Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:32:
Nou vind ik dat wel een beetje vreemd, want volgens mij was de reactie op de klacht die deze discussie startte al meteen "wij gaan geen detective-werk doen". Dat is dus na een klacht van auteursrecht-schending, waar blijkbaar niet systematisch iets mee gedaan zou worden. Ik denk dat niemand in deze discussie pro-actief detective werk zou suggereren, maar het leek er op dat ook reactief onderzoek niet onderdeel van het beleid was.
Op dat moment had ik nog geen tijd om me ermee bezig te houden en heb daarom niet ingegrepen. Toen ik het wel aan tijd had was de reactie al geëdit en zelfs voorzien van een extra reactie met uitleg. Toen was er geen actie meer nodig.
Om dit ene voorbeeld nu meteen door te trekken naar "reactief onderzoek maakt blijkbaar niet deel uit van het beleid" vind ik wat ver gaan.
Nu was dit wel in het mismoderatie-topic, dus dan lopen 2 taken van een moderator door elkaar (score en huishouding), dus misschien dat dat voor verwarring zorgde.
Ik heb het pas laat opgemerkt omdat ik er inderdaad vanuit ga dat wat in het mismoderatietopic staat, nou ja, mismoderaties zijn. Een apart topic in /TMF, of direct contact opnemen met crew, had inderdaad beter geweest

Overigens weet ik niet precies wie dat onderzoek dan zou moeten doen. Ik zei eerst dat het de taak van de moderator is om de klachten te onderzoeken, maar Delerium heeft aangegeven dat niet te zien zitten.
Het onderzoek kan natuurlijk door iedereen gedaan worden, zo ook in dit geval een gebruiker het meldde, maar de eindbeslissing blijft natuurlijk bij de crew liggen.
En over de uiteindelijke score die je moet geven aan copy-paste werk; ik zou zeggen: beoordeel de reactie op de content zoals die is nadat het copy-paste werk is weggehaald. Als er dan wat zinvols overblijft, krijgt de reactie alsnog punten.
Daar ben ik het dus pertinent mee oneens. Een reactie moet beoordeeld worden op de inhoud die er staat en niet wat er hoort te staan. Dus staat er een dikke informatieve quote, maar schendt die mogelijk het citaatrecht (de bovenstaande situatie dus), dan krijgt die reactie gewoon een hoge score.
Wordt de reactie daarna nu aangepast en de quote weggelaten, dan kun je de reactie wel iets lager beoordelen, maar omdat er (in de meeste gevallen) nog steeds een interessante link zal staan, is dat toch minimaal een +1.
Dit voorstel ligt wat dat betreft in hetzelfde straatje als reacties modereren die geëdit zijn. Daar moet je de reactie ook beoordelen zoals hij op dat moment is, en niet op wat hij vóór de edit had kunnen zijn.

In het algemeen faalt het moderatiesysteem in dit soort gevallen. Je hebt ingrijpende edits, die je niet zag aankomen, die ervoor zorgen dat sommige moderators een flinke afwijking krijgen. Is er een optie voor admins om de afwijkingen in zo'n geval uit te zetten? Ik weet niet of dat nodig is; 1 afwijkende moderatie zou je nog niet in de problemen moeten brengen.
Wat DirkW zegt. In zo'n geval dat een veel gemodereerde reactie dankzij een crew ingreep dermate van doelscore verandert, dat men anders een flinke afwijking zou krijgen, dan fixeren wij de score en kan niemand nog een afwijking krijgen.