Hardeschijf ruimte kwijt

Pagina: 1
Acties:

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Laatst had ik voor een dell inspiron 9400 laptop een grotere hardeschijf besteld, er zat 80gb in, en deze heb ik vervangen door 320gb.
Ik heb met acronis een image gemaakt van de oude gegevens, en deze weer terug gezet op de nieuwe schijf.
Windows starte weer op vanaf de nieuwe schijf, en ik ging even kijken naar de partities in schijfbeheer.
Deze waren ongewijzigd, maar het rare was dat de totale schijfruimte op +- 80GB stond, ik even in de bios kijken, en hij herkende hem als 80gb schijf.
Daarna heb ik de schijf in een externe behuizing geplaatst, en op een andere pc geeft hij hem ook op 80 aan.

Hier heb ik even wat testjes met seatools uitgevoerd, maar de schijf was goed.
Ik heb hem maar als doa gemeld, en vandaag een nieuwe schijf op kunnen halen.

Nieuwe schijf ingebouwd, in de bios gekeken, hij gaf hem aan als 320GB.
Ik dus de image teruggezet, weer naar de bios nog steeds 320gb.
Toen starte ik windows op, en hij herkende de schijf meteen.
Even naar systeembeheer gegaan, en weer was de schijf 80gb met 4gb ongepartitioneerde ruimte(dit komt omdat ik de standaard partities voor recovery van dell niet meegerecoverd heb deze keer).

Weer in de bios gekeken, en de schijf is weer herkend als 80gb schijf, 73,12gb om precies te zijn.
Nu heb ik even een verse windows xp installatie gedaan, alle partities verwijderd, maar nog steeds blijft de schijfruimte maar 80gb.
Dit ben ik op meerdere manieren nagegaan: BIOS, windows setup, Seatools en apparaat beheer in windows ( waar hij trouwens wel het 320gb type ziet, maar niet die capaciteit.)
Ik heb alle partities ed. verwijderd, maar ik krijg die schijf ruimte niet meer terug.

Heeft iemand een idee?

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02 19:31
Weet niet of ik het helemaal goed uitleg maar:
je hebt je ouwe HDD gekopieerd inclusief dus de schijf grote.
Daarom ziet hij de 320 slechts als 80GB schijf en is de rest van de HDD niet geformateerd en word dus ook niet gezien.

Met een progje als partition Manager kun je gewoon de rest van de HDD formateren zodat je deze ook kunt partitioneren.

edit: heb je bij het nieuw instaleren van windows nadat je de partitites verwijderd hebt ook de HDD volledig (en niet slechts de partitie) geformateerd?

[ Voor 18% gewijzigd door Deadsy op 18-03-2009 21:05 ]

• detim
Deadsy schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:04:
Weet niet of ik het helemaal goed uitleg maar:
je hebt je ouwe HDD gekopieerd inclusief dus de schijf grote.
Daarom ziet hij de 320 slechts als 80GB schijf en is de rest van de HDD niet geformateerd en word dus ook niet gezien.

Met een progje als partition Manager kun je gewoon de rest van de HDD formateren zodat je deze ook kunt partitioneren.

edit: heb je bij het nieuw instaleren van windows nadat je de partitites verwijderd hebt ook de HDD volledig (en niet slechts de partitie) geformateerd?
Ik heb de oude partitie en de mbr gekopieerd, en de andere ruimte niks mee gedaan.
Maar via windows kan ik deze helemaal niet partitioneren omdat hij deze niet ziet, dus met een tooltje denk ik ook niet.
Ik heb de volledige hdd geformateerd, maar dat was maar 80gb volgens windows setup, dus meer kan ik niet.

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Win XP met SP's? Zonder SP herkent XP je HD slechts tot een bepaalde limiet (weet niet meer dewelke).

Al met de XP CD geprobeerd om partities van 80GB max te maken?

[ Voor 36% gewijzigd door Coltrui op 18-03-2009 21:20 ]

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11-2025
Zonder SP's ging XP geloof ik maar tot 137GB, iig meer dan 80GB, probeer idd eens een schijfpartitioneringstool, bijvoorbeeld gparted, ook te draaien zonder windows, vanaf cd of usb. Het lijkt er nl. gewoon op dat het image kopiëren je partitietabel zo aanpast dat het lijkt alsof je maar 80GB over hebt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Coltrui schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:18:
Win XP met SP's? Zonder SP herkent XP je HD slechts tot een bepaalde limiet (weet niet meer dewelke).

Dat is dacht ik 128GB.

Ik ben het eens met Deadsy. Je hebt alle gegevens van de vorige HDD gekopieerd inclusief de gegevens van de grootte van de HDD. Daarom denkt die nieuwe HDD dat ie maar 80GB is.

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een herinstallatie van Windows. En daar bij natuurlijk eerst de HDD volledig formatteren.

• detim
Coltrui schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:18:

SP3 zit erop.
Verschillende maten gemaakt de partities, maar ik kan maximaal tot 73gb ongeveer.
Maar er blijft maar tot rond de 80gb over
dus niet tot 320

Verwijderd

detim schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:12:
[...]

Ik heb de oude partitie en de mbr gekopieerd, en de andere ruimte niks mee gedaan.
Maar via windows kan ik deze helemaal niet partitioneren omdat hij deze niet ziet, dus met een tooltje denk ik ook niet.
Ik heb de volledige hdd geformateerd, maar dat was maar 80gb volgens windows setup, dus meer kan ik niet.
Probeer het nou gewoon eens wel met een programma zoals Partition Magic. Die werken voor niet standaard situaties vaak 100x beter dan de eenvoudige tooltjes die bij Windows geleverd worden.

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

je kan ook even ubuntu downloaden en daarna de schrijf bekijken maar, met externe tootljes zoals partition magic zal het ook wel werken .

Keep it simple stupid

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doe anders eens een low level format.

• detim
PilatuS schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:31:
Hier bij vervalt toch de garantie?

Ik ga het even met gparted proberen...

• detim
Heb nu even gparted gedraaid.
Partities verwijderd, nieuwe aangemaakt en nieuwe partitie tabel geschreven..

Maar schijf blijft 80gb.

Iemand nog een idee?

Verwijderd

Je bent erg summier in je beschrijvingen. Je ziet toch direct hoeveel geheugen er herkend wordt, in een partitieprogramma nog vóórdat je gaat partitioneren? Is de schijf wel groter dan 80 GB?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 22:34 ]

• detim
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:34:
Je bent erg summier in je beschrijvingen. Je ziet toch direct hoeveel geheugen er herkend wordt, in een partitieprogramma nog vóórdat je gaat partitioneren? Is de schijf wel groter dan 80 GB?
De schijf wordt herkend als 78gb schijf.
Ik kan ook maximaal partities tot 78gb, dit was precies het formaat van de vorige schijf.

De schijf is officieel 320gb, en dat was hij tot dat die gerecoverde windows opstarte.

Dus nu moet ik hem weer laten herkennen als 320gb schijf en hierop partities aan kunnen maken van groter formaat.

Verwijderd

Dus bij GParted staat rechtsbovenin: /dev/hda (78GiB)?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet schijf even aan andere pc hangen, dan een low level format, oftewel alle data compleet verwijderen. Dan moet het probleem opgelost zijn. Dan gewoon een nieuwe windows installatie en alles handmatig terug zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• detim
Dus bij GParted staat rechtsbovenin: /dev/hda (78GiB) , ja, maar hda staat er als sda, maar verder kan hij geen stations vinden.

Een low level format, met welk programma kan ik dit het beste doen? maar hierbij vervalt toch de garantie?

Verwijderd

detim schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:47:
Dus bij GParted staat rechtsbovenin: /dev/hda (78GiB) , ja, maar hda staat er als sda, maar verder kan hij geen stations vinden.

Een low level format, met welk programma kan ik dit het beste doen? maar hierbij vervalt toch de garantie?
Garantie vervallen door te formatten? Nee hoor, het enige wat er dan gebeurt is dat de hele schijf met nulletjes wordt beschreven.
Zelfs sommige tooltjes van de fabrikanten kunnen gewoon een low level format uitvoeren, dus kijk daar maar eens naar.

Verwijderd

detim schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:47:

Sorry, SATA schijven zijn inderdaad /dev/sd*. Ik vind het een vreemd verhaal. Wellicht kan inderdaad een low level format en eventueel een oppervlaktetest op de schijf een uitkomst bieden.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Meestal zijn er van de fabrikant van de harde schijf wel tooltjes te vinden waarmee de gehele schijf overschreven kan worden.
Tip voor een volgende keer: Maak met Acronis een disk-image aan, of indien mogelijk, voer een disk-clone uit.
Acronis geeft je dan namelijk de mogelijkheid om de aanwezige partities te laten aanpassen naar het formaat van de nieuwe schijf. Bijv.:
je oude schijf heeft een C-schijf van 30GB, en een D-schijf van 50GB.
Dan zal Acronis tijdens het clonen je de optie geven om met dezelfde verhoudingen de nieuwe schijf in te delen, dus 3/8e naar de C (ongeveer 120GB dus) en 5/8e naar de D (200GB dus).
Heb je nou alleen een C van 80GB, zal Acronis een C van 320GB aanmaken (simpel gezegd).

Zoals hierboven al werd aangegeven, is waarschijnlijk op dit moment je schijf z'n info overschreven, en "denkt" die schijf echt dat hij maar 80GB is.
Heb zoiets al eens met een 1TB Samsung schijf gehad, die werd na installatie in Windows als 32MB gezien, en na reboots in BIOS, of in externe casings, ook nog maar als 32MB (ja, MegaBytes, geen typefout).

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 03:49

lordsnow

I know nothing

Killdisk proberen?: http://www.killdisk.com/

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-02 15:24
De opmerkingen over limiten van 128GB en zo slaan volgens mij nergens op.

Het moet volgens mij komen (en dat heb je eigenlijk zelf al bewezen met
je extra checks voor en na het terugzetten van het image door het terugzetten
van je oude Harde Schijf image (partitie).

Als je toch parted kan draaien, ga dan eens naar een Linux prompt
(hopelijk kun je daar mee overweg) en probeer dan eens met hdparm
de informatie van de harde schijf op te vragen met de -I vlag.
(dus iets als: hdparm -I /dev/hda )
Dat print de informatie zoals de schijf ZELF het terugmeldt.
Dan zou ik echt vreemd opkijken als daaruit niet 320GB komt als schijf-grootte.

Ik denk dat de MBR de verkeerde informatie bevat en dat bepaalt
dat de bios de schijf ziet als 80GB (denk ik).

Wat volgens mij wel helpt is dat je de MBR geforceerd 'leeg' maakt.
met (aannemend dat /dev/hda de schijf is)
dd if=/dev/zero bs=512 count=1 of=/dev/hda

Volgens mij moet dat je probleem van weggeraakte ruimte oplossen...

Hoe dan wel de inhoud van oude naar nieuwe schijf te verplaatsen?
Ik zou dat alsvolgt doen (heb ik regelmatig zo gedaan).
1) formatteer de schijf met Windows, liefst door een nieuwe
installatie te starten (kun je afbreken).
2) Maak dan met Linux tools (ik gebruik altijd fdisk, maar gparted moet ook kunnen)
een partitie aan die precies even groot is en op dezelfde start-sector staat als
de oude partitie op de oude schijf. Bootable, net als de oude partite etc.
3) Kopieer dan met linux dd de inhoud van oude paritie naar nieuwe partitie (op nieuwe schijf)
Hierna kun je normaliter booten van de nieuwe schijf.
Hier heb je dus wel allebei de schijven tegelijk aan één systeem gekoppeld nodig.
Maar met een USB enclosure moet dit lukken.

Er is één raar probleem wat kan optreden.
Als je de nieuwe schijf al een keer hebt benaderd vanuit de oude windows,
dan krijgt de nieuwe schijf/partitie soms drive-letter D of E o.i.d.
En die drive-letter krijgt hij dan ook als je Windows boot vanaf de nieuwe
schijf.
En dan werkt Windows niet, omdat die de \WINDOWS verwacht
op (bv.) C:

Dus probeer je schijf niet eerst aan je oude windows te hangen...
Ik weet niet of je er last van krijgt met een USB enclosure...

Als je er last van krijgt (windows lijkt te starten maar hangt na een poosje)
kun je een repair install over windows heen uitvoeren. Dan raak je niks kwijt...

• detim
Ik heb nu dus een low level format gedaan, maar de capaciteit blijft gelijk.
Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.24dns.nl/killdisk.png

Nu is killdisk er nog even mee bezig, en anders hoop ik dat wat kh65 zegt werkt.

• detim
kh65 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:57:
Als je toch parted kan draaien, ga dan eens naar een Linux prompt
(hopelijk kun je daar mee overweg) en probeer dan eens met hdparm
de informatie van de harde schijf op te vragen met de -I vlag.
(dus iets als: hdparm -I /dev/hda )
Dat print de informatie zoals de schijf ZELF het terugmeldt.
Dan zou ik echt vreemd opkijken als daaruit niet 320GB komt als schijf-grootte.

Ik denk dat de MBR de verkeerde informatie bevat en dat bepaalt
dat de bios de schijf ziet als 80GB (denk ik).

Wat volgens mij wel helpt is dat je de MBR geforceerd 'leeg' maakt.
met (aannemend dat /dev/hda de schijf is)
dd if=/dev/zero bs=512 count=1 of=/dev/hda

Volgens mij moet dat je probleem van weggeraakte ruimte oplossen...
Bij het eerste commando geeft hij hem ook aan als 78gb.
MBR heb ik leeggemaakt, maar blijft nog steeds 78gb

Dus dit helpt niet, en low level format ook niet.

Bestaan er nog mogelijkheden?

Verwijderd

RMA aanvragen.

• detim
Dat is al de 2e keer dat ik dat doe op de schijf met precies dezelfde klacht.
En van te voren was hij goed...
Dus ik denk dat de winkel wel een beetje moeilijk zal gaan doen.

• detim
Ik heb nu met het tooltje van samsung gekeken.
Afgeronde waardes:

Disk size: 80GB
Native disk size: 320GB

Dit moet ik dus even terug zien te zetten.

Ben nu met een low level format bezig via de samsung tool, en heb als size 320gb ingesteld.
hoop dat dit mag werken.

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik hoop het voor je, maar moet eerlijk gezegd stiekem wel lachen... 2x ook...
Ik hoop dat je de volgende keer beter uitkijkt met dit soort programma'tjes. Ze kunnen veel en tegelijk ook veel verzieken.

mocht het niet willen, dacht ik er aan om mss exact hetzelfde te doen alleen dan de bron een 320GB hdd van iemand en het doel je 320GB die als 80GB gezien wordt.

Succes iig

• detim
Vesper64 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:23:
Ik hoop het voor je, maar moet eerlijk gezegd stiekem wel lachen... 2x ook...
Ik hoop dat je de volgende keer beter uitkijkt met dit soort programma'tjes. Ze kunnen veel en tegelijk ook veel verzieken.

mocht het niet willen, dacht ik er aan om mss exact hetzelfde te doen alleen dan de bron een 320GB hdd van iemand en het doel je 320GB die als 80GB gezien wordt.

Succes iig
Hij is nog bezig hoop dat het lukt.

Maar als ik als bron een 320gb schijf gebruik zegt hij dat er niet genoeg ruimte vrij is op de doelschijf helaas..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:08
Probeer EStool van Samsung nog eens, daar zit een optie in om de volledige grootte van een schijf te unlocken.

/edit: Set Max Adress -> Rrecover Native Size. Maar aan het berichtje van je hierboven te zien heb je dat dus al geprobeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Nielson op 19-03-2009 13:11 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:54
PilatuS schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:31:
low level formats bestaan al lang niet meer. Vertel me eens wat een een echte low level format eigenlijk doet, dan mag je het de volgende keer weer iemand aanraden, ok? :)

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn:
1. De BIOS limiteert de schijf tot 78GB omdat het poogt de recovery partitions verborgen te houden voor het OS. Hierbij verdwijnt ineens ook de rest boven de 78GB.
2. De grootte van de schijf is gelimiteerd in de firmware, dit lijkt me erg sterk.

Ik zou het volgende checken:
1. check je bios of er ergens een optie is om de recovery partitions te verbergen, zet deze uit en check of je HD nog steeds 78GB is.
2. Probeer de HD uit in een andere laptop/PC, liefst geen Dell. Als daar wel meer dan 78GB zichtbaar is, dan zit het em niet in de HD.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• detim
Nielson schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:54:
Probeer EStool van Samsung nog eens, daar zit een optie in om de volledige grootte van een schijf te unlocken.

/edit: Set Max Adress -> Rrecover Native Size. Maar aan het berichtje van je hierboven te zien heb je dat dus al geprobeerd.
Heb ik geprobeerd, geeft ie : Error: Abort Command.

Low level format heeft niet geholpen.

Iemand nog ideeen?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
wat je allemaal hebt geprobeerd vanaf het begin.
mbr en partitie en data kopie terug gezet.
*fout ontstaan*
vervolgens heb je je alleen bezig gehouden met de partitie maar ik heb je niet meer gehoord over de mbr.
en je heb nog geprobeerd de mbr leeg te halen.

mijn in inziens moet je een nieuwe mbr naar je schijf schrijven.
het lijkt erop dat je de schijf niet volledig kunt gebruiken.

fixmbr commando misschien

• detim
dezejongeman schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:37:
wat je allemaal hebt geprobeerd vanaf het begin.
mbr en partitie en data kopie terug gezet.
*fout ontstaan*
vervolgens heb je je alleen bezig gehouden met de partitie maar ik heb je niet meer gehoord over de mbr.
en je heb nog geprobeerd de mbr leeg te halen.

mijn in inziens moet je een nieuwe mbr naar je schijf schrijven.
het lijkt erop dat je de schijf niet volledig kunt gebruiken.

fixmbr commando misschien
MBR heb ik al gewist en overschreven.

Heb hem via wat andere programmatjes terug proberen te zetten naar native size, maar steeds geeft ie een error.

Hij ziet echter wel de goede native size van 320 gb

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 19:47
Lol net nen search gedaan op Google en de eerste hit geeft me direct de oplossing :-)

http://www.hdat2.com/hdat2_faq.html

Gebruik deze tool.
Ik denk Q1 of Q6 kan u helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mightybunny op 19-03-2009 13:45 ]

• detim
Hehe het is gelukt :)
met het programma HDD capacity restore.

Bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Al opgelost zie ik :)