Ophalen nieuwe auto, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Vreemd genoeg lijkt het alsof hier nog geen topics over zijn, dus vandaar bij deze. Binnenkort ga ik bij de garage een nieuwe (eerstehands, zeg maar) auto ophalen, maar ik vraag me af waar ik bij aflevering allemaal op moet letten? Natuurlijk op eventuele krasjes en hoe de auto er binnenin uitziet, maar zijn er nog speciale zaken? Zoals of je wel alle opties krijgt die je hebt besteld etc. etc?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

- Onbeschadigd
- Kilometerstand (enkele honderden kilometers is niet abnormaal overigens, ga je over de 750 komt het me vreemd voor; waar is de auto dan voor gebruikt?)
- Bestelde opties geleverd
- Kentekenbewijs aanwezig
- Service/onderhoudsboekje aanwezig
- vergeet de tweede sleutel niet ;)

(zelf zal ik voortaan ook controleren of mn wielen vastzitten. Kreeg mijn laatste auto mee met alle 10 bouten van de voorwielen nagenoeg helemaal los, dit merk je overigens al na enkele meters te hebben gereden)

[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 18-03-2009 09:22 . Reden: aanvulling, reservesleutel ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Alle knopjes en schakelaars even ter plekke proberen. Toen ik mijn nieuwe auto vorig jaar ging halen zat het raam aan de passagierskant vast, mooi dat ik dat knopje niet geprobeerd had bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als het trouwens een leasebak is, bel dan ff met je leasemaatschappij. Wellicht dat zij nog bepaalde dingen willen weten/hebben, of worden bepaalde zaken rechtstreeks door de dealer naar de leasemaatschappij gestuurd (reservesleutel?), waardoor jij ze niet zal ontvangen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50
AllSeeyinEye schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:19:
- Onbeschadigd
- Kilometerstand (enkele honderden kilometers is niet abnormaal overigens, ga je over de 750 komt het me vreemd voor; waar is de auto dan voor gebruikt?)
- Bestelde opties geleverd
- Kentekenbewijs aanwezig
- Service/onderhoudsboekje aanwezig
- vergeet de tweede sleutel niet ;)

(zelf zal ik voortaan ook controleren of mn wielen vastzitten. Kreeg mijn laatste auto mee met alle 10 bouten van de voorwielen nagenoeg helemaal los, dit merk je overigens al na enkele meters te hebben gereden)
Enkele honderden kilometers moet je ook nooit accepteren. Niet meer dan 10 Km wat mij betreft. Het enige wat er mee gereden is, is van de boot naar de opslag en van de opslag op de vrachtwagen.

Meer dan 10 Km betekend dat ze hem meegegeven hebben aan een klant die wilde proefrijden (veel kleine garages hebben niet van alle versies een proefauto). Je weet zelf wat er dan met je "nieuwe" auto is gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bij sommige auto's kun je de kilometerstand resetten tot 0 als deze nog niet boven de 750 KM is geweest, middels de OBD en de boordcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 13:38
Heb nu ervaring met 5 nieuwe auto's en overal stond minder dan 5 km op de teller.
Als er 750 km opstaat is het in mijn optiek niet nieuw meer en mogen ze of de auto houden of nog een flink stuk van de prijs doen.

Verder goed controleren of alles onbeschadigd is en alle opties erop zitten en werken.
Wielbouten controleren is mss een goede al zal het zelden voorkomen denk ik.

Toen ik een toonzaalmodel kocht en meer dan een week moest wachten op de papieren (belgië he) heb ik zelfs geëist dat hij uit de toonzaal verwijderd werd. Ze hebben hem toen apart gezet in een afgesloten garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

km stand is niet altijd laag:

testritje fabriek
naar transport
transport naar dealer
dealer naar leasemaatschappij
leasemaatschappij naar afleverpunt

Met een paar kilometer erop is de teller gereset, daar kan je bijna zeker van zijn. Zoals Exorcist al aangeeft is dat dus goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
AllSeeyinEye schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:03:
km stand is niet altijd laag:

testritje fabriek
naar transport
transport naar dealer
dealer naar leasemaatschappij
leasemaatschappij naar afleverpunt

Met een paar kilometer erop is de teller gereset, daar kan je bijna zeker van zijn. Zoals Exorcist al aangeeft is dat dus goed mogelijk.
Een auto heeft een testrit bij de fabriek. Daarna wordt een auto gereset. Transport gebeurt met vrachtwagens en schepen. Ook het afleveren van een auto gebeurt op een autotrailer. Er zal nagenoeg nooit met een auto naar het afleverpunt gereden worden.

Ik zou een auto met 200 KM er op bijvoorbeeld niet accepteren als een nieuwe. Ook omdat ik zelf al een paar keer heb mogen proefrijden in al verkochte auto`s. Dus bij 200 KM op een teller ga ik er gelijk vanuit dat dat gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Snuffel

Vroem!

Engineer Stewie schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:58:
...

Toen ik een toonzaalmodel kocht en meer dan een week moest wachten op de papieren (belgië he) heb ik zelfs geëist dat hij uit de toonzaal verwijderd werd. Ze hebben hem toen apart gezet in een afgesloten garage.
Ha, ik heb het anders gedaan. Mijn auto wilden ze graag langer in de showroom hebben om mee te patsen, en ik heb gezegd ze dat geld ging kosten. Wat nog werd geaccepteerd ook :D
Scheelde mooi 1500 gulden (ja gulden) :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wat velen al zeggen.... nieuw = lage km-stand.... fabriek - boot - vrachtwagen - dealer... lijkt mij 5km op de teller meer dan zat.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 23:43
Naboo schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:46:
Wat velen al zeggen.... nieuw = lage km-stand.... fabriek - boot - vrachtwagen - dealer... lijkt mij 5km op de teller meer dan zat.....
Het lijkt me toch dat er bij de fabriek wel even een testronde gereden wordt om te controleren of alle zaken goed in orde zijn, of er geen rare piepjes en kraakjes voorkomen en of alles wel goed vast zit. Je kijkt toch raar op als je bij het optrekken met je stoel achteroverkantelt.

Maar meer dan een kilometer of honderd moeten ze er niet mee gemaakt hebben lijkt me toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56

job

Jape schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:03:
Het lijkt me toch dat er bij de fabriek wel even een testronde gereden wordt om te controleren of alle zaken goed in orde zijn, of er geen rare piepjes en kraakjes voorkomen en of alles wel goed vast zit. Je kijkt toch raar op als je bij het optrekken met je stoel achteroverkantelt.
Dan wordt de teller gewoon gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

job schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:05:
[...]
Dan wordt de teller gewoon gereset.
En de leasemaatschappij reset ook de teller nadat de auto is opgehaald (of gebracht) van (door) de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31
ik krijg als het goed is 27 april mijn nieuwe auto, zal dit topic ook even in de gaten houden aangezien dit mijn eerste nieuwe auto wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

AllSeeyinEye schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:32:
[...]

En de leasemaatschappij reset ook de teller nadat de auto is opgehaald (of gebracht) van (door) de dealer?
Mijn leasemaatschappij heeft mijn leaseauto nog nooit gezien? Die is bij de dealer besteld en bij dezelfde dealer door mij opgehaald na aflevering op een oplegger. Er stond btw 9km op de teller, en veel meer zou ik niet accepteren. Ik heb zelf bij een autofabriek een tijdje nieuwe auto's direct van de lopende band wat rondgereden, en veel verder meer dan een rondje parkeerplaats en een testritje op een track van misschien 2km gaat het niet. De teller werd daarna overigens op 0 gezet. Daarna wordt de auto per vrachtwagen naar een boot gebracht, van de vrachtwagen op de boot gereden (<2km). Hetzelfde gebeurt nog eens als de boot op de plaats van bestemming is aangekomen (weer <2km), en dan alleen nog van de vrachtwagen naar de showroom (paar meter). Honderden kilometers is dus echt zwaar onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 22:06
Volgens mij hoef je niet veel te controleren. Wanneer je er later achter komt dat een knopje het niet doet dan is dat een garantiekwestie. Er is dus geen noodzaak om alle toeters en bellen direct bij het ophalen te controleren.
Stoffel schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:49:
[...]

Mijn leasemaatschappij heeft mijn leaseauto nog nooit gezien? Die is bij de dealer besteld en bij dezelfde dealer door mij opgehaald na aflevering op een oplegger.
Niet bij iedere leasemaatschappij kan de auto bij een dealer naar keuze worden besteld. Sommige leasemaatschappijen kopen de auto's centraal in. In zo'n geval zal de auto dus wel even naar de klant gebracht moeten worden.

[ Voor 52% gewijzigd door argro op 18-03-2009 15:06 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Die optie had ik ook, maar dan werd er gewoon een dealer uitgezocht waar hij afgeleverd werd, en kon je hem alsnog direct daar afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
[...]
In zo'n geval zal de auto dus wel even naar de klant gebracht moeten worden.
Op een trailer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22

PoweRoy

funky!

naast de km stand, kijk of alle opties/pakketten die je er bij hebt genomen ook daadwerkelijk erin zitten en werken.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47
Kijk even goed naar de rand van de deuren of daar geen beschadigingen zitten.

Als ze de auto van de oplegger moeten rijden is er vaak weinig ruimte om de deur te openen en dan komt deze nog wel eens tegen het hekje aan zeg maar.

Ik werkte vroeger ook bij een Volkswagen dealer waar dit nog wel eens voorkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47
Bij mij werd de auto ook op een trailer voor de deur afgeleverd (via Athlon Car Lease). Het is maar net wat voor afspraken je werkgever heeft gemaakt met de leasemaatschappij.

Mijn werkgever wil niet dat ik een halve dag bezig ben om een auto op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Controleer of alle opties aanwezig zijn.
Bij mijn auto hadden ze dus mooi de cruisecontrol achterwege gelaten.

Achteraf bleek dat ze een andere uitvoering besteld hadden, die exact gelijk was, op de cruisecontrol na. Die hebben ze dan welliswaar achteraf ingebouwd, maar het haalt het niet bij de kwaliteit die het af-fabriek zou hebben.

Was voor mij ook de laatste keer dat ik bij die dealer binnen geweest ben. Z'n onderhoudsbeurten krijgt ie ergens anders.
[insert-rant-over-fiat-dealer-in-tilburg O-) ]

Volgende keer ga ik dus echt een rondje doen, en alles bekijken en controleren. Als er zaken missen, of niet werken neem ik 'm niet mee. Hoe ze het dan fixen interesseert me niet, al bestellen ze een nieuwe, maar ze zorgen maar dat het in orde komt.

[ Voor 3% gewijzigd door BM op 18-03-2009 15:58 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zorg dat de verzekering etc geregeld is voordat je uit de schowroom oid wegrijdt.

Zit bv bij de afleverkosten een volle tank brandstof, controleer dit. Voor de rest ga ik ervan uit dat je na afloop gewoon bij de dealer langs kunt gaan voor vragen/onduidelijkheden. Dat was bij mijn auto indertijd wel zo.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Laatst online: 30-03 22:35

jep

Het lijkt me niet dat er garages zijn die nieuwe auto's meegeven voor een proefrit. Wat wel kan is dat hij naar de professionele auto was boer gaat. Dan kom je al snel aan 20 km ofzo. 75 Lijkt mij ook veel teveel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 14:05
Ze komen gemiddeld tussen de 5 en 11 km van de trailer. Proefrit monteur + 1 of 2 km, tanken + 3 km, evt naar de poetser voor goed polijsten kleine transportschade + 6 km. Ramen tinten/bestickering + 3 km.

Overigens zijn deze kilometrages niet standaard. Hangt er vanaf of het uitbesteed moet worden als het ons beter uitkomt, of het betreffende bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door El-Loco op 18-03-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als het een Lamborghini of Ferrari is dan kunnen er wel wat meer kilometers op staan omdat die een voor een worden getest. Maar die kans lijkt me klein dat je een lambo hebt.

Oh, en natuurlijk niet vergeten om te vragen om een volle tank bij aflevering. Dat vind ik wel mogen eigenlijk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:11
Ik was bijna vergeten te vragen of ze m'n autoradio wilden overzetten, want ik ben die pinnetjes kwijt om em eruit te halen, voor hun 2 min werk.

Misschien ook iets om op te letten, als er geen standaard radio ingebouwd zit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
argro schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:59:
Volgens mij hoef je niet veel te controleren. Wanneer je er later achter komt dat een knopje het niet doet dan is dat een garantiekwestie. Er is dus geen noodzaak om alle toeters en bellen direct bij het ophalen te controleren.
Klopt, ook missende opties zul je achteraf nog wel aan kunnen kaarten.

Controleren op eventuele transportschades lijkt me dan weer wel aan te raden. Zie maar eens aan te tonen dat die schade er al in zat toen je hem ophaalde...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 12:01
Mijn leaseauto was door de leasemaatschappij bij de dealer opgehaald. Ik was toevallig bij een klant in de buurt en kon de auto bij de LM ophalen. Er stond toen 19km op.
Auto zag er netjes/schoon gewassen/gepoetst? uit.

Bij de LM toen ook gecontroleerd of alle opties er op zaten. Dit was allemaal in orde.

[ Voor 16% gewijzigd door Jozz op 19-03-2009 12:46 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
als ik een leaseauto zou hebben zou het me niks kunnen schelen als er een paar honderd KM op staat. Is toch niet mijn auto in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20

AMDFreak

Intel is zo..

Die km-stand mag je best eisen dat ie op 5km staat.. maar uit eindelijk zal je nooit weten of er iemand al een proefritje erin heeft gemaakt. Als je ziet hoe makkelijk het is om de km te resetten..

Kijk ook of er niet al gebruikers-sporen op zitten. (Wielkasten goed schoon?) je wilt natuurlijk je auto niet meenemen als je weet dat er iemand anders erin heeft "proef" gereden.
Een beetje dealer loopt alle knopjes met je door. Ga in de auto zitten, beetje met de knopjes spelen enz.. daarna rij je pas weg.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:09

-tom-562

Oliesjeik

Meestal niet.
Ik werk zelf bij Athlon als chauffeur, en nieuwe auto's worden gewoon naar klanten toegereden. Er wordt niks gereset ofzo.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

>10 km op de teller heb ik bij de laatste 15 auto's die ik kocht nog nooit meegemaakt.

Verder controleer ik alleen op schade aan het in- en exterieur. De rest controleer ik wel op mijn gemak thuis,ook de opties e.d.

(Toen ik na 2,5 jaar mijn Tino inruilde zag ik tijdens het schoonmaken een knopje waarvan ik geen idee had waar het voor diende. :X )

ARME AOW’er

Pagina: 1