Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 23:16

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Mensen,

Ik heb vandaag, nog al grof door de telefoon "de zak" gekregen.

Ik werk als IT bij een beveiligingsbedrijf en zorg dat remote viewing (camera's in winkels vanuit de "controle kamer" meekijken") blijft draaien, standaard software/hardware support aan de administratie, alles met een stekker repareren e.d.

Ik heb mijn contract october '08 gehad zonder proeftijd (had hier voor al een halfjaar contract), en deze loopt dus door tot october '09. Een jaar contract dus van 40uur per week.

Wel staat er in dat "Deze overeenkomst kan door ieder der partijen tussentijds worden beeindigd met inachtneming van een opzegtermijn van één maand"

Het juridish loket verteld:
Kan ik met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds ontslagen worden?
Uw werkgever kan uw arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd alleen beëindigen in de volgende gevallen:
U heeft vooraf in de arbeidsovereenkomst afspraken gemaakt over tussentijds opzeggen. Dit moet dan altijd schriftelijk gebeuren.
U zit nog in de proeftijd (als er een is overeengekomen).
Uw werkgever kan een dringende reden aanvoeren (zie het artikel Ontslag op staande voet).
(http://www.hetjl.nl/hetjl...591&nodeId=17&languageId=)

Ik ben morgen verzocht om op kantoor te komen voor een bespreking. Zeer waarschijnlijk om een ontslagregeling te treffen, maar Ik weet niet zo goed wat mijn opties zijn, en waar ik recht op heb.

Mag ik door blijven werken voor de volle maand, of moet ik meteen vertrekken?
Krijg ik meerdere maanden mijn salaris door betaald of alleen nog deze maand?

En als de enige ITer, ben ik verplicht om een vervanger in te werken?

Ik zou graag wat beter geinformeerd de vergader kamer in willen stappen morgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Namu op 18-03-2009 02:57 ]

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Allereerst wil ik zeggen dat ik met je mee leef en dat dit enorm k*t is...

Verder heb Ik geen idee wat je rechten zijn maar ik weet wel dat zoiets ook een vriend van mij overkwam. Bij hem was alleen de situatie dat zijn contract afliep en hij de dag van tevoren te horen kreeg dat het niet verlengt werd.

Gevolg was dat hij de dag die hij officieel nog zou moeten werken niet hoefde te komen, maar wel uitbetaald kreeg, en daarna maximaal 6 maanden lang nog een x% van zijn loon kreeg en om de zoveel tijd naar het CWI moest opzoek naar een andere baan. x= dacht ik 80% maar dat kan ik ook goed fout hebben.

Verder mag een werkgever je niet zomaar ontslaan geloof ik.. mss wel in het kader van bezuinigingen maar dan zal je denk ik geen vervanger hoeven in te werken... ik geloof zelfs dat je dan daarna niet meer hoeft te komen. Tenzij je wat gestolen hebt, fraude gepleegd of na een officiële waarschuwing nog steeds iets geflikt hebt wat niet hoort. Dan word je ontslagen op staande voet.

Succes iig

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23
Als je eerst een half jaar contract had en denk ik dat het nu weer met een half jaar is verlengd is. Dat mat 2x gedaan worden.
Maar wat voor termijn staat er in je 2e contract of is het stilzwijgend verlengd?
Stilzwijgend is automatisch weer een half jaar.
Verder omdat dit je pas in deze maand is verteld, moet je werkgever in ieder geval tm april door betalen. Verschilt alleen per werkgever of je die periode ook moet komen werken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Je hebt een contract voor bepaalde tijd, d.w.z. dat je in dienst bent van je werkgever tot oktober 2009 en dat hij je tot oktober 2009 moet betalen. Ja, hij mag voorstellen om het contract voortijdig te beëindigen, maar als jij daar niet mee akkoord gaat, zal hij een andere oplossing moeten zoeken.

Die oplossing kan grofweg bestaan uit 2 mogelijkheden: hij "koopt" je af (d.w.z. dat hij je een bepaald bedrag biedt, op voorwaarde dat jij akkoord gaat met ontbinding van het arbeidscontract), of hij vraagt de rechter om het contract te ontbinden. (Uiteraard is het ook nog mogelijk dat je je contract gewoon uitdient tot oktober 2009, maar daar ga ik even niet van uit.)

Let wel: als je je recht op WW wil houden, MAG je niet akkoord gaan met vrijwillige ontbinding van je arbeidscontract. Dit mag alleen als je werkgever bereid is om je je volledige salaris voor de resterende maanden mee te geven.

Totdat je arbeidscontact beëindigd is (op welke manier dan ook), moet je wel beschikbaar zijn voor werk - en het is belangrijk dat je dat ook aan je werkgever laat weten, liefst per aangetekende brief.

Hou er wel rekening mee dat je relatie met je werkgever goed verziekt is nu, en ga alvast zoeken naar een nieuwe baan - maar begin daar niet voordat je met je oude werkgever tot een vergelijk gekomen bent.

In alle gevallen: teken morgen niets(*) en ga naar Het Juridisch Loket, maak een afspraak. Mocht je willen dan kan ik nog de wetsartikelen erbij zoeken en anders, je kan hier ook je vragen stellen.

* Tenzij je zeker weet dat je 'n onwijs goede deal gemaakt hebt, maar dan zul je echt 200% zeker moeten zijn én alle kleine lettertjes gelezen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 18-03-2009 07:55 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Hoezo verplicht om een vervanger in te werken? Als jouw functie niet verdwijnt en je werkgever zou een nieuw persoon voor precies dezelfde functie in dienst nemen dan moet er volgens mij een goede reden voor zijn om jou te ontslaan. Dus een nieuwe inwerken? Niet doen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
De werkgever kan jou alleen ontslaan met een ontslagvergunning of via de kantonrechter. Of dit lukt, is afhankelijk van de reden voor het ontslag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
Ardana schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 07:52:
Je hebt een contract voor bepaalde tijd, d.w.z. dat je in dienst bent van je werkgever tot oktober 2009 en dat hij je tot oktober 2009 moet betalen. Ja, hij mag voorstellen om het contract voortijdig te beëindigen, maar als jij daar niet mee akkoord gaat, zal hij een andere oplossing moeten zoeken.
Wel staat er in dat "Deze overeenkomst kan door ieder der partijen tussentijds worden beeindigd met inachtneming van een opzegtermijn van één maand
De werkgever mag dus wel het contract beeindigen met een maand opzeg, of je deze nog hoeft te doen zal duidelijk worden op het gesprek. Persoonlijk zou ik het heel lelijk vinden van je baas (zie huidige problematiek bij Sabena Technics in BE) maar hij heeft wel recht op die maand van je werk.

Ga in ieder geval langs het juridisch loket, waarschijnlijk kan je ( als je moet blijven werken ) extra voordelen zoals werk-zoek-vakantie krijgen. Hij mag verlof dagen ook niet weigeren, die ben je dan wel kwijt bij je volgende werkgever.

Verwijderd

Mar2zz schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 07:57:
Hoezo verplicht om een vervanger in te werken? Als jouw functie niet verdwijnt en je werkgever zou een nieuw persoon voor precies dezelfde functie in dienst nemen dan moet er volgens mij een goede reden voor zijn om jou te ontslaan. Dus een nieuwe inwerken? Niet doen.
Inderdaad. Als er "een nieuwe" nodig zou zijn, zouden ze nu niet zulke gekke sprongen met een contract voor bepaalde tijd hoeven te maken. Zit er dik in dat ze denken te kunnen besparen door "IT" te outsourcen. (En daarna komen ze er pas achter hoeveel je eigenlijk deed aan licht IT-gerelateerde zaken. Meestal veel meer dan hetgeen feitelijk bij een outsourcer terecht komt.)

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

qanar schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:03:
[...]

[...]

De werkgever mag dus wel het contract beeindigen met een maand opzeg, of je deze nog hoeft te doen zal duidelijk worden op het gesprek.
Ondanks dat dat in het contract is opgenomen staat het nog niet boven de wet. Het mag dus nog steeds niet zonder toestemming van de rechter.

Luister maar naar die nare man hieronder, hij heeft er duidelijk meer verstand van dan ik :X

[ Voor 11% gewijzigd door thejoker80 op 18-03-2009 09:54 ]

Verwijderd

Er wordt hier wel weer van alles door elkaar gehaald. Arbeidsovereenkomsten kunnen eindigen op vier manieren (de dood van de werknemer laat ik er even buiten):

1. Door tijdsverloop.
2. Door opzegging door één der partijen..
3. Door ontbinding door de kantonrechter.
4. Door een beëindigingsovereenkomst ('opzegging met wederzijds goedvinden').

Arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd kunnen altijd opgezegd worden. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd kunnen niet tussentijds opgezegd worden tenzij dat schriftelijk is overeengekomen. Als in het contract voor bepaalde tijd een opzegclausule staat, kan de werkgever het dus gewoon opzeggen (zie art. 7:667 lid 1 en lid 3), uiteraard wel met inachtneming van de wettelijke bepalingen omtrent opzegging. Die zijn globaal gezegd dat er een vergunning van het CWI vereist is (7:672 lid 4 en BBA 1945) en dat het ontslag niet kennelijk onredelijk is (7:681).

'Toestemming van de rechter' bestaat niet (nouja, alleen in de bijzondere gevallen van 7:670a, maar die hebben hier niets mee te maken). Je hebt het dan over ontbinding door de kantonrechter, maar dat heeft met opzegging niets te maken.

In de arbeidsovereenkomst van TS staat een opzegclausule, dus de werkgever kan gewoon opzeggen. Hij zal wel een vergunning van het CWI nodig hebben, anders is het ontslag aantastbaar, maar dat moet je wel tijdig doen (bespreek dit met je juridische adviseur, juridisch loket o.i.d.). Of het ontslag kennelijk onredelijk is (onevenredige gevolgen voor jou, geen mogelijkheid ander werk te vinden, et cetera) kan uit je post niet worden opgemaakt.

Als de werkgever opzegt met inachtneming van een termijn van één maand, dan moet je die maand wel blijven werken, tenzij je genoeg vakantiedagen hebt opgebouwd om (een deel van) die maand vrij te nemen. Je kunt ook ervoor kiezen om je vakantiedagen te behouden en ze aan het eind in geld te laten uitkeren.

Tijdens de maand die je nog moet werken ben je nog gewoon in dienst, dus moet je gehoor geven aan redelijke instructies van de werkgever. Daaronder kan vallen het inwerken van een opvolger. Geen gehoor geven aan redelijke instructies kan een reden zijn voor ontslag op staande voet, hetgeen problemen kan opleveren met de WW. Zeer theoretisch kan het je ook schadeplichtig maken, maar dat komt eigenlijk nooit voor.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 09:22 ]

Pagina: 1