Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fingerprint -> In Vista directory 'hiden' door sweep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn nieuw aangeschafte MSI Megabook PR210 zit een fingerprint-reader.
Geinig dingetje, en het werkt stiekem best aardig!

Aangezien ik bijvoorbeeld mijn Vista draaiende 12" kan 'locken' door een fingerprint te sweepen, ga ik er eigenlijk vanuit dat er vast ook software is die een bepaalde directory mijn bedrijfsgegevens (ik gebruik mijn laptop zakelijk) kan vergrendelen?

Een soort fingerprint-protected folder dus, waarin ik zonder al te veel zorgen mijn facturen, belastinggegevens e.d. kan onderbrengen en die ik alleen kan accessen door bijv. na dubbelklikken van die folder ook mijn fingerprint-sweep te doen.
Misschien zit het al standaard in Vista of in de software van MSI ingebakken, maar mij leek het de meest essentiële manier van dataprotectie met fingerprint-reader dus hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dit instel of welke software ik wil gebruiken?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet of het kan, maar vergeet niet dat heel je laptop onder de fingerprints zit :+

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Deze mensen hebben vast wat je zoekt.
Niet gecontroleerd, geen tijd voor, maar het ziet er veelbelovend uit.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel, maar dit gaat allemaal echt al veel te ver.
Waar het mij om gaat is simpel; er zijn 1500 pakketjes die folders voor je kunnen password-protecten.
Aangezien een password praktisch hetzelfde is (gewoon een verificatiemethode) moet een fingerprint-scan ook geen probleem zijn lijkt me.
Moet er alleen wél iemand een koppeling maken tussen de aansturing van het locking-mechanisme en de API die de fingerprint-reader aanstuurt....

En ik ben geen programmeur dus mij gaat dat niet lukken :)
De paar draadjes die ik gevonden heb lijken allemaal klem te lopen op conclusie:
"Seems it doesn't exist, note-to-self: become programmer."

Dus.... iemand nog ideas?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Finger print kun je gemakkelijk omzeilen, is dus niet veilig.

Ten tweede is deze beveiliging een laag over windows files heen of niet(dus software die je tegenhoud), dwz kun je de hd inbouwen in linux en dan de files gewoon lezen? Let dus op wat je gebruikt.

Waarom gebruik je niet true crypt.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 18-03-2009 20:00 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:13:
Aangezien een password praktisch hetzelfde is (gewoon een verificatiemethode) moet een fingerprint-scan ook geen probleem zijn lijkt me.
Eh... Niet helemaal..
Een vingerafdruk is een publiek identificatiemiddel (wie je bent).
Als je die publiek beschikbare identiteit ook gaat gebruiken om je (verondersteld secret) authenticatie te doen (wat je weet) sla je een stap over.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fkdIaTN3Zm8QyKOC1qbfNcWw/full.jpg

Een vingerafdruk laat je bovendien overal achter en is niet moeilijk ergens vanaf te liften - geen goeie combinatie dus. Bij gebrek aan PIN of ander secret wat niet overal rondslingert denk ik dat je met een password protected folder systeem beter af bent.
Iets als Truecrypt bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 18-03-2009 20:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Beiden valide argumenten wanneer het gaat om de enige en absolute vorm van dataprotectie in het systeem.
In dit geval gaat het echter over een tijdelijke extra barriere die ik wil opwerpen omdat ik mijn laptop beroepsmatig vaak op locatie gebruik.

Ik ben clubfitter (maak golfclubs op maat) en doe daarvoor wat metingen op de golfbaan met wat externe hardware, de resultaten daarvan sla ik op op mijn laptop. Tevens staan er op die laptop wat facturen, maar ook mails van klanten e.d. dus ik wil het liefst niet dat er andere mensen dan ikzelf in neuzen.
Ik zou dus bijvoorbeeld de .exe van Outlook en een directory met facturen en andere klantgegevens op deze wijze willen 'beveiligen' zodat, als ik een keer niet bij de laptop sta, in elk geval andere mensen niet aan gevoelige data kunnen komen.
Het gaat dus niet over 'ja maar het kan altijd nog door de schijf in een linux-bak te installeren' maar gewoon over 'ik wil niet dat anderen zonder mijn fingerprint in 1 minuut in mijn documenten zitten graven'.

Maakt dat het probleem minder gecompliceerd?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:34
Windowstoets + L indrukken als je weggaat? En dan weer inloggen met vingerafdruk?

Verwijderd

Topicstarter
Is misschien tóch nog wel de beste optie...
Alleen had ik gehoopt dat er ook gewoon een manier was om één bepaalde folder te locken, ik ging er eigenlijk vanuit dat dat toch niet zo'n gekke gedachte was?

Ik zie het maar zo: Windows neemt vanaf het moment van inloggen altijd per definitie aan dat de persoon achter het toetsenbord ook de persoon is die ingelogd heeft. Er kunnen tal van redenen zijn waarom dat niet is, of beter, waarom je dat niet zou willen.
Nu moet het niet zo zijn dat je overal je vinger moet scannen om nog vooruit te kunnen met je PC, maar het lijkt mij toch redelijk gemakkelijk om bijv. aan te geven op folderniveau dat iets een verificatie van een user vereist (zoals TrueCrypt) maar dat je die verificatie dan gewoon koppelt aan een vingerscan ipv een wachtwoord?

Wat ik bedoelde met 'ze zijn feitelijk hetzelfde' is dat het beiden methoden zijn om je identiteit te verifiëren.
Een combinatie is het sterkste, maar zou het niet makkelijk zijn om gewoon je PC altijd aan te kunnen laten staan (met alle programma's onder één profiel) maar dan juist op mapniveau te kunnen bepalen of iemand wél of niet toegang krijgt?
Pagina: 1