieslurpend ding wordt.
Als je van plan bent om daar langere tijd (permanent?) te zitten is het een goed plan om veel apparatuur of een keer extra te controleren of het echt niet direct kan (meeste spul is geen probleem) of een andere te kopen op locatie.
Hooglander1 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:09:
Ik kan het ook mishebben, maar is het überhaupt mogelijk om iets met 110 volt op te blazen wat gemaakt is voor 230 volt?
Ja dat is heel goed mogelijk. Niet de simpele apparaten als gloeilampen of een kachel, maar geregelde voeding die het niet aankan gaan dan een te hoge duty cycle kiezen waardoor het een vrij grote kans op rookwolkjes wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door SA007 op 18-03-2009 21:26 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Dat klopt, en bovendien als je toch een respectabel merk hebt...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Zeker weten!

Een voeding van een pc is gebouwd om een stabiel vermogen te leveren. Halvering van de spanning resulteert dan in een verdubbeling van de stroomsterkte... en dat moet de schakelapparatuur dan maar net aankunnen!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

mcDavid schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:33:
[...]

Een voeding van een pc is gebouwd om een stabiel vermogen te leveren. Halvering van de spanning resulteert dan in een verdubbeling van de stroomsterkte... en dat moet de schakelapparatuur dan maar net aankunnen!
WASS? :o Spanning heb je, stroom neem je. Gouden regel. Alleen in bijzondere gevallen kunnen dingen door teveel stroom kapot gaan, maar stroom neem je en is niet zoiets als teveel stroom. Denk je dat als je een apparaat met de specs van 20V 1A -- op een geijkte voeding met specs van 20V 10A -- aansluit de boel in de fik vliegt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sebazzz schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:45:
[...]
WASS? :o Spanning heb je, stroom neem je. Gouden regel. Alleen in bijzondere gevallen kunnen dingen door teveel stroom kapot gaan, maar stroom neem je en is niet zoiets als teveel stroom. Denk je dat als je een apparaat met de specs van 20V 1A -- op een geijkte voeding met specs van 20V 10A -- aansluit de boel in de fik vliegt?
Dat zegt ie toch niet?

Als de voeding van de pc normaal 1 Ampère vraagt, en je verlaagt de ingangsspanning, dan blijft het gevraagde vermogen door de pc gelijk. (verliezen daargelaten) De stroom die er uit het net wordt gevraagd moet dan dus verdubbeld worden tot 2A. En Sebazzz zegt dus dat de voeding van de pc dát misschien niet aankan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zegt de wet van ohm dat als de spanning afneemt de stroom toeneemt en dat moet volgens mij inderdaad je voeding opblazen als hij enkel geschikt is voor 220 en hem dan aansluit op 110

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

ALs je geen zin hebt om je PC open te maken o.i.d en je weet wel het merk en type van je voeding, zoek het dan op internet op! Laatste generatie OCZ, Cooler Master en Antec (voor zo ver ik weet) ondersteunt 110V/60Hz.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nee, maar andersom wel.
Dijkertje schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:09:
ALs je geen zin hebt om je PC open te maken o.i.d en je weet wel het merk en type van je voeding, zoek het dan op internet op! Laatste generatie OCZ, Cooler Master en Antec (voor zo ver ik weet) ondersteunt 110V/60Hz.
Praktisch álle voedingen, zeker die van A merken hebben zo'n switch. En is al jaren zo overigens. IMO ook het goedkoopste om te produceren lijkt mij.

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 19-03-2009 00:18 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh als je je pc niet open wil\kan maken dan weet je het merk en type van je PSU ook niet. Beter is dan het merk en type van je pc opzoeken ;).

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Jij moet denk ik de posts hierboven nog eens lezen of met een betere onderbouwing komt, voordat je met zulke uitspraken komt :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wel. Er gaat bij gelijk verbruik de dubbele stroom lopen (iets meer, factor 23/11, dat is 2.2 ofzo) door je PSU.
Kan fout gaan.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Sebazzz schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:45:
[...]
Klopt. In een simpele weerstandsverbruiker zou door een halvering van de spanning het vermogen met de helft afnemen en de stroom gelijkblijven. (waardoor je lamp dus minder licht zou geven bijv.).
Maar een computervoeding is gebouwd om het geleverde vermogen altijd op pijl te houden, ongeacht eventuele fluctuaties op het netwerk.
Dat betekent, dat als de apparatuur die er op aangesloten is een vermogen van (bijv.) 200 watt vraagt, dan levert de voeding 200 watt. Als je de ingangsspanning verlaagt, blijft de voeding 200 watt (proberen te) leveren. Wat onherroepelijk tot gevolg heeft dat de stroomsterkte omhoog gaat.

En dat kan 3 gevolgen hebben:
1) de voeding brand door, door de veel te hoge vermogens
2) de voeding is begrensd/beveiligd, brand dus niet door maar kan het benodigde niet meer leveren, dus je computer valt uit.
3) de voeding kan deze verandering prima opvangen en TS computert vrolijk verder.

• SIMPY.be
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:57:
[...]

Is dat zo word alle spanning die geleverd word aan de diverse apparatuur gelijkgericht? Als dat zo is dan is dit het antwoord op mijn vraag.

Bedankt

Willem
Ik had het over de PC voeding...
Over het algemeen geldt dit voor transfo's.

• SIMPY.be
R420R schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:16:
[...]

Niet waar. Een voeding is niets anders dan een transformator en een transformator heeft wisselspanning nodig om het voltage te kunnen verlagen. Een andere frequentie dan diegene aangegeven op de voeding zorgt ervoor dat de voeding drastisch minder efficient werkt (ingewikkeld verhaal, heeft te maken met fasoren en faseverschillen tussen spanningen en stromen). Als je een transformator gelijkspanning geeft doet hij of niks, of hij brandt door.

Topicstarter:
Over de frequentie zou ik me geen zorgen maken. Elke voeding werkt wel met een frequentie tussen de 45 en 65 Hz, als het er maar niet onder of boven gaat zitten. Op zo'n moment kan je je voeding opblazen omdat hij niet efficient genoeg werkt en zodoende niet genoeg ampere's aan je componenten kan leveren. Maar bijna elk land in de wereld hanteert 50/60 Hz. No problem there.

Wat betreft het voltage, als er een schakelaartje op de voeding zit met 110V-230V dan ben je klaar. Anders moet een omvormer hebben.
Ik weet genoeg hoe een transfo werkt hoor. En DC op een transfo heeft idd geen zin. Maar een schakelende voeding (psu pc) zet een andere AC over de transfo, nadat het naar DC werd omgezet. Dus het is geen probleem.
Pagina: 1