Toon posts:

2GB > 3GB= Nvidia display drivers weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik weet niet goed of ik deze post nou in dit PMG-forum, het videokaart-forum óf het notebook-forum moet plaatsen, maar dit lijkt me de beste optie.

Ik heb mijn Asus A8Sc (ook wel Z99Sc) notebook voorzien van een 2GB module (DDR2 667MHz). Deze heb ik in de plaats van één v/d twee aanwezige 1GB (DDR2 667MHz) modules geplaatst. Na het opstarten van Win XP Pro SP3 blijkt mijn Nvidia driver niet meer te werken, dus o.a. geen keuze meer om grotere resoluties te draaien (ivm extern beeldscherm) De drivers kunnen ook niet geinstalleerd worden; de setup geeft aan geen stuurprogramma's te vinden die compatible zijn met de hardware. Ik heb zowel de bestaande (voorheen succesvolle) en de nieuwste drivers geprobeerd.
Ook de hibernate/stand-by buttons in de 'Turn off pc' pop-up zijn niet meer beschikbaar.
Overigens wordt de 3GB wel herkend in o.a. SiSoftware Sandra. CCleaner etc.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik het kan oplossen?
Groet, Sam

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 11:34 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Aantal dingen om te bekijken:
1. Werkt het weer bij terugplaatsen van de oude module?
2. Zo nee, Driversweep gebruiken in veilige modus om de Nvidia drivers weg te krijgen, dan herinstallatie

Tja, op het moment zit ik op de derde stap al bij een Windows herinstallatie, hoewel me dat niet logisch lijkt dat dat de enige oplossing zou zijn. Misschien dat anderen nog een idee hebben anders.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
Misschien dat de videokaart dual channel geheugen nodig heeft. Dat werkt met twee ongelijke geheugen modules niet. (de onboard videokaart snoept neem ik aan je geheugen)

Verwijderd

Topicstarter
@ the_RJ: Na het plaatsen van de oude module werkte alles weer, d.w.z. de nieuwste Nvidia driver kon worden geinstalleerd en daarna werkten werkten ook de hibernate/standby buttons weer.

@ elmertje: Het dual channel principe kan kloppen, ik weet het niet zeker. Ik heb er niks over kunnen vinden (dat de kaart dit nodig heeft) De videokaart is trouwens een GeForce 8400M G 128 MB. Maar in dat geval zouden er dus twee identieke modules moeten worden geplaatst? (2 x 2GB)

Ik heb hier en daar wat gelezen over een '/3GB switch' in het boot.ini bestand, maar volgens mij is dat echt niet noodzakelijk. Ik heb de /3GB aanpassing in iedergeval geprobeerd en het hielp niks.

Iemand nog een aanvulling? Anders breng ik de module terug denk ik.
Groet, Sam.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

In principe heeft een IGP geen dual chanel nodig zover ik weet, werkt ook gewoon met single channel mijn 7150M werd geleverd met 3GB, 1x2GB en 1x1GB.

En heb onlang nog een 740G met 1x1Gb gebouwd, en andere IGP bordjes hadden in het verleden ook geen probleem met single channel geheugen.

Heb je geheugen al stress test gedaan? Wat je eigenlijk altijd moet doen bij nieuwe hardware, in omruil garantie periode. Fouten kunnen ook pas later opgemerkt worden, omdat ze hersteld kunnen worden en je het in begin niet opmerkt bij gewoon pc gebruik, internetten en dergelijke zal je pc niet zo snel de fout in gaan als het geheugen maar een paar foutje maakt, word dan hersteld en je ziet er niks van. Maar bij zware belasting duiken ze wel meer op en loopt je pc ineens vast na uurtje gamen of zo.

Dus altijd aantal uren vol belasten, en geheugen test software draaien.

Anders ruil het reepje eens om het een andere merk, misschien dat het dan wel goed werkt, niet goed compatibel geheugen geeft soms vreemde fouten.

Verwijderd

Topicstarter
@ mad_max234: Ik ben niet bekend met de termen die je noemt, maar wat je zegt over de modules omwisselen; bedoel je in de sloten? Ik had de nieuwe module in eerste instantie in slot 2 gedaan (als je dat zo kan zeggen). Ik zou dus de bestaande module (1GB) uit slot 1 in slot 2 kunnen doen, en de nieuwe (2GB) in slot 1. Dat is wat je bedoelt toch?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de modules omgewisseld; probleem blijft hetzelfde. Geen Nvidia display drivers meer en hibernate/standby buttons niet beschikbaar. Niemand anders van dit probleem gehoord? Misschien een specifiek XP- Asus- of Nvidia-probleem?
Sam

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Wat gebeurt er als je alleen die 2GB module gebruikt, en dus het andere slot leeg laat?

Verwijderd

Topicstarter
@ job: ha da's toevallig. heb ik zojuist gedaan en dat werkt gewoon, net alsof de twee modules van 1GB erin zitten. het ligt dus waarschijnlijk niet aan de nieuwe module.. (deze zit nu dus in slot 1 en slot 2 is leeg)
maar goed, now what?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 12:42 ]

• Stacey
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een HP xw4400 Workstation met een Nvidia Quadro FX 1500. De HP is uitgebreidt naar 3 GB. Als ik Windows opstart met de 3GB switch werkt de adapter niet, hij kan de drivers niet vinden, maar als ik zonder 3GD switch start werkt alles prima. Het heeft wel gewerkt met de switch, op een gegeven moment begonnen de problemen. Nu werkt het nog zo nu en dan. Maar vaker wel dan niet.

Wie weet hoe dit opgelost kan worden?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Misschien eens een oudere Nvidia driver proberen? Ik weet dat het normaal niet is wat je wilt, maar om te testen lijkt het me een logische optie?

Iets anders wat ik nog bedacht is in de BIOS te zoeken naar shadow memory, memory holes and memory remapping en soortgelijke dingen??? Speel eens met deze settings. In de BIOS staan misschien ook nog wel opties om het video geheugen aan te sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jouke74 op 14-05-2009 12:46 ]

"That was left handed..." - JJH

• Stacey
Hallo, probleem lijkt opgelost. Heb de nieuwste nvidia drivers geinstalleerd en nu start ie al 2x goed op. Had er eerst weinig vertrouwen in omdat ik dat al eens had geprobeerd. Maar dat is een tijd geleden en nvidia heeft nu nieuwe drivers.

geheugen-remapping uitschakelen in de BIOS had niet het gewenste effect. Deze staat dus weer aan.

Bedankt voor de moeite iig!

• Stacey
Herstel... De fout treedt gewoon weer op... Bij bronnen van de vga staat 't volgende:

Invoer-/uitvoerbereik 03B0 - 03BB wordt gebruikt door:
Intel(R) 975X PCI Express Root Port – 277D
Invoer-/uitvoerbereik 03C0 - 03DF wordt gebruikt door:
Geheugenbereik 000A0000 - 000BFFFF wordt gebruikt door:

Heeft dit er iets mee te maken?

• Stacey
Iemand?!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 16:49
Zijn dat niet de IRQ of I/O Fouten. Waarschijnlijk is er een conflict met een van deze. Misschien in de bios eens kijken of je wat kan aanpassen zodat het wel werkt. Bijvoorbeeld ongebruikte apparaten uitschakelen.

• Stacey
Geen verandering... En het begint nu toch echt te vervelen! Ga niet elke keer mijn vid-kaart opnieuw installeren....

Groeten
Pagina: 1