Ik heb een oude laptop hier (Compaw Armada 7770) zonder OS. Ik wil hierop 98 of 98SE zetten, alleen zijn beide cds niet booteble. Ik kan de cd-speler omwisselen voor een diskettestation alleen heb ik dan geen cd-speler als DOS geladen is en switchen op dat moment is geen optie omdat DOS de cd-speler niet gedetecteerd heeft. De inhoud van de bootdiskette direct naar de C-schijf kopiëren heeft geen zin, dan zegt ie 'Invalid bootdisk'. De laptop heeft geen USB, wel een netwerkkaart maar kan alleen vanaf HD of cd/floppy booten. Hoe krijg ik Windows 98 hierop?
Met floppy DOS installeren op HD, cdrom driver + mscdex laden, vervolgens kun je de cd drive aanspreken.
Je zou ook een bootable 98 CD kunnen lenen van familie of bekenden. Die cd's moeten er volop zijn, ik heb ze vaak gebruikt om in een dos omgeving te komen in het windows XP tijdperk.
Je zou ook een Windows XP helemaal uit kunnen kleden met nlite, dan is het vaak ook prima te draaien op een verouderde laptop. Heb het hier ook op een pentium 2 of 3 laptop staan en het is best te doen.
Je zou ook een Windows XP helemaal uit kunnen kleden met nlite, dan is het vaak ook prima te draaien op een verouderde laptop. Heb het hier ook op een pentium 2 of 3 laptop staan en het is best te doen.
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
msdos hoef je niet perse te installeren, format C: /S of SYS A: C: is voldoende.joopv schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 18:28:
Met floppy DOS installeren op HD, cdrom driver + mscdex laden, vervolgens kun je de cd drive aanspreken.
Verder idd even himem.sys kopieeren + cdromdriver + mscdex. Advies is om meteen smartdrv mee te nemen, dan gaat t net ff sneller.
Je kan natuurlijk ook gewoon de cabs naar de hdd kopieeren en dan met diskette booten en setup starten, even de hdd eruit schroeven en via usb convertor of ide verloopje aan je PC knuppen. (USB 2.5" HDD cases kosten <5 eur bij Dealextreme)
Ook kun je natuurlijk even een opstartdiskettje mee branden op CD zodat die cd bootable wordt. (als die laptop tenminste cd boot ondersteunt)
[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2009 18:33 ]
Ik zou eigenlijk willen aanraden om Windows 2000 erop te installeren ipv Windows 98. Windows 2000 is nog in support voor security updates, en je kunt er tenminste nog een redelijk recente versie van FireFox op installeren, waar je bij Windows 98 volgens mij beperkt bent tot FireFox 2.x, omdat 3.x niet meer voor Win9x is ontworpen. En dat zal je wellicht bij enkele andere, wat meer recente applicaties tegenkomen die PRIMA op die oude hardware zouden moeten kunnen draaien, maar waarbij men alleen nog maar voor Windows 2000 en hoger ontwikkeld. Windows 2000 en XP zijn namelijk niet veel verschillend, maar voor Win9x moet een compleet aparte versie gehanteerd worden.
Windows 2000 heeft lange tijd gedraaid op mijn oude P166 MMX met 128 Mb, en volgens mij is die Compaq Armada een 233 Mhz Pentium. Zelfs op 64 Mb moet het redelijk draaien, maar als je goedkoop/tweedehands wat geheugen kunt scoren zit je prima. Dergelijk oud geheugen kun je vaak nog wel van iemand voor niets krijgen als je contacten hebt.
Windows 2000 heeft lange tijd gedraaid op mijn oude P166 MMX met 128 Mb, en volgens mij is die Compaq Armada een 233 Mhz Pentium. Zelfs op 64 Mb moet het redelijk draaien, maar als je goedkoop/tweedehands wat geheugen kunt scoren zit je prima. Dergelijk oud geheugen kun je vaak nog wel van iemand voor niets krijgen als je contacten hebt.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
oeps
[ Voor 99% gewijzigd door joopv op 18-03-2009 18:46 ]
Aanvulling op bovenstaande antwoord.DJSmiley schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 18:32:
[...]
msdos hoef je niet perse te installeren, format C: /S of SYS A: C: is voldoende.
Verder idd even himem.sys kopieeren + cdromdriver + mscdex. Advies is om meteen smartdrv mee te nemen, dan gaat t net ff sneller.
Je kan natuurlijk ook gewoon de cabs naar de hdd kopieeren en dan met diskette booten en setup starten, even de hdd eruit schroeven en via usb convertor of ide verloopje aan je PC knuppen. (USB 2.5" HDD cases kosten <5 eur bij Dealextreme)
Ook kun je natuurlijk even een opstartdiskettje mee branden op CD zodat die cd bootable wordt. (als die laptop tenminste cd boot ondersteunt)
Plaats de volgende regels in config.sys
DEVICE=C:\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=C:\IBMIDECD.SYS /D:MSCD001
Plaats de volgende regels in autoexec.bat
LH C:\MSCDEX /D:MSCD001
LH SMARTDRV
Ik ga er nu vanuit dat je himem.sys, ibmidecd.sys, mscdex.exe smartdrv.exe naar C: gecopieerd hebt, en zoals al eerder vermeld, de harddisk bootable gemaakt hebt met SYS C:
Daarna verwissel je de floppydrive met de cdrom drive, start je op van harddisk, en zal hij een letter D: maken. Het makkelijkste vind ik altijd om de windows 98 map naar harddisk te copieren, als volgt:
MD C:\WIN98
COPY D:\WIN9X C:\WIN98
Daarna ga je installeren vana de harddisk (het cd'tje kan eruit).
C:
CD \WIN98
SETUP
Ik geloof dat ibmidecd.sys geen standaard windows98 bestand is, indien je zoiets zoekt, mag je mij wel mailen, ik heb dit soort dingen nog gewoon liggen.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Volgens mij was dat iets van OAKCDROM.SYS.cjdijk schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 19:01:
[...]
...
MD C:\WIN98
COPY D:\WIN9X C:\WIN98
Daarna ga je installeren vana de harddisk (het cd'tje kan eruit).
C:
CD \WIN98
SETUP
Ik geloof dat ibmidecd.sys geen standaard windows98 bestand is, indien je zoiets zoekt, mag je mij wel mailen, ik heb dit soort dingen nog gewoon liggen.
Verder kopieer ik zelf de cabs naar C:\WINDOWS\OPTIONS\CABS.
Zo houd je netjes 1 windows-mapje in je root. Deze folder is ook de standaard map waar een preinstall z'n cabs neergooit.
Bedankt voor de reply's. Ik heb nu XPLite draaien erop. Ms toch wat geheugen bijprikken. 64MB is wat weining
Ik heb hier een Compaq Presario 1260, met een Pentium MMX 233MHz, Socket 7, en 256MB RAM.
Daar draait ook Windows XP op met nLite, maar het gaat verschrikkelijk traag...
Dan maar Windows 98SE erop, maar browsen gaat ook echt niet, Firefox 2 gaat zéér traag, en IE6 start wel sneller op, maar pagina's laden duurt ook verschrikkelijk lang.
Heb je het degelijk werkend gekregen, Tha Ra ?
Daar draait ook Windows XP op met nLite, maar het gaat verschrikkelijk traag...
Dan maar Windows 98SE erop, maar browsen gaat ook echt niet, Firefox 2 gaat zéér traag, en IE6 start wel sneller op, maar pagina's laden duurt ook verschrikkelijk lang.
Heb je het degelijk werkend gekregen, Tha Ra ?
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Windows 2000 FTW in zulk soort gevallen!
Misschien heb je ook nog wat aan deze tutorial: http://www.nexle.dk/win2000-32mb/
Kun je Windows 2000 mee strippen zodat hij nog weer net iets sneller is.
Misschien heb je ook nog wat aan deze tutorial: http://www.nexle.dk/win2000-32mb/
Kun je Windows 2000 mee strippen zodat hij nog weer net iets sneller is.
Pagina: 1