Ehternet Via Energienetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
Hallo,

we hebben sinds pas 2 van die adapters die je elk in een stopcontact stopt
en dan via de energie-stroom een verbinding maken.

- Ten eerste, kan dat zo echt werken en heb je dan geen risico op corrupte data ofzo?
Het lijkt mij niet erg geweldig om data door 230V te laten lopen.

- Daarnaast, is het wel veilig?
Hoe weet je nou dat de data niet alleen van adapter naar adapter loopt?
Natuurlijk zouden de adapters op elkaar zijn afgestemd,
maar dat lijkt me geen verzekering dat de data ook alleen naar die ontvangende adapter loopt.
Kan de data niet ergens anders heen lekken of ergens anders opgevangen kunnen worden?

- En dan ook nog, hoe consistent is de data en snelheid, zou je ergens verlies aan kunnen hebben?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Theoretisch komt de data niet verder dan je hoofdaanlsuiting, verder zit er normaal gesproken net zoals bij WiFi een WEP of WPA versleuteling op.

[ Voor 2% gewijzigd door Nielson op 18-03-2009 09:08 . Reden: Interessante faq van danmaarniet ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-03 15:26

Wish

ingwell

http://www.devolo.nl/nl_NL/service/dLANFAQ.html

En als de adapters niet van dit merk zijn, heeft jouw merk vast ook wel een FAQ.

[ Voor 47% gewijzigd door Wish op 18-03-2009 08:28 ]

No drama

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 11:53
Nee, het werkt voor geen meter en het is ook nog eens onveilig. En toch brengen al die fabrikanten die dingen op de markt...
Wat denk je zelf :?

Punctuality is the politeness of kings

• DamageInc.
Nielson schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:26:
Theoretisch komt de data niet verder dan je hoofdaanlsuiting, verder zit er normaal gesproken net zoals bij WiFi een WEP of WPA versleuteling op.
Mja, voor zover ik weet is er een wachtwoord nodig.
Maar wat bedoel je met de hoofdaansluiting, van het stroomnetwerk?

Ik was ook nog vergeten te vragen:

Sinds die data dan via de energie-stroom gaat, krijg je geen storingen in andere apparaten?
Vooral zoals audio met stereo's, gitaarversterkers en pedalen, etc.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:57:
Nee, het werkt voor geen meter en het is ook nog eens onveilig. En toch brengen al die fabrikanten die dingen op de markt...
Dat is eigenlijk geen argument. Fabrikanten kunnen heus iets op de markt brengen dat onveilig is maar wel voldoet voor de meeste mensen omdat ze er toch niets van kennen of omdat het toch alleen maar gekraakt kan worden door mensen met wat kennis van zaken. Denk maar aan de zogenaamde superveilige USB sticks die een tijdje terug op tweakers werden gereviewed.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-03 10:05
Ik heb sinds kort een homeplug set in gebruik. Dit was en is voor mij de meest praktische oplossing. Voorheen had ik bedraad ethernet, maar mijn computer staat nu een verdieping hoger, dus vandaar.

In elk geval ben ik er zeer tevreden over. Eigenlijk merk ik geen verschil met het bedrade ethernet. Ook van storingen op andere apparatuur heb ik totaal geen last.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 13:06
DamageInc. schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:00:
[...]

Maar wat bedoel je met de hoofdaansluiting, van het stroomnetwerk?
Het woord zegt het al een beetje, het hoofd van de aansluiting, oftewel waar je aansluiting het huis binnenkomt.
Ik was ook nog vergeten te vragen:

Sinds die data dan via de energie-stroom gaat, krijg je geen storingen in andere apparaten?
Nee. Ik denk dat het gebruik maakt van minimale wisselingen. Andere storingen (pieken, drops) zijn van een veel grotere categorie. Een lamp aanzetten geeft veel meer storing.

Trouwens, je hebt zelf zo'n setje, waarom test je het niet in plaats van het te vragen? Een beetje eigen inzet zou fijn zijn.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je krijgt geen verstoring, je hebt namelijk een special kastje nodig om het signaal eruit te filteren. Voor alle andere apparaten is het gewoon 230V wat erop staat. Echter, een netwerk via stroomkabels is niet altijd zalig makend. Zeker als je een oude stoppenkast hebt (waar je nog ouderwetse stoppen in moet draaien) is de kans dat je over groepen heen verbinding kunt maken zeer klein. Als je binnen dezelfde groep blijft zitten heb je hier geen last van. Met een moderne stoppenkast heb je hier minder last van, al kan het nog steeds zo zijn dat je groepen-overstijgend geen contact kunt krijgen. Als het netwerk over verschillende groepen loopt, zul je ook vrijwel zeker niet de beloofde snelheid behalen. Dit heb ik zelf proef ondervindelijk vastgesteld met 2 verschillende setjes, beiden van sitecom, setje 1 beloofde 80 Mbps en setje 2 200 Mbps. Met setje 1 kwam ik, in een huis met bedrading & stoppenkast die hooguit 15 jaar oud is, binnen dezelfde groep tot 68 Mbps, groep overstijgend was het slechts 11 Mbps. Met setje 2 haalde ik 183 Mbps binnen dezelfde groep, groep overstijgend slechts 42 Mbps. Uiteindelijk heb ik maar een Dual-band N Wifi router aangeschaft, en haal nu wel alles uit mijn internetverbinding (24 Mbps down).
[...]

Er is geen wachtwoord voor nodig wat een gebruiker invoert, in de kasten zit de beveiliging ingebouwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Nitroglycerine op 18-03-2009 10:15 ]

Hier kon uw advertentie staan

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]
Jawel, als jij een mp3 zou streamen via het netwerk door je energienetwerk, dan komt het geluid niet uit je pc maar uit je stereo |:(
Tuurlijk niet! Daar houden de fabrikanten echt wel rekening mee, ik werk al nu al dik een jaar mee.
En vergeleken met Wireless is het echt een verademing ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Hoe kom je daarbij? Dat kan natuurlijk niet waar zijn, de hoofdaansluiting is gewoon een koperdraad en elektrische signalen hebben de neiging om daar gemakkelijk door te gaan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:18:
[...]

Hoe kom je daarbij? Dat kan natuurlijk niet waar zijn, de hoofdaansluiting is gewoon een koperdraad en elektrische signalen hebben de neiging om daar gemakkelijk door te gaan.
Het signaal gaat niet buiten jouw meterkast, dus hij kan niet bij de buren binnenkomen.
Tenzij je buurman een kabeltje heeft afgetapt bij jou, en dan nog, heeft hij ten alle tijden het wachtwoord van je netwerk nodig(van die adapters), dus het is veilig genoeg ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:18:
[...]

Homeplug-Powerline Faq
Can my neighbour steal my internet connection if he has a HomePlug?

No, the electricity meter acts as block on the signals that are transmitted across the network, so there is little chance of them leaking out on to the public wiring and your neighbours picking them up. Your are able to encrypt the signal if you are on a shared power supply within a house share for example.

Verwijderd

DennusB schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:29:
Het signaal gaat niet buiten jouw meterkast, dus hij kan niet bij de buren binnenkomen.
Hoezo? Er is toch niets afgeschermd in de meterkast? Ik heb het helemaal niet over veiligheid, ik zeg alleen dat het signaal wel naar buiten gaat.

Verwijderd

No, the electricity meter acts as block on the signals that are transmitted across the network, so there is little chance of them leaking out on to the public wiring and your neighbours picking them up. Your are able to encrypt the signal if you are on a shared power supply within a house share for example.
Het klopt dat de hoofddraad wel een paar x rondgedraaid worden in meter (m.a.w. een spoel is), het zou i.d.d. kunnen dat het homeplug signaal hoogfrequent genoeg is om hier serieuze tegenwerking van te ondervinden. De kans is dus aanwezig dat een groot deel tegengehouden wordet, maar niet alles.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 18:51

mace

Sapere Aude

Het werkt, uit persoonlijke ervaring weet ik dit. :)

En nu niet meer zo zeuren. :P :+ ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
DennusB schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:13:
En vergeleken met Wireless is het echt een verademing ;)
Alleen jammer van de extreem hoge latency van EoP adapters.. WiFi wint het daar nog dik van.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Praktisch gaat het signaal dus wel je huis uit.Het signaal gaat gewoon door de hoofdzekering heen,maar verzwakt verderop afhankelijk van de afstand.Aangezien in een groepenkast meerdere zekeringen van verschillende groepen zit ,en bv. de pc op zolder op groep 1 zit en die in de woonkamer op groep 6,moet het signaal ook dus door de zekeringen heen.

• vincedd
mace schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:23:
Het werkt, uit persoonlijke ervaring weet ik dit. :)

En nu niet meer zo zeuren. :P :+ ;)
Heb de de kabel in de straat aangepeld?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 18:51

mace

Sapere Aude

vincedd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 19:19:
[...]

Heb de de kabel in de straat aangepeld?
Nee, maar de buren hebben dezelfde als ik en we kunnen elkaars signaal niet zien.

• vincedd
mace schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 19:39:
[...]

Nee, maar de buren hebben dezelfde als ik en we kunnen elkaars signaal niet zien.
Maar tussen jou en de buren zit een meter of wat kabel,en wie zegt dat de buren van jou op dezelde fase zit als bij jou thuis.In Nederland is het elektriciteitsnet opgedeeld in 3 fases: huis nr.1 zit op L1,huis nr.2 op L2,huis nr. 3 op L3,huis nr.4 op L1 enz.enz.Dat noemen ze faseverdeling.Dus het kan best zijn dat ze jou niet zien als jij op een andere fase zit.Die bevestiging kan je alleen maar geven als je de kap van je hoofdzekering bij jou en de buren van jou eraf haalt en kijkt op welke kleur draad de hoofdzekering zit,en ik weet voor 99% zeker dat het bij jullie verschillend is.Dus wat jij zegt kan je dus niet bevestigen.

[ Voor 3% gewijzigd door vincedd op 18-03-2009 20:09 . Reden: wat aangepast ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zie nergens de opmerking staan dat het ook mogelijk is om 3 fasen in huis te hebben. Als er 2 groepen op ieder een eigen fase zitten, kunnen de adapters elkaar dus niet zien. Hier moet je natuurlijk wel rekening mee houden vantevoren.

Volgens de link die danmaarniet aanhaalde, is het wel mogelijk om de adapters onderling als repeater te gebruiken, waardoor je de netwerkjes dus toch zou kunnen koppelen: http://www.devolo.nl/nl_NL/service/dLANFAQ.html#Frage_039

En in theorie kunnen de signalen niet door de kWh meter heen; deze filtert ze eruit. Of dit in de praktijk ook zo goed werkt weet ik niet.
mace schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 19:39:
[...]

Best mogelijk dat de buren op een andere fase zitten dan jullie. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DamageInc.
Arnout schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:07:
[...]

Het woord zegt het al een beetje, het hoofd van de aansluiting, oftewel waar je aansluiting het huis binnenkomt.

[...]

Nee. Ik denk dat het gebruik maakt van minimale wisselingen. Andere storingen (pieken, drops) zijn van een veel grotere categorie. Een lamp aanzetten geeft veel meer storing.

Trouwens, je hebt zelf zo'n setje, waarom test je het niet in plaats van het te vragen? Een beetje eigen inzet zou fijn zijn.
Ja, het ding is, ik gebruik het niet zelf, ik heb het ook niet in huis gehaald.
Dus ik was er eigenlijk niet zo blij mee, niet wetend hoe het werkt.
Ten eerste omdat mijn computer op dezelfde router zit, en ik gebruik veel audio-apparatuur.

Zoals je al zei, een lamp zorgt voor meer storing, wat ik vaak merk met knallen door speakers.
Vandaar dat ik dus al helemaal niet zeker was over data via de stroomleiding.
Maar dat zal inderdaad veel kleinschaliger zijn dan.

• DamageInc.
Jammer, als het zo is, dat de vertraging zo hoog is met die adapters.
Of valt dat wel mee?

In ieder geval, heeft dat ook een effect op mijn verbinding?
Nogmaals, de adapter zit op dezelfde router als mijn bekabelde PC.

Voor zover ik heb getest heb ik er niet echt last van.
In ieder geval de ping, de snelheid wordt natuurlijk wel wat gebruikt als er wordt gedownload.

Maar zie je hoe al die variabelen verwarrend zijn? XD
Ik werd zelf ook helemaal gek toen ik bedacht hoe het zou moeten werken.

Trouwens, bij Sweex beweren ze wel dat de data niet buiten hetzelfde stroomnetwerk komt.
Of ze dat zomaar zeggen of echt zo is, is natuurlijk maar de vraag,
maar de kans is dat ze gelijk hebben.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Blord

Hello Kitty !

Ik heb zelf Devolo Dlan's en de ping is nagenoeg dezelfde als met een Cat5e kabel. Met de speedtest.net heb ik de ping gemeten van beide aansluitingen en de ping was gewoon tot op de milliseconde gelijk.

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:06:
Ik zie nergens de opmerking staan dat het ook mogelijk is om 3 fasen in huis te hebben. Als er 2 groepen op ieder een eigen fase zitten, kunnen de adapters elkaar dus niet zien. Hier moet je natuurlijk wel rekening mee houden vantevoren.
Het schijnt wel te werken met 3 fasen, maar heel slecht (lage snelheid tussen de fasen). Zie hiervoor eerdere topics.
Pagina: 1