Toon posts:

Videokwaliteit iLife 08 vs iLife 09

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatste wat videomateriaal van een standaard def. videocamera geïmporteerd in iMovie 08, ge-edit en geexporteerd als een "large movie" (DVD resolutie) in de media browser, met Garageband 08 hoofdstukmarkers toegevoegd (kan niet met iMovie 08) en geexporteerd met originele compressie. Vervolgens heb ik met iDVD 08 een menuutje gemaakt via magic DVD, waarna het fimbestand werd gecomprimeerd voor DVD. Het resultaat is om te huilen, het beeld is uitgewassen en mat, en de framerate is erg laag waardoor het lijkt alsof je naar een stroboscoop kijkt of een oude projectorfilm.
Waarschijnlijk komt dit door de 2 compressiestappen van het ruwe materiaal naar de mediabrowser in iMovie en vervolgens naar mpeg2 in iDVD.

Mijn vraag is of dit verbeterd is in iLife 09? Ik weet wel dat je nu wel chapter markers kunt maken in iMovie 09, dus de tussenstap met Garageband is niet meer nodig is.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Heeft Garageband invloed op de videokwaliteit? In andere woorden: zie je verschil voor en na het bewerken? Of is het al ruk nadat het uit iMovie '08 komt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Garageband heeft geen invloed op de videokwaliteit, die slaat het bestand alleen opnieuw op met bookmarks voor de chaptermarks. Geen compressie dus.
De film die uit iMovie komt is goed, zoals een DVD hoort uit te zien. Waar het mis gaat is de stap van het bestand dat iMovie in de media browser zet naar iDVD. Ik heb ook al eens met Toast geprobeerd, daar is de framerate beter, maar is er weer pixelation zichtbaar dus dat schiet ook niet op.
Wat ik kan doen is de iMovie laten exporteren naar uncompressed DV en die door iDVD laten omzetten, maar ik heb de ruwe bestanden die ik van de videocamera had geimporteerd (waren een paar bandjes, enkele uren speelduur) al weggegooid :S

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 11:07

Step

step@tweakers.net#

Ik denk dat je je titel even moet aanpassen! Er staat nu iLife 09 vs iLife 09 ;)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Topicstarter
Step schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:03:
Ik denk dat je je titel even moet aanpassen! Er staat nu iLife 09 vs iLife 09 ;)
Oeps, ja dat moet een typefout zijn geweest, thanks Mod voor het veranderen!

Als er al iemand ervaring heeft met het maken van een DVD van materiaal van een DV camcorder m.b.v. iLife 09 hoor ik het graag.

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 21:34
heb je bij iDVD -> voorkeuren -> project tabblad : Alles op maximaal staan?
Hoe groot is je film bestand wat uit iMovie komt? (MB's)

Wat zijn je exporteer instellingen in iMovie?
Exporteer je met Quicktime?

Ik maak zelf films in iDVD vanuit FCE en dan blijft de kwaliteit hetzelfde, misschien is FCE een optie om mee te werken. (hoofdstuk indelingen is geen probleem. En dan kan je de Garageband stap overslaan)

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met iMovie (gebruik FCE), maar net even geopend en volgens mij moet je de optie 'Share' => 'Export using Quicktime' gebruiken. Die dan op DV PAL 25fps interlaced zetten, met PCM 48kHz geluid. Dat is de DV PAL standaard. Als Garageband alleen maar chapter markers in het bestand zet (en dus geen bewerking op de video doet), dan kan ik me niet voorstellen dat iDVD vervolgens het bestand vernaggelt.
iDVD werkt nl. het beste met een DV bestand. Zet in iDVD idd wel even de project settings op max. Kost veel rendertijd, maar uitvoer is dan van zeer goede kwaliteit.

Zorg er overigens wel voor dat je (wanneer je iDVD '08 [versie 7]) hebt, je versie 7.0.3 gebruikt (de laatste). Eerdere versies kregen bij uitvoer op maximale kwaliteit een lag tussen audio en video. Heeft me wat uurtjes gekost, maar een bugreport bij Apple zorgde twee maanden(!) later voor een update...
offtopic:
ergo: altijd bugreport opsturen

[ Voor 23% gewijzigd door tonyisgaaf op 19-03-2009 21:19 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

Topicstarter
sander_dr schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:11:
heb je bij iDVD -> voorkeuren -> project tabblad : Alles op maximaal staan?
Hoe groot is je film bestand wat uit iMovie komt? (MB's)

Wat zijn je exporteer instellingen in iMovie?
Exporteer je met Quicktime?

Ik maak zelf films in iDVD vanuit FCE en dan blijft de kwaliteit hetzelfde, misschien is FCE een optie om mee te werken. (hoofdstuk indelingen is geen probleem. En dan kan je de Garageband stap overslaan)
Het filmbestand die uit iMovie komt is bijna 2GB, terwijl iDVD een bijna volle DVD wegschrijft (de kwaliteit had ik al op professional gezet). Daar zit 'm dus de fout waarschijnlijk. iLife 08 gebruikt gewoon een brakke tussencodering tussen ruw DV materiaal en Mpeg2 voor de DVD.
Ik exporteer binnen de mediabrowser, de optie "Large 720 x 540", niet via Quicktime. Zoals tonyisgaaf hierboven al aangaf moet ik dus via Quicktime naar DV exporteren. Toch blijf ik het vreemd vinden dat de thuisgebruiker, die geen geavanceerde opties gebruikt, dus de klos is met een brakke DVD als je simpelweg de Media Browser gebruikt en alles binnen iLife doet. Ik draai overigens de laatste versie van iLife, Software Update gaf geen nieuwe versies aan toen ik controleerde.
Pagina: 1