Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:18
Laat ik beginnen met mijn systeemspecs:
Microsoft Windows XP Professional Service Pack 3 (Build 2600)
Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+
Geheugen: 4x Kingston 1GB DDR2 PC2-5300 (333 MHz)
Moederbord: ASUS M2A-VM ACPI BIOS Revision 2302(laatste BIOS)
Voeding: Corsair CX400W

Nu mijn probleem:
Ik heb gisteren een Club3D HD 4670 512MB GDDR3 gekocht. Toen ik hem in mijn op mijn moederbord prikte begonnen echter de problemen. Krijg hem namelijk met geen mogelijkheid fatsoenlijk aan de praat! Zodra ik hem op mijn monitor aansluit krijg ik rare strepen op mijn beeld, waarna een BSOD volgt.
Heb met drivercleaner alle oude drivers eraf geflikkerd. In de bios mijn onboard videokaart uitgezet. Laatste catalyst(9.2) erop gezet, maar niets mag baten.
Hier wat foto's ter ondersteuning van het verhaal. Die strepen(punten) laat hij vanaf het eerste moment zien(in de post BIOS)
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/9750/dsc03719r.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/6217/dsc03717j.th.jpg

Hier nog wat specs van GPU-Z van mijn onboard videokaart en de nieuwe videokaart.
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/7378/hd4670.th.gif
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/7378/onboard.th.gif

Wat denken jullie een RMA aanvragen of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Druk de videokaart in een andere PC en je weet zeker als de videokaart kapot is. :)

Nu ik zo naar GPU-z kijk is je geheugen van de videokaart niet een beetje veel over geklokt?

[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 18-03-2009 20:49 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het in het BIOS ook al krijgt is de kans groot dat de videokaart inderdaad stuk is. Probeer nog eens je slot uit te blazen en de kaart er zeker goed in te drukken. Indien mogelijk kan je nog eens een andere PC proberen. Kijk ook even na of de northbridge niet te heet wordt. Dit moederbord had daar nog al wel eens last van. Een PCI-E 16x kaart installeren zorgt immers voor een hogere northbridge belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Het probleem is dat ik nog wel wat PC's heb staan maar geen 1 met PCI-E 16x slot. Oude bak beestjes dus. Ja die memory overclock is blijkbaar standaard want zo kreeg ik hem. Misschien een domme vraag hoe kan ik checken of de northbridge niet te heet wordt? Even nog een toelichting in de bios zelf zijn er geen problemen en als er helemaal geen drivers op staan dan kom ik wel in windows ermee zonder artifacts oid. Heb het slot al meerdere keren uitgeblazen en de kaart er opnieuw in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat zou nochtans wel eens goed het probleem kunnen zijn. Club3D heeft een versie met een lagere geheugenklok en één met de normale geheugenkloksnelheid (van 1000MHz). Misschien hebben ze je een kaart gegeven met chips die geen 1000MHz kunnen maar met het BIOS van de kaart die wel de juiste chips heeft. Daardoor is je geheugen dan te ver overklokt en kan het fouten geven zoals deze.

Kijk eens wat er op de geheugenchipjes van je videokaart geschreven staat.

Overigens kan het ook een softwareprobleem zijn als het niet gebeurd zonder drivers. Hoewel het niet een hardwareprobleem uitsluit aangezien de videokaart harder wordt aangesproken voor allerlei dingen te versnellen (zoals bijvoorbeeld scrollen) wanneer er drivers opstaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
De artifacts zijn er zonder driver tot het moment dat ik zeg maar echt in windows zit. Overigens staat in de PW dat het geheugen voor mijn versie op 1.746GHz is geklokt. Of haal ik 2 dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is geheugen dat volgens het DDR principe werkt. Dat wil zeggen dat er twee keer gegevens per klokpuls verzonden kunnen worden. Daarom duidt men het vaak aan met zijn "effectieve" frequentie maar de werkelijke is 2x zo laag. GPU-Z geeft de werkelijke frequentie weer.

Zo draait DDR2-800 in werkelijkheid op 400MHz maar het heeft de bandbreedte van 800MHz SDR geheugen en dat klinkt beter :P.

1746MHz/2=873MHz dus dat komt overeen.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Aaa oké dan snap ik dat ook weer. Misschien moet ik dan de videokaart op de oorspronkelijke sneldheid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zou dat eens proberen. Maar kijk ook eens wat er op de geheugenchips staat en google daar op of post het even hier. :)

Heb je ook daadwerkelijk de versie gekocht met 874MHz geheugen? Zo ja, zou je eventueel je BIOS nog kunnen aanpassen zodat je videokaart bij het booten van Windows alsnog niet op 1000MHz gaat lopen. Je kan ook Club3D eens een mailtje sturen hierover.

[ Voor 52% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Heb zojuist even de EAN in de PW opgezocht, die zegt dat ik die met 874MHz heb inderdaad. Wat op zich wel vreemd is want zit net voor de zekerheid te kijken welke ik had besteld en dat was toch echt die met 1000MHz. Waar kan ik BIOS updates vinden voor videokaarten want die staan volgens mijn niet op de site van Club3d. Laatste vraag van de post, hoe zien die geheugenchips er precies uit en waar zitten ze op de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je die met 1000MHz besteld hebt dan zou ik eens bij je winkel aankloppen voor de juiste versie. Het kan zijn dat men een fout heeft gemaakt. Toch blijft het gek dat hij dan standaard niet op 874MHz loopt als het de tragere versie is.

Twee geheugenchips kan je hier vinden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jn4KpX9T1xvybrJOcFIjAGF8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Als ik dat ding gewoon aan de praat krijg, kan het me op het moment niet veel schelen dat ik niet die snellere versie heb. Aangezien dat ook weer verzendkosten etc. met zich meebrengt en vooral omdat ik al 2 dagen in de weer ben met dit ding en toch wel enigzins gefrustreerd begin te raken.

Maar goed hier komt wat er op de geheugenchip staat:
0848
B
HYB18HS12321BF-10
HVV51028

Lees net het bovenstaande stukje terug en dat ziet er beetje geirriteerd uit naar jou toe maar zo is het absoluut niet bedoeld! Wil je ook bedanken dat je de moeite neemt om me te helpen _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Gasbarroni op 18-03-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En als je de kloksnelheden verlaagd naar die van de normale versie werkt het dan wel?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Niet geprobeerd maar het probleem is dat die overclock programma'tjes pas worden ingeladen als windows eenmaal is opgestart en zo ver kom ik niet eens. Dus het lijkt mij vrij nutteloos. Heb ook nog even naar BIOS updates gezocht maar kon alleen bios versies vinden van de snellere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Oké dan ga ik dat zo nog even proberen. Heb het eigenlijk al opgegeven en mijn RMA ingediend, maar zoals ik al zei ik bespaar liever die kosten. Is het trouwens garantie technisch geen probleem als ik dit nu doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasbarroni
Heb hem net geflasht maar ook dat heeft niet mogen baten :'( Heb de oude BIOS erop gegooit en ga hem nu inpakken en voor mij is het definitief een DOA. Hoop dat het de volgende keer beter gaat 8)7 In ieder geval Admiral Freebee en The Mask bedankt voor jullie tijd en hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal zou dat RAM ook gewoon 1000MHz moeten aankunnen. Natuurlijk wel met de juiste spanning en timings maar het zou me sterk lijken mocht Club3D niet de volle mogelijkheden gebruiken van de chips. En aangezien de kaart standaard op 1000MHz draaide lijkt me dat ze inderdaad de volle mogelijkheden van het geheugen gebruiken.

Een RMA lijkt me hier dan ook aangewezen. Jammer :) Ik denk dat je wel redelijk wat dingen geprobeerd hebt. Alleen door een andere computer te proberen had je volledig zeker kunnen zijn maar dat is niet altijd mogelijk.
Pagina: 1