Toon posts:

Component vastlijmen op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een laptop (Medion MD97600) van familie staan met het volgend probleem: de connector waarop de voedingskabel moet aangsloten worden, mist de centrale pin (waarschijnlijk veroorzaakt door de voedingsconnector te diep in de opening te willen steken).
Het connector-gedeelte op het moederbord bestaat uit plastiek, en het deel waar de pin aan vast gemaakt is, is afgebroken. Nu wanneer de connector terug op de oorspronkelijke plaats wordt geplaatst, maakt deze connectie met het moederbord (doorgemeten aan de achterkant).
Ik wil deze connector terug plakken op een of andere manier, maar secondelijm zal niet volstaan om er voor te zorgen dat dit niet weer afbreekt in de toekomst. Nu had ik enkele weken geleden een Dell voedingsadaptor opengemaakt die vol gegoten was met een soort harde plastiek, en had ik met deze connector ongeveer hetzelfde idee. Namelijk vastgieten in warme lijm.
Wanneer ik wat rondvraag aan mensen stellen zij in het algemeen, warme lijm en epoxylijm voor als oplossing voor dit probleem.

Welke van de twee is hiervoor het best geschikt, of zijn er nog andere alternatieven?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Kun je er een foto van maken? Dan wordt het allemaal iets duidelijker wat er precies is afgebroken en hoe.

Nu is het een beetje gokken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:09:
of zijn er nog andere alternatieven?
Ja,

Ga naar je elektroboer, en vraag naar een DC Jack met schroefdraad (Chassis mount DC Jack)

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.addison-electronique.com/catalog/images/produits/section-j/100217.jpg

Die maak je dan in het gaatje van de behuizing, en die soldeer je dan met 2 draadjes vast aan het moederbord.

Dan weet je zeker dat het goed gaat, en dat je je moederbord niet verder sloopt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Mocht je op het idee komen om te gaan solderen, bedenk je dan dat een moederbord uit meer dan 1 laag bestaat (meestal 4, 6 of 8) en dat dergelijke connectoren vaak met meerdere lagen verbonden worden om te zorgen dat de stroom (en daarmee de weerstand en de warmte) verdeeld wordt over meerdere lagen.

Dit betekent dat je bij het solderen hier rekening mee moet houden. (Al heb ik niet dusdanig veel ervaring met het solderen dat ik je precies uit kan leggen hoe je dat zou moeten doen.)

Ook moet je er bij opletten dat als je de connector goed structureel vast maakt want het moederbord gaat wellicht niet goed tegen het herhaaldelijk los en vast maken kunnen. Gevolg kan zijn dat een of meerdere sporen op die plaats mogelijk breken of dat de lagen delamineren.

Bij een oude laptop van mij heb ik de connector tot 5 keer opnieuw vast kunnen solderen, maar iedere keer als de boel 'opnieuw' afbrak was ik weer een stukje 'spoor' kwijt. (De connector was in mijn geval helaas niet los te verkrijgen en imho het ontwerp ervan slecht, maar ook de leeftijd van de laptop 5+ jaar.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S