Toon posts:

hoe jullie wireless netwerk hebben opgezet en waarom

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo dames en heren

Ik ben nieuw hier en ik ben bezig met mijn scriptie en ik vroeg me af hoe jullie je draadloze netwerken hebben opgezet? Want ik doe een onderzoek naar de beveiliging van hotspots.

Als jullie mij kunnen vertellen hoe jullie je wireless netwerk opzetten en waarom zal ik heel erg op prijs stellen en vooral voor mijn onderzoek!

Bij voorbaat bedankt!!

_/-\o_

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Om te beginnen heb ik hem op kanaal 6 gezet. Niet zozeer om te beveiligen, maar omdat iedereen bij mij ion de buurt al op 1 en 11 zit.

- Vervolgens heb ik er natuurlijk een zelfgekozen WPA2-key opgezet en een eigen SSID gegeven. Het wemelt van de SpeedTouch en Sitecom-netwerkjes.
- Vervolgens de uitzendsterkte teruggebracht. Ik wil wel dat ik op mijn slaapkamer kan internetten, maar aan het andere einde van de straat hoeven ze heus mijn signaal niet te hebben, laat ze die sitecom maar pakken.
- Vergeet vooral ook niet om het admin-wachtwoord van je router in te stellen en als het kan, de accountnaam (admin/admin is zooo Sitecom)
- MAC filtering aan. Natuurlijk, mensen kunnen gaan spoofen, maar het is al een stap vooruit. Wel iedere keer vloeken omdat ik het vergeten ben als ik een nieuw wireless device aansluit.
- UPNP uit. Daar maak ik geen gebruik van.
- DHCP range teruggebracht. Hij gaat toch nooit 100 apparaten in het netwerk krijgen, dus dan hoeft hij ook niet die adressen uit te delen. Nog netter zou zijn als ik ook het subnetwerk een stuk kleiner zou maken, maar dat ondersteunt mijn router niet.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Opgezet is wel een groot woord. Ik heb m'n router uit de doos gehaald, kabels erin geprikt, dhcp en wpa2 beveiliging ingesteld. Om precies te zijn: ik heb een oude E-tech router aan de modem hangen, daarop heb ik m'n draadloze Fritzbox router hangen. Ik heb onlangs m'n oude draadloze router met wpa beveiliging vervangen door de Fritzbox.

...maar even over jouw onderzoekje. Vind je niet dat je een wat algemene vraag stelt? Bovendien kies je ook nog eens voor tweaker-publiek waardoor je een bias in je onderzoek hebt en niet kan generaliseren. Wat is precies de achtergrond van je onderzoek?

zie ook: [Poll] Wlan hoe heb jij het beveiligd

[ Voor 5% gewijzigd door Noork op 18-03-2009 02:38 ]

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Na hem uit de doos gehaald te hebben en aan de muur geplakt te hebben heb ik de volgende dingen ingestelt:

- ESSID aangepast naar een custom naam
(Er zijn teveel routers in mijn omgeving met dezelfde naam)
- Kanaal verandert naar iets anders dan de standaard 11 waar het op staat.
- Band naar alleen Wireless G gezet, ipv G+B
(Maken geen gebruik van B apparatuur)
- ESSID op 'niet uitzenden' gezet
(Maakt het lastiger te vinden)
- Zendvermogen terug gebracht naar 50% aangezien de wireless devices dichtbij zijn.
(router staat gecentreerd, dus veel vermogen is niet nodig en de overburen hoeven niet mee te kunnen genieten)
- WPA2 Encriptie aangezet
(spreekt voor zich lijkt me... als je de encriptie niet weet of moet kraken heb je er niks te zoeken)
- IP adres van de router verandert naar iets ongebruikelijks
(lekker anders dan standaard, vind het fijn als andere handige jongens eerst moeten kijken waar ze moeten zijn ipv dat ze er vanuit gaan dat alles bij mij zo 'standaard' is. Verder hebben die handige jongentjes ook eigenlijk niets te zoeken in mijn router...)
- DHCP range terug gebracht naar 7 adressen.
(meer hebben we er niet tegelijk op)
- Wachtwoord verandert
(Safety first uiteraard)
Verder een paar poorten geforward... en QoS ingesteld voor mijn pc.
(Haat het om een trage verbinding te hebben als ik achter een firewall zit en als mijn huisgenoten besluiten iets bizar groots te downloaden wil ik gewoon internet kunnen hebben zonder gezeik.. dus vandaar de QoS)

Moet je nog meer weten? :p

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21
Ik gebruik een AP met 2 wireless kaartjes. De ene werkt op 802.11a (5ghz) en de andere op 802.11g (24GHz).
Beiden doen twee SSID's, eentje voor prive gebruik met WPA2-PSK beveiliging en eentje zonder beveiliging voor wie er maar (beperkt) wilt kunnen internetten. Dit onbeveiligde SSID komt via n gescheiden VLAN bij de router, waar deze dus beperkt internet krijgt (beperkte snelheid en slechts enkele poorten open).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar op deze manier zie ik geen heil in dit opsomtopic.
Elk netwerk is weer net ff anders per persoon, en op deze manier krijg je alleen maar een topic waar iederen zijn config gaat lopen posten.
Daar schieten we niet echt wat mee op.
Een 'onderzoek' zou je het ook niet kunnen noemen. Als je nu met een degelijke vragenlijst aan komt die men kan invullen zou het wellicht wat zijn - maar dan wil ik de topicstart die je daarvoor in gedachten hebt eerst zien. Onderzoekstopics voor scripties en ander onderzoek willen we namelijk alleen na overleg (en goedkeuring van onze kant) zien.

Deze gaat dus dicht, eventueel kun je mij een DM sturen met een nieuwe topicstart en vragenlijst. Op basis daarvan kan er door de mods van Netwerken een beslissing genomen worden.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.