SQL vs SOAP XML

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Beste tweakers,

Het volgende is aan de hand:
Er zijn twee applicaties met beiden een eigen database. Nou moet applicatie 2 soms de database raadplegen van applicatie 1.

Beide databases zijn MSSQL dus daar ligt het probleem niet. Ik zat zelf te denken om gewoon een SQL connectie te gebruiken en voor die connectie gebruik ik een gebruiker met alleen leesrechten.
Mijn collega, vond dit zelf niet zo'n heel strak idee en zat meer aan een XML connectie te denken.

Nu wil ik graag van jullie weten, welke optie zou jij kiezen, of heb je zelfs een betere optie.

Die SQL verbinding lijkt me in mijn voorstel net zo veilig als die XML connectie. Bovendien hoeft het niet platformonafhankelijk te zijn. Daarnaast lijkt mij SQL sneller dan die XML connectie.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou een gewone database-verbinding met SQL gebruiken. Daar is het immers voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als ze op dezelfde server draaien zou ik niet moeilijk doen, gewoon een SQL verbinding. Zijn het twee verschillende machines dan zou ik het er vanaf laten hangen of het een prettig idee is dat de databaseservers van buitenaf benaderbaar zijn.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
BlackHawkDesign schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:22:
Beste tweakers,

Het volgende is aan de hand:
Er zijn twee applicaties met beiden een eigen database. Nou moet applicatie 2 soms de database raadplegen van applicatie 1.

Beide databases zijn MSSQL dus daar ligt het probleem niet. Ik zat zelf te denken om gewoon een SQL connectie te gebruiken en voor die connectie gebruik ik een gebruiker met alleen leesrechten.
Mijn collega, vond dit zelf niet zo'n heel strak idee en zat meer aan een XML connectie te denken.

Nu wil ik graag van jullie weten, welke optie zou jij kiezen, of heb je zelfs een betere optie.

Die SQL verbinding lijkt me in mijn voorstel net zo veilig als die XML connectie. Bovendien hoeft het niet platformonafhankelijk te zijn. Daarnaast lijkt mij SQL sneller dan die XML connectie.

Wat is jullie mening?
Ik denk dat het gewoon afhankelijk is van wat de bedoeling precies is ...

Als de 2de database (waar je gegevens uit leest), gevoelige info bevat; vaak wijzigt; door meerdere andere applicaties moet kunnen geraadpleegt worden etc... dan is het misschien handig om er abstractie van te maken, en enkel toegang toe te laten dmv een of andere service (webservice).

Is het enkel die ene applicatie die data nodig heeft, dan zou je het via SQL kunnen doen; dit zal imho ook performanter zijn.

The choice is yours.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:29

Kettrick

Rantmeister!

Probeer vooral te bedenken hoe de toekomst er uit ziet, ga je dezelfde data later ook in andere applicaties gebruiken ?

Ik zou zelf de voorkeur geven aan een XML/SOAP constructie, op die manier voorkom je een wildgroei aan verbindingen tussen verschillende applicaties. Als je tzt wijzigingen door wil voeren in het DDL bestaat de kans dat een andere applicatie omvalt.

Uiteraard is alles afhankelijk van de soort data dat je nodig hebt, de hoeveelheid data, de interval , etc. misschien handig om iets meer info te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van de situatie.

Op 1 en dezelfde server zet ik gewoon een aantal views of sprocs op op db 1 die data ophaalt van db 2. De applicatie gebruikt dus maar 1 connectie string.

Bij verschillenden servers binnen hetzelfde netwerk doe ik dat ook. Is het niet hetzelfde netwerk gebruik ik een webservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Tijdje geleden dat ik dit topic ingezien heb.

De data wordt waarschijnlijk alleen gedeeld tussen die 2 applicaties. Ik verwacht dat het er niet meer zullen worden. Die tabel bevat gebruikersinformatie, zoals inlognamen en wachtwoorden, redelijk gevoelig dus.

Uiteindelijk hebben we gekozen om een view aan te maken in een aparte database. Deze kan ik wel benaderen met een gebruiker die alleen leesrechten heeft.

p.s: Het zijn verschillende servers, maar wel binnen hetzelfde netwerk. Ik kreeg in sql het niet voor elkaar om verbinding te maken met die andere server waar die view in staat. Nu heb ik het opgelost in mijn databaseklasse, iets minder mooi, maar het moet maar.

Evengoed bedankt voor alle input!!

[ Voor 22% gewijzigd door BlackHawkDesign op 01-04-2009 09:14 ]

Pagina: 1