Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week viel plotseling mijn macbook uit, waat bleek: Ik kon hem niet meer opstarten zonder het netsnoer aan te sluiten(Nogtans had ik nog 2uur tijd met mijn batterij).
Ik heb hem de hele nacht laten opladen maar had nog steeds hetzelfde probleem. Ook als ik het netsnoer er uit trok viel mijn macbook uit.
Eerst dacht ik dat mijn batterij kapot was of dat ik al mijn maximum cyclussen van mijn batterij had overschreden, maar in de winkel werd mijn batterij getest op een toonzaalmodel en toen werkte hij perfect!

Ze zeiden dat het een powersuply probleem kon zijn ofzo, maar dat het niet viel onder garantie omdat ik mijn laptop meer dan een jaar heb (gekocht in oktober 2007).
Dit is zeker geen probleem dat ikzelf zou kunnen veroorzaakt hebben! en ik dacht dat het wettelijk verplicht was om 2 jaar garantie te geven volgens de Europese wetgeving?

Iemand die hier iets meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantieproblemen horen in SF :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ja, ten eerste, 'twee jaar Europese garantie' bestaat niet. De relevante EG-richtlijn bepaalt alleen dat je minimaal twee jaar lang het recht hebt om een claim in te stellen tegen de verkoper, op grond van de stelling dat het product niet heeft gedaan wat je mocht verwachten (een zgn. claim op grond van nonconformiteit). Een defect dat vrij snel na aanschaf optreedt is één van de verschijnselen die je niet hoeft te verwachten als je een zaak koopt.

Dit is dus niet hetzelfde als twee jaar 'garantie'. Garantie in de gangbare zin des woords is een toezegging van de verkoper dat de verkochte zaak in ieder geval tijdens de garantieperiode geen defecten zal gaan vertonen, zodat je, als de zaak tóch binnen de garantieperiode kapot gaat, (hopelijk) niet de discussie met de verkoper hoeft aan te gaan voor wiens risico dat komt.

Gaat een zaak buiten de garantieperiode (bij electronica vaak een jaar) kapot, dan zul je dus moeten aantonen dat de zaak eerder kapot is gegaan dan dat je redelijkerwijs mocht verwachten. Van een laptopbatterij mag je naar mijn idee wel verwachten dat-ie (minstens) drie jaar binnen redelijke grenzen functioneert (een klein beetje capaciteitsverlies moet je denk ik wel accepteren).

Dus ja, als jouw batterij binnen net iets meer dan een jaar kapot is gegaan, dan zou je in beginsel wel een claim kunnen instellen tegen de verkoper, en reparatie of vervanging van de batterij claimen. Het probleem is echter dat je dan zélf actie zult moeten ondernemen. Je zult dan zélf moeten bewijzen dat laptopbatterijen over het algemeen langer behoren mee te gaan dan één jaar. Dat brengt kosten en moeite met zich mee, dus overweeg zorgvuldig wat je doet (bijv. reparatie bij een derde partij, of een nieuwe batterij kopen).

Je kunt het beste eerst proberen om bij de verschillende betrokkenen (verkoper, maar ook Apple zelf) gewoon vervanging of reparatie te regelen. Zit er niet meer dan één jaar garantie op dat ding via de fabrikant?

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 18-03-2009 13:38 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze geven maar 1 jaar garantie ja!
En het is niet mijn batterij die kapot is, die werkt nog naar behoren. Maar het schijnt dat er intern een probleem is in mijn macbook, want m'n batterij werkte wel op een andere macbook.
En idd, dit zou je niet mogen hebben na 1jaar en 5maanden. Maar ze blijven koppig en zeggen dat ze niets kunnen doen als ik er niet voor wil betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:59
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:46:
Ze geven maar 1 jaar garantie ja!
En het is niet mijn batterij die kapot is, die werkt nog naar behoren. Maar het schijnt dat er intern een probleem is in mijn macbook, want m'n batterij werkte wel op een andere macbook.
En idd, dit zou je niet mogen hebben na 1jaar en 5maanden. Maar ze blijven koppig en zeggen dat ze niets kunnen doen als ik er niet voor wil betalen
Heb je al met Apple zelf gebeld? Soms geven ze je dan een repair nummer waarmee je terug kunt naar de winkel. De winkel weet dan dat Apple de garantie heeft goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Apple levert doorgaans maar één jaar garantie op zijn producten nare man. Je hebt wel AppleCare of zoiets, waarmee je voor een schijntje (30 euro ofzo) tot 3 jaar bij kunt kopen. Echter de verwachte levensduur van een notebook is geen 1 jaar en 5 maanden, dus daarmee kun je naar de winkel of Apple gaan.

Ik denk al persoonlijk dat het een moeilijke zaak word, Apple is nou niet het meest happige bedrijf qua garantie geven wat buiten de garantie is in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

Exirion

Gadgetfetisjist

alex3305 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:35:
Apple levert doorgaans maar één jaar garantie op zijn producten nare man. Je hebt wel AppleCare of zoiets, waarmee je voor een schijntje (30 euro ofzo) tot 3 jaar bij kunt kopen.
Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet kost AppleCare voor een notebook je nog altijd 250 euro(!).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Apple staat erom bekend dat ze slechte service leveren (ik zie hier meer dan genoeg topics daarover voorbij komen). 't Is zelfs de reden dat ik niet wil dat m'n vriend er eentje koopt. Maar goed, daar heb je nu niks aan.

Met behulp van een rechtsbijstandsverzekering claimen dat je recht hebt op een werkend product en dat je een beroep doet op het non-conformiteitsbeginsel.

Als genoeg mensen dat doen (lees: in de 100'en of veel meer) heb je kans dat Apple zich eindelijk eens aan de wet gaat houden en fatsoenlijke producten gaat verkopen die doen wat je ervan mag verwachten (of fatsoenlijke service leveren).

Hoe meer mensen opgeven en maar gewoon betalen, hoe lucratiever deze business is voor Apple.

Ik snap echt niet waar die hype voor Apple vandaan komt, ieder ander product zou (m.i.) allang al afgeserveerd zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat zou ook mijn idee zijn en ik heb dat in het topic over de kapotte iPhone (zwerft hier ergens rond) ook al gezegd. De enige manier om zoiets aan te pakken als consument (afgezien van een lange en kostbare juridische procedure) is het 'stemmen met de voeten', dus gewoon Apple-producten links laten liggen. Persoonlijk vind ik een garantietermijn van één jaar ook nogal kort. Op de eerste de beste harde schijf van vijf tientjes krijg je drie jaar garantie, en dat is toch ook echt wel een onderdeel dat door zijn werking onderhevig is aan mechanische slijtage en dat behoorlijk gevoelig is voor gebruikersschade (vallen etc.).

Er wordt tegenwoordig door veel fabrikanten echt gedaan alsof electronica een verbruiksartikel is en die mentaliteit bevalt me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Exirion schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:43:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet kost AppleCare voor een notebook je nog altijd 250 euro(!).
Wat dan vervolgens weer een schijntje is vergeleken met de kosten voor een reparatie aan een laptop. De meeste reparaties zijn duurder dan dat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:19
Apple staat erom bekend dat ze slechte service leveren (ik zie hier meer dan genoeg topics daarover voorbij komen). 't Is zelfs de reden dat ik niet wil dat m'n vriend er eentje koopt. Maar goed, daar heb je nu niks aan.
Heerlijk als een mening zo lekker als feit wordt neergezet. Ik heb twee keer garantie moeten vragen bij Apple en beide keren kreeg ik een NIEUW product binnen drie dagen thuis geleverd.

Doe met die info wat je wil.
Er wordt tegenwoordig door veel fabrikanten echt gedaan alsof electronica een verbruiksartikel is en die mentaliteit bevalt me niets.
Als ik zie hoe mensen met draagbare producten als iPods en laptops omgaan dan vind ik het niet vreemd dat bedrijven het beperken tot een jaar. De vergelijking met een harde schijf die vanaf het moment dat hij geïnstalleerd wordt een stationair bestaan lijdt is niet op zijn plaats. Draagbare apparatuur is gewoon veel meer onderhevig aan slijtage.

[ Voor 35% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-03-2009 15:48 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
Ik neem aan dat de garantietermijn ook op de faktuur vermeld staat, waarom heb je daar bij aanschaf geen vragen over gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:44:
[...]

Als ik zie hoe mensen met draagbare producten als iPods en laptops omgaan dan vind ik het niet vreemd dat bedrijven het beperken tot een jaar. De vergelijking met een harde schijf die vanaf het moment dat hij geïnstalleerd wordt een stationair bestaan lijdt is niet op zijn plaats. Draagbare apparatuur is gewoon veel meer onderhevig aan slijtage.
Met het laatste deel ben ik het eens. Daarom is het zaak dat mobiele electronica ook gewoon weer gemaakt wordt waar-ie voor bedoeld is. Vroeger waren bijv. mobiele telefoons niet kapot te krijgen, nu is het allemaal zo teer dat je moet oppassen dat je ze niet te dicht in de buurt van je hoofd houdt, anders kan de vochtigheid van je adem het apparaat nog vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nare man schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 17:22:
[...]

Met het laatste deel ben ik het eens. Daarom is het zaak dat mobiele electronica ook gewoon weer gemaakt wordt waar-ie voor bedoeld is. Vroeger waren bijv. mobiele telefoons niet kapot te krijgen, nu is het allemaal zo teer dat je moet oppassen dat je ze niet te dicht in de buurt van je hoofd houdt, anders kan de vochtigheid van je adem het apparaat nog vernietigen.
Weet je waarom? Omdat 't allemaal kleiner, mooier en goedkoper moet. Anders verkopen ze niets. Maar de kwaliteit gaat daar inderdaad wel bij achteruit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Exirion schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:43:
[...]

Dan heb ik het mis inderdaad..
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:44:
[...]

Heerlijk als een mening zo lekker als feit wordt neergezet. Ik heb twee keer garantie moeten vragen bij Apple en beide keren kreeg ik een NIEUW product binnen drie dagen thuis geleverd.

Doe met die info wat je wil.
Zelf heb ik ook goede ervaring met de service van Apple (binnen 3 dagen een nieuwe iPod inderdaad), echter lees ik echt ontzettend veel verhalen over Apple producten die net buiten de garantie zijn. Ook bijvoorbeeld een Macbook Pro met een nooit-goed-geweeste Nvidia Geforce 8400M die stuk gaat na anderhalf jaar en waarop geen garantie wordt verleend, terwijl het algemeen bekend is dat deze niet goed is.
[...]

Overigens vind ik het best meevallen hoe mensen met hun spullen omgaan. MP3 spelers zijn gewoon gemaakt om mee te nemen en behoren dus vrij stevig te zijn en gewoon in iemand zijn zak te moeten kunnen. Daarnaast zijn laptops ook gemaakt om on-the-move te gebruiken...
CyBeR schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 17:24:
[...]

Weet je waarom? Omdat 't allemaal kleiner, mooier en goedkoper moet. Anders verkopen ze niets. Maar de kwaliteit gaat daar inderdaad wel bij achteruit.
Daar heb je wel een punt, maar waarom kunnen fabrikanten zoals Lenovo dan wel goede en stevige producten maken die goed meegaan. Volgens mij ligt het dus vooral bij de fabrikant en minder bij de consument.

Heeft de TS echter al contact opgenomen met Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 18:01:... dus gewoon Apple-producten links laten liggen.
Ik heb een apple macbook uit januari 2008. Het ding heeft al een aantal kuren vertoond. En toen het apparaat 2 weken uit garantie was, brak de apple toets van mijn toetsenbord. Het was dus werkelijk uitgesloten dat apple daar ook maar iets aan ging doen, gezien het feit dat het ding uit garantie was. Gelukkig heeft heb ik een nieuwe toets kunnen krijgen voor 10 EURO.

Dit was mijn eerste en laatste apple.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
jant schreef op zondag 22 maart 2009 @ 00:48:
[...]

Ik heb een apple macbook uit januari 2008. Het ding heeft al een aantal kuren vertoond. En toen het apparaat 2 weken uit garantie was, brak de apple toets van mijn toetsenbord. Het was dus werkelijk uitgesloten dat apple daar ook maar iets aan ging doen, gezien het feit dat het ding uit garantie was. Gelukkig heeft heb ik een nieuwe toets kunnen krijgen voor 10 EURO.

Dit was mijn eerste en laatste apple.
Door 1 zo'n ervaring? En denk je dat een andere fabrikant zo behulpzaam zal zijn als het buiten de garantie zit? Overigens wel knap dat je een toets kan laten afbreken, misschien riep dat ook wat vraagtekens op bij de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:34
vgroenewold schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:01:
En denk je dat een andere fabrikant ...
Beetje kort door de bocht, bij een Lada dealer heb je hele andere garantie-afwikkel-verwachtingen dan bij een Jaguar om maar iets te noemen. Gezien de prijs van een Apple mag het service-niveau ook wel wat hoger liggen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Pagina: 1