Apple in België

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:05

Saven

Administrator

Topicstarter
Hallo,
Ik las net toevallig iets over koppelverkoop in België wat niet toegestaan is. Maar hoe zit het daar met Apple computers dan? Of zit dat net iets anders in elkaar :P

Aangezien je per se Mac OS X er bij koop ofzo. Maar volgensmij verkopen ze daar gewoon iMacs enz. :P

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27
OSX kan je ook gewoon los kopen hoor, igg hier in nederland wel.

https://f1nerd.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Koppelverkoop is alleen verboden bij producten die onafhankelijk van elkaar kunnen werken alleen samen kunnen worden aangeschaft. Aangezien een computer zonder besturingststeem niet erg functioneel is, en een besturingsysteem zonder computer ook niet veel doet is het dus niet verboden.

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 18-03-2009 13:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

en waarschijnlijk heb je dat gelezen in verband met de iphone?
want daar was het verplicht als je deze wou kopen om er een mobistar abonnement bij te kopen.
ik weet niet of dat nog steeds zo is, ben wel benieuwd.
Je kan ze nu wel op meerdere plaatsen kopen, maar er is nog geen legale mogelijkheid voor degenen die de 3G functie niet nodig achten?

Verwijderd

Apple is geen koppelverkoop omdat het niet de marktleider is. Hoe raar dat misschien ook klinkt, zo is het geloof ik geregeld en mag Apple dus wel Mac's verkopen met voorgeinstalleerd besturingssysteem en Microsoft niet

Ohw laat maar staat ook op de Wikipedia die hier eerder werd genoemd
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Koppelverkoop is alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie. Om te bepalen of er sprake is van een economische machtspositie moet eerst de relevante markt afgebakend worden
Staat alleen over situatie in Nederland helaas

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 17:23 ]

• bollewolle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 06:40
Wilde net zeggen, marktleider of niet maakt helemaal niets uit in België hoor. Anders zou dat betekenen dat bijvoorbeeld Base wel GSM's mag verkopen voor een symbolische 1 euro als je er een abo bijneemt van hen. Dat is dus niet het geval. Ik weet het ook niet zeker, maar volgens mij verkoopt Apple gewoon hun toestellen als een compleet apparaat, waar het OS dus bijhoort. Windows kan je bijvoorbeeld zetten op een apparaat dat je zelf ineen hebt gestoken.

Daarbij, je hoeft helemaal geen Mobistar abo te kopen als je een iPhone aanschaft in BE hoor. DAT is net hetgeen dat verboden is. Apple heeft gewoon een deal met Mobistar dat de iPhone enkel door hen verkocht kan worden, maar dit is dus altijd unlocked en niet verplicht met een abo van hen.

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:22:
Apple is geen koppelverkoop omdat het niet de marktleider is. Hoe raar dat misschien ook klinkt, zo is het geloof ik geregeld en mag Apple dus wel Mac's verkopen met voorgeinstalleerd besturingssysteem en Microsoft niet

Ohw laat maar staat ook op de Wikipedia die hier eerder werd genoemd

[...]

Staat alleen over situatie in Nederland helaas
Er is een verschil in wat de twee bedrijven doen :). Microsoft is een software-ontwikkelaar die zijn software verkoopt aan derde partijen. Apple ontwikkelt hard- en software en biedt dit (vaak) als 1 oplossing. Apple zou kunnen beargumenteren dat ze OSX gratis meeleveren bij nieuwe Mac's (waarbij consumenten gewoon de mogelijkheid hebben om Windows te installeren) of dat ze OSX voor een x bedrag (verdisconteerd in de prijs) meeleveren JUIST om consumenten in de gelegenheid te stellen om Windows te gebruiken.

Met andere woorden, succes is een koppelverkoopzaak voor OS X ;).

Voor de iPod-iTunes kan het een ander verhaal worden, maar waarschijnlijk kunnen ze het daar gooien op het intellectuele eigendom van derden beschermen (iTunes Store).
Pagina: 1