Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-07 16:11
Hoi,

Ik heb kort geleden een MSI Eclipse van iemand overgekocht. Vervolgens heb ik op goed geluk (omdat deze niet op de vendor list van het mobo staat) OCZ (OCZ3P1600LV6GK) geheugen bij afuture gekocht.

setup:
- MSI Eclipse
- OCZ3P1600LV6GK
- Vista 64-bit

Ik heb helaas geen succes. Vreemd genoeg herkent het mobo wel triple-channel geheugen maar als ik opnieuw opstart dan geeft het bios bootscreen slechts 4g aan.
Ook in Windows zelf wordt slechts 4g aangegeven, maar als ik vervolgens weer in CPU-Z of in de MSI overclocking center kijk dan staat er weer 6g triple channel aangegeven.
Ik draai de laatste bios update en de juiste timings. Het geheugen zit in de zwarte slots (mocht iemand daar aan twijfelen).

Naar mijn mening is er in ieder geval niks mis met het geheugen zelf. Het gekke is dat als ik slechts 1 reepje in het mobo steek (A0) het systeem niet meer opstart. Zodra ik een tweede reepje bij steek (B0)
dan start het systeem wel op, maar dan detecteerd het systeem 2g en weer wel 2 reepjes.

Herkent iemand deze problemen?

MSI heeft mij inmiddels geholpen door met succes OCZ3P1600EB4GK geheugen te testen. Hun laatste vraag was of ik het geheugen wel in de juiste slots heb zitten.
Ook heb ik de verkoper van het mobo per mail gevraagd welk werkgeheugen hij heeft gebruikt. Ik heb daar nog geen antwoord op.

Afuture heeft aangeboden het geheugen te ruilen, mocht het geheugen incompatible zijn.
Iemand een idee welk van dit geheugen een beter alternatief zou zijn?:
https://www.afuture.nl/categorie.php?id=80&kid=26

Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply1_34519_20090318063133.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply3_34519_20090318063133.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 12:12
Omruilen voor geheugen wat wel in de Qvl list staat de fabrikanten maken die niet voor niets.

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar zijn geheugen staat ondertussen in de QVL lijst want MSI heeft het getest op zijn verzoek.
Dat er maar 4GB herkend wordt, doet me denken aan een foute instelling in het BIOS. Want die herkent ook maar 4GB wat doet vermoeden dat het probleem niet bij een foute instelling in het OS ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
Misschien wel veelste makkelijk: Heb je Windows 32Bit versie? Volgens mij wel, en wat doet 32Bit: juist, 4GB geheugen max gebruiken.

Of te wel, stap over naar 64Bit os ;)

Edit: Ooh, keek krom. Dacht dat altijd achter vista ultimate stond wat nu van systeem was... Ging uit staat niks: standaart 32bit :+

Waar ik nu naar zit te kijken: waarom in dat CPU-Z plaatje, geeft hij daar in Timings Table 4 rijen weer? Of ligt dit nu weer aan mij? :P :>

[ Voor 45% gewijzigd door GoldenBatt op 18-03-2009 20:24 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
micmoo schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:51:
setup:
- MSI Eclipse
- OCZ3P1600LV6GK
- Vista 64-bit
:P

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Dit is het resultaat van MSI:

Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply1_34519_20090318153450.JPG
Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply2_34519_20090318153450.JPG

En dit is mijn resultaat }:O :

Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply1_34519_20090319041224.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Jouw geheugenfrequentie en subtimings staan wel anders. Misschien moet je de frequentie en timings eens handmatig instellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-03-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Ik heb gister avond nog maar eens de timings proberen te veranderen. Als ik ook maar iets aan de geheugen snelheid verander dan start het systeem niet meer op.

MSI heeft mij deze laatste reactie gegeven:
In addition, as to show wrong memory size in system properties, because we don't duplicate your issue. please install other brand memory to check whether there is same problem or not. The memory you can borrow from your reseller(the place where you bought MB from).

(Overigens konden zij niks opmerkelijks vinden aan de screens die ook hier staan)

Op zich een logische conclusie, jammer dat de persoon waar ik het mobo van heb overgekocht nog niet gereageerd heeft. Dan toch maar naar de plaatselijke computerboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heb je ook al eens verschillende latjes geprobeerd in het eerste slot? Mijn setje van OCZ had één defect reepje erin zitten waardoor hij het niet goed deed als dat ene er net in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21
Dat het met één reepje niet werkt is trouwens normaal, i7 ondersteunt enkel dual of triple channel.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Ik heb al verschillende combinaties geprobeerd, waarin ik iedere keer hetzelfde resultaat kreeg. 'DeadKennedy' heeft wel een goed punt. Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan, omdat in de manual van het mobo ook een optie wordt aangegeven voor het gebruik van 1 geheugen module.
Ik heb inmiddels wel contact gehad met de persoon waarvan ik het mobo heb overgekocht. Hij vertelde mij ook OCZ platinum geheugen te hebben gebruikt, waarschijnlijk: http://tweakers.net/price...num-ocz3p1866c9lv6gk.html

Maar of dit klopt, dat hoor ik vanavond of morgen avond. Hij is nu druk met zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
DeadKennedy schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:33:
Dat het met één reepje niet werkt is trouwens normaal, i7 ondersteunt enkel dual of triple channel.
Nochtans werkte het bij mij wel met één reepje op een GA-EX58-UD4P :) In de handleiding staat ook dat het met één reepje kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-03-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 12:12
Ik heb ook een msi eclipse moederbord en ik heb 12 gb intern 2 setjes van deze Kingston ValueRAM DIMM 6 GB DDR3-1333 Tri-Kit (Retail, KVR1333D3N9K3/6G) die stond ook in de qvl lijst.

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Ik ben overigens iets helemaal vergeten te melden in deze topic. Toen ik de proc ging installeren vond ik de socket er vreemd uitzien. Misschien is het normaal, maar ik mis een pinnetje. Mocht het niet normaal zijn, zou dat ook de geheugen issues kunnen veroorzaken?

Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/replies/reply1_34519_20090320181453.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Volgens mij is dat inderdaad niet normaal ja. Het kan zijn dat die pin niet essentieel is voor de werking van de processor maar met wat pech is het wel een belangrijke pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eerst even andere memory.

Ik denk helaas dat het het mobo is.

Dat pinnetje kan wel net die van de memory controller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok al geprobeer bank 2 , 4, 6 ? ipv 1 , 3, 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Ik heb slot 2,4 en 6 nog niet geprobeerd. Ik zal dat vanavond even doen. Weinig kans dat 't werkt, omdat het vereist is dat slot A0 als eerst gebruikt wordt.

Ik heb inmiddels bij Afuture aangegeven dat ik het geheugen wil ruilen voor Corsair Dominator geheugen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet aan het geheugen ligt, aangezien meerdere sites hier getest mee hebben.

Ik heb inmiddels MSI ook weer gemaild. Ben benieuwd of zei ook wat zeggen over de memory controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Reactie van MSI:
It seems that something wrong with CPU socket. So please take your MB to RMA. En dan nog wat uitleg...

Of het nu ook gerelateerd is aan de geheugen issues, dat wordt niet duidelijk. Één ding wat wel duidelijk is, is dat het mobo een defect heeft |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 09:55
Zo te zien/horen is het pin W4.
Afbeeldingslocatie: http://overklokken.info/images/Neil/pinout_i7.jpg

Deze pin doet volgens de intel datasheet:
DDR0_DQ[63] W4 CMOS I/O

Het is dus een I/O pin van channel 0 van je geheugen. Vandaar dat je geheugen het in het eerste slot het waarschijnlijk niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Aah! Geweldig deze informatie _/-\o_ . Bedankt voor je reactie!

Ik wist niet dat 't op die manier na te checken was. Ik ga die pipo van dat mobo, maar eens achterna zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 09:55
micmoo schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:13:
Aah! Geweldig deze informatie _/-\o_ . Bedankt voor je reactie!

Ik wist niet dat 't op die manier na te checken was. Ik ga die pipo van dat mobo, maar eens achterna zitten.
Zou ik doen als je niet zelf het pinnetje hebt gebroken. ;)

Datasheets met informatie staan trouwens gewoon op intel site. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Eerlijk gezegd voel ik me ook een beetje belazerd. Ik heb gelukkig in het begin de verkoper al de socket geattendeerd en ik kan me niet voorstellen dat ik dit met het installeren van de CPU een pin gebroken heb.

Over het algemeen kwam de verkoper loyaal over, dus ik heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
zover ik weet maakt het niet uit in welke slots je je geheugen stopt. Ik denk dat je systeem gewoon werkt als je het in slot 2/4/6 stopt. Zo werkt het bij mij al vanaf het begin!

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmoo
Als ik dat doe dan start 't systeem niet meer op en geeft de bios aan dat er werkgeheugen ontbreekt.
Pagina: 1